Dodatek_Operatorzy_logistyczni.pdf

(3617 KB) Pobierz
401148519 UNPDF
OPERATORZY
Wsparcie dystrybucji:
NuMer 1(3/2009)
LOGISTYCZNI
401148519.034.png 401148519.035.png
 
 
401148519.001.png
 
401148519.002.png 401148519.003.png
 
 
401148519.004.png
 
401148519.005.png
 
401148519.006.png
 
 
 
401148519.007.png 401148519.008.png
401148519.009.png
Spis treści
OPERATORZY
LOGISTYCZNI
NUMER 1(3/2009)
redakcja i teksty:
Marcin Jurczak
marcin.jurczak@forum-press.com.pl
Koordynatorzy projektu:
Magdalena Libiszewska
magdalena.libiszewska@forum-press.com.pl
Sebastian Śliwieński
sebastian.sliwienski@forum-press.com.pl
brand Manager:
Adam Turek
adam.turek@forum-press.com.pl
tel. (0-61) 66 55 852
redaktor techniczny:
Piotr Korytowski
piotr.korytowski@forum-press.com.pl
dtp: P76 GROUP
druk: Drukarnia INTERAK Sp. z o.o.
Zdjęcia: Dreamstime
Okładka: Dreamstime
Nakład: 8000 egzemplarzy
Wydawca:
Wydawnictwo FORUM Sp. z o.o.
ul. Polska 13
60-595 Poznań
tel.: (0-61) 66 55 780-784
infolinia: 0801 88 44 22
fax: (0-61) 66 55 899
www.forum-press.com.pl
członek Zarządu, dyrektor Wydawnictwa:
Michał Skuba
Zastępca dyrektora Wydawnictwa:
Grzegorz Kurzyp
foto: Dreamstime
dyrektor biura reklamy:
Przemysław Sobczak
przemyslaw.sobczak@e-forum.com.pl
2 Kolej na kolej?
Wsparcie dystrybucji:
5 Na wysokich obrotach
6 elastyczne rozwiązania
8 transport niepaletowy – kiedy i dlaczego?
12 Ładunek bezpieczny
15 Operator przyszłości
401148519.010.png 401148519.011.png 401148519.012.png 401148519.013.png 401148519.014.png 401148519.015.png 401148519.016.png 401148519.017.png 401148519.018.png 401148519.019.png 401148519.020.png 401148519.021.png 401148519.022.png 401148519.023.png 401148519.024.png 401148519.025.png 401148519.026.png 401148519.027.png 401148519.028.png 401148519.029.png
 
Operatorzy logistyczni – na drodze czy po szynach?
Gwałtowny rozwój motoryzacji dał gospodarce wiele nowych możliwości. Wraz z rozwojem gospodarczym
i wzrostem mobilności człowieka pojawiły się jednak problemy – spaliny, hałas, coraz większe zatłoczenie
dróg. W tym ostatnim udział ma sektor TSL po dziś dzień wykorzystujący transport drogowy na masową
skalę. Czy jest szansa, by ładunki przenieść z dróg właśnie na tory?
Kolej na kolej?
tekst: Marcin jurczak
foto: Dreamstime
ślono” już w starożytności. I co prawda nikt wówczas nie myślał
o układaniu szyn i lokomotywach, wyżłobione w kamieniu
rowki świetnie prowadziły wozy towarowe z napędem konnym.
Idea transportu kolejowego przetrwała, a rozwijana bardzo
intensywnie w ciągu ostatnich 200 lat przeżywa dziś swoją drugą
młodość. Dlaczego tak jest? Z dwóch głównych powodów. Po
pierwsze, coraz większe zatłoczenie dróg sprawia, że transport
kolejowy z racji wydzielenia tras i wysokiej niezawodności staje
się coraz bardziej konkurencyjny. Po drugie – wzrost cen paliw
skutkuje wzrostem kosztów transportu drogowego. I choć nikt
nie zagwarantuje stabilności cen energii elektrycznej, to śmiało
można zaryzykować stwierdzenie, że prawdopodobieństwo
wzrostu kosztów energii elektrycznej jest niższe niż wzrostu
kosztów paliw płynnych. A nawet jeśli oba źródła energii będą
coraz droższe, to szacowany wzrost kosztów energii elektrycz-
nej jest niższy. Pytanie, gdzie i kiedy transport szynowy staje
się opłacalny, pozostaje otwarte. Czy jest on faktycznie dobrą
metodą przemieszania ładunków? Czy po prostu z racji kłopo-
tów transportu drogowego stanie się dla niego substytutem na
niewielką skalę?
sZybKO, sZybciej?
Zachodnioeuropejskim standardem towarowego transportu
kolejowego stała się prędkość eksploatacyjna 120 km/h. Czy jest
to dużo, czy mało? Jeżeli porównane zostanie z prędkościami
2 OPERATORZY LOGISTYCZNI
i deę wykorzystywania kolei do transportu ładunków „wymy-
401148519.030.png 401148519.031.png
Operatorzy logistyczni – na drodze czy po szynach?
300-350 km/h, czyli odpowiadającymi
szybkim kolejom pasażerskim, to wartość
dwu-, trzykrotnie niższa wydaje się słabym
osiągnięciem. Jeżeli natomiast porównać
taką wartość ze średnią i maksymalną
prędkością osiąganą przez samochody
ciężarowe i ciągniki siodłowe z nacze-
pami – prędkość 120 km/h, wydaje się
być konkurencyjna. A dodając do tego
wielokrotnie większą pojemność składu
kolejowego niż pojazdów drogowych,
transport szynowy zyskuje kolejne plusy.
To, co jest standardem na Zachodzie,
długo pozostanie jedynie wizją w Polsce.
Poza kilkoma głównymi trasami nawet
pociągi osobowe rzadko kiedy rozpędzają
się do 120 km/h. Co przeszkadza w „roz-
pędzaniu się” pociągom towarowym?
Jeżeli do braku infrastruktury dodane
zostaną zaległości w odnowie taboru, to
odpowiedź na to pytanie będzie prosta.
Rok 2008 był najgorszym dla transportu
kolejowego od czasu wejścia Polski do
Unii Europejskiej. Spadek przewozów
dotyczył przede wszystkim transportu
towarów – praca przewozowa spadła
o 4,5%, masa przewożonych ładunków
o 6,5%. Spadki są domeną spółek z grupy
PKP – przewoźnicy prywatni z racji mniej
rozbudowanych struktur organizacyjnych
i większej elastyczności lepiej radzą sobie
z trudną sytuacją na rynku.
przywożone, jak i wywożone. Odbior-
cami dużych partii ładunków są zwykle
przedsiębiorstwa przemysłu ciężkiego
i sektor energetyczny, i to właśnie te
podmioty mogą odnieść największe
korzyści związane z przerzuceniem
swoich ładunków na kolej. Zastosowanie
kolei do przewozu ładunków mniejszych
niż całe składy z punktu A do punktu
B wiąże się z koniecznością organizacji
dodatkowych elementów przewozu –
zestawianiem składów, przeładunkami
i dostępem do bocznic. To z kolei mocno
ogranicza dostępność tego transportu,
ażeby skusić przewoźnika wykorzystu-
jącego dotychczas transport drogowy,
należałoby zaproponować mu dodatkowe
elementy oferty, zwiększające konku-
rencyjność transportu szynowego.
większość ładunków tranzytowych
z dróg na tory, nie tylko zmniejszając
obciążenie szlaków komunikacyjnych,
ale znacznie podnosząc bezpieczeństwo
i obniżając koszty. Z racji konieczności
pokonywania sporych różnic terenu
przewóz ładunków przez Alpy oznaczał
dodatkowe koszty, a zamiast budować
tunele - dużo bezpieczniej przewieźć
ładunek tunelem, ale kolejowym. Jak
zatem osiągnąć kompromis? Znaleźć
taki sposób organizacji transportu, by
w jak najszerszym stopniu wykorzystać
zalety zarówno transportu samochodo-
wego, jak i kolejowego, minimalizując
przy okazji zagrożenia i wady obu tych
systemów. Rozwiązanie wynaleziono
w krajach alpejskich. Koncepcja Rollende
Landstrasse zrewolucjonizowała spo-
sób myślenia o transporcie kolejowym,
czyniąc z niego elastyczną i wydajną
alternatywę dla transportu drogowego.
Jak to działa? Specjalne wagony plat-
formy przystosowane są do przewozu
ciągników siodłowych z naczepami.
Zestawy drogowe wjeżdżają na lawety,
a po zapełnieniu wszystkich wagonów
pociąg wyrusza w drogę. W efekcie
alpy dają prZyKŁad
Gdzie najlepiej sprawdza się transport
kolejowy przy przewozach towarów?
Wszędzie tam, gdzie udało mu się rozwi-
nąć lepiej niż konkurencyjnemu trans-
portowi drogowemu. Niedoścignionym
wzorem pozostają kraje alpejskie, które
skutecznie „przerzuciły” zdecydowaną
- Czy transport kolejowy może stanowić
alternatywę dla transportu drogowego
przy przewozie ładunków? Kiedy?
mniej zanieczyszczeń niż konwój TIR-ów
o analogicznej ładowności, także sama
infrastruktura zajmuje mniej terenu.
Największe możliwości rozwoju i kon-
kurencji z przewozami samochodowymi
ma jednak moim zdaniem transport
intermodalny. Jego znaczenie wciąż
wzrasta, głównie dlatego, że łączy zalety
kolei i transportu drogowego. Umożli-
wia realizowanie przewozów w sposób
elastyczny, door-to-door. Sprawdza
się zwłaszcza przy przewozach ładun-
ków o wysokim stopniu przetworzenia.
Kolej mogłaby w dużym stopniu przejąć
ładunki transportowane przez samo-
chody, jednak, aby zwiększyć atrak-
cyjność tych przewozów, należałoby
zainwestować w infrastrukturę i obniżyć
stawki dostępu do niej.
MasóWKa cZy drObNica?
Od zawsze transport kolejowy koja-
rzony był z przewozami ładunków
masowych. Nic zatem dziwnego, że
ze stereotypem wagonów kolejowych
czarnych od węgla walczyć trudno,
a wielu potencjalnych klientów nawet
nie zakłada możliwości wykorzysta-
nia transportu kolejowego do reali-
zacji swoich potrzeb. Dlaczego akurat
ładunki masowe? Decydują o tym przede
wszystkim efekty skali. Wysokie nakłady
konieczne na rozbudowę infrastruktury
transportu kolejowego sprawiają, że
opłacalne staje się doprowadzenie linii
kolejowej wszędzie tam, gdzie zapewnić
można ciągły i duży strumień ładun-
ków. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy
ładunki te są do określonego miejsca
- Transport
kolejowy może
skutecznie kon-
kurować z trans-
portem drogo-
wym, co więcej, często tę konkurencję
wygrywa. Przede wszystkim kolej może
przewozić ładunki masowe, jest to także
efektywniejszy środek transportu przy
przewozach na duże odległości. W prze-
ciwieństwie do samochodów, kolei nie
obowiązują ograniczenia związane
z dniami świątecznymi lub warunkami
pogodowymi, na przykład wysoką tem-
peraturą. Jest to też transport bezpiecz-
niejszy, stąd lepiej nadaje się do przewozu
towarów niebezpiecznych. Do kompletu
zalet należy doliczyć także efektywność
ekologiczną – pociąg generuje znacznie
Artur Pielech, członek zarządu,
dyrektor ds. marketingu i sprzedaży,
CTL Logistics Sp. z o.o.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3
401148519.032.png 401148519.033.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin