Prawo administracyjne - sciaga.docx

(44 KB) Pobierz

Administracja publiczna -

nie da zdefiniować poz ani neg. Jest to działaln państwa, która nie jest ani ponad prawodawczą ani sądownictwem –negatywna definicja.

 

Granice między wł. prawodawczą wykonaw i sądowniczą nie są ostre, czasami kompetencje nachodzą na siebie, często wł. wyk ma kompet w swoistych dla adm formach działania.

 

Definicja podm i przedmiotowa -prof. Starościak – definicja adm publ przez wskazanie na swoistość jej działania, elementami tej swoistości są:

-organy A mogą być inicjatorem

pracy organizatorskiej

-praca A dot rozwiązania konkretnych przypad

-organy A prowadzą pracę przeważnie w swoistych dla administracji formach działania.

 

5cech administracji publicznej -

-władztwo administracyjprzymus państwowy

-wykonywanie prawa

-zawodowy personel

-permanentny charakter działania

-monopolistyczny charakt, nie ma alternatywy

 

Funkcje administracji -

-władczaświadczącawłaścicielska

 

Norma prawna reguła postępowania, może

posiadać hipotezę, dyspozycje i sankcje.

NORMA A PRZEPIS – norma wynika z przepisu, nigdy na odwrót, norm jest wiele przepisów też, norma może wynikać z wielu przepisów naraz będących w innych miejscach.

 

Normy dzielimy na 3 kategorie :

-Ustrojowe – budują administrację

decydują, KTO ?

-Materialno – prawne – decydują, CO?

-Procesowe – decydują, JAK ?

 

Ponadto mamy normy :

-Zadaniowe – normy nakładające na

określone organy kompetencje do realizacji

nałożonych zadań

-Normy odsyłające    -Normy blankietowe

 

PRAW ADMINISTRACYJNE sprawowane w sposób bezwzględny, „brak luzu” …

Co do zasady, ale w przeciwnym wypadku ??

-interpretacja pojęć nieostrych

-uznanie administracyjne, w oparciu o uznaniowe zaopatrywanie się na okoliczności kształtujące stan faktyczny danej sprawy.

-W tym miejscu wykładnie- należy,powtórzyć

-co do zasad w prawie adm stos się wykładnie literalna, ale dopuszczalna jest też całościowa.

 

3cechy prawa administracyjnego

-Ma  charakter bezwzględnie obowiązujący

-Prawa mogą być stosowane tylko

w sposób wskazany przez ustawę

-organy mające kompetencje do ich wykonania nie mogą się uchylić od stosow tych norm

 

Sankcja w prawie administracyjnym:

-odszkodowania

-cofnięcie uprawnień     -karna

 

-sankcja egzekucyjna – za każdy niewykonany

obowiązek – przymus wykonania obowiązku prawnego w drodze sformalizowanego

postępow egzekucyjnego lub przymusowego.

 

Prawo administracyjne – jest to system norm

prawn regulujących relacje mdzy państwem

i obywatelem oraz działalnością ad publicznej

 

4cechy prawa administracyjnego :

-zachow podmiotów regulowanych tym prawem są ustalone jednostronn Organ(urząd) i z mocy ustawy (decyzja) Decydent.

 

Stosunek organ-podmiot

-nierównoważność podmiotowa stosunku

administracyjno–prawnegoorg zaw na górze

-niesporność                       -powszechność

 

Z systemowego pktu widzenia nie jest możliwa materialno-prawna klasyfikacja prawa adm z następujących 4 przyczyn :

-zróżnicowanie przedmiotu

-rozproszenie przedmiotu

-szczegółowości rozwiązań

-zmienności przepisów

 

Źródła prawa to akt prawny, który wywołuje

skutek prawny.

Źródła prawa:

-zewnętrzne – to wszystko, co było do tej pory -podział bardziej doktrynalny

-wewnętrzne – wewn administracji,zapisywane

jako uchwały (kolegia) i zarządzenia (1 osoba)

1.Co do zasady zawierają treści stanowiące prawo wewnętrzne

2.Obowiązują jednakowo podległe organy wydające zarządzenie lub uchwały

3.Są wydawane wyłącznie na podstawie upoważnień ustawowych

Czego nie mogą, co do zasady ??? :

1.Nie mogą regulować materii ustawowej

2.Zast lub zmieniać treści aktów powsz obowią

3.Nie mogą stanowić podstawy dla dokonania

rozstrzygnięcia w indywidualnej sprawie

Regulaminy i statuty, ( co do zasady, bo mogą też występować w gminie )

 

Akty prawne dzielimy na :

-Normatywne

*powszechne obowiązki dla wszystkich

Nie normatywne ( konkretny adresat )

*decyzje administracyjnego

*wyroki sądowe

Upoważnienie i decyzja ustawowa -

tylko organ administracyjny.

Źródło pr – akt norm powsz obowiązujących, wsz adresatów na danym terenie, który może być stosowany w sposób powtarzalny i realizuje się poprzez konkretne wykonanie.

 

Prawo Unii Europejskiej

Umowy międzynarodowe (ratyfikowane przez

prezydenta za upoważnieniem sejmu [ustawa])

Rozporządzenie z mocą ustawy (prezydent

w syt wyjątkowych określonych w konstytucji)

Konstytucja (ustawa zasadnicza)

Ustawy – obowiązują cały kraj

Rozporządze(wykonawcze)– rząd,minister itd.

 

Akt prawa miejscowegoakt normatywny powsz obowiązujący, wydany przez organ jednostki sam terytorialnego i obowiązujący na obszarze tej jednostki.

Organy :

Wykonawcze :

-Zarząd wojewódzki ( marszałek )

Zarząd powiatu ( starosta )

Wójt, burmistrz, prezydent

Uchwałodawcze:

-Sejmik  pobocznie wojewoda.

Rada powiatu  Rada Gminy.

 

Ustawa o adm rządowej w województwie

to ona stanowi upoważnienie dla wprowadzania aktów prawa miejscowego.

Wyróżniamy upoważnienia ogólne (np. Ustawa o samorządzie gminy) szczególne (inne)

 

GMINA

Rada Gminy wydaje uchwały (mogą być wykonaw lub porządk[Z.P42} coś ważnego)

Zakres przepisów wykonawczych :

-Wyst wewnątrz ustroju gm i j. pomocniczych

-organizacja urzędów i instytucji gminnych

-organizacja zasad zarządu mieniem gminy

-organiz zasad i trybu korzystania z gminnych

obiektów użyteczności publicznej

Przepisy porządkowe

-mogą być wydawane w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia obywateli

-w celu zagwarantowania porz, spokoju i

bezpieczeństwa obywateli (wyjątkowe sytuacje

wtedy wójt, burmistrz prezydent art 41. ust.2)

 

POWIAT–syt.jak z gminą ale nazwy się zmien

Zakres wydawania przepisów wykonawczych przez rade powiatu :

-sprawy wymagające uwzględnienia w statucie

-w sprawach porządkowych

-szczególnego trybu zarz mieniem powiatu

-zasad i trybu korzyst z powszech obiektów

i urządzeń użyteczności publicznej art41 ust1

-ochrona życia, zdrowia, mienia, ochr środow,

-bezpieczeństwo, spokój, porządek i bezpieczeństwo publiczne.

Zarząd powiatu też wydaje przepisy porz. na zasadach opisanych przy gminie.

 

WOJEWÓDZTWO inaczej niż wcześniej

-dualizm administracyjny

Samorząd – Ustawa o sam wojewódzkim – Rząd - wojewoda – Ustawa o Adm rządowej w

województwie – art39

-akty prawa miejscowego wydaw przez sejmik

wojewoda i org administracji niezespolonej wyd akty wykon i porządkowe województwa

Akty porządkowe wydawane są w przypadku :

-zagrożenia życia, zdrowia, mienia i pożaru i spokoju w bezpieczeństwie publicznym.

WAŻNE : To są rozporządzenia porządkowe.

 

 

Zgodność z konstytucją

Na przykładzie gminy: Gmina wydaje uchwałę lub zarz, te podlegają kontroli przez wojewodę

lub w RIO kontroluje akty, gdy dotyczą:

-uchwały budżetowej

-uchwały w sprawie absolutorium

-innych przypadków dot zakresu kontroli RIO

Wójt, burmistrz lub prezydent, a w przypadku powiatu starosta natomiast w województwie Marszałek wydaje uchwałę lub zarz, muszą one trafić do wojewody ten bada czy są one zgodne z prawem, ma na to 30 lub w przyp wyjątkowych 7 dni, jeśli wojewoda uzna że są niezgodne to tracą wżność – wtedy nazwano takie rozstrzygnięcie nadzorczym(Ważne). Jeśli organ stwierdzi inaczej wtedy może rozstrzygnięcie nadzorcze skarżyć do Sądu Administracyjnego. Natomiast, jeśli minie 30 dni i do rozstrzygnięcia nie dojdzie wojewoda traci swój przywilej, ale może zaskarżyć sprawę do Sądu Adm. Jeśli akt funkcjonuje rok to nie można stwierdzić jego nieważności.

WYJĄTKI: Organ zaniedbał terminu przedłożenia aktu wojewodzie, lub, jeśli

jest to akt pr miejscowego, te można zmienić.

 

 

ORGANY Administracji Publicznej :

Aparat administracyjny – ogółu urządzeń państwa

działających na jego rzecz i służących do jego

funkcji. Organ administracyjny to człowiek lub

grupa ludzi, którzy:

-Znajdują się w strukturze adm...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin