Specyfika działań.pdf

(776 KB) Pobierz
kurier_nr_7.indd
analizy i materiały
Specyika działań
konserwatorskich
w ogrodach regularnych
Dorota Sikora
1. UWARUNKOWANIA WPŁYWAJĄCE
NA PRZYJĘTE POSTĘPOWANIE
KONSERWATORSKIE
Postępowanie konserwatorskie w odniesieniu do ba-
rokowego ogrodu regularnego oraz każdego innego
ogrodu historycznego uzależnione jest od jego stanu
zachowania, uwarunkowań prawnych, ekonomicz-
nych, zastanej funkcji obiektu, kwestii własnościo-
wych, uwarunkowań siedliskowych, uwarunkowań
dotyczących możliwości stosowania historycznych
doborów roślin i materiałów budowlanych, woli
i świadomości zarządzającego ogrodem, społecznej
akceptacji prowadzonych działań konserwatorskich.
Na postępowanie konserwatorskie wpływa również
specyika ogrodu barokowego, wynikająca z zasad
jego tworzenia i pielęgnacji.
Barokowy ogród regularny podporządkowy-
wał sobie miejsce, w którym powstawał. W trakcie
jego zakładania dochodziło do dużych przekształ-
ceń rzeźby terenu na skutek budowy sztucznych
tarasów 1 , plantowania znacznych obszarów w celu
uzyskania dalekich perspektyw 2 , zmian stosunków
wodnych (temu m.in. służył kanał w Ogrodzie Wer-
salskim, założonym na terenie bagiennym) 3 . Ogród
regularny powstawał szybko, zazwyczaj w ciągu 2-3
lat prace kończono, a kolejne przekształcenia odby-
wały się jeszcze szybciej: na przyjazd ważnego gościa
czy w związku z uroczystością dworską. Co więcej,
ówcześni teoretycy zalecali na przykład, aby sadzone
drzewa były maksymalnie kilku- lub kilkunastoletnie,
o ściśle określonych proporcjach pnia i korony, wy-
mieniane w miarę starzenia na nowe, dostosowane
skalą do architektury i reszty kompozycji ogrodowej 4 .
Przy formowaniu drzew alejowych trzymano się ści-
śle zaleceń Dezalliera d'Argenville'a. Przyjęto za nim,
że pień drzewa może mieć maksymalną wysokość
4,80 m. Ogólna wysokość drzewa nie może przekra-
czać 9 m. Korony drzew w alejach nie powinny się
stykać, aby uzyskać formę tzw. „alej otwartych” 5 .
Opisany sposób zakładania i dalszego funkcjono-
wania ogrodu regularnego nie sprzyjał wykształcaniu
bogatych zbiorowisk roślinnych; z założenia nie do-
puszczano do sukcesji roślinnej, wymieniając często
zarówno drzewa, krzewy, obsadzenia kwiatowe, jak
i darń.
Barokowe ogrody regularne przez kolejne stulecia
ulegały przemianom. Część przekształcono w parki
krajobrazowe (sztandarowym przykładem jest park
w Puławach), część pielęgnowano ekstensywnie
(np. ogród w Wolborzu), część nie pielęgnowanych
1 Na przykład w ogrodzie w Podhorcach, w Ogrodzie Wilanow-
skim, w ogrodzie klasztornym karmelitów w Warszawie.
2 Na przykład w Ogrodzie Wilanowskim, w Ogrodzie Branic-
kich w Białymstoku.
3 Na przykład w Ogrodzie Wilanowskim, w XVIII-wiecznych
ogrodach regularnych w Wołczynie, w Krystynopolu, w Cho-
roszczy.
4 Zalecenia takie dawał m.in. Dezallier d’Argenville w swo-
im traktacie La héorie et Pratique de Jardinage, Pa r y ż 170 9
i późniejsze wydania. Zgodnie z głoszonymi przez niego za-
sadami wymieniono współcześnie zadrzewienie w ogrodzie
w Schwetzingen, drzewa w układach alejowych w Herren-
hausen. Skalę zadrzewienia dopasowuje się do charakteru
ogrodu w Wersalu – poprzez wymianę przerośniętych boskie-
tów na nowe nasadzenia. Całkowitą wymianę zadrzewienia
na nowe, w imię przywrócenia zaprojektowanych w X V II w.
proporcji zadrzewienia do architektury, przeprowadzono
w Hampton Court. W Polsce działania o tym charakterze
podjęto w Ogrodzie Branickich, usuwając w 2008 r. stare za-
drzewienie z dziedzińca wstępnego z zamierzeniem zastąpie-
nia go nowymi nasadzeniami. Prace konserwatorskie nadal
tu trwają.
5 H. Wertz, Ogród pałacowy w Schwetzingen – po 250 latach
wciąż młody, [w:] „Ogród Branickich w Białymstoku, badania,
projekty, realizacja”, Studia i Materiały. Ogrody, 2000, 9 (15)
s. 86-94.
32
697670970.002.png
analizy i materiały
kurier konserwatorski
7 2010
1. Ogród w Hampton Court, stan sprzed przeprowadzenia
prac konserwatorskich, 1993 r. (w: S. hurley, William
III's Privy Garden at Hampton Court Palace, research and
restoration, Londyn 1995).
2
2. Ogród w Hampton Court po przywróceniu formy
przestrzennej z końca XVII w., 2005 r.
Wszystkie fot. D. Sikora.
1
zarosła samosiewem (np. ogrody w Narolu, Wysoc-
ku). W niektórych obiektach, po latach zaniedbań
czy funkcjonowania układu krajobrazowego, podję-
to działania na rzecz przywrócenia kompozycji regu-
larnej: np. w Ogrodzie w Podhorcach (pocz. XX w.),
w Ogrodzie Wilanowskim (l. 50 i 60. XX w.), w Ogro-
dzie Branickich w Białymstoku (l. 50. i 60. XX w.).
W dzisiejszych realiach mamy więc do czynienia nie
z kompletnymi kompozycjami regularnymi, lecz z ich
reliktami lub ogrodami, stanowiącymi późniejszą
próbę wskrzeszania barokowych założeń.
Stan zachowania barokowych ogrodów regular-
nych powoduje, że w dotychczasowej praktyce kon-
serwatorskiej przyjmowano dwa podstawowe kie-
runki postępowania konserwatorskiego:
ochronę reliktów dawnego założenia pomimo de-
2. ZAKRES POSTĘPOWANIA
KONSERWATORSKIEGO DLA OGRODÓW
REGULARNYCH
Zakres postępowania konserwatorskiego dla dane-
go barokowego ogrodu regularnego powinien wyni-
kać z jego specyiki. Przedstawiony poniżej ogólny
schemat postępowania konserwatorskiego należy
zatem każdorazowo dostosować do indywidualnych
potrzeb i uwarunkowań, w jakich dany ogród współ-
cześnie funkcjonuje.
2.1. działania formalno-prawne
ocena wpisu do rejestru zabytków i podjęcie ewen-
tualnych działań formalno-prawnych, mających na
celu zwiększenie skuteczności prawnej ochrony
ogrodu zabytkowego (rozpoznanie prawidłowości
określenia przedmiotu wpisu, zakresu wpisu, wy-
znaczenia granic ochrony konserwatorskiej),
ocena współczesnej formy użytkowania i jej wpły-
formacji i zmian w proporcjach, z poszanowaniem
zmian siedliskowych i wynikającego z nich samo-
siewu (np. ogród w Wolborzu),
powrót do kompozycji z XVII i XVIII w. – w imię
wu na stan zachowania substancji zabytkowej
ogrodu regularnego,
ocena sytuacji własnościowej i jej wpływu na stan
zachowania jedności kompozycyjnej ogrodu i pa-
łacu – odtworzenie formy przestrzennej ogrodu,
z jej proporcjami, relacjami ogród – architektura,
historycznym składem gatunkowym, nie limitowa-
nym warunkami siedliskowymi (przy założeniu cy-
klicznej wymiany roślinności – jak miało to miejsce
w XVII i XVIII w.). Z przyczyn ekonomicznych takie
postępowanie może być stosowane tylko w obiek-
tach dysponujących dużymi środkami inansowymi
(np. ogród w Hampton Court w Wielkiej Brytanii,
w Polsce część tarasowa Ogrodu Wilanowskiego,
Ogród Branickich w Białymstoku).
zachowania substancji zabytkowej ogrodu regular-
nego.
2.2. prace pomiarowe i inwentaryzacyjne
pomiar geodezyjny i rozpoznanie wysokościowe te-
renu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na relikty
kompozycji regularnej,
inwentaryzacja szaty roślinnej,
inwentaryzacja układu drogowego,
inwentaryzacja elementów architektury ogrodowej.
33
instrukcje
analizy i materiały
697670970.003.png
analizy i materiały
Zakres badań powinien wynikać ze specyiki da-
nego ogrodu i przyjętych ogólnych założeń dla proce-
su konserwacji.
przetrwała 370 lat, w Ogrodzie Wilanowskim 330
lat, w Ogrodzie Branickich w Białymstoku – 300 lat,
podczas gdy trwałość jednej generacji form roślin-
nych ogrodu oceniana jest na około 100 lat 8 . Trwa-
łość innych jednostkowych elementów kompozycji
parku (rzeźby, pawilony) jest często jeszcze mniejsza
i zależy zazwyczaj od czynników losowych. Longin
Majdecki oceniał, że trwałość jednostkowa substan-
cji zabytkowej (a więc trwałość pojedynczych jej ele-
mentów) jest znacznie mniejsza niż trwałość struktu-
ralna – w odniesieniu do układu całego ogrodu bądź
jego części. Działania konserwatorskie w odniesieniu
do ogrodu regularnego powinny polegać zatem na
pełnym i trwałym zachowaniu substancji struktural-
nej oraz sukcesywnej, w miarę zniszczeń, wymianie
zabytkowej substancji jednostkowej 9 .
W większości przypadków barokową substancję
zabytkową ogrodu stanowią: antropogeniczne formy
ukształtowania terenu (np. tarasy, rampy, wgłębniki),
budowle i detale architektoniczne (pałac jako domi-
nanta całości założenia, pawilony ogrodowe, mury
oporowe, mosty, fontanny, schody), wystrój rzeźbiar-
ski, układ wodny lub jego pozostałości. Do rzadkości
należą ogrody, w których zachowała się XVII-wieczna
lub XVII-wieczna szata roślinna 10 . Zazwyczaj są to
pojedyncze drzewa, nie tworzące kompletnego ukła-
du kompozycyjnego 11 . Strukturalną substancją za-
bytkową czy też wartością historyczną, decydującą
o wartości obiektu, jest też fakt przetrwania ogrodu
w pierwotnych granicach, zachowanie podstawo-
wych cech regularnego układu kompozycyjnego (np.
dyspozycji przestrzennej terenu czy osiowości kom-
pozycji) i historycznych powiązań z krajobrazem.
Substancję zabytkową stanowią również późniejsze
nawarstwienia, uznane za cenne i wnoszące do kom-
pozycji ogrodowej nowe wartości.
2.3. badania w ogrodach regularnych
Badania substancji zabytkowej ogrodu powinny być,
w myśl postanowień Karty Florenckiej, obowiązu-
jącym wymogiem w tych ogrodach, gdzie planowa-
ne są prace konserwatorskie, polegające w znacznej
mierze na odtworzeniu dawnych elementów kom-
pozycji ogrodowej, na częściowych rekonstrukcjach,
w oparciu o zachowane relikty i dane z archiwaliów 6 .
Szczątkowy stan zachowania substancji zabytkowej
w barokowych kompozycjach ogrodowych powoduje,
że wymóg przeprowadzenia badań dotyczy większo-
ści ogrodów regularnych. Najwięcej danych o histo-
rycznym ogrodzie regularnym dostarczają:
badania materiałów archiwalnych, uzyskanych
z kwerend archiwalnej i bibliotecznej,
badania nieinwazyjne,
badania archeologiczne,
badania architektoniczne,
badania dendrochronologiczne,
badania palinologiczne i makroszczątków roślin-
nych.
2.4. analizy konserwatorskie
Zgromadzony w trakcie badań i prac inwentaryza-
cyjnych materiał powinien zostać poddany analizie,
w celu opracowania wytycznych dla prac projekto-
wych. Analizy wnoszące zazwyczaj najwięcej infor-
macji o ogrodach regularnych to:
krytyczna analiza źródeł,
analiza wiekowa drzewostanu,
analiza kompozycji,
analizy porównawcze i analogie,
ustalenie faz rozwojowych ogrodu,
analiza stanu zachowania substancji zabytkowej.
3. ZALECENIA KONSERWATORSKIE
Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego, w tym tak-
że opracowanie programu prac konserwatorskich
i programu zagospodarowania zabytkowego ogro-
du, winno być poprzedzone wydaniem zaleceń kon-
serwatorskich, które mogą mieć duże znaczenie dla
prawidłowego wykonania prac konserwatorskich.
Umożliwia to przepis art. 27 Ustawy z dnia 23 lipca
2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
(Dz.U. 2003 Nr 162, poz. 1568), zgodnie z którym, na
W ogrodach zabytkowych nie tylko substancja
materialna tworzy zabytek, decyduje o jego warto-
ściach, ale również porządek, w jakim została ona
w przestrzeni ułożona, innymi słowy, forma czy
układ przestrzenny. Karta Florencka mówi, iż auten-
tyczność ogrodu historycznego dotyczy zarówno jego
rysunku, jak i substancji 7 . Forma przestrzenna ogro-
du regularnego, silnie wyznaczona w terenie, okazała
się bardzo trwała w czasie. W ogrodzie w Podhorcach
6 Karta Florencka, art. 15.
7 Karta Florencka, art. 9.
8 L. Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń
ogrodowych, Warszawa 1993, s.16.
9 Tamże, s. 22-24.
10 W miarę kompletne układy regularnych nasadzeń zacho-
wały się jedynie w bardzo późno zakładanych ogrodach regu-
larnych, w końcu wieku XVIII, np. w Wolborzu czy w Narolu.
11 Na przykład pojedyncze graby pospolite Carpinus betu-
lus i lipy drobnolistne Tilia cordata w ogrodzie w Choroszczy;
w Ogrodzie Branickich w Białymstoku nie zachowało się żad-
ne z XVIII-wiecznych drzew.
34
697670970.004.png
analizy i materiały
kurier konserwatorski
7 2010
wniosek właściciela lub posiadacza zabytku, woje-
wódzki konserwator zabytków przedstawia w formie
pisemnej zalecenia określające sposób korzystania
z zabytku, jego zabezpieczenia i wykonania prac kon-
serwatorskich, a także zakres dopuszczalnych zmian,
które mogą być w tym zabytku wprowadzone.
Waga tego etapu postępowania konserwator-
skiego jest niezwykle istotna w przypadku ogrodów
zabytkowych, gdyż zawarte w wymienionej powyżej
ustawie wymogi konserwatorskie względem właści-
ciela zabytku nieruchomego, związane z adaptacją
tego zabytku na cele użytkowe 12 , nie dla wszystkich
właścicieli parków zabytkowych są jednoznaczne
i zrozumiałe 13 . W zaleceniach konserwatorskich na-
leżałoby zatem przełożyć sformułowania ustawy, od-
noszące się do wszystkich zabytków nieruchomych,
na terminologię stosowaną w konserwacji zabytków
sztuki ogrodowej. Zalecenia te powinny określić wy-
mogi dokumentacyjne dla danego parku zabytkowe-
go, obejmujące:
pomiar geodezyjny lub jego aktualizacja – w zależ-
projekty budowlane i wykonawcze – w zakresie
uzależnionym od specyiki danego ogrodu,
wieloletni plan pielęgnacji ogrodu.
Zalecenia konserwatorskie powinny uwzględniać
indywidualny charakter danego ogrodu historycz-
nego i mieć na celu przede wszystkim ochronę i wy-
eksponowanie zachowanej substancji zabytkowej
oraz poszanowanie autentyzmu kompozycji ogro-
dowej.
4. USTALENIE PROGRAMU
KONSERWATORSKIEGO
Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami programy konserwatorski i restauratorski
powinny określić zakres i sposób przeprowadzenia
prac, wskazać proponowane materiały i technolo-
gie. Ponieważ ogrody regularne różnią się od siebie
stanem zachowania substancji zabytkowej, poniższe
ogólne zasady określania programów konserwator-
skiego i restauratorskiego oraz kierunku przyjętego
postępowania konserwatorskiego przedstawiono
w ujęciu wariantowym.
W
ności od indywidualnej sytuacji obiektu,
inwentaryzację wraz z oceną stanu zachowania –
ogrodach regularnych o dobrze zachowanej
substancji zabytkowej prace konserwatorskie
powinny mieć charakter systematycznej pielęgna-
cji 14 , której zakres określa się w wieloletnim planie
pielęgnacji 15 .
W
w zakresie drzewostanu, dróg parkowych, elemen-
tów architektury ogrodowej, układu wodnego,
rozpoznanie historyczne (w oparciu o kwerendy
archiwalną, biblioteczną oraz – w uzasadnionych
przypadkach – badania archeologiczne),
analizy: krytyczną analizę źródeł, analizę wieko-
ogrodach regularnych, gdzie stan zachowa-
nia substancji zabytkowej wymaga niewiel-
kich uzupełnień i uczytelnień, priorytetem
przy ustalaniu programu konserwatorskiego po-
winna być ochrona i adaptacja substancji zabyt-
kowej. Współczesne uzupełnienia nie powinny jej
degradować. W obiektach, gdzie ilość środków nie
pozwala na utrzymywanie kosztownych, intensyw-
nie pielęgnowanych form roślinnych, mogą być
stosowane pewne uproszczenia, przy zachowaniu
ogólnej formy przestrzennej danego elementu:
możliwe jest na przykład zastępowanie kosztow-
nych parterów haftowych – gazonowymi 16 .
wą drzewostanu, analizę kompozycji (obejmującą
również powiązania z krajobrazem otaczającym),
analizę faz rozwojowych układu przestrzennego,
analizę stopnia zachowania substancji zabytkowej,
a w uzasadnionych przypadkach – analizę porów-
nawczą,
określenie planowanego sposobu użytkowania,
wnioski do prac projektowych, wynikające z prze-
prowadzonych analiz, podane w formie programu
konserwatorskiego,
projekt koncepcyjny,
12 Art. 25 Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabyt-
ków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 Nr 162, poz. 1568),
stwierdza, iż zagospodarowanie na cele użytkowe zabytku
nieruchomego wpisanego do rejestru wymaga posiadania
przez jego właściciela lub posiadacza:
dokumentacji konserwatorskiej określającej stan zacho-
uzgodnionego z wojewódzkim konserwatorem zabytków
programu zagospodarowania zabytku nieruchomego wraz
z otoczeniem oraz dalszego korzystania z tego zabytku,
z uwzględnieniem wyeksponowania jego wartości.
13 Sygnalizowali to pracownicy służb konserwatorskich
w ankiecie przygotowanej przez KOBiDZ w związku z zorga-
nizowanym przez KOBiDZ seminarium „Parki zabytkowe –
ochrona i konserwacja” (Warszawa, 16-17 czerwca 2008 r.).
14 Karta Florencka, art. 11.
15 Wprowadzenie planów pielęgnacji ogrodów zabytko-
wych jest postulatem autorki.
16 Sytuacja taka zaistniała w ogrodzie w Sokolnikach, gm.
Sokolniki, gdzie zrezygnowano z odtwarzania barokowgo
ornamentu parterów, stosując uproszenia w ich rysunku.
wania zabytku nieruchomego i możliwości jego adaptacji,
z uwzględnieniem historycznej funkcji i wartości tego za-
bytku;
uzgodnionego z wojewódzkim konserwatorem zabytków
programu prac konserwatorskich przy zabytku nieru-
chomym, określającego zakres i sposób ich prowadzenia
oraz wskazującego niezbędne do zastosowania materiały
i technologie;
35
instrukcje
analizy i materiały
697670970.005.png
analizy i materiały
ogrodów, w których substancja zabytko-
wa zachowała się częściowo , w związku z czym
planowane są prace konserwatorskie z elementami
rekonstrukcji, w imię uczytelnienia układu kompo-
zycyjnego i zachowania jedności stylistycznej pałac
– ogród, gdzie „przywrócenie dawnej świetności”
jest wyraźnym oczekiwaniem społecznym 17 , po-
winien zostać opracowany program prac restau-
ratorskich 18 . Program ten powinien bazować na
ocenie stanu zachowania substancji zabytkowej,
a wszelkie uzupełnienia – na wynikach przeprowa-
dzonych badań, kwerend archiwalnych i bibliotecz-
nych, analiz porównawczych 19 .
W ogrodach, gdzie substancja zabytkowa
Dla
watorskich przez obecnego właściciela, odpo-
wiednikiem programu konserwatorskiego powinny
być wnioski konserwatorskie, opracowane we wła-
ściwym dla danego miejsca urzędzie konserwator-
skim, dotyczące zakresu najpilniejszych prac zabez-
pieczających. Adresatem tych wniosków powinien
być inwestor zastępczy, działający z ramienia wo-
jewódzkiego urzędu ochrony zabytków lub władz
lokalnych (jeśli postrzegają one dany obiekt jako
cenny dla swojego regionu) 23 . W dalszych etapach
postępowania, po przeprowadzeniu doraźnego
zabezpieczenia substancji zabytkowej, urząd kon-
serwatorski w porozumieniu z władzami lokalnymi
powinien aktywnie szukać rozwiązań formalnych
i inansowych, umożliwiających przeprowadzenie
pełnego zakresu prac konserwatorskich.
zachowała się szczątkowo , natomiast prze-
trwało wyraźnie zdeiniowane w przestrze-
ni miejsce po ogrodzie i główna dominanta
architektoniczna , możliwa jest współczesna
aranżacja terenu, łącząca się harmonijnie w jeden
układ kompozycyjny z zachowaną architekturą.
Aranżacja ta może, ale nie musi ,odwoływać się do
wzorców historycznych 20 . Natomiast nie powinna
stanowić konkurencji wizualnej dla zachowanych
obiektów zabytkowych. Nie może nosić miana
ogrodu historycznego 21 , nie powinna korzystać
z przywilejów przysługujących obiektom zabyt-
kowym. Jako ogród współczesny powinna zostać
wykreślona z rejestru zabytków. Możliwe jest na-
tomiast wpisanie do rejestru zabytków miejsca po
dawnym ogrodzie – jako otoczenia zabytku – o ile
zachowana dominanta architektoniczna (pałac, ko-
ściół, klasztor, zamek) tego wymaga.
W ogrodach regularnych uznanych za wyjąt-
5. OPRACOWANIE DOKUMENTACJI
PROJEKTOWEJ
Obowiązujące akty prawne nie precyzują standardów
dokumentacyjnych w odniesieniu do ogrodów zabyt-
kowych. W Ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochro-
nie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. 2003 Nr
162 poz. 1568) art. 25 określa w sposób bardzo
ogólny wymagania związane z zagospodarowa-
niem na cele użytkowe zabytku nieruchomego,
wpisanego do rejestru zabytków. W związku
z tym, jak wcześniej wspomniano, wymogi dokumen-
tacyjne w odniesieniu do danego parku zabytkowego
powinny określić zalecenia konserwatorskie.
Dokumentacja projektowa dla zabytkowego
ogrodu regularnego, podobnie jak dokumentacja dla
innych założeń zabytkowej zieleni, powinna składać
się z trzech zasadniczych części: projektu koncep-
cyjnego 24 , projektów budowlanych 25 , sporządza-
nych w formie projektu zagospodarowania terenu
oraz odrębnych projektów budowlanych i architekto-
niczno-budowlanych (np. dla pawilonów ogrodowych,
mostów, murów oporowych, fontann, infrastruktury
kowo cenne dla kultury polskiej i europej-
skiej 22 , gdzie dalsze istnienie substancji za-
bytkowej jest zagrożone, a sytuacja własno-
ściowa jest niewyjaśniona lub też występuje
zdecydowany brak możliwości inansowo-or-
ganizacyjnych przeprowadzenia prac konser-
17 Na przykład w Ogrodzie Wilanowskim czy w Ogrodzie Bra-
nickich w Białymstoku, gdzie zarządzający tymi zabytkami
tak kreują ich wizerunek, by spełniały oczekiwania społeczne.
18 Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, art.
3 pkt. 7 i 9.
19 Karta Florencka, art. 15.
20 L. Majdecki, jw. s. 22-24.
21 Karta Florencka, art. 17.
22 Na przykład ogród w Brodach, woj. lubuskie, ogród w Wy-
socku, woj. podkarpackie, ogród w Gorzanowie, woj. dolnoślą-
skie, ogród w Kamieńcu Suskim, woj. warmińsko-mazurskie.
23 W obecnie obowiązującym prawodawstwie istnieje prze-
pis umożliwiający przeprowadzenie prac konserwatorskich
lub robót budowlanych przy zabytku w trybie wykonania za-
stępczego na koszt Skarbu Państwa. Wojewódzki konserwa-
tor zabytków wydaje wówczas decyzję określającą wysokość
tej wierzytelności. W uzasadnionych przypadkach wierzytel-
ność ta może być przez wojewodę w porozumieniu z General-
nym Konserwatorem Zabytków umorzona (art. 49 ust. 3 i 6
ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).
24 Nie ma wymogu prawnego opracowania projektu koncep-
cyjnego. Wojewódzki konserwator zabytków może natomiast
na wniosek właściciela ogrodu zabytkowego wydać zalecenia
konserwatorskie, w których wskaże na potrzebę opracowania
projektu wstępnego – „koncepcyjnego”, co w wielu przypad-
kach pozwoli uniknąć opracowywania kosztownych projek-
tów, nie nadających się do realizacji z konserwatorskiego
punktu widzenia.
25 Zakres projektu budowlanego określa art. 34 ust. 3 Prawa
budowlanego.
36
697670970.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin