Przygotowanie_projektu.pdf

(285 KB) Pobierz
Microsoft Word - Przygotowanieprojektu.doc
EuropejskiDoradcaSamorządowy
Portalinternetowy
Przygotowanieprojektu
Spistreści
WPROWADZENIEDOZARZĄDZANIAPROJEKTEM......................................................... 2
PROJEKTDEFINICJA,PODSTAWOWEINFORMACJE................................................... 3
1.1 P ROJEKT , COTOZAZWIERZĄTKO ?.............................................................................................. 3
1.2 P OLITYKA , PROGRAMYIPROJEKTYEUROPEJSKIE ............................................................................ 3
1.3 C ELE U NII E UROPEJSKIEJ .............................................................................................................. 4
1.4 C ELEPROJEKTÓW ......................................................................................................................... 5
1.5 C YKLśYCIAPROJEKTU .................................................................................................................. 5
2 TWORZENIEPROJEKTU(FAZAFORMUŁOWANIA) ................................................... 6
2.1 O DPOMYSŁUDOREZULTATU , CZYLIJAKSIĘZABRAĆDOBUDOWANIAPROJEKTU ?............................. 7
2.2 C OCHCEMYZROBIĆIPOCO ?........................................................................................................ 8
2.2.1 Celenadrzędneprojektu...................................................................................................... 8
2.2.2 Wstępnyopis........................................................................................................................ 9
2.2.3 Bezpośrednieceleprojektu.................................................................................................. 9
2.2.4 Dodatkowe„celesponsora”................................................................................................. 9
2.3 D LACZEGOCHCEMYREALIZOWAĆNASZPROJEKT ?....................................................................... 10
2.4 A DRESACIDZIAŁAŃ ..................................................................................................................... 10
2.4.1 Jakokreślićodbiorców?..................................................................................................... 10
2.5 K TOIJAKBĘDZIEREALIZOWAŁPROJEKT ?..................................................................................... 10
2.5.1 Samodzielnieczyzkimś?.................................................................................................. 11
2.5.2 Zespół,czyliwgrupieraźniej… ......................................................................................... 11
2.5.3 Strukturaorganizacyjna..................................................................................................... 12
2.6 R AMYCZASOWEPRZEDSIĘWZIĘCIA ?............................................................................................ 12
2.6.1 Harmonogram(wykresGantt’a)......................................................................................... 13
2.6.2 „Kamieniemilowe”.............................................................................................................. 14
3 WNIOSEKJAKSIĘZNIMUPORAĆ.............................................................................15
SŁOWNICZEK.....................................................................................................................16
ŹRÓDŁA:.............................................................................................................................21
L ITERATURA :........................................................................................................................................ 21
I NTERNET :............................................................................................................................................ 21
strona1/21
276069046.004.png
 
EuropejskiDoradcaSamorządowy
Portalinternetowy
Wprowadzeniedozarządzaniaprojektem
KaŜdy z nas, często całkowicie nieświadomie, realizuje bardzo wiele róŜniących się od siebie
przedsięwzięć, które śmiało moŜemy nazwać projektami, gdyŜ spełniają wszystkie jego kryteria, o
którychwięcejponiŜej.PrzedsięwzięciemtakimmoŜebyćnp.:zakupdomu,lodówki,naukanauczelni
wyŜszej, przygotowanie wyjazdu letniego, itd. Wymienionym zadaniom często towarzyszą róŜne
trudności i mniej lub bardziej spodziewane problemy. Dodatkowo nawet z pozoru najłatwiejsze
zadanie,wymagaokreślonejpracyizaangaŜowania.PoniŜejprzedstawiononajczęściejpopełniane
błędy juŜ na wstępie realizacji projektu. Spośród najczęstszych mankamentów przedsięwzięć
(projektów)realizowanychprzywsparciuśrodkówpublicznychwymieniasię:
  nieprecyzyjneplanowanie,
  nieczytelnewskaźnikiefektywnościprojektu,
  niedostosowanieprojektówdopotrzebodbiorców,
  słaberozeznaniezagroŜeńtowarzyszącychrealizacjiprojektu,
  ignorowanieczynnikówwpływającychnatrwałośćkorzyściuzyskiwanychdziękiwdroŜeniu
projektu,
  niewykorzystywaniewłasnychdoświadczeńzrealizacjipodobnychprzedsięwzięć. 1
Dotejlistyniedostatkówdochodząbłędypopełnianepodczasprzygotowaniaprojektów,takiejak:
  brakstrategii,
  niepełnaanalizasytuacji,
  brakwspólnegopostrzeganiaproblemów,celówizałoŜeńprojektu,
  planowanieiwdroŜeniezorientowanenadziałaniaanienacel,
  nieweryfikowalnywynikprojektu,
  niepodporządkowanieprojekturamombudŜetowym,
  niespójnośćdokumentów(np.wniosekistudiumwykonalności). 2
ProjekttozorganizowanyiułoŜonywczasie(zokreślonympoczątkiemikońcem)ciągwielu
działań, zmierzającydoosiągnięciakonkretnego i mierzalnego wyniku,adresowany do wybranych
grup odbiorców, wymagający zaangaŜowania znacznych, lecz limitowanych środków rzeczowych,
ludzkich i finansowych. Projekty mogą być realizowane osobno lub w grupach. Grupy projektów
tworzą programy lub portfele projektów. W działalności Unii Europejskiej programy odgrywają
szczególną rolę, bowiem projekty europejskie są zazwyczaj elementami większych przedsięwzięć,
właśnieprogramóweuropejskich.Programysąwieckategoriąnadrzędnąwstosunkudoprojektów,w
ramachprogramówrealizowanychjestzazwyczajwieleprojektów.
Programy to grupy powiązanych ze sobą projektów, realizowane w skoordynowany sposób dla
osiągnięciawspólnegocelunadrzędnego,niemoŜliwegodoosiągnięciaprzezposzczególneprojekty
osobno.
Projekt traktowany jako ułoŜony w czasie, celowy i zorientowany na określonego odbiorcę, ciąg
zdarzeń,wymagałstworzeniepowszechnej,skutecznejistosunkowoprzystępnejkoncepcjirealizacji
BonikowskaM[red.],Podręcznikzarządzaniaprojektamimiękkimi,MinisterstwoRozwojuRegionalnego,
Warszawa2006,s.7
2
TamŜe.
strona2/21
1
276069046.005.png
 
EuropejskiDoradcaSamorządowy
Portalinternetowy
projektów. Instrumentem traktowany przez Komisję Europejską jako taka przystępna i ogólna
koncepcjajesttzw.„zarządzaniecyklemprojektu”(PCM).
Cyklprojektuskładasięzpięciufaz:
  programowania:tofaza,wktórejdochodzidozdefiniowaniaproblemu,określonejkwestii,
którazdaniem„sponsorapublicznego”powinnazostaćrozwiązana.Kończyjązwykle
ogłoszeniemkonkursu;
  identyfikacji:tofaza,wktórejmamiejsceselekcjazgłoszonychprojektów;
  formułowania:wramachtejfazymamiejsceszczegółowerozwinięciepierwotnegopomysłu;
  wdraŜania:toczaswprowadzaniawŜyciekolejnychetapówrealizacjiprojektu
  ewaluacjiiaudytu:innymisłowytoetapocenyrealizacjiprojektuorazjegokontrolawoparciu
okryteria:celowości,gospodarnościilegalnościirzetelności.
Celemtegotekstujestprzekonaćczytelnika,Ŝerealizacjaprojektutocałkiemprostarzecz,potrzebne
jestduŜochęci,trochęwiedzyizaparciabysukcesbyłnawyciągnięcieręki.Zatemdodzieła…
Projektdefinicja,podstawoweinformacje
1.1 Projekt,–cotozazwierzątko?
Projekttojednorazowezadanie,któreposiadaokreślonyterminrozpoczęciaiterminzakończenia,
jasnookreślonecellubcele,zakresdziałaniai(zreguły)określonybudŜet.ProjektmoŜedotyczyć
zarówno„duŜegoprzedsięwzięcia”takiegojakbudowaodcinkaautostradyjakrównieŜmoŜetobyć:
szkolenie, wyjazd integracyjny, kampania informacyjna, itd. Projekty ogólnie dzielimy na projekty
twarde (głównie dotyczące budowy czegoś, remontu nieruchomości, zakupu środków trwałych) i
projektymiękkie,którychcelamisąnp.:informowanie,szkolenie(uczenie),integracjaspołeczeństwa
itd.Innymisłowyprojektto:
coś,comaokreślonypoczątekikoniec,moŜetrwaćmiesiąc,rokanawetkilkalat;
ciągdziałań,któremajawspólnycel(naukajęzykaobcego,obsługiszkolenia,budowaoczyszczalni
ściekówitd.)dlaosiągnięcia,któregodziałaniatezostałypodjęte;
ciąg działań, do realizacji, których wyznacza się lub powołuje na określony czas zespół ludzi o
niezbędnych kompetencjach (umiejętnościach koniecznych i przydatnych podczas realizacji
wyznaczonegocelu).
Za znawcą tej tematyki J. M. Juranem – projekt to jakiś problem, dla którego zaplanowano
rozwiązanie.
1.2 Polityka,programyiprojektyeuropejskie
ProjektytworząbardzozróŜnicowanyiobszernyzbiór,sąobecnewłaściwiewewszystkichaspektach
ludzkiejaktywności.Celemportalujestjednakanalizaiopisichspecyficznejczęści,jakąstanowią
projekty europejskie, czyli projekty realizowane w ramach i przy udziale Unii Europejskiej. Innymi
słowywpewnymuproszczeniuprojektyeuropejskiesątoprojektyfinansowanelubwspółfinansowane
ze środków wspólnotowych. NaleŜy czytelnikowi wskazać celowość traktowania projektów
europejskichjakoosobnejgrupyprojektów.Sąonemianowiciepomimoswojejnapierwszyrzutoka
duŜejróŜnorodnościosadzonewpewnymwspólnympostrzeganiurzeczywistości,wjakiejfunkcjonują
kraje członkowskie i państwa stowarzyszone. Po pierwsze podlegają one wspólnym regułom i
regulacjom, często bardzo sformalizowanym. Dowolność planowania i realizowania projektów
strona3/21
276069046.001.png
 
EuropejskiDoradcaSamorządowy
Portalinternetowy
europejskich często bywa ograniczona, choć w zaleŜności od jego charakteru dotyczy to róŜnych
etapów, czy faz cyklu projektu. Po drugie projekty unijne są realizowane w bardzo duŜej liczbie i
angaŜują bardzo duŜo zasobów. Wymusiło to stworzenie swoistego systemu ich planowania,
realizacji,oceny,kontroli,itd.Systemtenniejakoznaturymacharaktersformalizowany.Potrzecie,
cechąomawianejgrupyprojektówjestłączenieprzeznie wieluuczestników,którzyczęsto poraz
pierwszystykająsięzzarządzaniem.DlategoteŜcelemnaszegoportalujestprzekazaniePaństwaw
moŜliwienajprzystępniejszysposób„tajników”zzakresówzarządzaniairealizacjiprojektu. 3
Projekty mogą być realizowane osobno lub grupowo w tzw. programach. Programy są to
grupy powiązanych ze sobą projektów, którym sprzyja wspólny nadrzędny cel, niemoŜliwy do
osiągnięcie przez poszczególne projekty osobno. W działalności Unii Europejskiej programy
odgrywająszczególnąrolę,gdyŜsąonekonsekwencjąwytyczonychgłównychcelówpolitykispójności
i polityki strukturalnej. Same projekty są, zatem podrzędną kategorią i są pewno formą
uszczegółowieniaprogramów.
Jak juŜ napisałem tworzenie programów jest następstwem dąŜenia do realizacji pewnych
celównadrzędnych.Celetezawszesązwiązanezokreślonąpolityką.Politykajestturozumianajako
zbiór strategicznych (długoterminowych i ogólnych) zasad, celów i wytycznych postępowania w
określonychdziedzinach.WtymrozumieniupolitykatopewnastrategiaookreślonejfunkcjipoŜądanej
przezWspólnotę.
1.3 CeleUniiEuropejskiej
Cele Unii Europejskiej są pochodną procesów integracyjnych rozpoczętych na długo przed jej
powstaniemitrwającychdodziś.WprojekciekonstytucjidlaEuropyceleUniiEuropejskiejzostały
zapisanewnastępującysposób:
  celemUEjestwspieraniepokoju,jejwartościidobrobytujejnarodów;
  UEzapewniaswymobywatelomprzestrzeńwolności,bezpieczeństwaisprawiedliwościbez
granicwewnętrznychorazrynekwewnętrznyzwolnąiniezakłóconąkonkurencją
  UEdziałanarzecztrwałegorozwojuEuropy,któregopodstawąjestzrównowaŜonywzrost
gospodarczyorazstabilnośćcen,społecznagospodarkarynkowaowysokiej
konkurencyjnościzmierzającadopełnegozatrudnieniaipostępuspołecznego.UEzwalcza
wykluczeniespołeczne,dyskryminację,szanujeswojąróŜnorodnośćkulturowąijęzykową
orazochronęjejdziedzictwakulturowego.
  Wstosunkachzewnętrznychmanaceluumacnianiepokoju,poszanowaniaprawczłowiekai
zapisówKartyNarodówZjednoczonych.
CeleUniirealizowanesąwramachosiemnastuodrębnychdziedzinŜyciaidziałalnościwramach,
którychformułowanesąróŜnepolitykiwspólnotowe.Obecnie„najdroŜsze”znichtowspólnapolityka
rolnaorazpolitykaspójności(nazywanarównieŜpolitykąregionalną)poŜerająoneok.80%budŜetu.
NaleŜynadmienić,Ŝekolejneokresyprogramowaniaprzesuwająwielkośćwydatkówwstronępolityki
spójności kosztem wspólnej polityki rolnej, co jest wyraźnym sygnałem zmiany priorytetów
rozwojowychUE. 4
Polityka spójności ma na celu pomagać władzom centralnym i regionalnym słabiej rozwiniętych
obszarów w rozwiązywaniu najpowaŜniejszych kwestii gospodarczych i społecznych. Wynika to z
załoŜeń solidaryzmu europejskiego, UE jest zainteresowana dobrobytem wszystkich jej obywateli,
stądpomocobszarommniejrozwiniętym.WceluosiągnięciawspominanejjuŜspójnościspołeczno–
gospodarczejUEwytyczagłównezałoŜeniaformułowanewpostacicelów.Wokresieprogramowania
20072013celetemająnastępującątreść:
3 M.Trocki[red.],Zarządzanieprojektemeuropejskim,PolskieWydawnictwoEkonomiczne,Warszawa2007.
4
strona4/21
TamŜe.
276069046.002.png
 
EuropejskiDoradcaSamorządowy
Portalinternetowy
  CelKonwergencja(spójność)maobejmowaćpaństwaczłonkowskieiregionyopóźnionew
rozwoju.Regionami,naktórychkoncentrujesięcelKonwergencja,sąregiony,wktórych
produktkrajowybrutto(PKB)namieszkańcamierzonyparytetemsiłynabywczejwynosimniej
niŜ75%średniejwspólnotowej.Regionyposzkodowaneprzezefektstatystycznyzwiązanyz
obniŜeniemśredniej(2006)wspólnotowejporozszerzeniuUniiEuropejskiejmająztego
powodukorzystaćzeznacznegowsparciaprzejściowegowceluzakończeniaprocesuich
konwergencji.Udzielanietejpomocymazakończyćsięw2013r.imaniebyćprzedłuŜoneo
kolejnyokresprzejściowy.Państwaczłonkowskie,naktórychkoncentrujesięcel
Konwergencja,wktórychdochódnarodowybrutto(DNB)namieszkańcajestniŜszyniŜ90%
średniejwspólnotowej,mająkorzystaćzpomocywramachFunduszuSpójności
  CelKonkurencyjnośćRegionalnaiZatrudnieniemaobejmowaćterytoriumWspólnotypoza
obszaremobjętymcelemKonwergencja.KwalifikowalnymiregionamisąregionyobjęteCelem
1wokresieprogramowania2000–2006,któreniespełniająjuŜregionalnychkryteriów
kwalifikowalnościdoceluKonwergencjaiktórekorzystajązatemzewsparciaprzejściowego,
jakrównieŜwszystkieinneregionyWspólnoty.
  CelEuropejskaWspółpracaTerytorialnamaobejmowaćregionypołoŜoneprzygranicach
lądowychlubmorskich,obszarywspółpracytransnarodowejzdefiniowanewzwiązkuz
działaniamipopierającymizintegrowanyrozwójterytorialnyiwspieraniewspółpracy
międzyregionalnejorazwymianędoświadczeń. 5
PowyŜszecelerealizowanesąpoprzezinstrumentynazywanefunduszamistrukturalnymi.Wnowym
okresie programowania w ramach polityki spójności będą obecne: Europejski Fundusz Rozwoju
Regionalnego,EuropejskiFunduszSpójnościiEuropejskiFunduszSpołeczny.
1.4 Celeprojektów
JakjuŜzostałopowiedzianeszczegółoweceleprojektówsąbardzozróŜnicowanetakjakróŜnesą
same projekty. Pomimo tego moŜna wyróŜnić trzy podstawowe elementy stanowiące postawę
wszystkichszczegółowychcelówprojektów:
  doskonałośćrezultatówprojektu(ang.performance)
  kosztyrealizacjiprojektu(ang.cost)
  czasrealizacjiprojektu(ang.time)
Celem kaŜdego projektu jest realizacja tych wszystkich określonych elementów na załoŜonym
poziomie. Sprowadza się to do prostej zasady: dobrze (rezultaty), szybko (czas) i tanio (koszty).
Doskonałość rezultatów to wymóg spełnienie jakościowych wymogów projektu. Koszty projektu to
nakłady i koszty związane z jego realizacją, którym zawsze towarzyszą określone limity. Czas
realizacjiprojektumoŜnarozumiećdwojako:jakoczas,dokiedyprojektpowinienbyćzrealizowany
orazczasrealizacjiokreślonychjegoetapów.
1.5 CyklŜyciaprojektu
Metodyka PCM (Project Cycle Management) zarządzania cyklem jest konsekwencją załoŜenia, iŜ
projektymającyklicznycharakter,tj.sązamkniętymicałościamiskładającymisięzpowtarzalnychfaz.
Podziałprojektunafazyjestpodstawąjegoskutecznegoprzygotowania,realizacjiioceny.PokaŜdym
z etapów ma miejsce jego oceną, modyfikacja załoŜeń projektu, decyzja o jego przerwaniu lub
kontynuacji.ObecniecyklprojektuwedługmetodyPCMskładasięzpięciuczęści(etapów),sąto:
programowanie,identyfikacja,formułowanie,wdraŜanieiewaluacja.Wczęścidrugiejdziałuznajdują
5 RozporządzenieRady(WE)nr1083/2006zdnia11lipca2006,http://www.mrr.gov.pl/
strona5/21
276069046.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin