Charakterystyka funkcji percepcyjno.doc

(31 KB) Pobierz
Charakterystyka funkcji percepcyjno-motorycznych i konsekwencje zaburzeń

Charakterystyka funkcji percepcyjno-motorycznych i konsekwencje zaburzeń

w nauce czytania i pisania

 

funkcja

opis

objawy zaburzeń

percepcja wzrokowa

stałość spostrzegania

Zdolność do spostrzegania przedmiotu (kształtu) jako posiadającego stałe właściwości, niezależnie od zmiennych wrażeń wywoływanych przez ten przedmiot na siatkówce oka

·          W początkach nauki trudności w kojarzeniu głoski ze znakiem graficznym,

·          Trudności w przepisywaniu, pisaniu z pamięci i ze słuchu.

·          Trudności w zapamiętaniu liter rzadziej używanych F G H,

·          Mylenie liter podobnych (np. a-o, a-ą, e-c,

·          e-ę, l-ł-t, m-n, u-w, F-Ł, E-F, F-T, C-G),

·          Pomijanie drobnych elementów graficznych,

·          Błędy typowo ortograficzne,

·          Mylenie wyrazów o podobieństwie graficznym ( np. poda-pada).

spostrzeganie figury i tła

zdolność do koncentrowania się na tej części pola spostrzeżeniowego (figurze), która powinna znajdować się w centrum naszej uwagi oraz ujmowanie jej w relacji do tła. 

Problemy z przestawianiem percepcji, perseweracje.

spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni

spostrzeganie relacji przestrzennych pomiędzy przedmiotem a obserwatorem.

Mylenie liter o podobnych kształtach, a o innym położeniu i kierunku, tzw. statyczne odwracanie liter: b-d, p-b, u-n, w-m, n-p-h, E-3.

spostrzeganie stosunków przestrzennych

zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do siebie, a także relacji przestrzennych zachodzących pomiędzy przedmiotami.

Przestawianie liter i cząstek wyrazowych, opuszczanie (podczas czytania) nawet całego wiersza.

koordynacja wzrokowo-ruchowa

zdolność do sharmonizowania ruchów gałek ocznych z ruchami całego ciała lub którejś jego części.

Obniżenie precyzji ruchów – problemy z mieszczeniem zapisu w liniaturze.

percepcja słuchowa

słuch fonemowy

zdolność klasyfikowania głosek jako przynależnych do danego fonemu, różnicowanie głosek blisko brzmiących.

·          Mylenie liter, odpowiadających głoskom dźwiękowo podobnych (różniących się jedną cechą dystynktywną) np. p-b, sz-s.

·          Ujawnianie się w piśmie aktualnych lub przezwyciężonych wad wymowy.

·          Trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami,

·          Trudności w odróżnianiu samogłosek nosowych i cząstek -om, -on, -em, -en.

słuch fonematyczny

dzięki niemu w strumieniu dźwięków mowy wyodrębniamy jej znaczące składniki.

·          zniekształcanie pisowni, bezsensowne zlepki liter,

·          trudności w analizie zdań na słowa, słów na głoski i sylaby oraz w syntezie,

·          opuszczanie, dodawanie, przestawianie cząstek wyrazów,

·          opuszczanie liter, zwłaszcza samogłosek i spółgłosek w grupach spółgłoskowych,

·          nasilenie błędów w pisaniu ze słuchu.

pamięć słuchowa

bezpośrednia (świeża, krótkoterminowa) – odpowiedzialna za  natychmiastowe zapamiętanie i odtworzenie informacji,

trwała (długoterminowa): odpowiedzialna za przechowywanie informacji w magazynie pamięci,

operacyjna – odpowiedzialna za wydobywanie informacji z magazynu pamięci.

·          trudności z zapamiętaniem poleceń , zwłaszcza złożonych,

·          trudności z zapamiętaniem i zapisem podczas dyktanda dłuższych zdań,

·          opuszczanie wyrazów lub zmiana na inny sensowny,

·          zniekształcanie pisowni dłuższych wyrazów o złożonej budowie głoskowo-literowej, zwłaszcza jeśli nie należą do czynnego słownika dziacka.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin