wycieczka.pdf

(1033 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Poznajemy park miejski - scenariusz wycieczki z dzie\346mi s\205)
mgr Gra yna Nawrocka
„Poznajemy park miejski” – scenariusz wycieczki z dzie mi sze cioletnimi do parku
Cele dydaktyczne : - rozró nianie trzech typów lasu: las iglasty, las li ciasty i las mieszany,
- poznanie przez dzieci trzech podstawowych warstw ro linno ci w parku (lesie):
a) warstwa najwy sza - tworz j drzewa,
b) warstwa rednia – tworz j krzewy i młode drzewka,
c) warstwa najni sza – czyli runo le ne, paprocie, trawy, grzyby, mchy,
- rozpoznawanie i wła ciwe nazywanie drzew ( kasztanowiec, d b, brzoza, sosna) oraz
owadów, ptaków i ssaków (motyl, biedronka, chrz szcz, je , ropucha, dzi cioł, sowa,
wiewiórka),
- zrozumienie przez dzieci, e wszystkie organizmy w parku (lesie) s ci le zwi zane ze
sob , a tak e z gleb , która tworzy si głównie z rozkładaj cych si obumarłych
organizmów ro linnych i zwierz cych, tworz cych tzw. ciółk le n ,
- przypomnienie dzieciom o zakazie zrywania jakichkolwiek grzybów i innych
nieznanych owoców le nych a tak e brania ich do ust i jedzenia,
- zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami ochrony przyrody,
- ukazanie dzieciom ksi ki (ilustrowanego albumu, atlasu) jako podstawowego ródła
wiedzy, wiadomo ci czy informacji.
Pomoce :
· „Drzewa li ciaste i iglaste” – przewodnik kieszonkowy,
· „Przewodnik do rozpoznawania ro lin i zwierz t na wycieczce”,
· „Co pełza i hasa po polach i lasach” Lech Konopi ski,
· „Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym” E. i J.Fr tczakowie,
· torby papierowe (ekologiczne) na zbiory przyrodnicze,
· du a lupa do obserwacji.
Przebieg wycieczki:
1. Przed wyj ciem, nauczycielka rozmawia z dzie mi o planowanej wycieczce;
zapoznaje dzieci z miejscem wycieczki i głównym celem, czyli poznaniem parku
miejskiego, gdzie rosn ro liny, yj zwierz ta, owady i ptaki.
2. Nauczycielka zapoznaje dzieci z kolorowymi ilustracjami grzybów nie jadalnych
oraz o bezwzgl dnym zakazie ich zrywania i brania do ust, gdy stanowi to mo e
zagro enie ycia dziecka. Przypomina równie dzieciom podstawowe zasady
bezpiecze stwa i ruchu drogowego podczas wyj ze szkoły.
3. Zapoznaje dzieci z ksi kami, które we mie na wycieczk do parku ( przewodnik
ro lin i zwierz t, przewodnik drzew li ciastych i iglastych). Podkre la znaczenie
ksi ek, dzi ki którym mog zdoby potrzebne informacje i wiadomo ci potrzebne
do rozpoznania ro liny lub zwierz cia.
4. Po wej ciu do parku nauczycielka omawia z dzie mi jakie drzewa i krzewy mog
rosn w tym parku , pokazuje dzieciom ilustracje w albumie i prosi, aby w trakcie
spaceru dzieci uwa nie przygl dały si spotykanym ro linom i próbowały odgadn
ich nazw .
5. Dzieci omawiaj napotkane charakterystyczne drzewa, opisuj jego wygl d, jego
kor (faktura i kolor), li cie. Obserwuj te owady i zwierz ta, które udało si spotka
podczas spaceru. Nauczycielka uzupełnia informacj z kolorowych ksi ek;
- podkre la powi zanie wszystkich ro lin i zwierz t ze sob , znaczenie parku dla
człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu i potrzeb ochrony przyrody,
2
- obserwacje za pomoc lupy cz ci ro linnych,
- dzieci odpowiadaj na postawione pytania:
Co znajduje si w parku?
Jakie wyst puj w nim ro liny?
Jakie drzewa rosn w parku?
Jakie krzewy rosn w parku?
Jakie jeszcze inne ro liny rosn w parku?
Jaki typ drzew ro nie w parku?
Jakie zwierz ta i owady yj w parku?
6. Dzieci zbieraj w parku kawałki kory, li cie, szyszki i inne okazy przyrodnicze
do k cika przyrody i wracaj spacerkiem do szkoły .
7. Po powrocie – wymiana my li, dzielenie si prze yciami i do wiadczeniami
własnymi.
Poni ej przegl d graficznych pomocy :
Ilustracje grzybów truj cych
MUCHOMOR CZERWONY
MUCHOMOR PLAMISTY
MUCHOMOR CZERWONAWY
80312780.004.png 80312780.005.png
3
Las iglasty
Las li ciasty
80312780.006.png
4
Las mieszany
Warstwa najwy sza
Warstwa rednia
Warstwa najni sza
80312780.007.png 80312780.001.png
5
P T A K I
SÓJKA
SROKA
KAWKA
80312780.002.png 80312780.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin