RI_Dragan.doc

(413 KB) Pobierz
WYKŁAD I

- 51 -

 

WYKŁAD I

 

 

Psychologia zajmuje się 3 poziomami zachowania ludzkiego:

1.     każdy człowiek jest podobny jak inni ludzie;

2.     każdy człowiek jest różny jak inni ludzie; (?)

3.     każdy człowiek jest wyjątkowy.

 

Różnice indywidualne (międzyosobnicze) to zjawisko polegające na tym, że jednostki należące do tej samej populacji różnią się między sobą pod względem porównywalnych charakterystyk fizycznych i psychicznych.

 

Stałe różnice między ludźmi w zakresie:

              - zdolności (inteligencja, zdolności specjalne);

              - osobowości (w tym temperament);

              - style funkcjonowania jednostki (style radzenia sobie ze stresem,

style poznawcze).

 

Metody pomiaru różnic indywidualnych (różnice zdolności, osobowości, jak mierzy się temperament, czy inteligencję).

 

Różnice inter- i intraindywidualne – pewne cechy zachowania zmieniają się pod względem czasu (starzejemy się). W zależności od sytuacji pewne charakterystyki działają z różnym nasileniem.

 

Kategorie służące do opisu różnic indywidualnych:

 

Cecha

Niezmienna dyspozycja albo względnie stała tendencja do charakterystycznych zachowań w powtarzalnych sytuacjach adekwatnych do tych zachowań.

 

Wymiar

Pojęcie służące podkreśleniu, że jednostki zajmują określone miejsca na osi reprezentującej nasilenie danej cechy i że możliwe jest jej zmierzenie

 

Czynnik

Wyodrębniona w rezultacie analizy czynnikowej zmienna skorelowana ze zmiennymi eksperymentalnymi, wyjaśnia część zależności statystycznej pomiędzy tymi zmiennymi (te dane dadzą się wyjaśnić wspólną zmienną)

 

Styl

Sposób przebiegu procesu czynności albo działania.

 

 

Pojęcie cechy w ujęciu Gordona Allporta

 

cecha to „struktura neuropsychiczne mająca zdolność dostarczania wielu bodźców funkcjonalnie równoważnych oraz inicjowania i ukierunkowania równoważnych (spójnych znaczeniowo) form zachowania adaptacyjnego.” (Allport, 1937, s. 295)

 

W tym ujęciu ważna jest spójność cech międzysytuacyjnych i to spowodowało krytykę ze strony Waltera Mischela = brak dowodów na spójność cech międzysytuacyjną bądź czasową (oprócz zdolności).

 

Za spójność zachowania w większości odpowiadają warunki środowiska, nie wewnętrzne dyspozycje.

 

Cechy są tylko i wyłącznie pewnymi kategoriami opisowymi, za pomocą których ludzie opisują i upraszczają rzeczywistość, nie odzwierciedlają wewnętrznych cech.

 

Krytyka Mischela

 

Badania Hortshorne i May (1928) – studia nad uczciwością dzieci. Stwierdzili małą zgodność pomiędzy zachowaniami dzieci w różnych sytuacjach. Uczciwość w dużym stopniu zależy od sytuacji.

 

Badanie Office of Strategic Services (1948) – próba identyfikacji osób, które mogłyby być dobrymi szpiegami. Muszą sobie radzić i pracować w warunkach dużego stresu.

 

Badania Seymoura Epsteina (1979) – dostarczyły dowodów na spójność międzysytuacyjną i międzyczasową cechy.

 

Podsumowanie debaty osoba vs sytuacja

 

              - zachowanie jest funkcją sytuacji i właściwych dla jednostki cech

osobowości i intelektu;

              - istnieją różnice indywidualne w spójności zachowań.

 

 

Dowody na spójność lub zmienność w zachowaniu zależą od 5 zmiennych:

1.     kto jest badany;

2.     gdzie odbywa się badanie;

3.     jakie są badane cechy (temperament i inteligencja duża spójność);

4.     jakie są używane metody pomiaru;

5.     czy pomiary zostały zagregowane (czy pojedynczy pomiar, czy wielokrotny jakiegoś zachowania).

 

 

Pojęcie cechy uwzględniające krytykę Waltera Mischela:

 

              Cecha – jest to względnie stała i swoista dla jednostki uogólniona tendencja do zachowania się lub reagowania w określony sposób wyrażające się w różnych, a zarazem spójnych z tą tendencją sytuacjach.

 


Pojęcie stanu i cechy.

 

- 51 -

 


STAN

 

CECHA

 


- warunki krótkotrwałe                                                        - warunki długotrwałe

- przejawia się w sposób ciągły                            - ujawnia się w odpowiedzi na

bodziec lub w określonych sytuacjach (tendencja)

- konkretny                                                                                    - abstrakcyjny

- zależy od sytuacji                                                        - zależy od osób

- ma charakter zdarzenia                                          - ma charakter dyspozycji

- współwarunkowany przez                                           - przejawia się w stanach

cechę

- może być zaobserwowany                                          - nie może być zaobserwowana

- może być mierzony bezpośrednio                            - może być mierzona pośrednio

 

 

Status cechy

- Cecha ma status pewnych konstruktów hipotetycznych (nie jesteśmy w stanie powiedzieć czym są cechy).

- Cechy nie istnieją, odnoszą się do pewnego rodzaju zachowań.

- Może być mierzona pośrednio (przedmiotem pomiaru może być zachowanie).

- Pomiar jest modyfikowany przez aktualną sytuację, np. różne bodźce, czy też instrukcje – np. STAI – lęk jako stan i lęk jako cecha.

- Pomiar stanów jest modyfikowany przez nadawane przez jednostkę znaczenie.

- Cecha nie może być utożsamiana z neuropsychicznymi czy biopsychicznymi…

 

 

Pojęcie typu wg Williama Sterna (1871 – 1938)

 

              - Typ – „dominująca dyspozycja psychiczna bądź psychofizyczna, która przysługuje dającej się wyróżnić na jej podstawie grupie ludzi, przy czym jednak grupy tej nie można jednoznacznie i wszechstronnie oddzielić od innych grup”.

 

 

  Introwertycy                            Ambiwertycy                                          Ekstrawertycy

 

Dwa różne typy ludzi (na dwóch biegunach)

 

 

Typologia Hipokratesa – Galena w ujęciu „szufladkowym”, wymiarowym

 

 

 

 

 

Choleryk                                          Melancholik

 

 

 

 

 

 

 

Sangwinik                                          Flegmatyk

 

 

 

 

 

I. Kant 1798

 

 

 

 

Silne emocje

 

 

                           

Powolne zmiany emocji

Szybkie zmiany emocji

Choleryk                                                        Melancholik

 

 

             

 

 

 

 

 

Sangwinik                                                        Flegmatyk

 

 

 

 

Słabe emocje

 

 

 

 

              Charakterystyki specyficzne dla kategorii typu (Strelau)

 

- Typ stanowi kategorię klasyfikacyjną;

- Typ stoi na pograniczu tego, co ogólne i indywidualne;

- Pojęcie typu obejmuje względnie stałe cechy psychiczne,

fizjologiczne, bądź anatomiczne;

- Granice między typami są płynne;

- Pojęcie typu obejmuje przede wszystkim cechy, czy zespół cech

dominujących.

 

 

WYKŁAD II

 

DETERMINANTY RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH

 

Badania źródeł różnic indywidualnych

 

              - Poznawaniem przyczyn zmienności populacyjnej zajmuje się genetyka zachowania – dyscyplina naukowa na pograniczu nauk biologicznych (genetyka molekularna) i behawioralnych (psychologia).

 

 

Przedmiot genetyki zachowania

 

              - poznawanie przyczyn zmienności populacji;

              - ustalanie wkładu czynników genetycznych w ogólną zmienność

zachowania w określonej populacji;

              - ustalenie wkładu czynników środowiskowych w zmienność

                            zachowania w danej populacji;

              - identyfikacja genów związanych z różnicami indywidualnymi

w zachowaniu.

 

 

Ogólne założenia genetyki zachowania:

 

              - jednostki w populacji różnią się zarówno z przyczyn

genetycznych, jak i środowiskowych;

 

              - zmienność w zakresie większości cech lub zachowań wynika z

wpływów poligonowych (różnice indywidualne są

uwarunkowane działaniem wielu genów niekiedy różnie

umiejscowionych w chromosomach). Podejście to jest

uzasadnione przede wszystkim w odniesieniu do cech lub

zachowań, których wyniki pomiaru mają rozkład normalny.

 

 

Genetyka zachowania jako narzędzie dostarczające informacji o czynnikach determinujących różnice indywidualne w zachowaniu

 

              - GZ jako argument na rzecz roli czynnika biologicznego leżącego u podstaw mierzonych cech;

              - GZ pozwala na określenie udziału specyficznych składników genetycznych w determinowaniu różnic indywidualnych;

              - GZ dostarcza jeden z najsilniejszych dowodów na rzecz roli środowiska w determinowaniu różnic indywidualnych;

              - GZ pozwala na ilościową ocenę wkładu genotypu i środowiska w fenotypową wariancję mierzonego zachowania.

Dwa punkty widzenia na genetykę zachowania

 

              - popularne ujęcie – determinizm genetyczny – geny

determinują wszystko (błędne podejście)

(geny zachowanie)

 

              - interakcja pomiędzy czynnikami genetycznymi a czynnikami

środowiskowymi

(geny wchodzą w interakcje także między sobą)

(geny + środowisko ośrodkowy układ nerwowy

zachowanie).

 

Ojcowie genetyki zachowania

 

              - Sir Francis Galton

              - Autor pytania „Natura czy wychowanie?”

              - Badania nad dziedzicznością geniuszu (XIX w. – Hereditory

Genius)

              - przebadał ok. 1000 osób, które uznał za wybitne (np. politycy,

wojskowi, artyści, poeci, pisarze, uczeni), prześledził ich

rodziny kilka pokoleń wstecz – często wśród krewnych

znajdowały się wybitne osoby.

              - geniusz w dużej mierze zależy od dziedziczności;

              - twórca eugeniki – nauki, która miała „wyhodować” lepszych

ludzi.

 

              - Gregor Mendel – czeski zakonnik

              - badania nad potomstwem krzyżówek różnych odmian grochu

              - I prawo – prawo czystości gamet – dziedziczność zależna jest

od tzw. zawiązków dziedziczności, które tkwią w każdym

dorosłym organizmie (każdy ma 2),a gamety połowę tych

zawiązków.

              - II prawo – prawo niezależności segregacji cech – cechy nie

zależą od siebie.


              - Charles Darwin (krewny Galtona).

 

 

- przed 1890 – środowisko determinuje

- 1920 – w USA rozwój behawioryzmu – środowisko determinuje

- 1950 – pierwsze nieśmiałe próby odrodzenia GZ

- 1960 – kontratak środowiska (teorie przywiązania matki i dziecka)

- 1980  - geny determinują

Połowa lat 80. – koniec dyskusji, pytanie – w jakim stopniu geny,

a w jakim środowisko determinują zachowanie.

 



 

Dobór rodziców

 



 

                                                                      GE oraz G x E

(GE – korelacja genu i środowiska;

                                                                                                  G x E – interakcja genu i

środowiska)

                                          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin