AUTORSKI PROGRAM KOLKA TANCA.doc

(109 KB) Pobierz
AUTORSKI PROGRAM KÓŁKA TAŃCA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„PO PROSTU TAŃCZ”

PROGRAM WŁASNY

KÓŁKA TAŃCA NOWOCZESNEGO

 

 

 

 

mgr

 

 

 

 

 

2007

PROGRAM ZAJĘĆ KOŁA TAŃCA NOWOCZESNEGO ZAWIERA:

WSTĘP

1. Podstawy do opracowania programu.

2. Cele ogólne i szczegółowe.

3. Zadania.

4. Treści.

5. Procedury osiągania celu.

6. Ewaluacja programu.

7. Uwagi wdrożeniowe.

8. Tematy zajęć kółka tanecznego.

9. Literatura.

10.Ankieta dla rodziców.

11.Ankieta dla nauczycieli.

12. Ankieta dla dzieci.

13.Opinia o programie.

 

 

 

WSTĘP

 

 

Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Zajęcia taneczne stanowią istotną cześć kształcenia i wychowania ogólnego i mają wpływ na realizację zasadniczego zadania przedszkola w zakresie edukacji ruchowej, tj. dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Brak w młodym wieku zachęty i warunków do systematycznego zaspokojenia potrzeby ruchu prowadzi do jej wygaśnięcia. Należy stworzyć warunki do rozwoju zainteresowań sportowych dzieci, które są tak samo ważne jak zdobywanie wiedzy. W dorosłym życiu zaprocentują zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

              Ruchowe zajęcia taneczne stwarzają dzieciom możliwości odpoczynku psychicznego, regenerację sił psychicznych i fizycznych, rozwijanie postaw wychowawczych, umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, pozwalają wyładować agresję. Taniec, który jest bardzo popularny wśród dzieci, sprzyja podnoszeniu sprawności fizycznej, kształtuje jednocześnie estetykę i harmonię ruchów, piękną sylwetkę, poczucie rytmu. Atrakcyjność takich zajęć stwarza możliwość zagospodarowania czasu wolnego, ukierunkowania na pożyteczną formę zajęć.

          Koło taneczne w przedszkolu spełnia także funkcję rewalidacyjną. Ćwiczenia rytmiczne, taniec, gimnastyka taneczna maksymalnie aktywizują ciało i psychikę dziecka, pomagają mu w opanowaniu nieśmiałości i nerwowości, dodają wiary we własne siły, pełnią więc rolę terapii. Przy zajęciach takich jak: śpiew, rytmika, zabawy taneczne, a nawet słuchanie łatwych utworów muzycznych, obserwuje się u dzieci mimowolną aktywizację wyobraźni  muzycznej co jest wynikiem żywego zainteresowania. Ruch taneczny w powiązaniu z muzyką angażując jednocześnie kilka analizatorów     ( ruchowy, wzrokowy, słuchowy i dotykowy) aktywizuje niemal cały organizm człowieka.

Różnorodność dobieranych utworów, ich tempo, dynamika, harmonia, oraz bogactwo ćwiczeń  ułatwia nawiązanie kontaktu zarówno z dzieckiem zahamowanym  jak i nadpobudliwym. Ćwiczący podporządkowuje się wspólnemu działaniu, tym samym traci stopniowo zainteresowanie tylko własną osobą i włącza  się do pracy.  Wynikiem takiego funkcjonowania jest radość płynąca ze wspólnego działania, co wpływa na podniesienie nastroju uczestników. Występ dziecka, pokaz własnych umiejętności, podnosi wartość jego osoby i to nie tylko w oczach rówieśników i otoczenia ale również w jego własnym odczuciu. Jest to niezmiernie ważne osiągnięcie, gdyż przyczynia się ono do likwidacji różnych zahamowań i stanów frustracyjnych, które utrudniają przebieg normalnego rozwoju.

              Mam nadzieję, że program przyczyni się do rozwoju zainteresowań i uzdolnień ruchowych dzieci w naszym przedszkolu, do popularyzacji tańca nowoczesnego i nie tylko oraz będzie alternatywą na ciekawy sposób spędzania przez nich czasu wolnego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. PODSTAWY DO OPRACOWANIA PROGRAMU:

§         Podstawa Programowa Ministerstwa Edukacji Narodowej.

§         Statut Przedszkola.

§         Program Wychowawczy Przedszkola.

§         Roczny Plan Pracy Przedszkola

 

2. CELE OGÓLNE.

§         Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.

§         Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.

§         Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.

§         Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.

§         Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.

§         Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności.

§         Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej.

§         Rozwijanie płynności i estetyki ruchu.

§         Kształtowanie ekspresji twórczej.

§         Kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny, szacunku, prawdomówności, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji sukcesu i niepowodzeń.

§         Udział w programach z różnych okazji w przedszkolu i w środowisku- reprezentowanie placówki podczas różnych festiwali, pokazów i turnieju tańca dla dzieci przedszkolnych.

§         Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.

 

 

 

 

 

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

§         Zapewnienie dzieciom uzdolnionym ruchowo warunków do rozwijania swych umiejętności.

§         Kształtowanie postawy świadomego uczestnictwa dzieci w różnych formach aktywności fizycznej, dla zdrowia fizycznego i dobrego samopoczucia.

§         Rozwijanie postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej współodpowiedzialności.

§         Uświadomienie roli ruchu w życiu współczesnego człowieka.

§         Wdrażanie do samodzielności oraz wzajemnej pomocy.

§         Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz drugiej osoby.

§         Rozwijanie tolerancji wobec innych osób i zachowań.

§         Dbałość o prawidłową postawę ciała i przeciwdziałanie wadom postawy.

 

CELE OPERACYJNE:

dziecko:

 

§        Poznaje układy taneczne i potrafi je realizować.

§        Potrafi improwizować ruch do danej muzyki.

§        Kształci umiejętność poczucia rytmu i swobody ruchu.

§        Potrafi efektywnie współdziałać w grupie,

§        Wyrabia pewność siebie, akceptację siebie samego.

§        Rozwijanie poczucia kolektywizmu i odpowiedzialności.

§        Uczy się harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się umownym przepisom.

§        Nabywa umiejętności szybkiej orientacji i decyzji oraz uwagi.

§        Wdraża się do przestrzegania ładu i porządku.

§        Rozwija koordynację i sprawności ruchową.

§        Kształci własną wrażliwość estetyczną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. ZADANIA

Kształtowanie sprawności:

§         Morfofunkcjonalnej: formy aktywności stymulujące funkcjonowanie układu krążenia i oddychania (wysiłek o charakterze aerobowym).

§         Kondycyjnej: wytrzymałość, skoczność, siła (ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśniowe).

 

Kształtowanie umiejętności:

 

§         Działania na rzecz zdrowia.

§         Łączenia ruchu z muzyką.

§         Wykorzystania opanowanych form ruchu w aktywności rekreacyjno- sportowej.

§         Rozwijania pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej.

 

Przekazanie wiadomości związanych z:

 

§         Funkcjonowaniem organizmu.

§         Kształtowaniem sprawności.

§         Organizacją rozgrzewki i zajęć ruchowych w czasie wolnym.

§        Różnego rodzaju formami ruchu i tańca.

 

Działania wychowawcze związane z kształtowaniem:

 

§         Samodyscypliny.

§         Nawyku samokontroli i samooceny.

§         Poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz drugiego człowieka.

§         Postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej współodpowiedzialności.

 

 

 

 

 

 

 

4. TREŚCI

 

§         Podstawowe kroki i formy aerobiku.

§         Ćwiczenia relaksacyjne na rzecz zachowania zdrowia fizycznego , wspomagające koncentrację, ćwiczenia antystresowe.

§         Ćwiczenia kształtujące postawę ciała, oddechowe, kompensacyjne.

§         Marsze, estetyczne poruszanie się, gimnastyka relaksacyjna.

§         Ćwiczenia wzmacniające i stymulujące funkcjonowanie układu krążenia.

§         Ćwiczenia doskonalące ruchowe umiejętności rekreacyjno - sportowe.

§         Samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych.

§         Zasady funkcjonowania organizmu, regeneracja sił i czynnego odpoczynku, zapobieganie chorobom.

 

Opis złożonych osiągnięć dziecka:

 

§         Poznanie podstawowych kroków, figur tanecznych, aerobikowych, tańca klasycznego, jazzu, funky, fitness i innych oraz łączenie ich w układ.

§         Wspólne tworzenie części i całych układów tanecznych.

§         Wykonywanie układów tanecznych do choreografii nauczycielek.

§         Nauka i poznanie zasad oraz prowadzenie rozgrzewki.

§         Zwiększenie koordynacji ruchowej, refleksu, zwinności, zręczności, poczucia rytmu.

§         Diagnozowanie własnej sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych.

§         Hartowanie organizmu, dbałość o higienę i zdrowie.

§         Dbanie o prawidłową postawę ciała, sprężystą sylwetkę.

§         Umiejętne stosowanie ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała oraz sprawność fizyczną i ruchową.

§         Zwiększenie aktywności ruchowej o charakterze rekreacyjno- sportowym.

§         Przyjmowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.

§         Organizowanie i aktywne uczestnictwo w indywidualnych i zespołowych formach aktywności sportowej, rekreacyjnej.

§         Poprawianie obrazu własnego „ja”, satysfakcja z własnej sprawności, odwaga, optymizm, chęć do czynu, łatwiejsze radzenie sobie ze stresem.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin