Adopcja. Teoria i praktyka - K. Ostrowska, E. Milewska.txt

(405 KB) Pobierz
BIBLIOTEKA WYDZIAŁU PEDAGOGICZNEGO
uniwersytetu   Warszawskiego

Adopcja
Teoria i praktyka
CENTRUM METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

Adopcja
teoria i praktyka
Praca zbiorowa pod redakcjš
Krystyny Ostrowskiej i Ewy Milewskiej

CENTRUM METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
WARSZAWA 1999
Projekt okładki: Katarzyna Potkańska
V
c

5560
Š Copyright by Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1999
00-644 Warszawa, ul. Polna 46 a, tel./fax (0-22) 825-23-67
e-mail: office@cmppp.edu.pl htpp://www.cmppp.edu.pl
ISBN 83-86954-38-8
Zam. nr 112/99
Drukarnia Oficyny Wydawniczej Politechniki Warszawskiej
02-321 Warszawa, ul.Kopińska 12/16, tel. 660-40-26


Spis treci
WSTĘP   ................................................       5
Częć I. PRAWNE, PSYCHOLOGICZNE I SPOŁECZNE PROBLEMY
ADOPCJI
Andrzej Bałandynowicz  Adopcja formš kompensacji sieroctwa spo-
łecznego .............................................       7
Tadeusz Cysek  Orzecznictwo sšdowe w sprawach adopcyjnych ...     32
Elżbieta Holewińska-Łapińska  Prawne przesłanki kwalifikowania
rodziców adopcyjnych" a praktyka sšdowa w sprawach o przy-
sposobienie ...........................................     37
Ewa Milewska  Psychologiczny i prawny kontekst spraw o rozwiš-
zanie przysposobienia   ..................................     51
Alicja Budzyńska  Dowiadczenia rodzinnych orodków diagnosty-
czno-konsultacyjnych w sprawach o adopcję   .................
Justyna Trepka-Starosta  Motywacja do podjęcia decyzji o adopcji . .     67.
Joanna Czmyr  Postawy rodzicielskie kandydatów na rodziców
adopcyjnych w wietle badań własnych.....................     74
Alicja Kalus  Bezdzietnoć a zadowolenie z małżeństwa   .........     79
Dorota Dominik  Kandydaci na rodziców adopcyjnych w Orodku
Adopcyjno-Opiekuńczym w Rzeszowie   .....................     96
Ewa Żabczyńska  Problemy rozwojowe sierot społecznych a oczeki-
wania rodzin adopcyjnych...............................   102
Częć II. KWALIFIKACJA I PRZYGOTOWANIE RODZICÓW DO
PRZYSPOSOBIENIA DZIECKA
Andrzej Ładyżyński  Uwarunkowania weryfikacji, przygotowania
i przeprowadzenia procesu adopcyjnego w wybranych krajach  . . .    107
Teresa Postrzednik  Wykorzystanie systemowej diagnozy rodziny
w pracy z kandydatami na rodziców adopcyjnych.............   116
Marzena Rozborska, Agnieszka Jankowska  Psychologiczne przy-
gotowanie kandydatów na rodziców adopcyjnych.............   120 s'
Wiesława Kotlarska  Znaczenie szkoleń grupowych dla kandyda-
tów na rodziców adopcyjnych   ............................   124
Gabriela Gralak  Kwalifikacja kandydatów na rodziców adopcyj-
nych w aspekcie psychologicznym.........................   131 \/
Piotr Narowski  Warsztaty psychologicznopedagogiczne jako ele-
ment przygotowania rodziców do adopcji   ...................   137
Maria Łopatkowa  Szansę adopcyjne dzieci starszych  formy na-
wišzania kontaktów dzieci z rodzicami   .....................   141
Anna Bałut  Przygotowanie rodziców do adopcji w Katolickim
Orodku Adopcyjno-Opiekuńczym w Warszawie   .............   145
Małgorzata Borodziewicz  Przygotowanie rodziców do adopcji
w Archidiecezjalnej Poradni Adopcyjnej we Wrocławiu.........   148
Częć III. PROBLEMY RODZIN ADOPCYJNYCH
Małgorzata Kocielska  Pomoc rodzicom adopcyjnym w przezwy-
ciężaniu kryzysów tożsamoci   ............................   151
Irena Czajka  Rozwój przywišzania w aspekcie adopcji..........   156
Rozalia Giryńska  Problemy jawnoci adopcji..................   161
Maria Posłuszna-Owcarz, Elżbieta Wiciun  Kontynuacja pracy psy-
chologiczno-pedagogicznej z rodzinš adopcyjnš...............   170
Tadeusz Sokołowski  Oczekiwania rodziców a rzeczywistoć w pro-
cesie adopcji..........................................   ,174
?

WSTĘP
W dniu 28 padziernika 1998 roku odbyła się w Warszawie konferencja
naukowo-szkoleniowa powięcona psychologicznym, społecznym i praw-
nym problemom adopcji. Konferencja została zorganizowana przez Insty-
tut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego
i Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, a jej
temat spotkał się z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza w rodowisku
psychologów i pedagogów zajmujšcych się w praktyce problemami przy-
sposobienia.
Zainteresowanie, z jakim spotkała się problematyka konferencji wród
psychologów i pedagogów pracujšcych w orodkach adopcyjno-opiekuń-
czych, może wiadczyć o potrzebie wymiany dowiadczeń i poszerzania
umiejętnoci zawodowych, wynikajšcych prawdopodobnie z trudnoci, ja-
kie sprawia im specyficzny rodzaj diagnozy psychologiczno-pedagogicz-
nej. Kwalifikowanie kandydatów do przysposobienia dziecka ma charakter
prognostyczny, a brak odpowiedniej wiedzy teoretycznej, opartej na bada-
niach rodzin adopcyjnych i pozwalajšcej na okrelenie czynników warun-
kujšcych powodzenie lub niepowodzenie przysposobienia, utrudnia wła-
ciwe okrelenie zakresu diagnozy oraz dobór metod.
Prezentowane doniesienia wskazujš, że pracownicy orodków podejmu-
jš różne próby wypracowania metod diagnozy oraz przygotowania rodzi-
ców do adopcji i majš w tym pewne pozytywne osišgnięcia. Jednak wyda-
je się, że czujš się oni w swojej działalnoci osamotnieni bez możliwoci
korzystania z dowiadczeń innych osób oraz z publikacji o charakterze na-
ukowym. Istnieje zatem koniecznoć umożliwienia wymiany dowiadczeń
i koordynacji pracy psychologów i pedagogów z orodków adopcyjno-
-opiekuńczych we współpracy z orodkami naukowymi.
Celowo szeroko sformułowany temat konferencji pozwolił jedynie na
zasygnalizowanie problemów zwišzanych z adopcjš dziecka, ale jedno-
czenie uwiadomił ich wieloć, złożonoć, interdyscyplinarnoć i potrzebę
rozwišzywania.
Zaprezentowane referaty i doniesienia różniš się treciš i formš. Jedne
oparte sš na badaniach naukowych, inne na dowiadczeniach w bezpo-
redniej pracy z rodzinami lub refleksjach i przemyleniach rodziców
adopcyjnych.
Wstęp

W obszarze prawa nasuwajš się np. wštpliwoci co do bardzo ogólnie
sformułowanych wymogów wobec kandydatów na rodziców adopcyjnych.
Dyskusyjne jest także istnienie aż trzech rodzajów przysposobienia wraz
z możliwociš rozwišzania niektórych z nich. Z zaprezentowanych wyni-
ków badań wynikało, że w praktyce sšdowej, zarówno przy orzekaniu
przysposobienia jak i jego rozwišzywaniu, rzadko korzysta się z opinii
psychologiczno-pedagogicznych. Zauważono, że trudno jest okrelić prze-
słanki, jakimi kierujš się sšdy przy ocenie motywacji, dyspozycji osobo-
wociowych rodziców i ich przygotowania do przysposobienia dziecka.
Ten sam problem dotyczy kryteriów podejmowania decyzji o rozwišzywa-
niu przysposobienia. Istnieje koniecznoć podjęcia bardziej szczegółowych
badań i dyskusji w tym zakresie uwzględniajšcych nie tylko prawny, ale
i psychologiczny punkt widzenia na dobro dziecka.
W kilku wystšpieniach podjęto problemy pojawiajšce się w rodzinach
po adopcji dziecka. Zaproponowano potrzebę rozszerzania pracy orod-
ków adopcyjno-opiekuńczych o takie rodziny. Jak się okazuje, problemy
rodzin adopcyjnych to nie tylko ujawnienie adopcji, ale również inne, spe-
cyficzne dla tych rodzin. Zdarza się też, że fakt adopcji utrudnia w tych
rodzinach rozwišzanie sytuacji kryzysowych, które mogš wystšpić w każ-
dej innej rodzinie. Rodziny adopcyjne majš opory w szukaniu pomocy
w poradniach. Nie majš przekonania, że znajdš tam zrozumienie, co cza-
sami potwierdza się, z powodu niedostatecznego przygotowania i wiedzy
o problemach adopcji wród zatrudnionych psychologów i pedagogów.
Czasami trudnoci rodzin adopcyjnych znajdujš epilog w sšdzie, w for-
mie wniosku o rozwišzanie przysposobienia, gdy tymczasem wczeniejsze
wsparcie i fachowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna mogłyby temu
zapobiec. Dlatego też organizowanie przez orodki adopcyjno-opiekuńcze
różnych form pracy z rodzinš postadopcyjnš jest ogromnie ważne i zasłu-
guje na większe zainteresowanie.
Publikujšc zbiór materiałów z konferencji mamy nadzieję, że stanš
się one inspiracjš do podejmowania problemów adopcji w badaniach nau-
kowych i do podjęcia współpracy między różnymi orodkami nad wypra-
cowaniem coraz lepszych metod diagnostycznych i przygotowujšcych
rodziców do przysposobienia dziecka. Mamy też nadzieję, że niektóre
zasygnalizowane problemy zostanš podjęte przez prawników i znajdš
odbicie w zmianach przepisów i praktyce postępowania sšdowego.
Krystyna Ostrowska
Ewa Milewska
Częć I
PRAWNE, PSYCHOLOGICZNE
I SPOŁECZNE PROBLEMY ADOPCJI
Andrzej Bałandynowicz
Uniwersytet Warszawski
ADOPCJA FORMĽ KOMPENSACJI
SIEROCTWA SPOŁECZNEGO
1. Sieroctwo społeczne  definicja pojęcia
Sieroctwo społeczne jest terminem wieloznacznym. Czynnikiem precy-
zujšcym to okrelenie jest kryterium, według którego je definiujemy. Gdy
będzie nim brak jednego lub obojga rodziców dziecka, wówczas zawęzi-
my definicję pojęcia do sieroctwa naturalnego.
Sieroctwo społeczne jest to sytuacja, w której rodzice dziecka żyjš, ale
nie sprawujš nad nim opieki, dziecko zostało przez nich opuszczone.
A. Szymborska definiuje to jako sytuację, w której: brak jest opieki i od-
działywań wychowawczych ze strony żyjšcych rodziców w stosunku do
swojego dziecka oraz fakt długotrwałego pobytu dziecka w rodowisku
innym niż dom jego rodziców, połšczony z brakiem kontaktów lub kon-
taktem niewystarczajšcym pomiędzy dzieckiem a rodzicami" (Szymborska
1969, s. 16).
Gdy za punkt odniesienia tej definicji przyjmiemy brak opieki rodziciel-
skiej nad dzieckiem, do grupy sierot społecznych należy zaliczyć wszyst-
kie dzieci pozostajšc...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin