wpływ kwaśnych deszczy na rośliny.doc

(90 KB) Pobierz

 

 

                                           PRZYRODA  KL. VI

 

Dział programu – Ziemia – Nasze wspólne dobro

Temat lekcji – Wpływ kwaśnych deszczy na rośliny.

               Cele operacyjne

Wiadomości:

1.Warunki niezbędne do życia organizmów żywych.

2.Wymagania kwasowości gleby przy rozwoju roślin.

3.Skala pH

4.Mechanizm tworzenia się kwaśnych deszczy.

5.Skutki kwaśnych deszczy w środowisku przyrodniczym.

Umiejętności:

1.Umiejętność posługiwania się kwasomierzem.

2.Umiejętność zakładania hodowli roślinnej.

3.Prowadzenie obserwacji porównawczej i umiejętność wyciągania wniosków.

4.Kształcenie umiejętności pracy w grupie i współodpowiedzialności za wyniki

   doświadczenia.

                Cele wychowawcze

1.Rozwijanie dociekliwości poznawczej.

2.Świadomość globalnej skali zagrożeń środowiska przyrodniczego.

3.Utrwalanie przekonań o współzależności elementów środowiska

   przyrodniczego.

4.Świadomość znaczenia negatywnych zmian środowiska wywołanych

   działalnością człowieka.

5.Chęć i potrzeba ochrony środowiska i działań proekologicznych.

 

 

 

Metody:

1.Eksperyment

2.Pogadanka

3.Dyskusja

Formy pracy:

1.Praca grupowa

2.Praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Doniczki, ziemia ogrodowa, nasiona żyta, woda, rozpylacze, wodny roztwór mieszaniny kwasu węglowego i siarkowego, kwasomierze, linijki.

                            TOK  LEKCJI

   FAZA  PRZYGOTOWAWCZA

I zespół czynności:

1.Przygotowanie teoretyczne

        - przypomnienie warunków niezbędnych do życia roślinom

        - wprowadzenie skali pH i zaznajomienie uczniów z metodami badania

          kwasowości ( papierki wskaźnikowe, kwasomierz )

        - właściwości żrące kwasów

        - wytłumaczenie co to są i jak powstają  kwaśne deszcze

2.Stworzenie sytuacji problemowej

        - przypominamy uczniom wiadomości zdobyte wcześniej na lekcji

          terenowej

        - uczniowie odpowiadają na pytania:

·        Jak wyglądały liście drzew w pobliżu elektrowni Turów?

·        Czy występowały różnice miedzy roślinnością rozwijającą się blisko

ruchliwych ulic, a roślinnością rosnącą dalej od szosy?     

·        Czym mogły być spowodowane obserwowane zmiany roślinności?

 

 

3.Wyłonienie i sformułowanie problemu głównego i podproblemów

         - Czy kwasowość gleby ma wpływ na rozwój roślin?

         - Czy kwaśne opady uszkadzają organy roślinne?

4.Sformułowanie hipotez

         - Nadmiar kwasów w glebie i opadach atmosferycznych wpływa

           negatywnie na stan roślinności.

5.Projektowanie badań

         - podział klasy na 4 grupy:

grupa I   – prowadzi hodowlę kontrolną

grupa II  – prowadzi hodowlę zraszaną sztucznym kwaśnym deszczem 1 raz

                 w tygodniu

grupa III – prowadzi hodowlę zraszaną sztucznym kwaśnym deszczem 2 razy

                 w tygodniu

grupa IV – prowadzi hodowlę zraszaną sztucznym kwaśnym deszczem co 2 dni

         - badania trwają 3 tygodnie

6.Sporządzanie wykazu środków dydaktycznych

         - każda grupa według instrukcji ćwiczeń sporządza wykaz potrzebnych jej

           pomocy do wykonania ćwiczenia

7.Planowanie sposobu rejestracji i ilustracji wyników badań

         - każda grupa dokonuje obserwacji i pomiarów kiełkującego zboża oraz

           kwasowości gleby zapisując informacje w tabeli, co drugi dzień

           obserwacji

II zespół czynności:

1.Zebranie i dobór środków dydaktycznych

         - grupy gromadzą sprzęt potrzebny do przeprowadzenia ćwiczenia:

           doniczki, ziemia, nasiona żyta, woda lub rozpylacz wypełniony przez

           nauczyciela mieszaniną wodnych roztworów kwasu siarkowego i węglo –

           wego ( pH = 3 ), kwasomierze.

 

2.Przygotowanie stanowiska pracy

         - grupy wydzielając część klasy ( gabinetu biologicznego ) przygotowują

           kącik eksperymentu przyrodniczego   

- przy kąciku eksperymentu znajduje się informacja o celu ćwiczenia oraz

           numery stanowisk badawczych grup

         - zraszacze ze „ sztucznym „ kwaśnym deszczem są zabezpieczone w

           zamkniętej szafce

   FAZA  REALIZACYJNA

III zespół czynności:

1.Przeprowadzenie doświadczenia

         - grupy zakładają hodowle żyta w doniczkach z ziemią

         - każda grupa zakłada hodowlę z 30 nasion żyta

         - co drugi dzień są prowadzone obserwacje i pomiary zapisywane przez

           grupy w tabelach obserwacji własnej hodowli

         - zraszanie hodowli „sztucznym” kwaśnym deszczem ze zraszacza

           odbywa się tylko w obecności nauczyciela i jego pomocy

         - jednocześnie każdy z uczniów samodzielnie porównuje rozwój żyta w

           równorzędnych 4 hodowlach

2.Rejestrowanie wyników badań

         - wyniki hodowli grupy zapisywane są w tabeli obserwacji

         - każda grupa po zakończeniu obserwacji wykonuje odbitki swojej tabeli

           dla pozostałych uczniów w klasie                                                        

Kolejne obserwacje

Dzień obserwacji

Wysokość żyta

Kolor liści

żyta

Kwasowość gleby

Inne zmiany

         1

 

 

 

 

 

         2

 

 

 

 

 

         3

 

 

 

 

 

         4

 

 

 

 

 

         5

 

 

 

 

 

         6

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin