Internet na lekcji z języka rosyjskiego.
Pragnę podzielić się z państwem zestawem scenariuszy do podręcznika „Новые встречи”z wykorzystaniem Internetu.Scenariusze te zaprezentowałam na warsztatach językowych „Kształtowanie sprawności językowych w pracy z podręcznikiem serii Nowyje wstrieczi ”, zorganizowanych przez CEN .Omówiliśmy je wraz z metodykiem p. Mikołajem Turowskim i nauczycielami jęz. rosyjskiego woj. podlaskiego.Wszystkie uwagi nauczycieli zostały uwzględnione.Mam nadzieję, że pomogą one Państwu przeprowadzić ciekawe dla ucznia lekcje i ułatwią w pewnym stopniu Państwa pracę.Bardzo ucieszy mnie odpowiedź od państwa, dotycząca wykorzystania tych scenariuszy w praktyce.Halina Kozłowska
Scenariusz lekcji według podręcznika „Новые встречи”-cz. I H.Dąbrowskiej i M.ZybertaRozdział10 (lekcja 1 i 2)Opracowała: Halina Kozłowska
Тема: Названия дней недели.Тема: Моё расписание уроков.
Сele operacyjne:Edukacyjne: Kształtowanie umiejętności rozumienia tekstu pisanego poprzez słuchanie dialogów.Wyrabianie techniki czytania poprzez głośne czytanie dialogów z podziałem na role oraz czytanie planu zajęć.Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej poprzez odpowiedzi na pytania do dialogów.Doskonalenie techniki pisania poprzez zapisywanie własnego planu zajęć oraz wykonywanie ćwiczeń.Wychowawcze: Rozbudzenie w uczniach potrzeby samokształcenia poprzez wykorzystanie Internetu do poszerzania swojej wiedzy.Porównywanie planów zajęć w szkołach w Polsce i w Rosji.
Scenariusz 1Lekcja rozpoczyna się od wysłuchania przez uczniów dialogów.· Прослушайте диалоги (Упр.1/47)Nauczyciel wprowadza nowe słownictwo.· Запишите новые слова: думать, я думала, что..., забыть, я забыл тебе сказать..., контрольная работа по физике, дача, сходить, Хорошая идея! С удовольствием!Uczniowie czytają dialogi z podziałem na role.· Прочитайте диалоги по ролям.Uczniowie wyszukują w dialogach dni tygodnia, odczytują je, a następnie zapisują je do zeszytu.· Найдите в диалогах названия дней недели, прочитайте их вслух, а потом запишите их в тетрадях.W dalszej części uczniowie odpowiadają na pytania dotyczące dialogów.· Ответьте на вопросы к диалогам (Упр.3/40)Nauczyciel zapoznaje uczniów z pochodzeniem słowa „неделя”· Сейчас узнаем откуда взялось слово „неделя”. Послушайте текст „Это интересно”. (Упр. 11/51)ДомаВыучить названия дней недели и новую лексику.
Scenariusz 2Nauczyciel zapoznaje uczniów z planem zajęć jednej z moskiewskich szkół i wprowadza nazwy przedmiotów.· Прочитайте расписание уроков в одной из московских школ. Запишите в тетрадях названия предметов.Nauczyciel wprowadza nazwy nowych przedmiotów występujących w planie uczniów z danej klasy.Następnie uczniowie szukają w Internecie plany zajęć z innych szkół rosyjskich i porównują je ze swoim (http://schools.techno.ru).Jeżeli nauczyciel nie ma możliwości skorzystania z sali informatycznej należy przynieść uczniom ściągnięte z Internetu plany zajęć i podać numer strony internetowej.· Давайте познакомимся с расписанием уроков в других московских школах.На доске написана страница, на которой вы найдёте расписания уроков.ДомаНапишите своё расписание уроков. Назовите предметы на русском языке (Упр.4/43-рабочая тетрадь). Упр5/48-книга.
Scenariusz lekcji według podręcznika „Новые встречи”-cz. I H. Dąbrowskiej i M. ZybertaRozdział 10 ( lekcja 3)Opracowała: Halina Kozłowska
Tема: Юра планирует свою неделю – записки из календаря.Cele operacyjne:Edukacyjne: Rozwijanie kompetencji lingwistycznej poprzez zastosowanie w zdaniach czasu przeszłego i przyszłego złożonego.Wyrabianie techniki czytania poprzez głośne czytanie notatek z kalendarza Jury.Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej poprzez odpowiedzi na pytania nauczyciela dotyczące tygodniowego planu Jury oraz własnych zajęć.Wychowawcze: Wskazanie pozytywnych stron życia, które wynikają z planowania własnego czasu.ScenariuszNauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji.Następnie wyjaśnia uczniom tworzenie czasu przeszłego i przyszłego złożonego czasowników (ramka str.49).Uczniowie zapisują przykłady do zeszytu i ćwiczą zastosowanie czasowników (ćw.6 str.50)· Прочитай, что Юра делает сегодня и скажи, что он делал вчера и что будет делать завтра.Uczniowie czytają tygodniowy rozkład zajęć Jury i odpowiadają na pytania nauczyciela (ćw.7/50)· Прочитайте какой план на неделю записал Юра в календаре.· Представьте себе, что сейчас среда. На основе того, что написал Юра, ответьте на мои вопросы:1. Что Юра делает сегодня?2. Что он делал в воскресенье, в понедельник и во вторник?3. Что Юра будет делать (сделает) в четверг в пятницу и в субботу?Nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak ważne jest planowanie własnego czasu. Wspólnie z uczniami określa pozytywne strony życia, które wynikają z planowania własnego czasu.· Давайте запланируем свою неделю. Напишите в тетрадях свой план.Następnie uczniowie odczytują swoje tygodniowe rozkłady zajęć.ДомаУпражнения 2,3,5 / 40-43 (рабочая тетрадь)
Scenariusz lekcji do podręcznika „Новые встречи” – cz. I H.Dąbrowskiej i M.ZybertaDział 17 (lekcja 1)Opracowała: Halina Kozłowska
Тема: Юра приглашает друга в Москву.Cele operacyjne:Dydaktyczne: Poznawanie etykiety pisma. Wprowadzenie słownictwa związanego z redagowaniem listu (rozpoczęcie, rozwinięcie, zakończenie listu)Rozwijanie umiejętności głośnego czytania. Kształtowanie nawykówartykulacyjnych, akcentuacyjnych i intonacyjnych.Kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych poprzez odpowiadania na pytania nauczyciela.Wychowawcze: Wzbudzenie w uczniach chęci korespondowania z przyjacielem z Rosji.
ScenariuszNauczyciel rozpoczyna lekcję od rozgrzewki językowej, która związana jest z tematem lekcji.Zadaje uczniom pytania:1. Почему люди пишут письма?2. Кому вы пишете письма?3. От кого вы получаете письма?4. Почему стоит познакомиться с друзьями из других стран?Następnie nauczyciel zapoznaje uczniów z listem Jury oraz wprowadza nowe słownictwo.· Давайте познакомимся с письмом Юры.· Запишите слова и обороты: заключать контракт, ровесник, переписываться, вести переписку, предложить, особенно, электронная почта, следующий раз.· Давайте упражняться в чтении.Uczniowie czytają list, a następnie odpowiadają na pytania dotyczące listu.· Ответьте на мои вопросы к письму:1. Что Юра написал другу о себе и своей семье?2. Куда пригласил Юра Павла?3. Что он обещал показать ему в своём городе?Następnie nauczyciel wprowadza słownictwo dotyczące listów z ramki str.89· Сейчас познакомимся с оборотами, которые употребляем, когда начинаем и оканчиваем письмо, а также названиями писем на русском языке.ДомаНапиши краткое письмо другу в Россию:- раскажи в нём о своей семье- пригласи друга в Польшу- напиши,что покажешь ему в своём городе
Scenariusz lekcji do podręcznika „Новые встречи” – cz.I H.Dąbrowskiej i M.ZybertaDział 17 (lekcja 2)Opracowała: Halina Kozłowska
Тема:Посылаем письмо другу в Россию.Cele operacyjne:Edukacyjne: Wprowadzenie słownictwa związanego z listem ( nazewnictwo oraz wysyłanie listów).Rozwijanie umiejętności głośnego czytania.Kształtowanie nawyków artykulacyjnych, akcentuacyjnych i intonacyjnych.Kształtowanie umiejętności prowadzenia rozmowy poprzez odgrywanie dialogów.Wychowawcze: Wzbudzenie w uczniach chęci do samodzielnego zdobywania informacji wiedzy o Rosji poprzez wędrówki po Internecie w poszukiwaniu adresu przyjaciela z Rosji oglądanie wzorców kopert.ScenariuszNauczyciel rozpoczyna lekcję od sprawdzenia pracy domowej, tzn. głośnego czytania przez uczniów listów napisanych do przyjaciół w Rosji. Najlepsze listy zostają nagrodzone oceną. Następnie zachęca uczniów do znalezienia w Internecie adresów rówieśników z Rosji wysłania tych listów.· Мне очень нравятся ваши письма. Я думаю, что следует послать их друзьям в Россию. После уроков вы должны поискать адреса друзей и послать свои письма.Nauczyciel opowiada jak adresuje się kopertę w Rosji.· Послушайте, как в России надо писать адрес на конверте (Упр 2/90)· Подпишите конверт (Упр 1/80 – рабочая тетрадь)· А сейчас посмотрим, как выглядят конверты в России.Uczniowie oglądają typowe koperty na stronie internetowej www.ifc.ru/mrp3/salon.html Nauczyciel rozdaje uczniom wzorce kopert i wpisanie na nich przykładowych adresów fikcyjnych bądź adresów znalezionych w Internecie.· Запишите на конвертах адреса.· А теперь давайте отправим наши письма.Скажите, что надо сделать, чтобы отправить письмо.Uczniowie podają polskie zwroty, a nauczyciel zapisuje je po rosyjsku.- włożyć do koperty- zakleić kopertę- nakleić znaczek- wrzucić list do skrzynkiNauczyciel informuje uczniów o nazwach listów w języku rosyjskim (ramka str.91)Następnie uczniowie czytają dialogi „на почте”- ćwicz.4/91· Прочитайте диалоги на почте.· Проведите диалоги. Отправьте по почте писмо или телеграмму.ДомаВыучить новые слова и обороты. Упр 5/91.
Scenariusz lekcji według podręcznika „Новые встречи” – cz. I H.Dąbrowskiej i M.Zyberta Rozdział 18 (lekcja 1)
Opracowała: Halina KozłowskaТема: Знакомимся с Москвой – столицей России.Сele operacyjne:Edukacyjne: Podanie i utrwalenie leksyki realioznawczej dotyczącej Moskwy i jej głównych obiektów.Wychowawcze: Ukazanie uczniom piękna miasta Moskwy.Podkreślenie wyjątkowości architektury Kremla zaliczanego do „ Cudów Świata”Rozbudzenie potrzeby samokształcenia poprzez wykorzystanie Internetu do poszerzenia swojej wiedzy o Moskwie i Kremlu.ScenariuszLekcja przeprowadzona jest w pracowni komputerowej.Na początku nauczyciel siada wraz z uczniami w kole, na środku sali. Ten sposób prowadzenia zajęć umożliwia bliższy kontakt z uczniami.Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji.Następnie odwołuje się do wiedzy uczniów i próbuje uzyskać od nich informacje na temat Moskwy.Opowiada uczniom o Moskwie, zwracając szczególną uwagę na architekturę Kremla - zaliczanego do cudów świata. W trakcie opowiadania pokazuje uczniom ilustracje. Kolejnym krokiem jest zaproponowanie uczniom poszerzenia wiedzy o Moskwie za pomocą Internetu.Uczniowie siadają przy komputerach i wchodzą na stronę internetową www.moscowkremlin.ru , na której znajduje się wirtualna wycieczka po Kremlu.Po obejrzeniu uczniowie opowiadają o swoich wrażeniach.Lekcję kończy wspólne śpiewanie piosenki „ Я шагаю по Москве”
Zadaniem domowym uczniów jest zapisanie najważniejszych informacji o Moskwie do zeszytu i przyswojenie tej wiedzy.
Scenariusz lekcji według podręcznika „Новые встречи” – cz. I H.Dąbrowskiej i M.Zyberta.Rozdział 18 (lekcja 2)Opracowała: Halina Kozłowska
Тема: Как Павел провёл неделю в Москве?Cele operacyjne:Edukacyjne: Prezentacja materiału realioznawczego dotyczącego Moskwy i jej głównych obiektów.Doskonalenie rozumienia tekstu pisanego poprzez słuchanie tekstu z taśmy oraz tłumaczenie niezrozumiałych fragmentów.Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej nazywanie zwiedzanych miejsc.Kształtowanie kompetencji lingwistycznej poprzez prawidłowe zastosowanie w zdaniach czasowników: ехать, поехать, ездить w połączeniu z nazwą środka transportu.Wychowawcze: Ukazanie uczniom piękna miasta Moskwy.Rozbudzenie w uczniach chęci zobaczenia tego miasta w przyszłości.
ScenariuszLekcja rozpoczyna się przypomnieniem wiadomości o Moskwie z poprzednich zajęć.Nauczyciel pokazuje uczniom ściągnięte ze strony internetowej (www.moscowkremlin.ru) ilustracje, które uczniowie oglądali na poprzedniej lekcji i pyta o obiekty i miejsca, które się na nich znajdują.Następnie nauczyciel proponuje wysłuchanie wiadomości o miejscach, które zwiedził Paweł podczas tygodniowego pobytu w Moskwie.· Послушайте, как Павел провёл неделю в Москве.Uczniowie wskazują na planie miasta miejsca, które zwiedził Paweł i opowiadają o nich.· Покажите на плане города, какие интересные места увидел Павел.· Расскажите, что вы о них узнали.Nauczyciel informuje, że w trakcie pobytu, Paweł fotografował zwiedzane miejsca. Prosi, aby uczniowie obejżeli zdjęcia i opowiedzieli, co Paweł robił w poszczególne dni tygodnia.· Во время поездки Павел сделал много снимков. Посмотрите на них и скажите, что он делал в понедельник, во вторник ... и т.д.Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w parach. Jeden z uczniów gra Pawła, który właśnie wrócił z wycieczki. Drugi zaś jego przyjaciela, który pyta go o wrażenia z wycieczki.· Сейчас поработаем в парах. Проведём разговоры между Павлом, который только что вернулся с экскурсии и его другом, который расспрашивает его о поездке.Nauczyciel wyjaśnia uczniom użycie czasowników: ехать, поехать, ездить z nazwami środków transportu (ramka str. 95)ДомаНапишите, какие места в Москве увидел Павел во время экскурсии.Упр. 1/85 – рабочая тетрадь.
Scenariusz lekcji według podręcznika „Новые встречи” – cz. I H.Dąbrowskiej i M.ZybertaRozdział18 (lekcja 3)Opracowała: Halina KozłowskaТема: Знакомимся с Московским метро.Cele operacyjne:Edukacyjne: Podanie i utrwalenie leksyki realioznawczej dotyczącej moskiewskiego Metra.Wyrabianie techniki czytania poprzez głośne czytanie tekstu o metrze.Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej poprzez odpowiedzi na pytania nauczyciela.Rozwijanie kompetencji lingwistycznej poprzez wykonywanie ćwiczeń z zastosowaniem rzeczowników nieodmiennych.Wychowawcze: Wskazanie na rolę i znaczenie metra, jako głównego środka transportu.Zwrócenie uwagi na piękno i wyjątkowość architektury stacji metra.
ScenariuszNauczyciel informuje uczniów, że metro jest uważane za główny środek transportu w Moskwie. Następnie zapoznaje ich z tekstem o moskiewskim metrze.· Давайте познакомимся с Московским метро (Упр.8/99)· Запишите новые слова: удобный и быстрый вид транспорта, часы пик, каждую минуту, маршрут, сделать пересадку, кольцевая (линия).Uczniowie doskonalą technikę czytania.· Сейчас поупражняемся в чтении.Nauczyciel sprawdza stopień zrozumienia tekstu poprzez odpowiedzi uczniów na jego pytania.· Oтветьте на мои вопросы:1. Почему Московское метро это самый удобный вид транспорта в городе?2. Какая буква указывает вход в метро?3. Как часто отходят поезда метро?4. Что указывает большое табло на каждой станции?5. Сколько линий метро в городе?6. Как называется линия окружающая центр города?Uczniowie oglądają schemat moskiewskiego metro. Odczytują nazwy linii i stacji.· Посмотрите схемк Московского метро (стр.120)Прочитайте названия линий и станций на кольцевой линии.Nauczyciel proponuje uczniom wędrówkę po Internecie w celu uzyskania dodatkowych informacji.· Попробуем узнать больше о метро. Давайте бродить по Интернету – стр. www.metro.ru Następnie uczniowie porównują moskiewskie metro z warszawskim (zeszyt ćwiczeń ćw.3/86).Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że metro należy do grupy rzeczowników nieodmiennych.Zapoznaje uczniów z ramką na str.99 .Uczniowie wykonują ćwiczenie z zastosowaniem rzeczowników nieodmiennych (ćwicz.6/99)ДомаНаучитесь рассказывать о Московском метро.Переведите предложения ( упр.7/99 и упр. 2/86 – рабочая тетрадь)
Marygold1