Mahabharata.doc

(4855 KB) Pobierz
Barbara Mikołajewska

Barbara Mikołajewska

Mahabharata

 

Księga I, Adi Parva (w jedenastu opowieściach)

Księga II, Sabha Parva (w pięciu opowieściach)

Księga III, Vana Parva (w dwudziestu dwóch opowieściach)

 

 

Napisane na podstawie angielskich wydań Mahabharaty:

1. The Book of the Beginning,

2. The Book of the Assembly Hall,

3. The Book of the Forest.

 

Spis treści:

Słowo od opowiadającego

Księga I (Adi Parva)

Synopsis

Opowieść 1: Rytualna masakra wężów króla Dźanamedźaja

Opowieść 2: Dynastia księżycowa

Opowieść 3: Grzech króla Mahabhisy

Opowieść 4: Ziarna namiętności

Opowieść 5: Płonący pałac Pandawów

Opowieść 6: Narodziny pięknej Draupadi

Opowieść 7: Obrona przed skutkami żądzy i gniewu

Opowieść 8: Pięciu mężów Draupadi

Opowieść 9: Zdobycie władzy przez Króla Prawa

Opowieść 10: Obrona przed skłócającą erotyczną miłością

Opowieść 11: Walka z bogami o las Khandawa

Księga II (Sabha Parva)

Synopsis

Opowieść 12: Budowanie Imperium Króla Prawa

Opowieść 13: Zadedykowanie ofiary koronacyjnej Krysznie

Opowieść 14: Upadek Króla Prawa

Opowieść 15: Triumf żądzy i przemocy

Opowieść 16: Zapowiedź zagłady Bharatów

Księga III, (Vana Parva)

Synopsis

Opowieść 17: Poszukiwanie spokoju umysłu

Opowieść 18: Wyjaśnienie nieobecności Kryszny podczas gry w kości

Opowieść 19: Powstrzymywanie gniewu i gotowość do ofiar w imię wierności Prawu

Opowieść 20: Bogowie oddają umartwiającemu się Ardżunie swoją broń i czynią z niego wojownika we własnej sprawie

Opowieść 21: Król Prawa poznaje tajemnicę gry w kości zbrojąc się do walki z Kali

Opowieść 22: Król Prawa wyrusza w pielgrzymkę do świętych brodów

Opowieść 23: O sile duchowej mędrca Agastji

Opowieść 24: O ofiarach, ołtarzach i miejscach ofiarnych

Opowieść 25: Bezkarny występek Bhimy

Opowieść 26: Ardżuna opowiada o swej walce z wrogami bogów

Opowieść 27: Król Prawa dzięki swej prawości ratuje Bhimę z uścisku głodnego węża boa

Opowieść 28: O obrotach Koła Czasu

Opowieść 29: O tym, jak bramin Utanka otrzymał od boga Wisznu dar jogi

Opowieść 30: O dharmie (Prawie), jodze i poznawaniu własnej duszy

Opowieść 31: Tajemnica znikania i odradzania się ognia

Opowieść 32: Chaos narodzin boga wojny i chorób, Skandy, który stając się dowódcą armii bogów umacnia władzę Indry i pokonuje demony asury

Opowieść 33: Durjodhana dowiaduje się, że jest bóstwem, które ma prowadzić demony asury do zwycięstwa

Opowieść 34: Draupadi ponownie pada ofiarą żądzy

Opowieść 35: O tym jak Rama uwalnia światy od terroru rakszasy Rawany

Opowieść 36: O potędze oddanej swemu mężowi żony

Opowieść 37: O prawości Karny i jego ofierze

Opowieść 38: Król Prawa zadowala boga Prawa swą łagodnością

Dodatki

Aneks: Pierwsze pokolenia potomków Brahmy i Dakszy

Słowniczek Mahabharaty

Indeks imion

 

*Słowo od opowiadającego*

 

Mahabharata, wielka hinduska epika, napisana w oryginale w sanskrycie przez

mitycznego mędrca-ascetę Wjasę, ma za sobą długą tradycję „bycia opowiadaną” i

dlatego istnieje wiele różnych Mahabharat. Nawet różne wersje sanskryckie nie są

jednolite i istnieją między nimi istotne różnice. Cykliczne odkrywanie

Mahabharaty przez świat zachodni doprowadziło do szeregu prób przetłumaczenia

tekstu sanskryckiego na języki zachodnie i udostępnienie jej czytelnikowi. Próby

te nie zniszczyły jednak tradycji opowiadania Mahabharaty, gdyż tekst

profesjonalnie tłumaczony pozostaje ciągle polem dla profesjonalisty, będąc

trudny do czytania i wypełniony ogromna ilością pozornie ze sobą niepowiązanych

opowiadań, dygresji, pouczeń skupionych wokół głównego wątku, którym jest

konflikt Kaurawów z Pandawami doprowadzający do apokaliptycznej, wyniszczającej

cały wszechświat wojny, z której jednak, dzięki interwencji i opiece boskiej,

rodzi się nowy wszechświat. Co więcej, Mahabharata jest ciągle przedmiotem

sporów teologicznych.

W moim własnym opowiadaniu Mahabharaty przyjęłam świecki punkt widzenia, gdyż

występujące w niej połączenie braterskiego konfliktu z boską interwencją i

rozpadaniem się i tworzeniem całego wszechświata dało mi nadzieję na znalezienie

w niej materiałów do studiów zainspirowanych przez współczesną antropologię

kulturową, która szuka wyjaśnienia genezy i funkcjonowania ludzkiej kultury

poprzez studiowanie religijnych tekstów. W świetle współczesnej antropologii

tekst religijny odzyskuje swój utracony aspekt empiryczny, stając się sam

podlegającą krytyce teorią kultury, będąc równocześnie jest istotną częścią.

Mówiąc bardziej szczegółowo, moje własne opowiadanie Mahabharaty jest pod

wpływem antropologii kulturowej rozwiniętej przez francuskiego krytyka

literackiego René Girarda, która pozwala mi dostrzec w Mahabharacie zwartą

całość opisującą mechanizm powstawania, upadku i funkcjonowania tzw.

ofiarniczego systemu kulturowego bazującego na wierze w leczniczą moc rytuału

ofiarnego i w boskie pochodzenie wszechświata. W świetle girardowskiej

antropologii Mahabharata zawiera opis hinduskiego systemu kulturowego, który

jest wysoce samoświadomy swej genezy i funkcjonowania i niesie w sobie ogromny

ładunek moralny o znaczeniu uniwersalnym, gdyż przedmiotem jego głównej troski

jest tworzenie i zapobieganie upadkowi autorytetu Prawa (dharmy) lub mówiąc

ogólniej świata wartości i powinności, który jest tym, co utrzymuje równowagę we

wszechświecie. Z drugiej jednak strony jest to system zamknięty, który nie

potrafi wyjść w swej samo-analizie poza czynnik, który go tworzy, czyli poza

pojęcie

Kryszny (Kriszny), Najwyższego Boga, który narodził się na ziemi Człowiekiem i

pozostaje dla systemu Największą Tajemnicą.

Girardowska antropologia kulturowa z kolei dostarcza narzędzi do analizy nie

tylko wewnętrznej dynamiki ofiarniczego systemu, lecz również jego powstania,

widząc ich źródło w mimetycznym prawie rządzącym międzyludzkimi interakcjami.

Wzajemne przeniknie się wyobrażeń religijnych i społecznych jest przez nią

widziane nie tylko jako cecha starożytnych tekstów religijnych, lecz jako

naturalna cecha realnych międzyludzkich interakcji, z których religijne

wyobrażenia wyłaniają się, których funkcjonowaniem rządzą i przez które są

następnie niszczone, rozpoczynając nowy wiecznie powracający cykl ofiarniczego

systemu. Tekst religijny widziany w girardowskiej perspektywie zostaje

umieszczony w swym empirycznym kontekście, którym są ludzkie interakcje i

rządzące nimi mimetyczne prawo i zdobywając swe empiryczne odniesienie odkrywa

ponownie swój przedmiot, z którego wyrasta, który opisuje i na działanie którego

próbuje wpływać.

Mówiąc bardzo ogólnie, Mahabharata jest książką o wielkich namiętnościach i o

tym jak namiętności te niszczą poszczególne jednostki, determinują losy królestw

i losy całego wszechświata, czyli o tym, co René Girard nazywał skłócającą

mimesis. Z drugiej strony Mahabharata jest książką o wyłanianiu się

rzeczywistości normatywnej dharmy (Prawa), zwanej również po prostu religią,

która poskramiając rządzące interakcjami namiętności i kontrolując je, leży u

podłoża porządku społecznego, zapewniając sprawne funkcjonowanie jednostki,

królestwa, wszechświata, czyli o odkrywaniu tego, co René Girard nazywał

imperatywną mimesis. Wyłanianie się autorytetu dharmy jest zarówno dla

Mahabharaty jak i dla każdego ofiarniczego systemu kulturowego największą

tajemnicą wyjaśnianą poprzez powołanie się na boską interwencją. Interwencji

Najwyższego Boga wymaga nie tylko wprowadzenie tego, co Girard nazywał

imperatywną mimesis, czyli wolą czynienia czegoś w imię wyższego dobra, lecz

również cykliczne odnawianie jej autorytetu, gdy ulega ona cyklicznie zniszczeniu. Co

więcej, aby ustanowić dharmę lub odnowić jej autorytet, Najwyższy Bóg musi się

narodzić na ziemi w swej śmiertelnej postaci, która w czasach, które opisuje

Mahabharata jest formą Kryszny.

Głównym tematem Mahabharaty, podobnie jak girardowskiej antropologii kulturowej,

jest więc próba wyjaśnienia tajemnicy powstawania, upadku i ponownego wyłaniania

się rzeczywistości normatywnej, bez której istnienie trwałego kulturowego

porządku jest niemożliwe. Te dwie próby różnią się jednak poglądem na rolę boga

i rytuału ofiarnego w procesie tworzenia normatywnego fundamentu kultury. Według

Mahabharaty dharma (Prawo), mająca swe korzenie w autorytecie boskim wyrażającym

się potrzebą czczenia bogów poprzez składanie ofiary, cyklicznie upada, będąc

niszczona przez namiętności (skłócającą mimesis), które nie przestają wpływać na

ludzkie interakcje, skłaniając do porzucania ścieżki Prawa, oraz przez

„zużywanie się” rytuałów i upadek boskiego autorytetu. Rytuały zużywają się,

gdyż są wykorzystane przez demony dla egoistycznych celów oraz z powodu

wzrastającego zanieczyszczenia ognia ofiarnego, który przestaje pełnić rolę

nośnika ofiary i koncentruje się na zaspokojeniu własnego nienasyconego głodu, który niszczy cały wszechświat. Nowy świat wyłania się ze

zgliszczy starego świata dzięki interwencji narodzonego w śmiertelnej formie

Najwyższego Boga, czyli Najwyższej Osoby. W girardowskim wyjaśnieniu interwencja

Najwyższej Osoby jest jednak faktem wtórnym w powstawaniu ofiarniczego systemu

kultury. Faktem podstawowym jest natomiast wyłonienie się rytuału ofiarnego z

imitacji założycielskiego morderstwa zakańczającego apokaliptyczny pożar-

konflikt. Jego zaistnienie dostarcza metody oddawania czci bogom i staje się

źródłem zarówno autorytetu bogów jak i autorytetu rzeczywistości normatywnej. W

miarę upływu czasu upada wiara w skuteczność rytuału i autorytet boski jak i

osłabia się sam w sobie autorytet imperatywnej mimesis będącej w ciągłym

konflikcie ze skłócającą mimesis, którą miała kontrolować. Podczas gdy

giradowska antropologia próbuje wyjść poza Najwyższą Osobę i Jedyną Przyczynę

wszechświata, wiedza Mahabharaty kończy się na Krysznie, Najwyższ

ej Osobie, która ustanawia autorytet dharmy, czyli wprowadza imperat

ywną mimesis do ludzkich interakcji, patronując przeraźliwej, wyniszczającej

wszystko apokaliptycznej wojnie. I nikt inny, lecz Kryszna pozostaje największą,

nierozpoznawalną tajemnicą dla Mahabharaty.

W moim opowiadaniu Mahabharaty głównym celem jest oczywiście jak

najdokładniejsze odtworzenie tego, co znajduje się w samym tekście bez utraty

jego walorów literackich i zbędnego komplikowania jej własnych dość niekiedy

skomplikowanych rozważań zbędnymi wtrętami teoretycznymi. Towarzyszy mu jednak

girardowska antropologia ukryta w bezpośrednio niewidocznym tle, która pozwala

odkryć ponownie i spojrzeć na nowo na wiedzę Mahabharaty.

 

*Synopsis*

 

Wydarzenia księgi pierwszej Mahabharaty dzieją się równocześnie na różnych

poziomach—ludzkim i boskim, ziemskim i niebiańskim—które wzajemnie się

przeplatają i na siebie oddziaływają. Opowieści 1 i 2 zarysowują „historyczne”

tło, w którym został umieszczony główny wątek Mahabharaty rozpoczynający się do

dopiero w Opowieści 3, gdzie przebywając na poziomie ludzkim, obserwujemy

formowanie się stron konfliktu —narodziny Pandawów i Kaurawów, którzy staną w

obliczu apokaliptycznej wojny, realizując faktycznie zamiar bogów chcących

doprowadzić do tej strasznej wojny na ziemi, aby zniszczyć rosnące w siłę demony

maltretujące swą potęgą ziemię i powodujące jej trudne do zniesienia cierpienie.

Pandawowie i Kaurawowie, przyszli dziedzice tronu z dynastii księżycowej, są

potomkami króla Mahabhisy, który narodził się ponownie na ziemi, aby oczyścić

się ze swego grzechu nieopanowanej żądzy do bogini Gangi, którego skutki będą

ciążyć nad losami kilku pokoleń jego potomków. W końcu one stan

ą się narzędziem w realizowaniu celu bogów.

Jak się dowiadujemy z opowieści 1 i 2 demony i bogowie są w stanie odwiecznej

walki, choć potrzebują siebie nawzajem do zdobycia eliksiru nieśmiertelności, od

którego zależy ich życie. Zaburzenia równowagi sił między nimi traktuje się jako

zjawisko cykliczne i naturalne, wynikające stąd, że demony, które są motywowane

żądzą dóbr materialnych i władzy, otrzymują od bogów osłabiające ich boską siłę

dary, dzięki temu, że uprawiają religijną praktykę, za którą bogowie nagradzają.

W przypadku demonów religijna praktyka nie służy jednak celom religijnym i dobru

wszechświata, lecz ich prywatnym celom zdobywania władzy nad światem i

nienasyconej konsumpcji. Choć demony i bogowie mają odmienne cele zarówno oni

jak i wszystko inne łącznie z rzeczywistością materialną ma to samo źródło i

wywodzi się z tej samej niezniszczalnej, jednostkowej i niepoznawalnej

Przyczyny, która ma charakter duchowy, będąc Najwyższym Duchem (Brahmanem), lecz

równocześnie jest identyfikowana z Kryszną (Kriszn

ą), boskim aspektem narodzonym w śmiertelnej formie Człowieka. Królewskie

dynastie też mają swój boski początek i są wplątane w walkę bogów z demonami.

Fundamenty królestwa są tez w zadziwiający sposób związane z istnieniem i

cierpieniem niewinnej kobiety jak np. Śakuntala, która swym prawym działaniem

przynosi ostatecznie szczęście swemu mężowi i całej rodzinie.

Jak się dowiadujemy z Opowieści 1 Mahabharata jest opo-wiadana podczas rytuału

ofiarnego króla Dźanamedźaja, potomka bohaterów Mahabharaty, pochodzącego z

jedynej linii Pandawów, która dzięki interwencji Kryszny przeżyła apokaliptyczną

wojnę. Jest to opowieść o zaniechaniu przez niego zemsty na wężach za zabicie

jego ojca Parikszita, dzięki interwencji siły duchowej bramina-węża Astiki,

który narodził się w wyniku współdziałania różnych sił o charakterze ziemskim i

pozaziemskim.

Porządek społeczny na ziemi i we wszechświecie jest ze sobą ściśle powiązany i

ciągle oscyluje między powstawaniem i upadkiem. Na te wahania duży wpływ ma

charakter króla, od którego zależy w dużym stopniu to, co się dzieje w

królestwie i który jest nazywany Tokarzem Koła. W poszczególnych epizodach

opisuje się to, co na poziomie ludzkim niszczy królestwa, choć nie pozostaje bez

związku z poziomem niebieskim, gdyż na ziemi rodzą się ponownie grzeszne dusze

obdarzone złą karmą, czyli obciążone skutkami swych działań w poprzednim

wcieleniu i tylko niektóre dusze zostają wyzwolone z konieczności ponownych

narodzin w świecie materialnym. Obserwujemy więc, jak prawych królów niszczy

żądza, przemoc i nienasycenie i jak ogromną rolę w opanowywaniu skutków tych

uczuć—i uwalnianiu duszy od wpływów materii—odgrywa religia, religijny rytuał

oraz podążanie ścieżką Prawa (dharmy), co wymaga wielu wyrzeczeń i umartwień,

ale przynosi ostatecznie niebo, a najbardziej wytrwałym wyzwolenie dus

zy. Nosicielami religii i Prawa są bramini ze swą siłą duchową i bramińscy

królowie, tzn. królowie studiujący Wedy i ćwiczący się w chodzeniu ścieżką

Prawa, która sama w sobie w konkretnej sytuacji musi być ciągle na nowo

odnajdywana i którzy swym zachowaniem dostarczają zwykłym ludziom dobrego

przykładu.

Żądza i wynikający z niej gniew oraz Prawo i religijna prak-tyka są dwiema

potężnymi siłami oddziałującymi na ucieleśnioną duszę i ten, kto się na ziemi

narodził podlega ich wpływom. Żądzy, która skłania żywe organizmy do czynienia

zła nie można się łatwo wyzbyć, gdyż trzeba ją poskromić dzięki praktykowaniu

religii i podążaniu ścieżką Prawa i w ten sposób uwolnić od rzeczywistości

materialnej zawarty w każdej żywej istocie element duchowy. W Opowieści 4

obserwujemy, jak główni bohaterzy—za wyjątkiem Judhiszthiry, który jest Królem

Prawa—i otaczające ich osoby, choć narodził się w nich element boski, padają

ofiarą żądzy posiadania tego, co mają ich najbliżsi i przekształcają się w

„monstrualne pary-sobowtóry” połączone namiętnością pokonania przeciwnika.

Takimi monstrualnymi parami stają się Durjodhana i Bhima, Karna i Ardżuna,

bramin Drona i król Drupada. Także działania różnych innych wcielonych dusz

przynoszą w rezultacie czyjąś nienawiść i przysięgę zemsty. Z kolei Ardżun

a jest motywowany pragnieniem bycia najlepszym łucznikiem, które udaje mu się

zrealizować, co później w zadziwiający sposób obraca się przeciw niemu,

przynosząc mu straszliwe cierpienie, gdyż czyni z niego narzędzie służące do

zabicia i złożenia w ofierze Najwyższemu Bogu starszyzny swego rodu. Wszystkie

te nieszczęścia tych wcielonych dusz są skutkiem ich działań w poprzednich

wcieleniach i w końcu doprowadzą do realizacji celu bogów, którym jest

uwolnienie ziemi od dominacji demonów.

Księga pierwsza Mahabharaty rozważa również proces powstawania i niszczenia

świata na poziomie poza-ludzkim. Wspomina o słabości bogów i demonów i ich

zależności od elik-siru nieśmiertelności, który wyłania się z przemocy

obrazowanej ubijaniem oceanu, dzięki interwencji sił od nich wyższych jak

Najwyższy Bóg Wisznu, czy ognisty ptak Garuda, który ma zdolność pokonania bogów

i zdobycia eliksiru, lecz dzięki umiejętności pokojowej negocjacji z Indrą

rozwija wolę oddania go bogom. Ukazuje się tu także zależność istnienia świata

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin