„PO PROSTU TAŃCZ”
PROGRAM WŁASNY
KÓŁKA TAŃCA NOWOCZESNEGO
mgr …
… 2007
PROGRAM ZAJĘĆ KOŁA TAŃCA NOWOCZESNEGO ZAWIERA:
1. Podstawy do opracowania programu.
2. Cele ogólne i szczegółowe.
3. Zadania.
4. Treści.
5. Procedury osiągania celu.
6. Ewaluacja programu.
7. Uwagi wdrożeniowe.
8. Tematy zajęć kółka tanecznego.
9. Literatura.
10.Ankieta dla rodziców.
11.Ankieta dla nauczycieli.
12. Ankieta dla dzieci.
13.Opinia o programie.
Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Zajęcia taneczne stanowią istotną cześć kształcenia i wychowania ogólnego i mają wpływ na realizację zasadniczego zadania przedszkola w zakresie edukacji ruchowej, tj. dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju dziecka. Brak w młodym wieku zachęty i warunków do systematycznego zaspokojenia potrzeby ruchu prowadzi do jej wygaśnięcia. Należy stworzyć warunki do rozwoju zainteresowań sportowych dzieci, które są tak samo ważne jak zdobywanie wiedzy. W dorosłym życiu zaprocentują zdrowiem i dobrym samopoczuciem.
Ruchowe zajęcia taneczne stwarzają dzieciom możliwości odpoczynku psychicznego, regenerację sił psychicznych i fizycznych, rozwijanie postaw wychowawczych, umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, pozwalają wyładować agresję. Taniec, który jest bardzo popularny wśród dzieci, sprzyja podnoszeniu sprawności fizycznej, kształtuje jednocześnie estetykę i harmonię ruchów, piękną sylwetkę, poczucie rytmu. Atrakcyjność takich zajęć stwarza możliwość zagospodarowania czasu wolnego, ukierunkowania na pożyteczną formę zajęć.
Koło taneczne w przedszkolu spełnia także funkcję rewalidacyjną. Ćwiczenia rytmiczne, taniec, gimnastyka taneczna maksymalnie aktywizują ciało i psychikę dziecka, pomagają mu w opanowaniu nieśmiałości i nerwowości, dodają wiary we własne siły, pełnią więc rolę terapii. Przy zajęciach takich jak: śpiew, rytmika, zabawy taneczne, a nawet słuchanie łatwych utworów muzycznych, obserwuje się u dzieci mimowolną aktywizację wyobraźni muzycznej co jest wynikiem żywego zainteresowania. Ruch taneczny w powiązaniu z muzyką angażując jednocześnie kilka analizatorów ( ruchowy, wzrokowy, słuchowy i dotykowy) aktywizuje niemal cały organizm człowieka.
Różnorodność dobieranych utworów, ich tempo, dynamika, harmonia, oraz bogactwo ćwiczeń ułatwia nawiązanie kontaktu zarówno z dzieckiem zahamowanym jak i nadpobudliwym. Ćwiczący podporządkowuje się wspólnemu działaniu, tym samym traci stopniowo zainteresowanie tylko własną osobą i włącza się do pracy. Wynikiem takiego funkcjonowania jest radość płynąca ze wspólnego działania, co wpływa na podniesienie nastroju uczestników. Występ dziecka, pokaz własnych umiejętności, podnosi wartość jego osoby i to nie tylko w oczach rówieśników i otoczenia ale również w jego własnym odczuciu. Jest to niezmiernie ważne osiągnięcie, gdyż przyczynia się ono do likwidacji różnych zahamowań i stanów frustracyjnych, które utrudniają przebieg normalnego rozwoju.
Mam nadzieję, że program przyczyni się do rozwoju zainteresowań i uzdolnień ruchowych dzieci w naszym przedszkolu, do popularyzacji tańca nowoczesnego i nie tylko oraz będzie alternatywą na ciekawy sposób spędzania przez nich czasu wolnego.
1. PODSTAWY DO OPRACOWANIA PROGRAMU:
§ Podstawa Programowa Ministerstwa Edukacji Narodowej.
§ Statut Przedszkola.
§ Program Wychowawczy Przedszkola.
§ Roczny Plan Pracy Przedszkola
2. CELE OGÓLNE.
§ Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką.
§ Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej.
§ Rozwijanie zainteresowań dzieci, przygotowanie do dorosłego, ruchowego aktywnego życia.
§ Wzmacnianie motywacji dzieci do rozwoju swych zainteresowań i uzdolnień.
§ Uświadamianie dzieciom powodów i sensu starań o sprawność i zdrowie, jako warunku szacunku wobec siebie i wobec innych.
§ Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności.
§ Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej.
§ Rozwijanie płynności i estetyki ruchu.
§ Kształtowanie ekspresji twórczej.
§ Kształtowanie postaw moralnych i społecznych: wytrwałości, systematyczności, samodyscypliny, szacunku, prawdomówności, umiejętności właściwego zachowania się w sytuacji sukcesu i niepowodzeń.
§ Udział w programach z różnych okazji w przedszkolu i w środowisku- reprezentowanie placówki podczas różnych festiwali, pokazów i turnieju tańca dla dzieci przedszkolnych.
§ Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.
§ Zapewnienie dzieciom uzdolnionym ruchowo warunków do rozwijania swych umiejętności.
§ Kształtowanie postawy świadomego uczestnictwa dzieci w różnych formach aktywności fizycznej, dla zdrowia fizycznego i dobrego samopoczucia.
§ Rozwijanie postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej współodpowiedzialności.
§ Uświadomienie roli ruchu w życiu współczesnego człowieka.
§ Wdrażanie do samodzielności oraz wzajemnej pomocy.
§ Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz drugiej osoby.
§ Rozwijanie tolerancji wobec innych osób i zachowań.
§ Dbałość o prawidłową postawę ciała i przeciwdziałanie wadom postawy.
CELE OPERACYJNE:
dziecko:
§ Poznaje układy taneczne i potrafi je realizować.
§ Potrafi improwizować ruch do danej muzyki.
§ Kształci umiejętność poczucia rytmu i swobody ruchu.
§ Potrafi efektywnie współdziałać w grupie,
§ Wyrabia pewność siebie, akceptację siebie samego.
§ Rozwijanie poczucia kolektywizmu i odpowiedzialności.
§ Uczy się harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się umownym przepisom.
§ Nabywa umiejętności szybkiej orientacji i decyzji oraz uwagi.
§ Wdraża się do przestrzegania ładu i porządku.
§ Rozwija koordynację i sprawności ruchową.
§ Kształci własną wrażliwość estetyczną.
3. ZADANIA
Kształtowanie sprawności:
§ Morfofunkcjonalnej: formy aktywności stymulujące funkcjonowanie układu krążenia i oddychania (wysiłek o charakterze aerobowym).
§ Kondycyjnej: wytrzymałość, skoczność, siła (ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśniowe).
Kształtowanie umiejętności:
§ Działania na rzecz zdrowia.
§ Łączenia ruchu z muzyką.
§ Wykorzystania opanowanych form ruchu w aktywności rekreacyjno- sportowej.
§ Rozwijania pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej.
Przekazanie wiadomości związanych z:
§ Funkcjonowaniem organizmu.
§ Kształtowaniem sprawności.
§ Organizacją rozgrzewki i zajęć ruchowych w czasie wolnym.
§ Różnego rodzaju formami ruchu i tańca.
Działania wychowawcze związane z kształtowaniem:
§ Samodyscypliny.
§ Nawyku samokontroli i samooceny.
§ Poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz drugiego człowieka.
§ Postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej współodpowiedzialności.
4. TREŚCI
§ Podstawowe kroki i formy aerobiku.
§ Ćwiczenia relaksacyjne na rzecz zachowania zdrowia fizycznego , wspomagające koncentrację, ćwiczenia antystresowe.
§ Ćwiczenia kształtujące postawę ciała, oddechowe, kompensacyjne.
§ Marsze, estetyczne poruszanie się, gimnastyka relaksacyjna.
§ Ćwiczenia wzmacniające i stymulujące funkcjonowanie układu krążenia.
§ Ćwiczenia doskonalące ruchowe umiejętności rekreacyjno - sportowe.
§ Samokontrola i samoocena rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych.
§ Zasady funkcjonowania organizmu, regeneracja sił i czynnego odpoczynku, zapobieganie chorobom.
Opis złożonych osiągnięć dziecka:
§ Poznanie podstawowych kroków, figur tanecznych, aerobikowych, tańca klasycznego, jazzu, funky, fitness i innych oraz łączenie ich w układ.
§ Wspólne tworzenie części i całych układów tanecznych.
§ Wykonywanie układów tanecznych do choreografii nauczycielek.
§ Nauka i poznanie zasad oraz prowadzenie rozgrzewki.
§ Zwiększenie koordynacji ruchowej, refleksu, zwinności, zręczności, poczucia rytmu.
§ Diagnozowanie własnej sprawności fizycznej i umiejętności ruchowych.
§ Hartowanie organizmu, dbałość o higienę i zdrowie.
§ Dbanie o prawidłową postawę ciała, sprężystą sylwetkę.
§ Umiejętne stosowanie ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała oraz sprawność fizyczną i ruchową.
§ Zwiększenie aktywności ruchowej o charakterze rekreacyjno- sportowym.
§ Przyjmowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
§ Organizowanie i aktywne uczestnictwo w indywidualnych i zespołowych formach aktywności sportowej, rekreacyjnej.
§ Poprawianie obrazu własnego „ja”, satysfakcja z własnej sprawności, odwaga, optymizm, chęć do czynu, łatwiejsze radzenie sobie ze stresem.
...
zeberka00