SZKOLNY PROGRAM WSPIERANIA UZDOLNIEŃ
I ROZWIJANIA ZAINTERESOWAŃ UCZNIÓW
SPIS TREŚCI
SPOSOBY ALIZACJIOGRAMU..........................................................................4
FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM...................................................................6
INNE.......................................6
FORMY PROMOCJI UCZNIÓW I SZKOŁY.................................................................7
ZAKRES I OBSZARY DZIAŁAŃ...................................................................................8
W naszej szkole przyjęto następujące...............................................................................8
CECHY UCZNIA ZDOLNEGO.......................................................................................8
ZADANIA UCZESTNIKÓW PROGRAMU..............................................................13
ROLA I ZADANIA.........................................................................................................13
SPODZIEWANE EFEKTY...........................................................................................................17
ZAŁĄCZNIK NR 1...........................................................................................................................18
WSTĘP
Założeniem nowoczesnej szkoły jest przede wszystkim stymulowanie rozwoju uczniów i wyposażanie ich w bogaty zasób wiedzy oraz umiejętności. Pragniemy, aby nasze gimnazjum było miejscem, w którym stwarza się atmosferę sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi wychowanków, gdzie istnieją optymalne warunki do wykorzystania uczniowskiego potencjału.
Biorąc pod uwagę indywidualność każdego młodego człowieka, zamierzamy umożliwić mu rozwijanie talentów, kształtowanie własnej osobowości, przygotowanie do dalszego zdobywania wiedzy. Wszystko przebiegające w serdecznej, przyjaznej atmosferze.
Zakładamy stosowanie aktywnych metod nauczania podczas pracy z uczniem, co pomoże nam w zaobserwowaniu preferowanych przez nich ról a także wyłonieniu uczniów uzdolnionych.
Za priorytet przyjmujemy rozwój postaw i zdolności twórczych.
Mamy nadzieję, że przy pomocy działań wynikających ze Szkolnego Programu Wspierania Uzdolnień uczniowie Gimnazjum Nr …odkryją swoje uzdolnienia, nawet te najmniejsze i każdy z nich osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.
CELE PROGRAMU:
1.
CEL STRATEGICZNY: ułatwianie nauki i pomoc w procesie uczenia się pozwala na odkrywanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, nawet tych najmniejszych, by każdy uczeń odnosił sukces na miarę swoich możliwości.
2.
CELE OGÓLNE:
Uczeń biorąc udział w programie:
•
osiąga umiejętność ułatwiania sobie nauki,
osiąga osobistą satysfakcję z różnorodnych, podejmowanych przez siebie działań,
osiąga umiejętność twórczego myślenia i działania.
Nauczyciel biorąc udział w programie uczy lepiej (efektywniej) oraz dostrzega i wspiera
rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny każdego ucznia.
REGULACJE PRAWNE
rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2002r. Nr 3, poz. 28)
rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. Nr 13, poz. 125)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 października zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz. U. Nr 92, poz. 1016)
rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 41, poz. 362)
rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum (Dz. U. Nr 14, poz. 131)
SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
Zadaniem nauczycieli i szkoły jest stwarzanie uczniom sprzyjających warunków do realizacji zamierzonych celów niniejszego programu przez:
Motywowanie i inspirowanie uczniów poprzez
stosowanie różnych form pracy i metod nauczania
dostosowanie metod nauczania do stylów uczenia się i kanałów percepcji
dostrzeganie i nagradzanie najdrobniejszych osiągnięć i sukcesów
stwarzanie okazji do aktywności i twórczego działania (praca w samorządzie, udział w konkursach, kołach, otwartych zajęciach edukacyjnych, rozwiązywanie zadań problemowych na lekcji i w domu, wykonywanie prac długoterminowych, udział w projektach, organizowanie przez uczniów imprez, wyjść, praca w grupie i.t.p.)
Kontakty z instytucjami lub osobami, dzięki którym uczeń będzie mógł rozwijać swoje zainteresowania i umiejętności (np. wyjścia na wykłady a następnie dzielenie się wiedzą i wrażeniami z innymi uczniami, zapraszanie do szkoły rodziców i innych osób z ciekawym formami prezentacjii i.t.p. ).
3.
Gromadzenie i uzupełnianie literatury z zakresu pracy z uczniami zdolnymi (będą mogli korzystać z niej zarówno nauczyciele jak i zainteresowani problematyką rodzice).
4.
Stwarzanie uczniom możliwości prezentacji swojej wiedzy i umiejętności w szkole i poza nią – np. poprzez organizowanie konkursów, wystaw prac uczniów w szkole i poza szkołą, publikacje.
5.
Pozyskiwanie środków i finansowanie działań: fundacje promujące uzdolnienia (Dolnośląska Fundacja Wspierania Uzdolnień, , Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Fundacja Jolanty Kwaśniewskiej...), organy samorządu terytorialnego, szkolna fundacja stworzona przez rodziców, pozyskiwanie sponsorów, aukcje młodych twórców.
6.
Doskonalenie zawodowe nauczycieli: udział w warsztatach, szkoleniach, wykładach, konferencjach poświęconych problematyce uzdolnień, co pozwoli na efektywniejszą pracę z uczniami.
7.
Współpracę diagnostyczno-wspierającą z rodzicami (stowarzyszenie rodziców wspierających uzdolnienia), , Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną, Otwartą Pracownią Wspierania Uzdolnień przy DODN
8.
Promocję osiągnięć uczniów i nauczycieli
PROCEDURY IDENTYFIKACJI I KWALIFIKOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
1. Ścisła współpraca wychowawców i nauczycieli.
2. Przegląd dokumentacji każdego ucznia pod kątem osiągnięć, zainteresowań i uzdolnień
3. Rozmowy z rodzicami lub ankieta dla rodziców.
4. Rozmowy z uczniami, ankieta dla uczniów- badanie stylów uczenia się oraz profilu uzdolnień i zainteresowań
5. Przekazanie sugestii nauczycielom uczącym.
6. Nauczyciele przedmiotowi decydują wspólnie z wychowawcą, czy uczeń ma zostać objęty programem/opieką indywidualną.
7. Przekazanie zgłoszenia ucznia do Zespołu ds. Ucznia Zdolnego.
8. Zespół ds. Ucznia Zdolnego dokonuje przeglądu zgłoszonych kandydatów i określa formy pracy pozalekcyjnej.
9. Założenie karty ucznia objętego programem dla dokumentowania wszystkich zdarzeń związanych z osiągnięciami i rozwojem ucznia.
10.Każdy wychowawca i nauczyciel uczący otrzymuje informację zwrotną o swoim uczniu.
11.Zespół ds. Ucznia Zdolnego monitoruje przebieg programu.
FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM
SZKOLNE
POZASZKOLNE
INNE
na lekcji
pozalekcyjne
Konkursy, przeglądy, olimpiady
Zawody międzyszkolne
Obozy naukowe
Wycieczki edukacyjne
Olimpiady przedmiotowe
Edukacja przyspieszona (indywidualizacja programu, indywidualizacja toku nauczania)
Projekty edukacyjne dla uczniów zdolnych
Klasy autorskie
Kształcenie na odległość
Różnicowanie treści i wymagań
Stawianie problemów
Referaty
Projekty uczniowskie
Asystent
Przedmiotowy
Grupa ekspercka
Zadania indywidualne
Listy zadań (rozszerzające)
Opieka nad grupą uczniów
Kapitan drużyny
Analiza literatury przedmiotu
Grupy zaawansowania
Koła zainteresowań
( uczestnictwo i prowadzenie)
Indywidualny trening
Szkolne olimpiady, konkursy, przeglądy
Sesje popularno-naukowe, debaty
Szkolna liga zadaniowa
Rozgrywki przedmiotowe
Spotkania z ekspertami
Zajęcia pozalekcyjne
FORMY PROMOCJI UCZNIÓW I SZKOŁY
PROMOWANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
PROMOCJA SZKOŁY
Organizowanie wystaw prac
Upublicznianie osiągnięć
Galeria „POD 12”
Prezentacja w mediach
Tablica „NASI MISTRZOWIE”
Nominowanie do nagród, stypendiów ( np. Szkolny Nobel)
Zapiski w kronice szkolnej
Zapis w „Księdze mistrzów”
• współudział w organizowaniu międzyszkolnych zawodów sportowych i konkursów
• udział uczniów naszej szkoły w konkursach i zawodach
• podjęcie starań o włączenie do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia
• nawiązanie kontaktu i współpracy z innymi szkołami wspierającymi uzdolnienia
• prezentacja na Festiwalu Nauki
• prezentacja w mediach np. Szkoła z Klasą
• udział uczniów w życiu kulturalnym miasta i osiedla
• Dzień Otwartych Drzwi
• działalność w Sieci SUS
• prezentacja szkoły na lokalnych uroczystościach
• zapraszanie na imprezy szkolne rodziców, uczniów z innych szkół, gości np. z Rady Osiedla, Rady Miasta
ZAKRES I OBSZARY DZIAŁAŃ
Każdy uczeń Gimnazjum Nr… jest traktowany jako potencjalnie zdolny człowiek, który posiada wszystkie możliwości i warunki rozwoju. Zadaniem pedagogów jest znalezienie indywidualnej drogi rozwoju specyficznej dla danego ucznia.
W naszej szkole przyjęto następujące
CECHY UCZNIA ZDOLNEGO
UCZY SIĘ CHĘTNIE I ŁATWO
MA DOBRĄ PAMIĘĆ
POSIADA WIEDZĘ OGÓLNĄ
JEST DOCIEKLIWY
MA ŻYWĄ WYOBRAŹNIĘ TWÓRCZĄ
STAWIA SOBIE NOWE WYZWANIA
WIDZI PROBLEMY DO ROZWIAZANIA
JEST SAMODZIELNY
JEST KREATYWNY
STAWIA SOBIE I INNYM WYSOKIE WYMAGANIA
OBSZARY UZDOLNIEŃ, którymi zajmujemy się w Gimnazjum Nr
ALENT
Y
NO-Y
T
TWÓRCZTALENT
TWÓRCZY
SPOŁECZTALENT
PRZYWÓDCZ SPOŁECZNO-PRZYWÓDCZY
TALENT
HUMANISTYCZNY
ARTYSTYCZNY
SPORTOWY
TECHNICZNO-PRZYRODNICZY
MATEMATYCZNO-INFORMATYCZNY
OKREŚLANIE OBSZARU UZDOLNIEŃ
Tabela przedstawia cechy charakterystyczne dla danego obszaru uzdolnień. Nie oznacza to jednak, że dany uczeń ma posiadać wszystkie te cechy, by zostać zakwalifikowany jako uzdolniony w danym obszarze.
Obszar uzdolnień
Przykładowe cechy ucznia
• dziecko jest pełne pomysłów w zakresie różnych przedmiotów
i zainteresowań
• ma inwencję
• wymyśla oryginalne dzieła (opowiadania, sztuki...)
• wykorzystuje materiały i środki mowy w nowy, niezwykły sposób
• chętnie eksperymentuje, by uzyskać odpowiedź na nurtujące je pytania
• zadaje dużo, dociekliwych pytań
• jest otwarte na nowe pomysły i metody
• jest wytrwałe w każdym podejmowanym przez siebie przedsięwzięciu
• może ubierać się lub zachowywać w sobie tylko właściwy sposób
• jego pomysły są niekonwencjonalne
...
zeberka00