plan_komunikacji_24-09.doc

(592 KB) Pobierz
Plan komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013

35

PLAN KOMUNIKACJI RPO WM

                                         

             



dla rozwoju Mazowsza

 



 

 

 

 

 

Plan komunikacji

Regionalnego

Programu Operacyjnego  

Województwa Mazowieckiego

2007-2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wrzesień 2008

 


Spis treści

 

Spis treści              2

I. Wstęp              4

II. Wykorzystanie doświadczeń w zakresie informacji i promocji z poprzedniej perspektywy finansowej              5

III. Cele działań komunikacyjnych              6

1.Cel strategiczny              7

2. Cel ogólny              8

3. Cele szczegółowe              9

IV. Warunki skutecznej komunikacji              9

1.              Podstawowe komunikaty              10

2. Właściwa konstrukcja przekazu              10

3. Stałe aktualizowanie informacji.              10

4. Dobór właściwych narzędzi i elastyczność w ich stosowaniu              10

5. Maksymalne wykorzystanie mediów              10

V.  Grupy docelowe              10

1. Ogół społeczeństwa              10

2. Beneficjenci i potencjalni beneficjenci              11

3. Inne grupy              11

VI. Opis systemu komunikacji              15

1.Koordynacja i wdrażanie działań informacyjno-promocyjnych              15

2. Główne zadania IZ RPO WM              16

3. Główne zadania IP II              17

4.Komunikacja wewnętrzna              18

VII. Opis planowanych działań              19

1. Organizacja punktów informacyjnych oraz konferencji, seminariów, imprez masowych              19

2.Publikacja materiałów informacyjnych i promocyjnych              20

3. Organizacja szkoleń i spotkań informacyjnych              22

4. Komunikacja poprzez środki masowego przekazu              23

5. Inne działania informacyjne i promocyjne              25

VIII. Harmonogram działań              25

IX. Wskaźniki realizacji celów i działań              29

X. Monitoring, ewaluacja, dokumentowanie i raportowanie działań o charakterze informacyjno-promocyjnym              30

1. Monitoring              30

2. Ewaluacja              31

3. Dokumentowanie przeprowadzonych działań              32

4. Raportowanie              32

XI. Aktualizacja Planu komunikacji              32

XII. Indykatywny Budżet              33

XIII. Komórki odpowiedzialne za prowadzenie działań komunikacyjnych              33

WYKAZ SKRÓTÓW I SŁOWNICZEK              34

Spis tabel:              34


I. Wstęp

Plan komunikacji RPO WM jest dokumentem podstawowym, określającym zasady prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych podejmowanych w latach 2007-2013. Wyznacza on kierunki komunikacji, zadania i zakres odpowiedzialności dla wszystkich instytucji i podmiotów, które z racji pełnionych funkcji lub realizowanych zadań mają obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych.

Zgodnie z uregulowaniami prawnymi i przyjętymi rozwiązaniami systemowymi w zakresie wdrażania Funduszy Europejskich zawartymi w:

·         Rozporządzeniu Rady (WE) nr 1083/2006 r. z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,

·         Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

·         Ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

·         Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 13 sierpnia 2007 r.  w zakresie informacji i promocji,

·         Strategii komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013.

Zarządy Województw – Instytucje Zarządzające Regionalnymi Programami Operacyjnymi przygotowują Plany komunikacji, które są podstawą prowadzenia działań informacyjnych i promocyjnych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. W Województwie Mazowieckim, na mocy Porozumienia dotyczącego powierzenia części zadań związanych z realizacją RPO WM, przyjętego uchwałą nr 1475/64/07 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 20 lipca 2007 r., IZ delegowała prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych (MJWPU). Zgodnie z Porozumieniem obowiązek przygotowania Planu komunikacji spoczywa na MJWPU. W stosunku do Planu Komunikacji IZ pełni funkcję doradczą, korygującą, aktualizującą i ewaluacyjną.

Plan komunikacji jest dokumentem ramowym. Uszczegółowienie znajdujących się w nich zapisów ma miejsce w Rocznych Planach Działań Informacyjno-Promocyjnych[1], które przygotowywane są z uwzględnieniem stopnia zaawansowania realizacji Programu Regionalnego, wyników jego monitorowania, a także stopnia realizacji Planu komunikacji RPO WM.

Plan komunikacji RPO WM stanowi podstawę prowadzenia działań informacyjnych  
i promocyjnych przez instytucje biorące udział w procesie zarządzania i wdrażania RPO WM.

Cele i narzędzia ich realizacji, jakie opisano w Planie komunikacji RPO WM, współbrzmią z celami i narzędziami określonymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego 2007-2013 i służą realizacji celu Programu wyrażonego w haśle „dla rozwoju Mazowsza”. Ponadto wpisują się w Strategię Rozwoju Województwa Mazowieckiego do roku 2020, która jest podstawowym dokumentem opisującym drogi rozwoju Województwa Mazowieckiego na najbliższe lata.

II. Wykorzystanie doświadczeń w zakresie informacji i promocji z poprzedniej perspektywy finansowej

 

Doświadczenia z poprzedniego okresu programowania stanowią cenne źródło informacji na temat określania narzędzi, kanałów docierania do odbiorcy i planów działań informacyjno – promocyjnych w latach 2007-2013, szczególnie dla instytucji odpowiedzialnych za promocję Programu na poziomie regionu.

Z analizy doświadczeń z wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego wynikają następujące postulaty:

- istnieje konieczność współpracy między wszystkimi podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie Funduszy Europejskich na poziomie regionalnym, celem osiągnięcia efektu synergii i komplementarności wsparcia,

- niezbędna jest współpraca pomiędzy regionami i wymiana pomiędzy nimi doświadczeń, tak aby zminimalizować liczbę nieprawidłowości w procesie wdrażania,

- istnieje stała potrzeba udoskonalania systemu informacji i promocji Funduszy Europejskich tak, aby zostały one w pełni wykorzystane,

- niezbędna jest koordynacja działań informacyjno-promocyjnych na poziomie horyzontalnym, aby zachować spójny wizerunek instrumentów strukturalnych,

Na poziomie Województwa Mazowieckiego, w odniesieniu do RPO WM, powyższe postulaty zostaną uwzględnione w następujący sposób:

- nacisk położony zostanie na wypracowanie wizerunku funduszy europejskich jako marki,

- wprowadzona zostanie jednolita wizualizacja w odniesieniu do RPO WM,

- wzmocniona zostanie koordynacja działań promocyjnych i informacyjnych poprzez udział w pracach Grupy sterującej ds. informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2007-2013,

- prowadzona będzie jednolita i spójna polityka informacyjna, promująca fundusze europejskie w Polsce,

- zwiększony zostanie potencjał administracyjny (osobowy i materiałowy) na rzecz sprawnego zarządzania funduszami w regionie,

- zapewnione zostanie dostarczanie kompleksowych informacji o dostępnych środkach oraz zagwarantowane wsparcie beneficjentom w zakresie przygotowywania wniosków i procedur aplikacyjnych,

- podjęta zostanie współpraca z organizacjami pozarządowymi, mediami, jak również partnerami społeczno – gospodarczymi, w celu zwiększenia skuteczności działań informacyjno-promocyjnych,

- organizowane będą bezpośrednie spotkania z potencjalnymi beneficjentami RPO WM w formie konferencji, spotkań i seminariów.

 

III. Cele działań komunikacyjnych

Cele działań komunikacyjnym określone w niniejszym Planie komunikacji, mają wspierać realizację celów zdefiniowanych w RPO WM, zorientowanych na rozwój regionu, takich, jak:

·         rozwój gospodarki regionu, w tym gospodarki opartej na wiedzy (Priorytet I: Tworzenie warunków dla rozwoju potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości na Mazowszu oraz Priorytet II: Przyspieszenie e-Rozwoju Mazowsza);

·         poprawa i uzupełnienie istniejącej infrastruktury technicznej (Priorytet III: Regionalny system transportowy, Priorytet IV: Środowisko, zapobieganie zagrożeniom i energetyka);

·         aktywizacja miast oraz obszarów atrakcyjnych turystycznie (Priorytet V: Wzmacnianie roli miast w rozwoju regionu oraz Priorytet VI: Wykorzystanie walorów naturalnych i kulturowych dla rozwoju turystyki i rekreacji);

·         poprawa infrastruktury społecznej warunkującej rozwój  (Priorytet VII: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin