Cele: - zapoznanie z niektórymi tradycjami i obrzędami ludowymi,- bogacenie wiedzy o elementach tradycji polskiej,- pielęgnowanie polskiej tradycji,- wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego,- dowartościowanie uczniów poprzez aktywny udział w zabawach i konkursach.Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania Środki dydaktyczne:- scenariusz i rekwizyty do widowiska, laurki dla solenizantów,- rekwizyty do wróżb: serca z imionami chłopców, dziewczynek i z nazwami zawodów, kubeczki, pióro, pieprz, muszelka, cukierek, kamyk, instrukcje do wróżb, cukierki z przyklejonymi karteczkami z przesłaniem lub mądrością ludową,- rekwizyty do konkursów: kapelusze, balony, gazety, krzesła, słodyczeSceneria imprezyStołówka udekorowana zawieszonymi ramkami z różnego rodzaju, koloru i kroju butami damskimi, emblematami cyfr, znaków zodiaku, świecami, dyniami. Hol przed stołówką to miejsce wróżb. Pod ścianami stoją stoliki do wróżb. Na ścianach wiszą: znaki zodiaku, opisy faz księżyca oraz "upiorny horoskop". Na holu panuje tajemniczy półmrok (lampy z kolorowymi abażurami, świece).Przebieg1. Powitanie zebranych uczniów i zachęcenie do obejrzenia widowiska folklorystycznego "Andrzejki" - scenariusz zaczerpnięty z czasopisma "Wszystko dla Szkoły" nr 10/2001r.2. Oglądanie widowiska (wszyscy uczniowie siedzą na krzesłach)3. Składanie życzeń Andrzejom i Katarzynom - zadedykowanie wierszy L.J Kerna "Wróżka" i "Czarnoksiężnik", wręczenie laurek (w tym czasie uczniowie biorący udział w widowisku wynoszą rekwizyty)4. Przygotowanie sali do zabawy (uczniowie stawiają krzesła pod ścianami stołówki i siadają na krzesłach)5. Rozpoczęcie wieczoru wróżb. Wypowiedzenie zaklęcia "Hokus-pokus, czary-mary, aby wróżba się spełniła złóżmy dary". Wszyscy uczestnicy wypowiadają zaklęcie po czym do miski z wodą wrzucają grosik. "Wróżenie z butów" - każde dziecko ściąga lewy but. Chłopcy ustawiają je w jednym rzędzie, dziewczynki w drugim, w kierunku wyjścia. Następnie przestawiają buty od końca do początku. Czyj but pierwszydotrze do drzwi i wyjdzie za próg, ta osoba jako pierwsza zmieni swójstan cywilny.6. Chętne dzieci wychodzą na hol, aby sobie powróżyć, pozostałe bawią się przy muzyce dyskotekowej. W przerwie zabawy konkursy: - taniec parami na gazecie;- konkurs z kapeluszem - dzieci ustawione w kole tańczą przy muzyce i przekazują kapelusz dalej, zakładając na głowę kolejnej osobie. Gdy muzyka zostaje wyłączona, dziecko mające kapelusz na głowie odchodzi z zabawy;- taniec z balonikiem parami - dzieci trzymają balonik między głowami, brzuszkami, plecami;- konkurs z krzesłami - na środku sali ustawiamy krzesła (o jedno mniej niż uczestników zabawy), dzieci tańczą przy muzyce wokół krzeseł, gdy muzyka milknie, starają się zająć krzesło, odpada to dziecko, które nie zajmie krzesełka (odchodząc zabiera ze sobą krzesło).Wspólne zabawy przy muzyce:- walczyk ze szczotką - jedno dziecko tańczy ze szczotką, pozostałe dzieci w parach: szczotkę przekazuje się innej osobie, zdobywając parę dla siebie;- dobieranie się w pary, dziewczynki ustawiają się w wewnętrznym kole, chłopcy w zewnętrznym, w rytm muzyki dziewczynki tańczą w prawą stronę, chłopcy w lewą, gdy muzyka milknie dziewczynki odwracają się w stronę chłopców. Chłopiec, który stoi naprzeciwko jest jej partnerem do tańca.- "Kopciuszek" - do zabawy wybieramy taką samą liczbę chłopców i dziewcząt. Dziewczynki stają w kole, zdejmują buciki z lewej nogi i stawiają je do środka koła. Chłopcy wchodzą do koła, wybierają jeden bucik i odszukują jego właścicielki. Utworzone w ten sposób pary zapraszamy do tańca.7. Przykładowe wróżby- Magiczne znaki.- Twój przyszły kandydat na męża.- O czym marzysz? - Co cię czeka w przyszłości? - Imiona.- Wróżby z zapałek. - Kim będę? 8. Na zakończenie wieczoru każdy uczestnik losuje z kapelusza cukierek z przyklejoną doń karteczką, na której widnieje przesłanie lub mądrość ludowa.
Opracowanie: Maria Barcik
misiurzanka