BIERZEMY UDZIAŁ W LEKCJI KLEKSOGRAFII.doc

(29 KB) Pobierz
BIERZEMY UDZIAŁ W LEKCJI KLEKSOGRAFII

BIERZEMY UDZIAŁ W LEKCJI KLEKSOGRAFII

Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie IV z wykorzystaniem lektury J. Brzechwy

„Akademia Pana Kleksa”.

Cele ogólne:

1. Rozwijanie umiejętności pracy z tekstem.

2. Kształtowanie czynności redagowania krótkich opisów.

3. Uświadamianie i przekonywanie o roli książki w życiu ucznia.

Cele operacyjne:

Po przeprowadzonej lekcji uczeń potrafi :

- odpowiedzieć na pytania do tekstu

- uzupełnić kartę pracy

- wyjaśnić istotę niezwykłości zajęć w akademii

- dobierać odpowiednie słownictwo

- zredagować krótki opis

- wymienić wartości książek

Metody:

- praca z tekstem

- heurezy

- ćwiczeń praktycznych

- burza mózgów

Formy:

- praca indywidualna, praca z całą klasą

Środki dydaktyczne:

- „Akademia Pana Kleksa” (fragmenty),

- karta pracy,

- plansza z krzyżówką,

- materiały do pracy plastycznej (gazeta, tusz, kartki kolorowe)

Czas: 45min.

Przebieg .lekcji:

1. Nauczyciel rozpoczyna lekcję, krótką pogadanką na temat atrakcyjności zajęć. Uczniowie

przekazują swoje spostrzeżenia i uwagi. Wspólnie uzupełniają wykres wyrazami

oceniającymi pozytywnie i negatywnie np.:

ciekawe nieciekawe

LEKCJE nudne

niezwykłe zwyczajne

2. Rozwiązywanie krzyżówki.

1. Dom, w którym uczyli się chłopcy. (akademia)

2. Znajomy golarz. (Filip)

3. Pan Kleks upiększa nimi twarz. (piegi)

4. Pan Kleks wysyłał je na księżyc. (oko)

5. ........... o siedmiu szklankach. (sen)

3. Zapisanie tematu lekcji.

Temat: Bierzemy udział w lekcji kleksografii.

4.Odczytanie fragmentu lektury „Akademia Pana Kleksa” dotyczącego przebiegu lekcji

kleksografii.

5. Uzupełnienie kart pracy.

 

 

 

 

KARTA PRACY

NIEZWYKŁA LEKCJA KLEKSOGRAFII

W akademii lekcje rozpoczynają się o godzinie ................. rano. Chłopcy uczą się tam bardzo..................... . Pan profesor powiedział do swoich uczniów:

Ja wam po prostu pootwieram .................... i naleję do nich ..................... .
„Kleksografia polega na zrobieniu ..................., które rozmazuje się na papierze po złożeniu

kartki na pół. Często przybierają one różne kształty figur, .................. i .................. . Mogą one ułożyć się w ...................., do których uczniowie układali ............................. .

Na lekcji kleksografii uczono się jak trzeba .......................... z atramentem i .......................

interesujące opowieści do powstałych kleksów – obrazków.

Wyrazy: głowy, oleju, siódmej, chętnie, kleksów, zwierząt, postaci, obrazki, historyjki,

atramentem, ułożyć, obchodzić.

6. Głośne odczytanie tekstu „Niezwykła lekcja kleksografii” (karta pracy).

7. Wykonywanie kleksów ( Uczeń może wykonać kilka kleksów. Następnie wybiera ten,

który będzie opisywał).

8. Opisywanie kleksów (tytuł, kształt, wielkość, kolor, czy coś lub kogoś przypomina).

9. Odczytanie prac.

10. Przykładowe prace uczniów.

Czy to fiołek, czy to bratek,

Może to kosmiczny statek.

Czy to ryba, czy to ptak

Bardzo dziwny wyszedł znak.

     A K A D E M I A

   F I L I P

   P I E G I

    O K O

        S E N

Dziwne jest to zwierzę

Co mi wyszło na papierze.

Motyl

Motyl, motyl kolorowy

Bardzo zwinny, odlotowy.

Lata wszędzie, tu i tam

Bo już taki jego plan.

11. Podsumowanie lekcji.

12. Wyjaśnienie pracy domowej:

Wpisz do zeszytu opis swego kleksa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin