Projektowanie pracy terapeutycznej – dla Szymona
Postępowanie psychokorekcyjne
Usprawnianie i korektura w sferze percepcji słuchowej
cele
rodzaje ćwiczeń
Kształtowanie pamięciowych mechanizmów mowy (pamięć słuchowa).
· nauka rymowanek,
· nauka nazw dni tygodnia, miesięcy itp.,
· powtarzanie grup słów, pseudosłów, zdań, ciągów liczbowych,
· powtarzanie ciągów słownych o różnej liczbie, znaczeniu i powiązaniu wyrazów między sobą z zachowaniem właściwej kolejności i poprawności brzmieniowej
· identyfikowanie i reprodukowanie szeregu dźwięków,
· synteza z rozbijaniem sygnału słuchowego.
Postępowanie psychoterapeutyczne
rodzaje działań
Kształtowanie postawy świadomego udziału dziecka w przezwyciężaniu trudności w uczeniu się
1. Wdrażanie do adekwatnej oceny swoich możliwości w różnych dziedzinach.
2. Rozmowy z dzieckiem na temat jego trudności oraz sposobów ich przezwyciężania.
3. Wskazywanie mocnych stron jako płaszczyzny osiągania sukcesu.
4. Wskazywanie związku postępów w czytaniu i pisaniu z regularnym treningiem.
5. Trening prawidłowych postaw wobec porażki w sytuacjach izolowanych np. podczas gier dydaktycznych.
6. Wyciszanie zachowań niepożądanych.
7. Obserwowanie i komentowanie postępów dziecka, co pozwala mu orientować się w oczekiwaniach i stopniu ich realizacji.
Wdrażanie do aktywności w procesie terapii
1. Stosowanie systemu wzmocnień pozytywnych.
2. Stosowanie gier i zabaw dydaktycznych w celu zwiększenia motywacji do pracy.
Kształtowanie umiejętności samokontroli oraz organizacji własnej pracy
Pomaganie dziecku w w nadawaniu struktury jego działaniu i doświadczeniu poprzez:
· wskazanie sposobów pamiętania o zobowiązaniach (np. pracy domowej),
· przypominanie o porządku w miejscu pracy (pełnienie funkcji zewnętrznej pamięci dziecka). Wspomaganie dziecka w momentach dezorientacji.
· samoocene i motywacje
asiagolebiewska