Diagnoza1.pdf

(194 KB) Pobierz
(Microsoft PowerPoint - Diagnoza 1_do pdf [tryb zgodno\234ci])
20080929
Diagnoza psychologiczna
Ćwiczenia –Psychologia rok III
Kontakt:
Judyta Gulatowska
Katedra Psychologii Biologicznej
Wydział Psychologii UW
mail: judyta.gulatowska@psych.uw.edu.pl
tel: (022) 5549803
dyżury:
WSFiZ –sobota 1718, pokój 10 (poz1, obok księgarni)
poza WSFiZ wt.12.0014.00 Wydział Psychologii UW,
Stawki 5/7, pokój 13
po umówieniu się mailowym –w dowolnym momencie
(byle bez przesady )
Zasady zaliczenia:
Obecność na zajęciach –dopuszczalne są 2
nieobecności
Praca zaliczeniowa (+regularne (!) wykonywanie
wszystkich zadań niezbędnych do napisania
pracy)
Aktywność na zajęciach
Z czym kojarzy się określenie
diagnoza psychologiczna?
Diagnoza psychologiczna
Program zajęć
Standardowe techniki
diagnostyczne
Swobodne techniki
diagnostyczne
Przez cały zajęcia będą poświęcone kolejnym etapom
przygotowywania pracy zaliczeniowej. Na poszczególnych
spotkaniach będą przekazywane informacje niezbędne do
wykonania dalszej części zadania, a także omawiane /
opracowywane dotychczasowe elementy. Równolegle będą
omawiane kwestie teoretyczne.
Etapy pracy:
Zawarcie kontraktu z osobą badaną (I)
Przeprowadzenie Testu Niedokończonych Zdań Rottera (II)
Przygotowanie do wywiadu: analiza i interpretacja TNZ Rottera
Przeprowadzenie wywiadu (III)
Zebranie informacji w postaci pisemnej
Informacje zwrotne dla OB (IV)
wystandaryzowane testy
psychologiczne, kwestionariusze
wywiad
obserwacja
próby kliniczne
niestandaryzowane narzędzia
+Dają łatwą moŜliwość porównywania,
gotowe sposoby interpretacji
wymagają konkretnych pomocy,
określonych warunków badania,
wiele z nich moŜna stosować tylko raz
(kolejne wykonanie wpływa na wynik)
+Nie ograniczają moŜliwości
stosowania do ściśle określonych
sytuacji, moŜna je dowolnie łączyć,
modyfikować;
wymagają doświadczenia, „wyczucia”
przy interpretacji wyników
1
156930415.006.png 156930415.007.png
20080929
Program zajęć:
WYWIAD
Nawiązanie kontaktu z klientem –pacjentem.
Wskaźniki dobrego kontaktu.
Techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu.
Opór osoby badanej i techniki radzenia sobie z oporem.
Osobowość diagnosty a zdolność radzenia sobie z osobą badaną.
Technika prowadzenia wywiadu:
Technika wywiadu a właściwości osoby badanej i cel wywiadu.
Rejestracja przebiegu wywiadu
Problemy etyczne związane z prowadzeniem wywiadu.
Tematyka wywiadu w zależności od celu diagnozy.
Ocena informacji uzyskanych w wywiadzie.
Program zajęć:
OBSERWACJA
1. Obserwacja swobodna podczas wywiadu:
ANALIZA I INTERPRETACJA DANYCH Z
WYWIADU
1. Treść wypowiedzi badanego
2. Formalne właściwości wypowiedzi
3. Zachowanie badanego i właściwości jego wyglądu
4. Interpretacja uzyskanych danych
Literatura
Co to jest diagnoza?
Oraz:
StemplewskaŻakowicz K. (1998) Nowe Spojrzenie
na Test Niedokończonych Zdań J.B. Rottera.
Interpretacja Jakościowa. Pracownia Testów
Psychologicznych PTP. Warszawa
Diagnoza –gr. Diagnosis –rozróżnianie,
osądzanie.
Diagnozowanie (w psychologii)–proces
aktywnego poszukiwania danych potrzebnych do
podjęcia decyzji o działaniach zmierzających do
zmiany aktualnego stanu psychospołecznego
ludzi.
Diagnozowanie to przetwarzanie informacji, a
nie rejestracja zachowań. Ważne jest nie tyle
samo zachowanie ile informacje jakie to
zachowanie ze sobą niesie.
Dane zachowanie nie może być analizowane w
oderwaniu od innych.
Diagnoza nie może być stawiana w oderwaniu od
sytuacji życiowej osoby badanej.
Wybór osoby badanej i zawieranie
kontraktu na badanie
psychologiczne
2
156930415.008.png 156930415.009.png 156930415.001.png 156930415.002.png 156930415.003.png
20080929
Wybór osoby badanej
Czego osoba badana powinna się od nas dowiedzieć
przy zawieraniu kontraktu?
osoba badana (OB) musi być dorosła
Kim jesteśmy i po co chcemy prowadzić badanie? Co to
za badanie?
Na studiach uczymy się poznawać ludzi, mamy za zadanie przygotować
badanie osobowości.
Jest to badanie jakościowe, opisowe.
Nie będziemy oceniać inteligencji ani żadnych zdolności umysłowych.
Nie chodzi tez o diagnozę zaburzeń psychicznych przeciwnie: zwracamy
się do tej osoby z propozycją ponieważ wydaje nam się, że wszystko z nią
OK Ale można być zdrowym na wiele sposobów właśnie to nas
interesuje: jaka jest dana osoba, jej indywidualność
OB musi być osobą obcą –profesjonalne zachowanie wyklucza
istnienie związków osobistych między diagnostą a osobą którą
bada (również po przeprowadzeniu badania!)
OB musi być zdrowa psychicznie wykluczone jest proszenie
o udział w badaniu osób ze zdiagnozowanymi zaburzeniami lub
wykazujących wyraźne objawy zaburzeń. Nie wybieramy też osoby
manifestującej swoje problemy i oczekującej pomocy.
anonimowość OB., mówimy o tajemnicy zawodowej
(w polskim prawie należy złamać tajemnicę zawodową w
przypadkach:
Zagrożenia zdrowia lub życia O.B. lub innych osób
Maltretowania kogoś z rodziny
Nadużyć seksualnych wobec dzieci)
Od razu należy wyraźnie zaznaczyć, że nie jesteśmy jeszcze psychologami, to
nie będzie profesjonalna diagnoza
Czego osoba badana powinna się od nas dowiedzieć
przy zawieraniu kontraktu?
Prawa Osoby Badanej
OB pomaga nam (a nie odwrotnie)
Pomoc: w uczeniu się diagnozy psychologicznej i w zaliczeniu zajęć to jest
nasz interes i OB wyświadcza nam przysługę. Od razu należy zaznaczyć, że nie
oferujemy pomocy psychologicznej, nie będziemy OB doradzać, pomagać w
jej problemach itp.
może udzielić nam tyle informacji o sobie, ile sama chce;
może zawsze odmówić odpowiedzi na nasze pytania albo odmówić wypełnienia danej
pozycji testu (bez tłumaczenia się z powodów tej odmowy)
gwarantujemy OB anonimowość i dyskrecję
nigdzie nie użyjemy jej nazwiska ani żadnych konkretnych danych, nie udostępnimy
danych z badania nikomu postronnemu
Czego konkretnie oczekujemy od OB:
Chcemy aby poświęciła nam swój czas na jeszcze 3 kolejnych spotkaniach
oprócz zawarcia kontraktu, spotkanie ok.1 godz. poprosimy OB o
wypełnienie krótkiego testu i opowiedzenie trochę o sobie;
potem mniej więcej 2 tyg. po poprzednim ok. półgodzinne spotkanie na
rozmowę (wywiad)
ostatnie spotkanie na udzielenie informacji zwrotnych
prawo do otrzymania na zakończenie informacji o wynikach badań i
dodatkowych wyjaśnień na temat samego badania (na czym polegało, etc.)
OB ma prawo odmówić w ogóle udziału w badaniu
prosimy jednak, żeby jeśli ma taki zamiar zrobiła to TERAZ (inaczej oznaczałoby to
dla nas kłopoty z zaliczeniem zajęć).
Przekazujemy „prawa” i „obowiązki” obydwu stron
Prawa „psychologa”
możemy pytać OB o różne rzeczy z jej życia, nawet osobiste czy
intymne
(oczywiście OB może odmówić odpowiedzi i wtedy już nie będziemy "naciskać")
Co oferujemy
swoją wdzięczność
swój czas i uwagę dla jej spraw (będzie nam mogła opowiedzieć o sobie)
będziemy tez omawiać przebieg badań i ich wyniki na zajęciach (ale
w żadnej innej sytuacji! nawet z osobami z grupy, które znają
przypadek z zajęć nie będziemy o nim rozmawiać w innych
okolicznościach)
przekona się jak to jest uczestniczyć w badaniu psychologicznym,
a na zakończenie będzie mogła otrzymać informacje o wynikach
badania i trochę więcej wyjaśnień, na czym ono polegało .
Będziemy nagrywać rozmowę na dyktafon
tu musimy jednak zastrzec, że nie jesteśmy jeszcze
profesjonalistami , a więc wyniki badania mogą być
niemiarodajne to jest badanie szkoleniowe ;
zresztą w tego rodzaju badaniach wyniki nigdy nie są „jedyną prawdą" na temat
człowieka.
opiszemy je w pracy zaliczeniowej
( praca ta nie będzie służyła do żadnych innych celów poza zaliczeniem ćwiczeń z
diagnozy)
Osoba badana nie będzie mogła zobaczyć tej pracy!
3
156930415.004.png
20080929
Negocjowanie kontraktu
Negocjowanie kontraktu
trzeba zadbać o to, czy OB wszystko rozumie, czy nie ma
wątpliwości, obaw, niepokojów, których nie ujawnia
(jeśli czujemy, że osoba badana nie zgłasza uwag, nie zadaje pytań bo się wstydzi
lub krępuje trzeba dać jej znać, że spodziewamy się wątpliwości i chętnie
odpowiemy na wszystkie pytania)
można pytać wprost , zwłaszcza gdy O.B wydaje się świadoma swoich
wątpliwości czy oczekiwań
można tez nazwać domniemane obawy czy życzenia OB (np.
"Muszę cię jednak uprzedzić, ze nie będę miała dla ciebie czasu poza
badaniami.") BARDZO WAŻNE
warto upewnić się, czy OB nie ma nieadekwatnych oczekiwań
(np. że otrzyma pomoc psychologiczną, że będziemy gotowi spotykać się z nią
także poza czasem badań i np. wysłuchiwać jej zwierzeń, etc.)
My jej nie pomożemy w żadnym problemie!
trzeba liczyć się z tym, że możemy nie zawrzeć kontraktu z
pierwszą lub nawet kilkoma pierwszymi osobami, którym to
zaproponujemy
informacji do przekazania OB mamy bardzo dużo, trudno je
wszystkie spamiętać. a nie powinniśmy niczego pominąć w
rozmowie można posłużyć się "ściągawką" i jawnie korzystać z niej przy OB
Porady praktyczne
Podsumowanie – o czym powiedzieć
:
Przedstawiamy się : kim jesteśmy, co robimy itp.
Cel spotkania : praca zaliczeniowa, poznanie w praktyce jak odbywa się spotkanie z
klientem
Nie dajemy kontaktu do siebie osobom badanym, to my
zabiegamy o spotkania
(jeśli OB weźmie nr telefonu i powie, że się skontaktuje, to nie ma pewności, czy
to uczyni)
Kto jest odpowiednią osobą do tego badania:
Dobrze, gdy osoba chce zaspokoić swoją ciekawość
Nie dobrze, gdy mówi że chce się zorientować, czy z nią jest
wszystko ok. (zazwyczaj nie jest…)
Nie dobrze, gdy chce, abyśmy znaleźli w nich problem i
powiedzieli im o tym
Prawa i obowiązki
Osoby badanej
Psychologa
Korzyści i zagrożenia
Osoby badanej (zobaczy jak przebiega spotkanie z psychologiem, ale może ulec
pewnym stanom emocjonalnym, zadumie, smutku poprzez poruszanie niektórych
tematów)
Psychologa
Czas trwania
4
156930415.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin