Administracja publiczna -
nie da zdefiniować poz ani neg. Jest to działaln państwa, która nie jest ani ponad prawodawczą ani sądownictwem –negatywna definicja.
Granice między wł. prawodawczą wykonaw i sądowniczą nie są ostre, czasami kompetencje nachodzą na siebie, często wł. wyk ma kompet w swoistych dla adm formach działania.
Definicja podm i przedmiotowa -prof. Starościak – definicja adm publ przez wskazanie na swoistość jej działania, elementami tej swoistości są:
-organy A mogą być inicjatorem
pracy organizatorskiej
-praca A dot rozwiązania konkretnych przypad
-organy A prowadzą pracę przeważnie w swoistych dla administracji formach działania.
5cech administracji publicznej -
-władztwo administracyj– przymus państwowy
-wykonywanie prawa
-zawodowy personel
-permanentny charakter działania
-monopolistyczny charakt, nie ma alternatywy
Funkcje administracji -
-władcza –świadcząca –właścicielska
Norma prawna – reguła postępowania, może
posiadać hipotezę, dyspozycje i sankcje.
NORMA A PRZEPIS – norma wynika z przepisu, nigdy na odwrót, norm jest wiele przepisów też, norma może wynikać z wielu przepisów naraz będących w innych miejscach.
Normy dzielimy na 3 kategorie :
-Ustrojowe – budują administrację
decydują, KTO ?
-Materialno – prawne – decydują, CO?
-Procesowe – decydują, JAK ?
Ponadto mamy normy :
-Zadaniowe – normy nakładające na
określone organy kompetencje do realizacji
nałożonych zadań
-Normy odsyłające -Normy blankietowe
PRAW ADMINISTRACYJNE – sprawowane w sposób bezwzględny, „brak luzu” …
Co do zasady, ale w przeciwnym wypadku ??
-interpretacja pojęć nieostrych
-uznanie administracyjne, w oparciu o uznaniowe zaopatrywanie się na okoliczności kształtujące stan faktyczny danej sprawy.
-W tym miejscu wykładnie- należy,powtórzyć
-co do zasad w prawie adm stos się wykładnie literalna, ale dopuszczalna jest też całościowa.
3cechy prawa administracyjnego
-Ma charakter bezwzględnie obowiązujący
-Prawa mogą być stosowane tylko
w sposób wskazany przez ustawę
-organy mające kompetencje do ich wykonania nie mogą się uchylić od stosow tych norm
Sankcja w prawie administracyjnym:
-odszkodowania
-cofnięcie uprawnień -karna
-sankcja egzekucyjna – za każdy niewykonany
obowiązek – przymus wykonania obowiązku prawnego w drodze sformalizowanego
postępow egzekucyjnego lub przymusowego.
Prawo administracyjne – jest to system norm
prawn regulujących relacje mdzy państwem
i obywatelem oraz działalnością ad publicznej
4cechy prawa administracyjnego :
-zachow podmiotów regulowanych tym prawem są ustalone jednostronn Organ(urząd) i z mocy ustawy (decyzja) Decydent.
Stosunek organ-podmiot
-nierównoważność podmiotowa stosunku
administracyjno–prawnego – org zaw na górze
-niesporność -powszechność
Z systemowego pktu widzenia nie jest możliwa materialno-prawna klasyfikacja prawa adm z następujących 4 przyczyn :
-zróżnicowanie przedmiotu
-rozproszenie przedmiotu
-szczegółowości rozwiązań
-zmienności przepisów
Źródła prawa to akt prawny, który wywołuje
skutek prawny.
Źródła prawa:
-zewnętrzne – to wszystko, co było do tej pory -podział bardziej doktrynalny
-wewnętrzne – wewn administracji,zapisywane
jako uchwały (kolegia) i zarządzenia (1 osoba)
1.Co do zasady zawierają treści stanowiące prawo wewnętrzne
2.Obowiązują jednakowo podległe organy wydające zarządzenie lub uchwały
3.Są wydawane wyłącznie na podstawie upoważnień ustawowych
Czego nie mogą, co do zasady ??? :
1.Nie mogą regulować materii ustawowej
2.Zast lub zmieniać treści aktów powsz obowią
3.Nie mogą stanowić podstawy dla dokonania
rozstrzygnięcia w indywidualnej sprawie
Regulaminy i statuty, ( co do zasady, bo mogą też występować w gminie )
Akty prawne dzielimy na :
-Normatywne
*powszechne obowiązki dla wszystkich
Nie normatywne ( konkretny adresat )
*decyzje administracyjnego
*wyroki sądowe
Upoważnienie i decyzja ustawowa -
tylko organ administracyjny.
Źródło pr – akt norm powsz obowiązujących, wsz adresatów na danym terenie, który może być stosowany w sposób powtarzalny i realizuje się poprzez konkretne wykonanie.
Prawo Unii Europejskiej
Umowy międzynarodowe (ratyfikowane przez
prezydenta za upoważnieniem sejmu [ustawa])
Rozporządzenie z mocą ustawy (prezydent
w syt wyjątkowych określonych w konstytucji)
Konstytucja (ustawa zasadnicza)
Ustawy – obowiązują cały kraj
Rozporządze(wykonawcze)– rząd,minister itd.
Akt prawa miejscowego – akt normatywny powsz obowiązujący, wydany przez organ jednostki sam terytorialnego i obowiązujący na obszarze tej jednostki.
Organy :
Wykonawcze :
-Zarząd wojewódzki ( marszałek )
Zarząd powiatu ( starosta )
Wójt, burmistrz, prezydent
Uchwałodawcze:
-Sejmik pobocznie wojewoda.
Rada powiatu Rada Gminy.
Ustawa o adm rządowej w województwie
to ona stanowi upoważnienie dla wprowadzania aktów prawa miejscowego.
Wyróżniamy upoważnienia ogólne (np. Ustawa o samorządzie gminy) szczególne (inne)
GMINA
Rada Gminy wydaje uchwały (mogą być wykonaw lub porządk[Z.P42} coś ważnego)
Zakres przepisów wykonawczych :
-Wyst wewnątrz ustroju gm i j. pomocniczych
-organizacja urzędów i instytucji gminnych
-organizacja zasad zarządu mieniem gminy
-organiz zasad i trybu korzystania z gminnych
obiektów użyteczności publicznej
Przepisy porządkowe
-mogą być wydawane w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia obywateli
-w celu zagwarantowania porz, spokoju i
bezpieczeństwa obywateli (wyjątkowe sytuacje
wtedy wójt, burmistrz prezydent art 41. ust.2)
POWIAT–syt.jak z gminą ale nazwy się zmien
Zakres wydawania przepisów wykonawczych przez rade powiatu :
-sprawy wymagające uwzględnienia w statucie
-w sprawach porządkowych
-szczególnego trybu zarz mieniem powiatu
-zasad i trybu korzyst z powszech obiektów
i urządzeń użyteczności publicznej art41 ust1
-ochrona życia, zdrowia, mienia, ochr środow,
-bezpieczeństwo, spokój, porządek i bezpieczeństwo publiczne.
Zarząd powiatu też wydaje przepisy porz. na zasadach opisanych przy gminie.
WOJEWÓDZTWO– inaczej niż wcześniej
-dualizm administracyjny
Samorząd – Ustawa o sam wojewódzkim – Rząd - wojewoda – Ustawa o Adm rządowej w
województwie – art39
-akty prawa miejscowego wydaw przez sejmik
wojewoda i org administracji niezespolonej wyd akty wykon i porządkowe województwa
Akty porządkowe wydawane są w przypadku :
-zagrożenia życia, zdrowia, mienia i pożaru i spokoju w bezpieczeństwie publicznym.
WAŻNE : To są rozporządzenia porządkowe.
Zgodność z konstytucją
Na przykładzie gminy: Gmina wydaje uchwałę lub zarz, te podlegają kontroli przez wojewodę
lub w RIO kontroluje akty, gdy dotyczą:
-uchwały budżetowej
-uchwały w sprawie absolutorium
-innych przypadków dot zakresu kontroli RIO
Wójt, burmistrz lub prezydent, a w przypadku powiatu starosta natomiast w województwie Marszałek wydaje uchwałę lub zarz, muszą one trafić do wojewody ten bada czy są one zgodne z prawem, ma na to 30 lub w przyp wyjątkowych 7 dni, jeśli wojewoda uzna że są niezgodne to tracą wżność – wtedy nazwano takie rozstrzygnięcie nadzorczym(Ważne). Jeśli organ stwierdzi inaczej wtedy może rozstrzygnięcie nadzorcze skarżyć do Sądu Administracyjnego. Natomiast, jeśli minie 30 dni i do rozstrzygnięcia nie dojdzie wojewoda traci swój przywilej, ale może zaskarżyć sprawę do Sądu Adm. Jeśli akt funkcjonuje rok to nie można stwierdzić jego nieważności.
WYJĄTKI: Organ zaniedbał terminu przedłożenia aktu wojewodzie, lub, jeśli
jest to akt pr miejscowego, te można zmienić.
ORGANY Administracji Publicznej :
Aparat administracyjny – ogółu urządzeń państwa
działających na jego rzecz i służących do jego
funkcji. Organ administracyjny to człowiek lub
grupa ludzi, którzy:
-Znajdują się w strukturze adm...
gosicka