4-latki, pażdziernik.doc

(141 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
 
 
 
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO –OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE IV DZIECI 4,5- LETNICH

NA MIESIĄC – PAŹDZIERNIK

 

 

TEMATYKA:

 

I TYDZIEŃ- Bezpieczne ulice.

II TYDZIEŃ – Szukamy kolorów jesieni w parku.

III TYDZIEŃ- Co słychać w lesie?

IV TYDZIEŃ – Odwiedzamy pocztę!

V  TYDZIEŃ – Pies jest moim przyjacielem.

 

 

 

 

 

   I TEMAT KOMPLEKSOWY – Bezpieczne ulice.

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

 

UMYSŁOWA

·         „Na skrzyżowaniu” – wycieczka na najbliższe skrzyżowanie. Obserwacja ruchu pieszych i pojazdów. Zachowanie zasad bezpieczeństwa.

 

 

·         „ Poznajemy różne pojazdy?” – zapoznanie dzieci z pojazdami poruszającymi się po drogach. Ćwiczenie ortofoniczne – naśladowanie odgłosów różnych pojazdów.

 

·         Zapoznanie z zasadą poprawnego przechodzenia przez jezdnię na skrzyżowaniu na podstawie wiersza W. Fabera „ Światła na skrzyżowaniu”.

 

 

·         Historyjka obrazkowa do opowiadania H. Łochockiej pt. „ Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę”.

 

·         Zabawa w rymowanki. Odgadywanie zagadek wiążących się tematycznie z ruchem drogowym.

 

 

·         Ćwiczenie graficzne – praca z kartką ksero: „ kolorowanie pojazdów, dokończenie rysowania zebry na przejściu dla pieszych”.

 

 

·         Zabawa dydaktyczna „ Wyścigi samochodowe”.

 

 

·         Rozpoznawania i nazywania pojazdów poruszających się po ulicy, właściwego zachowania się podczas przechodzenia przez ulicę, nazywania najbardziej popularnych znaków drogowych.

·         Swobodnego wypowiadania się na określony temat, nazywania i określania wykorzystania różnych pojazdów, naśladowania odgłosów pojazdów i sposobu ich poruszania się.

·         Rozumienie konieczności właściwego zachowania się w pobliżu tras komunikacyjnych, wyjaśnienia przeznaczenia : sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych.

 

·         Uzasadnienia konieczności istnienia znaków drogowych, utrwalenia kolorów i figur geometrycznych występujących w znakach drogowych.

·         Uzupełniania w wierszykach brakujących słów, uściślania i poszerzania zdobytych informacji.

 

·         Prawidłowego trzymania kredki w dłoni, zamalowywania konturu nie wykraczając poza linie, samodzielnego dorysowywania brakujących elementów.

·         Przeliczania elementów z zastosowaniem liczebników głównych i porządkowych w zakresie czterech.

 

RUCHOWA

 

·         Ćwiczenia poranne – zestaw nr 5 (wł.)

 

 

·         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 (wł) „ Ruch drogowy”.

 

·         Zabawy ruchowe:

- orient.- porządk. „ Przejście przez ulicę”

             -z elem. biegu „ Tramwaj i autobus”

            - z elem. równowagi „ Hulajnoga”.

 

 

 

 

 

·         Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Ćwiczenie tułowia w płaszczyźnie czołowej.

·         Wchodzenia na czworakach po ławeczce pochyłej, zjeżdżania na brzuchu po powierzchni pochyłej.

·         Utrwalanie z dziećmi siadu skrzyżnego klęcznego.                                                 

·         Doskonalenie podskoków obunóż lekkich i sprężystych. Dostarczanie ustrojowi dziecięcemu bodźca rozwojowego.                                     

   RUCHOWA  

·         Spacer w pobliże ulicy Lwowskiej – poznawanie głównych zasad ruchu drogowego.

 

 

 

·         Obserwowanie i omawianie wyglądu napotkanych znaków drogowych, wskazanie miejsca, w którym należy przechodzić przez ulicę.

ESTETYCZNA

·         Opowieść ruchowa pt. „ Na ulicy”.

 

 

 

 

 

·         „Samochody” – rozpoznawanie dźwięków z otoczenia połączone z ćwiczeniem ortofonicznym.

 

 

 

·         Słuchanie piosenki „ Dzieci i światła” A. Galicy i T. Pabisiaka.

 

 

 

 

·         Zabawa muzyczna do piosenki „ Będę kierowcą” muz. T. Kierski, sł. I. Landau.

 

 

 

·         Zabawa muzyczno – ruchowa „ Samoloty” wg PEDAGOGÓW  I ANIMATORÓW KLANZY.

 

·         Układanie sylwety samochodu z wyrwanych kawałków gazety.

 

 

·         „ Sygnalizator świetlny” – tworzenie formy przestrzennej.

 

 

 

·         Wycinanie z czasopism motoryzacyjnych zdjęć samochodów. Naklejanie ich na karton

-          praca zbiorowa.

 

 

·         Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne na temat : „ Budujemy miasto”.

 

·         Lepienie z plasteliny „ samochodziku”.  

 

·         Kształcenia wyobraźni i pomysłowości, inwencji twórczej dzieci, odtwarzania ruchem opowiadania N., odzwierciedlenie własnych przeżyć i doświadczeń.

 

·         Rozwijania ogólnej sprawności słuchowej poprzez rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków z otoczenia. Swobodnego wypowiadania się na podany temat.

 

·         Uważnego słuchania nowej piosenki, próby wystukiwania rytmu śpiewanej przez N. piosenki, zabawa w „echo rytmiczne” – odtwarzanie tego samego rytmu.

 

·         Improwizowania treści piosenki ruchem. Próby zaznaczania pierwszej miary taktu. Zachęcania do pokonywania trudności.

 

·         Kształcenia słuchu muzycznego poprzez rozróżnianie tempa: szybko – wolniej – szybko.

·         Rozwijania sprawności manualnej podczas wykonywania wydzieranki i naklejania jej na papier.

 

·         Wykonania formy przestrzennej, zasady przejścia przez skrzyżowanie, właściwe rozmieszczenie kolorów na sygnalizatorze.

 

·         Umiejętność prawidłowego trzymania nożyczek, cięcia po wyznaczonych liniach. Próby utworzenia obrazu z wyciętych elementów. Tworzenie makiety ulicy.

·         Wykorzystania znaków drogowych i sygnalizatorów świetlnych podczas zabaw konstrukcyjnych.

·        Ugniatania i formowania z plasteliny formy przestrzennej jaką jest samochód.    

 

 

 

                   WYRAZY DO GLOBALNEGO

                      drogowy ,ruch uliczny, zebra,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZYTANIA: pojazdy, piesi, znak

światła.

 

 

    II TEMAT KOMPLEKSOWY – Szukamy kolorów jesieni w parku.

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

·         „ Szukamy kolorów jesieni” – wycieczka do parku. Zbieranie różnych liści i owoców do kącika przyrody.

 

 

·         Słuchanie wiersza T. Fiutowskiej                   „ Klonowy liść” ilustrowanego sylwetami i liśćmi.

 

·         Zabawy dydaktyczne utrwalające poznane dary jesieni z wykorzystaniem wiersza T. Fiutowskiej pt. „ Kasztanowy świat”.

 

 

·         Rozwiązywanie i układanie zagadek o plonach pani Jesieni.

 

·         Słuchanie opowiadania D. Niewoli „ O tym, jak Kasia na panią Jesień czekała”.

 

·         Praca z książką „ ABC....” cz. I s. 21 – dorysowywanie liści na jesiennym drzewie i pod nim.

 

 

·         Zabawa matematyczno – dydaktyczna „Dary jesieni” – poznawanie zbiorów przedmiotów.

 

 

 

·         Rozwijania zainteresowań dz. jesienną przyrodą w najbliższym otoczeniu, stwarzania warunków do dzielenia się spostrzeżeniami. Próby nazywania drzew występujących w parku.

·         Wypowiadania się przez dz. na temat jesieni, wyróżnianie jej charakterystycznych cech. Uważnego słuchania tekstu literackiego.

·         Próby nazywania drzew rozpoznawanych po charakterystycznych liściach i owocach, dostrzeganie podobieństw i różnic między nimi.

·         Określanie cech owoców w sposób zrozumiały na tyle, aby było możliwe odgadnięcie ich nazwy.

·         Uważnego słuchania tekstu mówionego, próby omówienia jego treści.

·         Utrwalenia położenia przedmiotów w przestrzeni : na, pod, nad, naklejania brakujących elementów ilustracji, doskonalenia sposobu trzymania i rysowania kredkami.

·         Klasyfikowania wg cech jakościowych i ilościowych, próby porównywania liczebności zbiorów metodą przeliczania.

RUCHOWA

·         Ćwiczenia poranne zestaw nr 6 ( wł. )

 

·         Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 ( wł. ) ( powt. ) „ Ruch drogowy”. P: krążki w czterech kolorach.

·         Zabawy ruchowe :

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin