· Istota problemu
· Kultura organizacyjna w biznesie rodzinnym
· Style kierowania w firmach rodzinnych
· Sukcesja w biznesie rodzinnym
· Własność i zarządzanie przedsiębiorstwem rodzinnym
· Specyfika struktur organizacyjnych family business
Źródła wzrostu zainteresowania rozwojem family business w Polsce
· Znaczący udział tego rodzaju podmiotów w tworzeniu dochodu narodowego
· W zależności od przyjętej definicji przedsiębiorstwa rodzinnego oraz kraju, szacuje się , że stanowią one od kilkunastu do nawet ponad 90% wszystkich podmiotów gospodarczych oraz wytwarzają, według różnych analiz, od kilkunastu do ponad 50% PKB
· Pierwszorzędne znaczenie biznesów rodzinnych we współczesnych gospodarkach wolnorynkowych oznacza nie tylko istotny udział w tworzeniu miejsc pracy i PKB, ale również mogą być one bardzo efektywne w porównaniu z podmiotami nierodzinnymi
szczególnie silnie zarysowane w podmiotach zarządzanych przez generację założycieli:
· napięcia między subkulturą pracowników z rodziny i spoza rodziny,
· personalizacja i siła więzi pomiędzy pracownikami,
· paternalizm stylów kierowania w pierwszej generacji (w kolejnych profesjonalizacja)
· niski stopień formalizacji i biurokratyzacji,
· przedsiębiorczość w biznesach rodzinnych zarządzanych przez założyciela,
· hermetyczność kultur rodzinnych
· Paternalistyczny -w pierwszym pokoleniu
jednoosobowe, charyzmatyczne, hierarchiczne i zorientowane na władzę zarządzanie
· Profesjonalny - w kolejnych generacjach
bliski stylowi menedżerskiemu
Czynniki sprzyjające udanej sukcesji :
· wczesne zaplanowanie i przeprowadzenie
· ustalenie odpowiedzi na pytanie: kto. kiedy i jak dziedziczy
· określenie stopnia autonomii decyzyjnej sukcesora, jego kompetencji i pewności siebie
· kształcenie i przygotowanie sukcesora do przejęcia biznesu
· utrzymanie harmonijnych stosunków w rodzinie dominujące w biznesie
· Cele strategiczne i wizja rozwoju family business splecione z celami rodzi
·
· Strategie firm rodzinnych mają z reguły charakter właścicielski
· Strategie firm rodzinnych mają częściej charakter inkrementalny
· Strategie firm rodzinnych w większości przypadków obejmują strategie całościowe, a nie strategie biznesu czy funkcjonalne
· Tworzenie strategii przedsiębiorstwa rodzin jest częściej sumą doświadczeń zarządzającego nim, niż wynikiem stosowania metodyki badań i analiz strategicznych
Własność i zarządzanie przedsiębiorstwem rodzinnym
Dwa typy rozwiązań praktykowanych najczęściej w przedsiębiorstwach rodzinnych:
· skupienie własności i władzy nad przedsiębiorstwem w rękach przedstawicieli rodziny,
· utrzymanie kontroli nad własnością podmiotu w rękach rodziny, a jednocześnie oddanie władzy menedżerom spoza rodziny (tzw. profesjonalizacja zarządzania).
· W wielu krajach zarówno rozwiniętych, jak i rozwijających się dominuje połączenie struktury własności i zarządzania przedsiębiorstwami. Własność i władza są skupione w rękach wąskiego kręgu rodziny
· Duże podmioty gospodarcze odznaczają się częściej rozdziałem własności od zarządzania. System menedżeryzmu dominuje w części najwyżej rozwiniętych krajów, np. USA, Japonii, Wielkiej Brytanii
· W Polsce dominują struktura i zarząd właścicielski.
· W zwraca się uwagę na kulturowe uwarunkowania tworzenia się dużych firm rodzinnych, łączących strukturę własności z zarządzaniem,
· Ich podstawą jest azjatycki familizm.
Brak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy połączenie struktury własnościowej ze strukturą zarządczą niesie więcej pozytywnych czy negatywnych skutków. Do pozytywnych należą:
· brak konfliktu interesów miedzy właścicielami a zarządzającymi,
· większa motywacja właścicieli - zarzadzajacych w pracy na rzecz firmy niż menadżerów najemnych,
· brak pokusy zaniżania dywidendy,
· mniejsze koszty nadzoru i kontroli zarządzających,
· możliwość ściślejszej kontroli wydatków kapitałowych.
· Do negatywnych należą:
· Zatrudnianie i promowanie mniej skutecznych menedżerów,
· Bariery konsolidacji a więc przejścia do większej skali działalności,
· Koncentracja na krótkookresowej zyskowności i presja na wypłacanie większych dywidend,
· Ograniczone możliwości pozyskania kapitału obcego w związku z podwyższonym ryzykiem inwestycyjnym.
Generalnie uważa się, że:
· łączenie struktury własności z zarządzaniem w firmach rodzinnych sprzyja pierwszemu etapowi rozwoju przedsiębiorstwa,
· natomiast może rodzić ograniczenia na etapie sukcesji i utrudniać przejście do etapu konsolidacji biznesu.
Specyfika struktur organizacyjnych family business
Badania wskazują że w większości przedsiębiorstw należacych do grupy MŚP i zarzadzanych przez założycieli biznesu dominuje struktura promienista.. Jednak można wskazać na tendencję do do przekształcania się struktury promienistej w strukturę funkcjonalną, dywizjonalną lub hybrydową, przy zachowaniu jej rodzinnego charakteru. Oznacza to, że osobą zarządzającą całą strukturą jest osoba z rodziny, a także często kierownikami pionów organizacyjnych lub jednostek terytorialnych pozostają familianci. Związek przedsiębiorstwa z rodziną często wywiera wpływ na kształt samej struktury. Dominuje dość spłaszczona struktura z wydzielonymi pionami lub jednostkami dostosowanymi do kompetencji lub zainteresowań członków rodziny zaangażowanych w biznes.
FRANCHIZING
słowo "franchsing" oznacza dosłownie "bycie wolnym".
· w takim sensie franchising oferuje wolność w prowadzeniu, zarządzaniu i kierowaniu własną firmą.
· dzięki zastosowaniu sprawdzonych przez FD procedur FB ogranicza do minimum ryzyko swej działalności gospodarczej.
n
Franczyza (ang. franchising)
system sprzedaży towarów, usług lub technologii, oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami - franczyzodawcą (FD) i jego indywidualnymi franczyzobiorcami (FB)
Istota systemu
FD nadaje swoim poszczególnym FB prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją.
W ramach umowy sporządzonej na piśmie oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego FB do:
· korzystania z nazwy handlowej FD,
· jego znaku towarowego lub usługowego,
· metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej,
· systemów postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej,
· a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej FD.
· produkcyjny Biorca samodzielnie wytwarza produkty zgodnie z wytycznymi dawcy, następnie sprzedażą. W Polsce ten rodzaj franchisingu występuje bardzo rzadko,
· handlowy Biorca zajmuje się sprzedażą produktów otrzymanych od franchisingodawcy,
· usługowy Biorca wykonuje określone usługi
· mieszany Kombinacja wyżej wymienionych.
nfranchising bezpośredni w tym przypadku dawca samodzielnie tworzy sieć,
nfranchising indywidualny umowa dotyczy jednego podmiotu, działającego na wyznaczonym terenie,
nfranchising pośredni w tym przypadku występuje pośrednik, przykładowo w tworzeniu sieci zagranicznych,
nfranchising krajowy budowanie sieci na terenie jednego państwa,
nfranchising międzynarodowy budowanie sieci w wielu krajach.
nzwiększenie możliwości ekspansji rynkowej .
nzmniejszenie ryzyka finansowego
nobniżenie bieżących kosztów marketingowych: standaryzacja, korzyści skali
nopłaty franchisingowe
nprzychody ze sprzedaży = ceny transferowe na dostarczane dobra i usługi
nsiła przetargowa - centrum reprezentujące jednostki współdziałające pod jednym szyldem
nmotywacja - zaangażowanie biorców
nograniczona kontrola zachowań biorców
nzbyt szybki sukces biorców - osłabienie bodźców, powierzenie zarządu menedżerom
nkonflikt interesów: maksymalizacja sprzedaży - maksymalizacja zysku
ngroźba wyhodowania przyszłego konkurenta
nkonieczność motywowania zamiast wydawania poleceń
ntrudności w utrzymaniu standaryzacji
nryzyk...
deli35