Skąd przybywa Mikołaj.doc

(59 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE I

 

 

Temat bloku: Czekamy na Mikołaja.

 

Temat dnia: Skąd przybywa Mikołaj.

 

Zapis w dzienniku:

Rozmowa o oczekiwaniu dzieci na Mikołaja na podstawie wiersza Lucyny Krzemienieckiej Święty Mikołaj.

Nauka piosenki Przyjedź do nas, Mikołaju.

Rozkład liczby 4 na składniki

 

 

Cele operacyjne:

- umie dodawać w zakresie 4

- układa z sylab wyrazy i pisze je

- rozróżnia samogłoski i spółgłoski

 

 

 

Metody (wg Okonia):

Ćwiczebna, pogadanka, rozmowa, podajaca, zabawowa klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu.

 

 

Formy pracy:

indywidualnie, grupowo, zbiorowo

 

 

 

Środki dydaktyczne:

Odtwarzacz CD, płyta 1, podręcznik s. 4-6, tamburyn, kartoniki z cyframi od 1 do 4, patyczki, liczby w kolorach, wycinanka- dobieranka sylabowa (zestaw 5.) s.7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

Czynnośći nauczyciela:

Czynności uczniów:

Uwagi:

1. Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „ Święty Mikołaj”.

 

 

2. Rozmowa na temat wiersza:

-          Kto to jest Mikołaj?

-          W jakiej porze roku zjawia się Mikołaj?

-          W jakim miesiącu przyjeżdza do nas Mikołaj?

-          Skąd przybywa do nas Mikołaj?

-          Jakim środkiem lokomocji porusza się Mikołaj?

-          Co wiezie? Dla kogo?

-          Kto z was napisał list do Mikołaja?

-          O jaki prezent prosiliście Mikołaja?

-           

3. Ćwiczenia słuchowe.

-          Podzielcie na sylaby imiona: Lola, Lila, Lala, Ela, Ola, Ala, wykonując  przy tym tyle przysiadów, ile jest sylab w danym słowie.

-          Podzielcie na głoski imiona: Lola, Lila, Lala, Ela, Ola, Ala, wykonując  przy tym tyle podskoków, ile jest głosek w danym słowie.

-          Podzielcie na sylaby słowa: kolana, korale, balony, maliny, klaszcząc przy tym tyle razy, ile jest sylab w danym słowie.

 

4. Zabawa „Czym podróżuje Mikołaj?”

nauczyciel wymienia nazwy środków lokomocji lub sprzętu sportowego.

 

 

 

5. Wycinanka – dobieranka sylabowa (zestaw 5), s.7.

 

 

 

 

 

6. Praca z książką, s.4-5.

s.4

-          Narysujcie drogę Mikołaja do spiącego chłopca.

-          Napiszcie sylaby.

-          Ułóżcie z sylab wyrazy i je przeczytajcie.

s.5

-          Podzielcie imiona dziewczynek na sylaby i napiszcie je według wzoru.

-          Ile jest sylab w każdym z tych imion? Przeczytajcie je. Czy w każdej sylabie jest litera oznaczająca samogłoskę?

-          Co łączy pierwsze litery imion dziewczynek?

-          Z ilu najmniej liter może się składać sylaba? Czy musi to być litera- odpowiednik samogłoski? Czy może to być spółgłoska?

-          Przeczytajcie wypowiedzenia. Napiszcie imiona lalek.

-          Pokolorujcie wybraną dziewczynkę i lalkę.

 

7. Zabawa rozwijająca pamięć i orientację „Zapamiętaj kolejność”.

 

 

 

 

 

 

 

1. Słuchanie wiersza L. Krzemienieckiej „ Święty Mikołaj”.

 

2. Rozmowa na temat wiersza:

 

- W zimie.

 

- W grudniu.

 

- Z Laponii.

 

- Saniami.

 

- Prezenty dla grzecznych dzieci.

 

 

 

 

 

3. Ćwiczenia słuchowe.

- Lo-la, Li-la, La-la, E-la, O-la, A-la.

 

 

 

 

-L-o-l-a, L-i-l-a, L-a-l-a, E-l-a, O-l-a, A-l-a.

 

 

 

- ko-la-na, ko-ra-le, ba-lo-ny, ma-li-ny,

 

 

4. Zabawa „Czym podróżuje Mikołaj?”

Dzieci naśladują sposób poruszania się Mikołaja tymi środkami lokomocji, np. Mikłaj podróżuje samochodem, saniami, na nartach.

 

5. Wycinanka – dobieranka sylabowa (zestaw 5), s.7.

Dzieci wypychają sylaby i układają wyrazy. Wklejaja je w podręczniku na s. 45 i piszą z pamięci.

 

 

6. Praca z książką, s.4-5.

 

 

 

- lo, la, le, li, ly

- Lola, Lala, Lila, lato, lama, lada

 

 

- A-la, O-la, E-la, I-da.

 

 

- 2 sylaby

 

 

 

 

- są to samogłoski

 

- z 1 litery

 

 

 

- To lale:Tola, Lila, Mela, Doda.

 

 

 

 

7. Zabawa rozwijająca pamięć i orientację „Zapamiętaj kolejność”. Dzieci poruszająsię po sali przy dźwiękach tamburynu. Gdy tamburyn ucichnie, wykonują 3 ćwiczenia jedno po drugim: zatrzymuja się i 4 razy klaszczą w dłonie, przykucają i 4 razy uderzaja rękami o podłogę: podskakują 4 razy obónóż w miejscu.

 

EDUKACJA POLONISTYCZNA, ZAJĘCIA NA DYWANIE, METODY:

ROZMOWA, METODA ĆWICZEBNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA PRZY STOLIKACH, PRACA Z KSIĄŻKĄ

8. Słuchanie piosenki „ Przyjedź do nas Mikołaju”.

 

9. Rozmowa na temat piosenki.

-          Kiedy przychodzi do nas Mikołaj?

-          Co przynosi Mikołaj?

-          Jakim pojazdem przybywa do nas Mikołaj?

-          Co wskazuje drogę Mikołajowi?

 

10. Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.

 

11. Zabawa rozwijająca umiejętność reagowania głosem na róznice dynamiczne w utworze.

 

 

8. Słuchanie piosenki „ Przyjedź do nas Mikołaju”.

 

9. Rozmowa na temat piosenki.

- Gdy jest zima.

 

- Przynosi prezenty.

- Przyjeżdza saniami.

 

- gwiazdy.

 

 

10. Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.

 

11. Dzieci śpiewają piosenkę głośno lub cicho w zależności od wskazań dłoni nauczyciela, które on oddala lub zbliża do siebie.

 

EDUKACJA MUZYCZNA, METODY: PODAJĄCA

12. Liczenie w zakresie 4 z użyciem liczebników głównych i porządkowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Ilustracja rozkładu liczby 4 na składniki z wykorzystaniem liczb w kolorach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14. Rozkład liczby 4 na dwa składniki.

-          Ułóżcie dywanik o szkaczku 4, taki, aby paski dywanika składały się z 2 klocków.

-          Przeczytajcie z jakich klocków składaja się paski dywanika.

-          Ułóżcie obok pasków kartoniki z cyframi i ułóżcie z patyczków znaki dodać i równa się. Przeczytajcie ułożone formuły.

 

15. Rozkład liczby 4 na wiecej niż dwa składniki.

-          Ułóżcie dywanik o szlaczku 4, taki, aby paski dywanika składały się więcej niż dwóch klocków.

-          Przeczytajcie, z jakich klocków składają się paski dywanika.

-          Ułóżcie obok pasków kartoniki z cyframi i ułóżcie z patyczków znaki dodać i równa się. Przeczytajcie ułozone formuły.

 

16. Dodawanie w zakresie 4 z wykorzystaniem liczb w kolorach.

-          Nauczyciel układa z klocków przykłady na dodawanie ( 1+1, 1+2, 1+3, 2+2, 2+1, 3+1),

-          Nauczyciel układa z kartoników i patyczków przykłady na dodawanie.

 

 

17. Praca z książką, s.6.

-          Napiszcie, jakim liczbom odpowiadaja klocki.

-          Napiszcie, jakim liczbom odpowiadaja klocki. W każdej parze podkreślcie wiekszą liczbę.

-          Pokolorujcie odpowiednie klocki. Powiedzcie, patrząc na klocki, ile to jest razem 3 i 1, 2 i 2, 1 i 3.

 

18. Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.

 

19. Zadanie domowe s.19.

 

12. Liczenie w zakresie 4 z użyciem liczebników głównych i porządkowych:

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin