PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ
05.03 – 16.03.2012r.
ZADANIA PROGRAMOWE:
- pobudzanie wyobraźni i inwencji twórczej dzieci,
- rozwijanie myślenia matematycznego: klasyfikowanie i segregowanie, posługiwanie się liczebnikami głównymi, wykonywanie zadań z treścią,
- utrwalenie pojęć związanych z kosmosem,
II. ZBLIŻA SIĘ WIOSNA
- wzbogacanie wiadomości dotyczących zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wczesnej wiosny,
- dostrzeganie i opisywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny: topnienie śniegu i lodu (odwilż .wiosenne roztopy, kałuże, kra na rzece, niebezpieczeństwo powodzi,
- wypowiadanie się na temat obserwowanych zjawisk i własnych przeżyć w trakcie czynionych obserwacji otaczającego środowiska,
- okresowe prowadzenie kalendarza pogody,
Opracowała:
Marzena Piotrowska
TEMAT DNIA: W kosmosie
1. „Stacja kosmiczna”- zabawy klockami drewnianymi, dzielenie się klockami oraz miejscem zabawy, wspólna, zgodna zabawa. 10/1, 2/5
2. Praca indywidualna- ćwiczenia manualne, wycinanie, zgniatanie. 14/3
3. „Kosmos”- komponowanie gazetki tematycznej, opisywanie rzeczy i osób na ilustracjach, wypowiadanie się na określony temat całym zdaniem. 3/2
4. Ćwiczenia poranne nr 27, adaptacja ruchów własnych do ruchów partnera według metody Labana. 5/3
5. „Jak zostać kosmonautą”- słuchanie opowiadania nauczycielki o pracy kosmicznych nawigatorów, zapoznanie z ich wyglądem oraz niebezpieczeństwem ich zawodu, zapoznawanie ze słownictwem związanym z kosmosem. 4/3, 3/3
6. „Kosmonauta”- zamalowanie kartki węglem rysowniczym, zmazywanie konturów za pomocą gumki, tak aby powstał określony wytwór, zapoznanie z nową techniką plastyczną. 9/2
7. Zabawy samorzutne w ogrodzie przedszkolnym, korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zgodnie z ich przeznaczeniem. 5/4, 6/5
8. „Kosmiczna podróż”- zabawa relaksacyjna z prześcieradłem, spokojne poruszanie prześcieradłem w rytm muzyki relaksacyjnej, wyciszenie organizmu. 5/4
9. „Rakieta”- zabawa ruchowa, sprawne pokonywanie toru przeszkód. 5/3
10. „Rakieta kosmiczna”- zabawa tematyczna w ogrodzie przedszkolnym, wcielanie się w określone role. 5/4, 7/2
11. „Przy stoliczku”- praca z książką, rozwijanie spostrzegawczości oraz zdolności manualnych. 14/2
13. Praca indywidualna- rozwiązywanie prostych działań matematycznych w zakresie 10 i więcej, zadania z treścią. 13/1
14. Zabawy dowolną w sali, porządkowanie zabawek po skończonej zabawie. 2/5
TEMAT DNIA: Statki kosmiczne.
1. Zabawy w ulubionym kąciku zabaw, używanie form grzecznościowych podczas zabawy. 1/1
2. Praca indywidualna - doskonalenie sprawności manualnej, łączenie kropek linią ciągłą.14/3
3. Ćwiczenia poranne nr 27. 5/3
4. „Rakieta”- wysłuchanie wiersza B.Lewandowskiej, uważne słuchanie wiersza, opowiadanie własnymi słowami treści wiersza. 14/5, 3/2
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na powietrzu z wykorzystaniem obręczy, rozwijanie koordynacji ruchowej, utrwalenie znajomości kierunków. 5/4, 13/4
6. „Spójrz w niebo”- obserwowanie nieba podczas spaceru w ogrodzie przedszkolnym, próby określenia zjawisk zachodzących ponad chmurami (latają samoloty, płyną chmury, widać słońce, czy można zaobserwować księżyc). 5/4, 11/1
7. „Jurij Gagarin- pierwszy kosmonauta”- oglądanie ilustracji przedstawiających kosmos, zapoznanie z pierwszym astronautą w kosmosie, oraz z osiągnięciami, jakich dokonali dzisiejsi kosmonauci. 15/2
9. „Na statku kosmicznym”- zabawa ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem sprzętu stałego.
10. „Kosmiczna loteryjka” - loteryjka obrazkowa, łączenie obrazków w pary pod względem gatunku i wielkości, praca z grupką dzieci. 14/2
11. „Wyprawa na księżyc”- zabawa naśladowcza, powtarzanie ruchów za nauczycielką.5/3
12. Praca indywidualna - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, porównywanie obrazków różniących się szczegółami. 14/2
13. „Klocki, klocuszki”- zabawy konstrukcyjne klockami różnego rodzaju, tworzenie różnorodnych konstrukcji, porządkowanie klocków w określone miejsce po skończonej zabawie. 10, 2
TEMAT DNIA: Planety
2. Praca indywidualna - modelowanie struktury dźwiękowej nazw obrazków. 14/6
4. „Kosmos” – rysowanie pastelami suchymi koła w rytm muzyki, zamiana miejsc przy stole na hasło słowne nauczycielki, wykonanie pracy grupowej kosmosu, dołączenie indywidualnych prac. 9/2, 8/2
5. „Kłótnia robotów”- interpretacja ruchowa słuchanej muzyki, przedstawianie ruchem, gestem i mimiką kłótni robotów, rozwijanie wyobraźni muzycznej. 5/3, 8/4
6. „Zabawy kołowe na powietrzu”- wybór zabaw zgodnie z propozycją dzieci. 5/4
7. „Merkury, Jowisz, Ziemia…”- oglądanie prezentacji multimedialnej, zapoznanie z nazwami planet w układzie słonecznym, stosowanie liczebników porządkowych, przeliczanie wspak, klasyfikowanie. 13/1
8. „Zdobywanie odznaki małego kosmonauty”- zabawa ruchowa, ćwiczenie zwinności i sprawności. 5/4
9. „Układ słoneczny”- rysowanie kolorową kredą na asfalcie, rysowanie dużych kół ręką lewą i prawą.
10. „Lot w kosmos”- poznawanie historii lotów kosmicznych swobodne wypowiedzi dzieci, interesowanie się historią lotów kosmicznych. 10/3, 3/2
11. „Narysuj palcem”- ćwiczenia grafomotoryczne na tarasie, wodzenie palcem po wzorze, rysowanie wzoru palcem w powietrzu. 14/4
12. Praca indywidualna- ćwiczenia doskonalące sprawności manualne, kalkowanie konturów obrazków z użyciem kalki technicznej. 14/3
13. Zabawy dowolne w sali ulubioną zabawką -sprzątanie po skończonej zabawie. 2/5
TEMAT DNIA: Kosmiczne cywilizacje
1. Zabawy w sali ulubioną zabawką- przestrzeganie zawartych umów, stosowanie się do kontraktu grupowego. l/2
2. Praca indywidualna- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, układanie obrazków według kolejności wydarzeń. 14/2
4. „Większe- mniejsze - segregujemy”- rozwiązywanie zadań z treścią, zapoznanie z symbolem większości i mniejszości, stosowanie ich w praktyce. 13/3
5. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych na powietrzu z wykorzystaniem obręczy, rozwijanie koordynacji ruchowej, utrwalenie znajomości kierunków. 5/4, 13/
6. Zabawy samorzutne w ogrodzie przedszkolnym, nieoddalanie się poza wyznaczony teren zabawy. 6/5
7. „Znajdź różnice” – praca w książce, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. 14/2
8. „Marsjanie”- zabawa pantomimiczna, wcielanie się w rolę aktora, tworzenie własnych dialogów, rozwijanie twórczej wyobraźni. 7/2
9. Spacer w okolicy przedszkola- zwracanie uwagi na zasady bezpiecznego zachowanie się podczas spaceru. 6/
10. „Chcemy zostać małymi kosmonautami”- czytanie globalne, łączenie obrazka z tekstem drukowanym. 14
11. „Cóż to za stwór?”- zabawa z elementem ćwiczeń logopedycznych na tarasie, analiza słuchowa nazw wymyślonych zwierząt, wyklaskiwanie i wystukiwanie sylab. 14/6
12. Praca indywidualna- doskonalenie wrażliwości słuchowej, synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych przez nauczyciela głoskami lub sylabami. 14/6
13. „Gry i układanki stolikowe” – budzenie zainteresowania rozrywkami umysłowymi jak gry i układanki. 13/2
TEMAT DNIA: Wszystko o kosmosie.
1. „Słuchamy się nawzajem podczas wspólnej zabawy”- zabawy dowolne w sali, słuchanie się nawzajem, dostosowanie tonu głosu do sytuacji. 1/1, 3/2
2. Praca indywidualna - rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, tworzenie z figur geometrycznych dowolnych form i układów kolorystycznych. 14/2
4. „Czy jesteś moim przyjacielem”- spotkanie z programem Przyjaciele Zippiego, dowiemy się w jaki sposób utrzymać przyjaźń. 1/4
5. „Muzyka z chusteczką” – słuchanie muzyki klasycznej, taniec z przyborem w ręku do muzyki, prawidłowa interpretacja słuchanej muzyki. 8/4, 8/2
6. „Głuchy telefon”- zabawa kołowa w ogrodzie przedszkolnym, wyraźne wymawianie wyrazów. 3/3
7. „Dlaczego kosmonauta ma skafander?”- zabawa badacza, przeprowadzenie doświadczenia, obserwowanie zjawisk zaistniałych w wyniku przeprowadzonego doświadczenia (świeczka, szklanka). 4/3
8. Zabawy ruchowe na powietrzu – wykorzystanie warunków terenowych. 5/4
9. „Krążenie szyją”- ćwiczenia według metody P. Dennisona, ćwiczenie odprężające mięśnie szyi, pomagające w utrzymaniu równowagi, wzmacnianiu siły głosu. 5/4
10. „Tankowanie promu”- zabawa zręcznościowa na tarasie, próby umieszczenia patyków do butelki. 5/4
11. Praca indywidualna - ćwiczenia doskonalące sprawności manualne, rysowanie szlaków litero-podobnych w powiększonej liniaturze. 14/3
12. „Dzielimy się fajnymi zabawkami”- zabawy ulubioną zabawką w sali, dzielenie się bardziej atrakcyjnymi zabawkami. 1/2
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- wzbogaca zasób słów o wyrazy związane z kosmosem,
- zgodnie współpracuje w grupie,
- interpretuje słuchaną muzykę za pomocą ruchu,
- wyk...
marchew1317