4-latki, styczeń.doc

(182 KB) Pobierz
Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

Plan wynikowy pracy dydaktyczno- wychowawczej dla dzieci 3-4 letnich

 

 

 

STYCZEŃ

Tematyka:

I „Lubimy zimę”

II „Dla Babuni i Dziadunia”

III „Baloniki i bale”

 

Obszary edukacyjne:

I. Obszar edukacji społeczno- moralnej

·         Sprawianie radości bliskim poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami.

·         Kształtowanie uczucia przywiązania do swojej rodziny.

·         Nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmów z całą grupą, uczenie się słuchania innych kolegów

II. Obszar edukacji przyrodniczej

·         Obserwowanie przyrody w ogrodzie przedszkolnym i najbliższym otoczeniu przedszkola: drzewa bez liści, wokół biało. Zimno, mróz szczypie w twarz.

·         Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: śnieg, mróz, zimno lub bardzo zimno, śnieg z deszczem, wiatr.

·         Eksperymentowanie:

a) poznawanie właściwości śniegu i lodu podczas zabawy (lepienie kul, lepienie bałwana- śnieg mokry i suchy; zabawy śnieżkami itp.).

b) zamarzanie wody- zmiana stanu wody pod wpływem temperatury.

c) topnienie śniegu, zabawa „Czy śnieg jest czysty?”.

d) obserwowanie zjawisk topnienia lodu i sopli lodowych.

·         Systematyczne dokarmianie ptaków nasionami i owocami zebranymi jesienią.

II. Obszar edukacji w zakresie mowy i myślenia

·         Nabywanie odwagi i umiejętności wypowiadania własnych myśli w kontaktach zespołowych: w konkretnych sytuacjach życia codziennego.

·         Uczestniczenie w zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych.

·         Rozwiązywanie prostych zagadek o bliskich, znanych przedmiotach.

·         Słuchanie krótkich utworów literackich o treściach bliskich dzieciom ilustrowanych obrazkami.

·         Udział w różnych zabawach dydaktycznych.

·         Odczytywanie treści obrazka i opowiadanie, co dzieje się na obrazku.

·         Układanie obrazków według kolejności wydarzeń- opowiadanie, co wydarzyło się najpierw, co potem.

·         Uczenie się budowania poprawnych, prostych i zrozumiałych zdań.

III. Obszar edukacji matematycznej

·         Różnicowanie, porównywanie i nazywanie przeciwieństw: duży- mały, gruby- cienki.

·         Posługiwanie się liczebnikami głównymi w zakresie 3.

·         Porównywanie liczebności zbiorów, układanie parami wzajemnie jednoznacznie przyporządkowanych elementow jednego zbioru z elementami drugiego dla uzyskania oceny więcej, mniej, tyle samo.

IV. Obszar edukacji zdrowotnej

·         Informowanie nauczycielki o złym samopoczuciu, skaleczeniu czy określonej dolegliwości.

·         Przestrzeganie zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych.

V. Obszar edukacji kulturowo- estetycznej

·         Uczestniczenie w uroczystościach związanych z obchodami Dnia Babci i Dziadka.

·         Słuchanie i uczenie się okolicznościowych wierszy i piosenek związanych z obchodzonym Dniem Babci i Dziadka.

·         Rysowanie kredkami świecowymi, ołówkowymi, kredą (po czarnym kartonie).

·         Lepienie z masy solnej całymi dłońmi i palcami.

·         Naklejanie na karton gotowych elementów- kompozycja kwiatowa.

·         Malowanie farbami plakatowymi: rozwijanie ekspresji śmiałości i płynności ruchów.

·         Próby nazywania swoich wytworów lub treści w nich zawartych.

·         Przyzwyczajenie do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego i rysunkowego.

VI. Obszar edukacji muzycznej

·         Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków otoczenia.

·         Słuchanie piosenek z tekstem o treści zrozumiałej dla dzieci.

·         Zapoznanie z budową i sposobem wydobywania dźwięków z trójkąta.

·         Wymyślanie linii melodycznej do określonych słów.

·         Udział z zabawach ćwiczących prawidłowe oddychanie.

·         Wykonywanie ćwiczeń rytmicznych w oparciu o piosenki.

·         Nabywanie swobody w ruchowej wypowiedzi inspirowanej tekstem.

 

Zestaw zabaw ruchowych nr 9, 10 w/g K. Wlaźnik

 

Zabawy ruchowe:

·         Z elementem podskoku Skaczemy przez płotek

·         Z elementem czworakowania „Zajączki uciekają do norek”.

·         Z elementem celowania „Rzuć wysoko”.

·         Zabawa orientacyjno- porządkowa „Śnieżynki

 

Zabawy dydaktyczne:

·         Włóż chorągiewkę do pojemnika”- utrwalenie znajomości kolorów, rozumienie określeń „taki sam”, „inny”.

·         Czyj to kapeć?”- ćwiczenie spostrzegawczości, przyporządkowanie, porównanie.

Zabawy ortofoniczne:

·         Sen Ani”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „hau, miau, aaa, uuu” (praca mięśni warg- u, m,tylnej części języka- h, mięśni szczęk- a).

·         Odbijamy piłkę”- ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłosce „tąp- tąp” oraz ćwiczenie orientacji.

Zabawy oddechowe- Śnieg”- Zapoznanie ze sposobem umiarkowanego dmuchania na „płatek śniegu”, rozwijanie pojemności płuc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMATY KOMPLEKS-OWE

DATA

TEMATY

CEL PODSTAWOWY

CELE OPERACYJNE

 

L

U

B

I

M

Y

 

Z

I

M

Ę

 

L

U

B

I

M

Y

 

Z

I

M

Ę

 

L

U

B

I

M

Y

 

Z

I

M

Ę

2.01.2008r

środa

Przyszła Pani Zima”- wycieczka w okolice przedszkola

·         Dostrzeganie w krajobrazie zmian związanych z wartościami estetycznymi charakterystycznymi dla pory roku,

·         Obserwowanie ośnieżonych domów i sopli lodowych znajdujących się na domach,

·         Rozmowy na temat bezpieczeństwa i konieczności chodzenia w pewnej odległości od dachów domów,

·         Wzbogacanie słownictwa w związku z rozszerzającym się zakresem kontaktów z otoczeniem przyrodniczym (ośnieżone drzewa, zaspy, czapy).

·         Dostrzega w krajobrazie zmiany związane z wartościami estetycznymi charakterystycznymi dla pory roku, jaką jest zima,

·         Obserwuje ośnieżone domy oraz sople lodowe na nich się znajdujące,

·         Rozmawia na temat bezpieczeństwa- konieczności chodzenia w pewnej odległości od dachów domów,

·         Wzbogaca swoje słownictwo o terminy przyrodnicze: ośnieżone drzewa, zaspy, czapy.

3.01.2008r

czwartek

Gwiazdka śniegowa”- wydzieranka z białego papieru

 

·         4latki- pokrywanie kawałkami białego papieru szablonu gwiazdki śniegowej,

·         3latki- darcie papieru na małe kawałki, ćwiczenie sprawności dłoni i palców,

·         Poznawanie przeciwieństw: mały- duży, gruby- cienki,

·         Zwrócenie uwagi na fakt, iż nie ma dwóch takich samych gwiazdek śniegowych.

·         4latek- pokrywa kawałkami białego papieru szablon gwiazdki śniegowej,

·         3latek- ćwiczy sprawność dłoni i palców poprzez darcie papieru na małe kawałki,

·         Poznaje znaczenie przeciwieństw: mały- duży, gruby- cienki,

·         Wie, iż nie ma dwóch takich samych gwiazdek śniegowych.

4.01.2008r

piątek

Czy śnieg jest czysty?”- opowiadanie H. Zdzitowieckiej

 

 

 

 

 

 

 

3latki- zabawa ruchowa
„Śnieżne kule”

4latki- zestaw zabaw ruchowych nr 9 (zeszyt własny)

·         Poznanie zmiennych właściwości śniegu- roztapianie go oraz zamienianie w lód- eksperyment z czynnym udziałem dzieci,

·         Stosowanie przymiotników dla określenia właściwości śniegu, np. biały, zimy, kruchy itp.,

·         Zachęcanie dzieci do przeprowadzania eksperymentów,

·         Wyrabianie umiejętności wyciągania wniosków,

·         3latki- przestrzeganie przed braniem śniegu do ust.

·         3latki- nauka „rzucania” śnieżnymi kulami- wykonywanie ruchów lewą i prawą ręką,

·         4latki- nauka czworakowania z toczeniem „śnieżnych kul” głową, prawidłowe ułożenie dłoni na dywanie,

·         Bezpieczne poruszanie się po sali.

·         Poznaje zmienne właściwości śniegu,

·         Eksperymentuje w sposób czynny,

·         Stosuje przymiotniki dla określenia właściwości śniegu,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin