Oktava mkl 5000.pdf

(114 KB) Pobierz
191475813 UNPDF
EiS 2004-04
TESTY
Oktava MKL-5000
pojemnościowy mikrofon lampowy
Piotr Madziar
Po upadku ZSRR i otwarciu się krajów tej wspólnoty na świat, zachodni rynek
nagraniowy ze zdumieniem dowiedział się, że w Rosji od wielu lat produkowane
są bardzo dobrze brzmiące mikrofony o unikatowych właściwościach i kosztujące
ułamek ceny markowych zachodnich produktów.
W ciągu kilku zaledwie lat produkowane w Tule pojemnościowe mikrofony
Oktava MK219, przypominające kształtem magazynek od kałasznikowa,
zadomowiły się w wielu zachodnich studiach nagraniowych, zapewniając pomimo
topornego wykonania oryginalne, pełne i bogate brzmienie nagrywanego wokalu i
instrumentów.
Ten rosyjski producent posiada długą historię, datującą się od początku ubiegłego
wieku. Za czasów komunistycznych była to największa chyba fabryka w ZSRR,
produkująca do pięciu milionów przetworników rocznie. Wytwarzane tam
mikrofony były używane nawet w radzieckim programie kosmicznym, o sprzęcie
wojskowym już nie wspominając (w swojej kolekcji posiadam wyprodukowany w
latach siedemdziesiątych studyjny, paluszkowy mikrofon elektretowy Oktava,
który do dzisiaj jest w pełni sprawny).
Po rozpadzie Związku Radzieckiego i niewielkim okresie przestoju,
fabryka nawiązała współpracę z angielską firmą A&F McKay
Audio Ltd., uzyskując dostęp do zachodnich technologii i
elementów. Oktava ponownie rozwinęła skrzydła, wypuszczając
kolejne, coraz to doskonalsze produkty, z których większość
mieliśmy już okazję prezentować na naszych łamach. Najnowszym
jej osiągnięciem jest opisany poniżej luksusowy, pojemnościowy
mikrofon lampowy.
Opis
MKL-5000 jest mikrofonem o bardzo oryginalnym kształcie,
przypominającym wczesne niemieckie mikrofony pojemnościowe.
Potężny, masywny walec korpusu, pochromowany galwanicznie na
czarno, mieści w sobie układ konwertera impedancji oparty na
pojedynczej triodzie 6C15P, z transformatorową symetryzacją
wyjścia. Na spodzie korpusu zamocowane jest sześciostykowe
gniazdo XLR, służące do połączenia mikrofonu z dedykowanym
zasilaczem, a u góry znajduje się specjalne trójstykowe,
gwintowane złącze, do którego przykręcona jest ustawiona
poprzecznie na krótkiej tulejce siatkowa głowica w kształcie
płaskiego pudełka, mieszcząca dwumembranową wkładkę o
średnicy jednego cala, opartą na klasycznej technologii Neumanna
z centralną elektrodą. Z przodu, przy dolnej krawędzi obudowy
umieszczony został przełącznik wyboru jednej z trzech dostępnych
charakterystyk kierunkowych: dookólnej, kardioidalnej lub
ósemkowej, a nieco wyżej widnieje grawerowana nazwa mikrofonu
wraz z logo wytwórni. Mikrofon nie posiada ani tłumika
191475813.001.png 191475813.002.png
wstępnego, ani też filtru dolnozaporowego i dostarczany jest w walizce transportowej z zasilaczem,
przewodem pośrednim i koszem elastycznym. W zasilaczu znajduje się odłącznik masy, co
pozwala na szybkie rozwiązywanie problemów z ewentualnymi przydźwiękami.
Wrażenia
Kształty tego mikrofonu, przypominające wczesne konstrukcje z pierwszej połowy ubiegłego
wieku, mają dziś już znaczenie wyłącznie estetyczne, ponieważ cały jego układ elektroniczny
zmieściłby się na pewno w niewielkiej, nowoczesnej obudowie. Bez wątpienia jest to jednak
bardzo efektownie wykonane i starannie wykończone urządzenie, przyciągające wzrok i z
pewnością zwiększające poczucie komfortu śpiewającego doń wykonawcy.
Nie same tylko oryginalne walory wizualne są mocną stroną tego modelu. Posiada on również
indywidualne cechy brzmieniowe, choć nieco inne, niż w przypadku poprzednich mikrofonów
Oktava (nawet w porównaniu z lampowym MKL-2500). Wkładki tamtych mikrofonów mają
bowiem inną konstrukcję i zapewniają bardziej miękkie brzmienie; wzorowana na opracowaniu
Neumanna wkładka MKL-5000, w połączeniu z lampowym układem elektronicznym i
transformatorem wyjściowym, zapewnia jasne, pełne i szerokie brzmienie nagrywanych źródeł
dźwięku, z delikatnie wyeksponowaną wyższą średnicą. Dzięki temu zarejestrowane głosy czy
instrumenty przebijają się selektywnie przez podkłady o nawet bardzo rozbudowanych
aranżacjach. Charakterystyki kierunkowe wkładki mają dobrą jednorodność, chociaż
charakterystyka dookólna odznacza się sporym przewężeniem w zakresie wyższych częstotliwości,
co zapewne spowodowane jest cieniem akustycznym cylindrycznej obudowy wkładki. Wpływ
efektu zbliżeniowego nie jest zbyt duży przy standardowej, stosowanej podczas nagrywania
wokalu odległości 20-30 centymetrów, dzięki czemu nie ma potrzeby późniejszego stosowania
zbyt intensywnej korekcji.
Z uwagi na duże gabaryty i ciężar zastosowania opisywanego mikrofonu na pewno będą się
ograniczać do typowo stacjonarnych w studiu nagraniowym. Do jego mocowania warto
wykorzystywać solidne, ciężkie statywy, lub wręcz żurawiki studyjne z porządną przeciwwagą.
Nie oznacza to jednak, że jedynym zastosowaniem będzie nagrywanie wokalu - podczas testów
mikrofon sprawdził się również doskonale na wielu instrumentach akustycznych, jak gitary
akustyczne, instrumenty dęte, czy wręcz wzmacniacze gitar elektrycznych. Gamę zastosowań
znakomicie poszerza możliwość wykorzystywania różnych charakterystyk kierunkowych - np.
ósemkowej przy jednoczesnym nagrywaniu dwóch wokalistów, czy wręcz dookólnej w przypadku
większych chórków (choć w tym ostatnim przypadku należy unikać ustawiania źródeł dźwięku
skrajnie po bokach wkładki, z uwagi na wspomniany już spadek czułości dla wyższych
częstotliwości).
Reasumując należy stwierdzić, że MKL-5000 to bardzo dobry mikrofon wyższej klasy,
predestynowany do nagrań wokalu i instrumentów solowych, mający indywidualne, korzystne
cechy brzmieniowe i oryginalną, elegancką konstrukcję.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin