Protokol BHP(1).doc

(53 KB) Pobierz
PROTOKÓŁ

PROTOKÓŁ

z kontroli problemowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie przeprowadzonej

w dniu02,06,08 i 15 marca 2007 roku przez mgr Krystynę Sobieszewską - Głównego

Specjalistę w Departamencie Organizacji i Kontroli Urzędu Marszałkowskiego

w Lublinie działająca na podstawie:

-              Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o Samorządzie Województwa (tekst jednolity
Ustawy Dz. U. Nr 142 poz. 1590 z 2001 r. z późn. zm.)

-                    Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (tekst jednolity Ustawy Dz. U. Nr 21 poz. 94 z 1998 r. z późn. zm.)

-                    Uchwały Nr VI/56/06 Zarządu Województwa Lubelskiego z 27 grudnia 2006 r. w spr. przyjęcia „Harmonogramu kontroli samorządowych jednostek organizacyjnych Województwa Lubelskiego na rok 2007".

-                    upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wojewódzkich jednostek samorządowych wydanego przez Marszałka Województwa Lubelskiego.

Informacji w toku kontroli udzielali:

- - st. Inspektor BHP

- - Kierownik Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego. Kontrola dotyczyła oceny przestrzegania w jednostce przepisów i zasad bhp. Kontrolę ujęto w następujące grupy tematyczne:

- ustalenia wstępne

- funkcjonowanie służby bhp

- szkolenia w zakresie bhp

- opieka profilaktyczna

- wypadki przy pracy

- pomiary środowiska pracy

- zaopatrzenie w odzież i ochrony osobiste

- dokumentacja dot. ryzyka zawodowego

- ocena warunków pracy.

Na podstawie kontroli prowadzonej dokumentacji z zakresu spraw bhp (oceniono rok 2006 i 2007 - do dnia kontroli), oraz wizytacji pomieszczeń i stanowisk pracy w WUP w Lublinie oraz w Filiach w Chełmie i Zamościu ustalono co następuje:


Ustalenia wstępne

-              Wojewódzki Urząd Pracy jako samorządowa jednostka organizacyjna woj. Lubelskiego
funkcjonuje od 6 maja 2000 roku na podstawie:

                   Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa

                   Ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu

                   Ustawy z dnia 26 lipca 1998 r. o finansach publicznych

                   Ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy

                   Statutu przyjętego Uchwałą nr XX/245/2000 z 29.05.2000 a następnie Uchwałą Nr XLIX/785 z 28 sierpnia 2006 r. - Sejmiku Województwa Lubelskiego.

-              Stan zatrudnienia:
130 osób w tym:

                 6 osób w Filii w Zamościu,

                 4 osoby w Filii w Chełmie

                 4 osoby w Filii w Białej Podlaskiej.

-              Pracodawca - mgr Jacek Gallant powołany na stanowisko Dyrektora jednostki
z dniem 03.01.2000 r.

Zastępca  Dyrektora  ds.   Organizacyjno  -  Administracyjnych  -  Stanisław  Jagiełło,

powołany od 15.07.2004 r.

Zastępca Dyrektora ds. Rynku Pracy -, powołany od 18.03.2003r.

Funkcjonowanie służby bhp

W jednostce powołana jest etatowa służba bhp. Funkcję st. inspektora ds. bhp pełni od 22.04.2005 r. p. mgr…………. W/wym spełnia wymogi kwalifikacyjne określone w obowiązującym Rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 września 1997 roku i Rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 listopada 2004 r. - zmieniającym Rozporządzenie w sprawie służby bhp.

Posiada 22 letni staż pracy w tym 2 letni staż na stanowisku inspektora bhp. Posiada wykształcenie wyższe, studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji OIC POL AND), oraz aktualne

Protokół z kontroli problemowej bhp Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie strona 2 z 7

 


szkolenia okresowe dla służby bhp (organizator Lubelskie Centrum Higieny - marzec

2006).

W/wym pełni także funkcję st. Inspektora ds. ppoż.

Podlega z-cy Dyrektora ds. organizacyjno - administracyjnych.

Szkolenia w zakresie BHP

Na podstawie kontroli teczek osobowych, oraz prowadzonych przez st. inspektora bhp rejestrów stwierdzono, iż w ocenianym okresie wszyscy pracownicy jednostki poddawani byli szkoleniom wstępnym ogólnym z zakresu bhp. Stwierdzono jednakże, iż zaświadczenia ze szkolenia wydawane były na druku niezgodnym z obowiązującymi przepisami. W ocenianym okresie przeszkolono wstępnie 55 nowoprzyjętych pracowników ( w tym 8 stażystów).

Nie prowadzone było także szkolenie wstępne stanowiskowe tzw. „Instruktaż stanowiskowy" nowoprzyjętych pracowników, dla których w zakresie obowiązków przewidywana była praca przy monitorach ekranowych.

Jeśli chodzi o szkolenie okresowe z zakresu bhp to w okresie 15-16 marca 2006 r. przeprowadzone było w jednostce szkolenie dla wszystkich grup pracowniczych tj. kadry kierowniczej w ilości 16 godzin, oraz szkolenie pracowników administracyjno - biurowych w ilości 8 godzin. W szkoleniu wzięło udział ogółem 129 pracowników. Szkolenie przeprowadzone zostało przez Ośrodek Szkoleniowy „Tarbonus" sp. z o.o. w Tarnobrzegu o/ w Lublinie.

Sprawa organizacji szkoleń z zakresu bhp w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Lublinie uregulowana jest Zarządzeniem Wewnętrznym Dyrektora nr 17 z dnia 1 grudnia 2006 r. Pracownicy przyjęci do pracy po 16 marca 2006 roku nie posiadają obowiązującego szkolenia okresowego. Opieka lekarsko - profilaktyczna

Na podstawie kontroli teczek osobowych, oraz prowadzonych przez komórkę kadr rejestrów stwierdzono, iż wszyscy pracownicy jednostki posiadają wymagane prawem badania profilaktyczne. Opiekę profilaktyczną nad jednostką sprawuje Wojewódzki Ośrodek

Protokół z kontroli problemowej bhp Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie strona 3z 7

 


Medycyny Pracy - Centrum Profilaktyczno - Lecznicze w Lublinie oraz   oddziały terenowe WOMP w Zamościu, Chełmie, Białej Podlaskiej - nad Filiami WUP.

Wypadki przy pracy

W ocenianym okresie ani w latach ubiegłych w jednostce nie notowano wypadków przy pracy.

Pomiary środowiska pracy

Kontrolującej przedstawiono aktualne pomiary środowiskowe:

- hałasu przy obsłudze drukarek igłowych w pomieszczeniach Księgowości. Przekroczeń NDS - hałasu nie stwierdzono.

- temperatury i wilgotności w 5 pokojach biurowych (na wniosek pracowników); pomiary w normie.

- natężenia oświetlenia we wszystkich pomieszczeniach i na wszystkich stanowiskach pracy w WUP w Lublinie i Oddziałach terenowych. Pomiary wykazały, iż oświetlenie zgodne jest z wymogami Polskiej Normy.

Pomiary środowiskowe wykonane zostały w miesiącu maju 2006r. dla pomieszczeń w Lublinie a w marcu 2007, dla pomieszczeń w terenie przez Zakład Ochrony Środowiska i Diagnostyki Laboratoryjnej Lubelskiej Agencji Ochrony Środowiska S.A. w Lublinie posiadającej upoważnienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Lublinie nr 9/2005r. - do prowadzenia tego typu pomiarów.

Przedstawiono   także   aktualny   protokół   z   pomiarów   elektroenergetycznych.   Ochrona p/porażeniowa spełniała wymagania obowiązujących przepisów. Zaopatrzenie w odzież i ochrony osobiste

Zaopatrzenia pracowników   w odzież i ochrony osobiste odbywa się na podstawie opracowanej zakładowej tabeli stanowiącej załącznik do Zarządzenia Dyrektora WUP Nr 18 z dnia 1 grudnia 2006 r.. Odzież otrzymują kierowcy i pracownik archiwum. Poszczególne asortymenty wydawane są na kartoteki osobistego wyposażenia, które prowadzi st. inspektor bhp. Zaopatrzenie - dobre.

Protokół z kontroli problemowej bhp Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie strona 4 z 7

 


Dokumentacja dotycząca ryzyka zawodowego

W jednostce  opracowana została dokumentacja dotycząca ryzyka zawodowego dla wszystkich stanowisk pracy występujących w jednostce tj. :

      pracownik administracyjno - biurowy

      informatyk

      kierowca

Opracowane dla poszczególnych stanowisk ryzyko oszacowane zostało jako średnie i małe.

Pracownicy zapoznani zostali z ryzykiem zawodowym, potwierdzając to własnoręcznym

podpisem. Nowoprzyjęci pracownicy - o ryzyku zawodowym informowani są w ramach

szkolenia wstępnego.

Dokumentacja sporządzona została w ramach zlecenia przez Centrum Medyczne Luxmed

(Dział szkoleń i BHP) w Lublinie.

Ocena warunków pracy

Skontrolowano pomieszczenia pracy WUP w Lublinie oraz w Filiach w Zamościu i Chełmie.

Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie zlokalizowany jest w budynku stanowiącym własność Dyrekcji Kolei Państwowych.

Zajmuje skrzydło III piętra (43 pokoje biurowe) oraz 2 pomieszczenia biurowe na parterze. Warunki pracy pracowników generalnie dobre. Spełnione normy wysokościowe, w zdecydowanej większości pokoi także powierzchniowe. We wszystkich pokojach -wentylacja grawitacyjna. Okna zabezpieczone przed nadmiernym nasłonecznieniem żaluzjami i wertikalami. Pokoje nasłonecznione wyposażone zostały w przenośne wentylatory.

Oświetlenie pomieszczeń właściwe zgodne z Polską Normą. Potwierdziły to, jak wspomniano wyżej, pomiary natężenia oświetlenia.

Stanowiska komputerowe wyposażone są w meble ergonomiczne ; wszędzie wywieszone instrukcje bezpiecznej pracy.

Dla potrzeb pracowników  zapewniono  2  apteczki  pierwszej  pomocy.  Przy  apteczkach wywieszone są instrukcje pierwszej pomocy.

Wszyscy pracownicy jednostki (wg stanu zatrudnienia na dzień 16.03.2006 r.) - przeszkoleni zostali na specjalistycznym 8 godzinnym szkoleniu z zakresu udzielania pomocy

Protokół z kontroli problemowej bhp Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie strona 5 z 7

 


przedlekarskiej w nagłych wypadkach (zaświadczenia w aktach osobowych) - organizator

szkolenia Ośrodek szkoleniowy TARBONUS o/Lublin.

Zaopatrzenie w środki czystościowe - dobre.

W okresie letnim pracownicy otrzymują butelkową wodę mineralna.

Filia w Zamościu

Zatrudnionych 6 pracowników w tym kierownik filii. Zlokalizowana w biurowcu Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego i zajmuje 3 pomieszczenia na III piętrze. Warunki pracy generalnie dobre; spełnione normy powierzchniowe i wysokościowe. Oświetlenie pomieszczeń zgodne z Polską Normą- potwierdziły to pomiary natężenia oświetlenia. Stanowiska komputerowe wyposażone w ergonomiczne meble oraz instrukcje bezpiecznej pracy.

Dla potrzeb pracowników zakupiona apteczka pierwszej pomocy. Jak wspomniano wyżej pracownicy Filii posiadają uprawnienia do udzielania pomocy przedlekarskiej w nagłych wypadkach.

Zaopatrzenie w środki czystościowe - dobre.

Wszyscy  pracownicy   posiadają  aktualne   badania   okresowe   i   obowiązujące   szkolenie z zakresu bhp. Filia w Chełmie

Zatrudnienie - 3 etatowych pracowników. Filia zlokalizowana w budynku Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego i zajmuje 3 pomieszczenia na parterze.

Warunki pracy bardzo dobre; pomieszczenia bardzo wysokie, spełnione także normy powierzchniowe, oświetlenie stanowisk zgodne z Polską Normą.

3 stanowiska komputerowe spełniają wymogi; wyposażone w ergonomiczne meble oraz instrukcje bezpiecznej pracy.

Na stanie Filii znajduje się także apteczka pierwszej pomocy wraz z instrukcją udzielania pomocy przedlekarskiej w nagłych wypadkach; pracownicy Filii posiadają także stosowne przeszkolenie w tym zakresie.

Sanitariaty wspólne z innymi urzędami; środki czystościowe, wydawane indywidualnie. Wszyscy pracownicy posiadają wymagane prawem szkolenia z zakresu bhp oraz aktualne orzeczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywanej pracy.

Protokół z kontroli problemowej bhp Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie strona 6 z 7


Na tym protokół zakończono, sporządzając w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i po

omówieniu podpisano.

Jeden egzemplarz pozostawiono w aktach jednostek.

Dyrektora, pouczono o prawie wniesienia uwag do niniejszego protokołu.

Protokół z kontroli problemowej bhp Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Lublinie strona 7z 7

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin