[rynkologia_pl]__przepis.pdf

(890 KB) Pobierz
Jak zrobić dobrą reklamę
Jolanta Tkaczyk
Akademia Leona Koźmińskiego
artykuł opublikowany w czasopiśmie Pro-kreacja nr 3/2006 s. 57-60
Przepis na reklamę
Przygotowanie dobrego ciasta wymaga zmieszania odpowiednich składników w
odpowiednich proporcjach i szczegółowego wypełniania instrukcji. Naruszenie
kulinarnych zasad może spowodować powstanie czegoś zupełnie „niezjadliwego”.
Przepis na reklamę, to dla niektórych niestety, a dla innych na szczęście, zupełnie coś
innego aniżeli przepis na ciasto. Owszem funkcjonują pewne ogólne wytyczne i
wskazówki, które pozwalają na opracowanie skutecznego przekazu reklamowego,
stanowią one jednak tylko pewne ramy po których można się poruszać, a łamanie ich
niekoniecznie skończyć się musi reklamowym zakalcem (inaczej niż w przypadku
ciasta).
Założenia wstępne czyli warsztat pracy
Od czego powinniśmy zacząć przygotowania do reklamowego pichcenia? Kluczowe
do przygotowania reklamy są odpowiedzi na następujące pytania:
Co chcemy reklamować?
Komu chcemy zareklamować?
Po co?
Gdzie?
Za ile?
oraz dodatkowo
Kiedy będziemy reklamować?
Jak często?
Realizacja reklamy zależy od tego co chcemy reklamować – czyli od produktu.
Inaczej będziemy reklamować produkt, inaczej usługę. Inne elementy będą odgrywać
rolę w przypadku batonika czekoladowego, a inne w przypadku mebli. Grupa docelowa
produktu, a co za tym idzie i adresaci przekazu reklamowego również wpływają na
kształt reklamy. Inaczej konstruuje się reklamy dla młodzieży, a inaczej dla osób
dojrzałych.
Każde działanie marketingowe, aby było skuteczne musi mieć jakiś określony cel
nadrzędny, któremu jest podporządkowane. W przypadku reklamy również mamy taką
sytuację. W zależności od fazy cyklu życia produktu mamy do czynienia z różnymi
celami, którym z reguły powinna być podporządkowana reklama.
W przypadku fazy wprowadzenia produktu na rynek najważniejsze dla przekazu
reklamowego jest uświadomienie istnienia nowego produktu. Klienci powinni
dowiedzieć się, że właśnie pojawił się produkt, który jest odpowiedzią na ich dotychczas
niezaspokojone lub nie w pełni zaspokojone potrzeby. Faza wzrostu to dla reklamy faza
budowania świadomości marki. Klienci wiedzą już, ze produkt istnieje, teraz powinni
1
nauczyć się rozróżniać go na tle powstającej szybko konkurencji. Faza dojrzałości
sprzyja podkreślaniu różnic i korzyści jakie oferuje produkt. Faza schyłku, która
najczęściej wiąże się z obcinaniem wydatków na promocję, to dla reklamy czas na
przypomnienie o produkcie i jego zaletach.
Rys. 1. Cykl życia produktu a cele dla reklamy
Podkreślanie
różnic i
korzyści
Budowanie
świadomości
Uświadomienie
istnienia
Przypominanie
o produkcie
Nośnik reklamy ma także niebagatelne znaczenie dla kreacji reklamy. Inne ramy
działania wyznacza reklama radiowa, inne prasowa, a jeszcze inne telewizyjna lub
internetowa. Budżet na reklamę również może mieć wpływ na jej kształtowanie –
czasami niedostatek środków paradoksalnie może przysłużyć się większej kreatywności,
chociaż jej nie gwarantuje.
Ponieważ we wcześniejszych numerach była już mowa o zasadach konstruowania
reklamy internetowej, a o reklamie telewizyjnej w przypadku, kiedy środkiem
komunikacji jest czasopismo trudno byłoby mówić, zajmiemy się w dalszych
rozważaniach reklamą prasową.
Jak ludzie „czytają” reklamę?
No właśnie. Czy ludzie w ogóle czytają reklamę? Oczywiście, że nie. nikt z nas nie
kupuje gazety czy czasopisma dla reklam, tak jak nie ogląda mistrzostw świata w piłce
nożnej dla reklamowych informacji, które znajdują się wokół boiska. Oglądając potyczki
piłkarzy być może zwrócimy uwagę na pojawiające się komunikaty reklamowe, a być
może nie. Wszystko zależy od sposobu podania tych informacji i indywidualnej percepcji
każdego z nas. Ludzie z reguły skanują reklamy. Rzucają na nie okiem. Dalsze
zainteresowanie uzależnione jest m.in. od sposobu w jaki reklama zachęca nas do
dalszego zapoznania się z jej treścią.
Znana i popularna formuła AIDA wyraźnie wskazuje, że dobra reklama powinna
najpierw zwrócić na siebie uwagę, następnie zainteresować potencjalnego adresata,
wywołać chęć posiadania produktu i wreszcie doprowadzić do jego zakupu.
Najsłynniejszy praktyk reklamy David Ogilvy opracował kiedyś schemat reklamy
prasowej, który z powodzeniem stosowany jest do dzisiaj.
Schemat ten zakłada, że człowiek przegląda czasopismo i przewraca kartki chwytając za
prawy dolny róg każdej strony. Tak więc linia wzroku pada najpierw na prawy dolny róg
a potem przesuwa się do lewego górnego rogu (w przypadku gdy mamy do czynienia z
2
195643225.007.png
reklamą umieszczoną w środku czasopisma). Reklama prasowa składa się według
Ogilvego z następujących elementów:
1. Ilustracji
2. Nagłówka
3. Treści reklamy
4. Logo firmy
5. Danych do kontaktu
nagłówek
ilustracja
treść(korpus)
dane
logo
slogan
Logo firmy powinno być umieszczane w prawym dolnym lub górnym rogu ze
względu na najlepszą ekspozycję właśnie w tych miejscach.
W amerykańskich badaniach dotyczących postrzegania poszczególnych elementów
reklamy prasowej uzyskano następujące rezultaty:
najbardziej przyciąga uwagę ilustracja reklamowa (w badaniach nad reklamą
sprzętu sportowego – 52% czytelników magazynu zauważyło przede wszystkim
ilustrację)
w drugiej kolejności zwraca się uwagę na logo lub markę firmy – szczególnie
jeśli jest to znana marka (47% czytelników badanego magazynu zwróciło uwagę
na logo producenta sprzętu sportowego)
następnie wzrok pada na nagłówek - im bardziej intrygujący, tym większe
prawdopodobieństwo zapoznania się z dalszą częścią reklamy (42% czytelników
zwróciło uwagę na nagłówek)
elementem reklamy postrzeganym na samym końcu jest jej treść (31%
czytelników przeczytało część tekstu, a tylko 20% jego większość).
3
Rys. 2. Schemat reklamy prasowej
195643225.008.png 195643225.009.png
Kompozycja reklamy a reguły percepcji
Psychologia percepcji odkryła dla reklamy trzy podstawowe reguły, których
warto przestrzegać tworząc wizualne reklamy. Są to: reguła równowagi, reguła rzutu oka
oraz reguła ruchu.
Reguła równowagi mówi o tym, iż optyczny punkt równowagi reklamy znajduje
się w około jednej trzeciej odległości od jej górnej krawędzi. W tym właśnie punkcie
zatrzymuje się wzrok osoby patrzącej na reklamę. Jest to dobre miejsce na umieszczenie
krótkiego hasła, jeśli chcemy zwiększyć szansę na jego dostrzeżenie i zapamiętanie.
Rys. 3. Przykłady reklam wykorzystujących regułę równowagi
Optyczny
punkt
centralny
Optyczny
punkt
centralny
Reguła rzutu oka dotyczy warunków, w jakich postrzegana jest reklama.
Ponieważ wiemy już, że czytelnik tylko przegląda reklamy, ważne jest, aby zatrzymać
jego wzrok właśnie na naszej. Jak tego dokonać? Najprostszy sposób to pozostawienie
dużej pustej przestrzeni. Jeśli w reklamie prasowej duża przestrzeń nie zostanie
zapełniona, to oko czytelnika automatycznie przesuwa się tam, gdzie jest jakiś obraz.
4
195643225.010.png 195643225.001.png 195643225.002.png
Rys. 4. Przykłady reklam wykorzystujących regułę rzutu oka
Reguła ruchu oparta jest na zasadzie, że wzrok obserwatora podąża za wzrokiem
lub wyciągniętym palcem wskazującym osoby, na którą on patrzy. Regułę ruchu
wykorzystuje się w reklamie na dwa sposoby. Pierwszy z nich, zdecydowanie prostszy,
polega na narysowaniu wyciągniętego palca wskazującego i zamieszczeniu pewnej
informacji przed nim. Drugi, bardziej wyrafinowany, polega na takiej kompozycji
reklamy, że przedstawia ona fotografię człowieka lub kilku ludzi, którzy wpatrują się w
jakiś punkt. Tym punktem może być na przykład reklamowany produkt lub śmieszna,
ewentualnie niecodzienna sytuacja. W punkcie znajdującym się między oczami a
produktem(sytuacją) umieszcza się hasło reklamowe.
Rys. 5. Przykłady reklam wykorzystujących regułę ruchu
Hasło
reklamowe
umieszczone
w punkcie
pomiędzy
oczami
patrzących
kobiet a
niecodzienną
sytuacją
5
195643225.003.png 195643225.004.png 195643225.005.png 195643225.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin