Procesy emocjonalno – motywacyjne
1. Na czym polega teoria Solomona?
Teoria procesów przeciwstawnych.
- wywodzi się z obserwacji naprzemiennego przeżywania emocji pozytywnych oraz negatywnych.
- pisklę- kontakt z matką (E+); opuszczenie (E-). Kolejne cykle- spadek E+ i narastanie E- („objaw abscynecyjny”)
- noworodki- wsadzenie smoczka z pokarmem (E+); wyjęcie (E-)
2. Efekty ironicznej kontroli (Wegnera) pojawiają się gdy:
Występuje przeciążenie informacyjne.
3. Standaryzowana metoda kwestionariusza dotyczy:
Doświadczania emocji.
4. Jak najlepiej mierzyć antecendenty?
Poprzez bezpośrednią ich obserwację.
5. Badania nad uniwersalnymi antecedentami wykazały, że:
Emocje pierwotne nie różnią się kulturowo, a wtórne tak. Uniwersalne są tylko antecendenty afektu.
6. Laventhol stwierdził, że kontrola ekspresji:
Hamuje doświadczanie emocji.
7. Pytanie o badania Isena (jak się ma nastrój do rodzaju zapamiętywania i odtwarzania uczonego materiału).
8. Teoria optymalnej stymulacji.
9. Kto pierwszy mówił o emocjach jako zjawisku intencjonalnym?
Brentano.
10. Stałe ustosunkowanie się do danego obiektu to:
Sentyment.
11. Co się dzieje jeśli błędnie rozpoznajemy źródło emocji?
12. Czego dotyczy pierwszy etap w modelu procesów emocjonalnych Frijdy?
Bodźców sensorycznych.
13. W badaniach Le Doux udowodniono, że ciało migdałowate jest niezbędne:
Do powstawania emocji.
14. W badaniach nad ludźmi z uszkodzonym rdzeniem kręgowym stwierdzono, że do przeżywania emocji niezbędne jest:
Potrzebna jest pamięć, że te emocje były kiedyś wzbudzone.
15. Czym różni się teoria Jamesa Langego i Schachtera?
Schachter uwzględnia aspekt poznawczy.
16. Dla emocji ważniejsza jest:
Zarówno pamięć semantyczna jak i epizodyczna. Są równoważne.
17. W badaniach Schachtera \ Singera z adrenaliną stwierdzono, że osoby poinformowane o adrenalinie miały:
Niższe pobudzenie jak osoby z placebo.
18. Jak nazywana była emocje w introspekcjoniźmie?
Stanami świadomości.
19. pomiaru takich emocji jak: doświadczanie emocji, ekspresja, zachowanie, reakcje fizjologiczne można dokonać poprzez:
Kwestionariusze.
20. Co to jest znak emocji?
Jest skutkiem różnicy w ocenach zdarzeń, ale prawa rządzące emocjami są od znaku
niezależne.
21. Czym różnią się nastroje od emocji?
Nastroje trwają dłużej.
22. Oceną wtórną wg modelu procesu emocjonalnego Frijdy jest:
Kontekst działania.
23. Temat relacyjny to:
Poziom molarny do rozpatrywania emocji.
24. Concerns wg Frijdy to:
Dyspozycja do występowania lub nie występowania pragnienia w danej sytuacji.
25. Teoria wyjaśniania doświadczania emocji
26. Wzrost pobudzenia towarzyszy takim emocjom jak:
Namiętność, lęk, agresja.
27. Pojęciowe rozpoznanie przyczyn pobudzenia prowadzi do:
Uświadomienia emocji.
28. Ciało migdałowate odpowiedzialne jest za:
Pamięć afektu.
29. Emocjom pozytywnym towarzyszy:
Skupienie się na otoczeniu.
30. Emocjom negatywnym towarzyszy:
Skupienie się na sobie.
31. Teoria zwrotności Aptera:
Dotyczy zmienności stanów motywacyjnych w związku z tym, że człowiek tylko część swojej aktywności poświęca czynnościom celowym. Steruje nim tzw. motywacja teliczna.
32. Koncepcja SEU
2
klapsel