Kultura_bezpieczenstwa_BW.pdf

(187 KB) Pobierz
B_pracy-2008_07-sklad1.indd
BEZPIECZESTWO PRACY 7-8/2008
mgr ANDRZEJ NAJMIEC
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Pañstwowy Instytut Badawczy
W artykule omówiono zagadnienia kultury bezpieczeñ-
stwa oraz ró¿ne uwarunkowania sprawnoci kierowcy.
Sprawne zachowanie kierowcy zale¿y od trzech warun-
ków: 1) trafnej oceny samego siebie i sytuacji drogowej,
2) podejmowania w³aciwych decyzji oraz 3) spraw-
nych manewrów. Sprawnoæ kierowcy zale¿y m.in. od
wieku, cech osobowociowo-temperamentalnych,
dowiadczenia, zmêczenia lub monotonii.
Safety culture and psychological conditions to
driver’s efficiency – selected aspects
This article presents safety culture issues and various condi-
tions to efficiency of drivers. Efficient behavior of drivers
depends on three conditions: 1) adequate self-evaluation
and evaluation of the situation on the road, 2) taking the
right decisions 3) efficient manoeuvers. Efficiency of drivers
depends, for example, on: age, personal and temperamental
traits, experience, fatigue and monotony.
Wstêp
Cz³owiek reprezentuje typowe dla siebie
zachowania zarówno w pracy, jak i w domu,
w czasie odpoczynku, czy np. podczas
prowadzenia samochodu. Sk³onnoæ do za-
chowañ ryzykownych, brak ostro¿noci lub
nieuwaga mog¹ mieæ swoje negatywne kon-
sekwencje wszêdzie, bez wzglêdu na miejsce,
w którym siê znajdujemy, a konsekwencje
b³êdów mog¹ byæ powa¿ne. Jedn¹ z takich
sytuacji zadaniowych jest prowadzenie sa-
mochodu i uczestnictwo w ruchu drogowym.
Jak pokazuj¹ dane Biura Prewencji i Ruchu
Drogowego Komendy G³ównej Policji,
w 2006 r. wydarzy³o siê 46876 wypadków,
5 243 osoby zosta³y zabite, a 59123 osoby
by³y ranne i by³ to najbezpieczniejszy rok na
polskich drogach na przestrzeni ostatnich17
lat. Niestety, najnowsze dane o wypadkach
w roku 2007 s¹ bardziej alarmuj¹ce: liczba
wypadków wynios³a 49 536 i wzros³a
o 5,7%. Co jest najbardziej dramatyczne,
wzros³a równie¿ liczba zabitych (5583 –
wzrost o 6,5%) i rannych (63 224 – wzrost
o 6,9%) [1].
O skali zagro¿eñ wiadczy fakt, ¿e przy
takich statystykach wci¹gu 10 lat ginie liczba
osób odpowiadaj¹ca liczbie mieszkañców
redniego polskiego miasta, wielkoci np.
Pu³aw. Dlatego tak wa¿ne jest promowanie
kultury bezpieczeñstwa kierowców w tych
sytuacjach, gdzie s¹ najwiêksze zagro¿enia.
Na sprawnoæ kierowcy maj¹ wp³yw
nie tylko jego cechy osobowoci i umie-
jêtnoci, ale równie¿ chwilowe obni¿enie
uwagi spowodowane np. rozmow¹ przez
telefon (nawet z wykorzystaniem zestawu
g³onomówi¹cego), zaburzenia percepcji
spowodowane zmêczeniem i sennoci¹,
czy zdenerwowanie i popiech wynikaj¹ce
z sytuacji ¿yciowej – rodzinnej lub zawo-
dowej. Podczas szkoleñ kierowców trzeba
mówiæ zarówno o zagro¿eniach, jakie mog¹
pojawiæ siê na drodze, tak¿e ze strony innych
u¿ytkowników, jak i sposobach radzenia
sobie w trudnych sytuacjach, po to, aby
osoba prowadz¹ca pojazd mia³a wiêksz¹
samokontrolê i lepsz¹ samoocenê.
Kszta³towanie
kultury bezpieczeñstwa
na poziomie jednostki
Zgodnie ze schematem opracowanym
przez Gellera [2], kszta³towanie kultury
bezpieczeñstwa mo¿e obejmowaæ zarówno
indywidualne cechy pracowników – wiedzê,
umiejêtnoci, motywacjê, osobowoæ, jak
i zachowania oraz materialne rodowisko
pracy (rys.1.).
W przypadku kszta³towania kultury
bezpieczeñstwa w transporcie drogowym,
najbardziej efektywne wydaje siê oddzia-
³ywanie na samych kierowców oraz na ich
zachowania. W pierwszym przypadku mog¹
to byæ szkolenia i rozmowy indywidualne
poprzedzone badaniami predyspozycji
kierowcy. Natomiast modyfikacja zacho-
wañ mo¿e odbywaæ siê poprzez treningi
umiejêtnoci w szko³ach bezpiecznej jazdy,
nauki eco-drivingu oraz dodatkowe jazdy
doszkalaj¹ce. Podczas szkoleñ omawiane s¹
10
125828858.013.png 125828858.014.png 125828858.015.png 125828858.016.png 125828858.001.png 125828858.002.png
 
BEZPIECZESTWO PRACY 7-8/2008
najczêciej takie zagadnienia, jak: sk³adowe
sytuacji drogowej, elementy procesu dzia³a-
nia kierowcy, rodzaje b³êdów, b³êdy spostrze-
gania, zaburzenia uwagi, uwarunkowania
osobowociowo – temperamentalne, relacje
spo³eczne z innymi u¿ytkownikami drogi,
agresja, zmêczenie i sennoæ oraz sposoby
radzenia sobie z tymi zjawiskami. Poni¿ej
postaramy siê przedstawiæ wybrane zagad-
nienia poruszane podczas szkoleñ w ramach
kszta³towania kultury bezpieczeñstwa.
NIEBEZPIECZNE
DZIAŁANIA
BŁĘDY
(popełniane nieświadomie)
NARUSZENIA
(popełniane świadomie)
Sytuacja drogowa i b³êdy kierowcy
Ca³¹ sytuacjê drogow¹ mo¿na podzieliæ
na cztery podstawowe sk³adowe wp³ywa-
j¹ce na bezpieczeñstwo: samochód, droga,
otoczenie i inni u¿ytkownicy oraz kierowca.
Wszystkie te elementy i ich wzajemna
interakcja warunkuj¹ bezpieczeñstwo na
drodze. Jednak z punktu widzenia kierowcy
najwa¿niejsze s¹ samochód i kierowca, po-
niewa¿ na sprawnoæ tych elementów mamy
najwiêkszy wp³yw. Z punktu widzenia bez-
pieczeñstwa najwa¿niejszy jest sam kierow-
ca, poniewa¿ w zdecydowanej wiêkszoci
przyczyn¹ wypadków drogowych s¹ b³êdy
i wiadome dzia³ania niebezpieczne kierow-
ców (naruszenia). Na rys. 2. przedstawiono
ró¿nice pomiêdzy b³êdami i naruszeniami
oraz ich rodzaje.
Na poziomie odbioru informacji mog¹ to
byæ b³êdy spostrzegania, ale o wiele czêciej
powodem sytuacji niebezpiecznych na
drogach s¹ b³êdy uwagi . Zaburzenia uwagi
wystêpuj¹ czêciej w takich sytuacjach, jak
popiech, rozmowa przez telefon komór-
kowy, skupienie na czynnociach towarzy-
sz¹cych – wyszukiwanie stacji radiowej lub
programowanie nawigatora. Najlepszym
odbioru
informacji
uwagi
i pamięci
decyzyjne
sporadyczne
nagminne
Rys. 2. Podzia³ dzia³añ niebezpiecznych
Fig. 2. Risk Behavior Types
przyk³adem b³êdu spowodowanego zabu-
rzeniami uwagi, mo¿e byæ sytuacja z Grand
Prix Formu³y 1 w Kanadzie, w której Lewis
Hamilton najecha³ na bolid Kimiego Raikko-
nena zatrzymuj¹cego siê razem z Robertem
Kubic¹ na czerwonym wietle przy wyjedzie
z „pit lane”.
rowców w wieku ok. 40 lat, mimo ¿e wyniki
badañ czasów reakcji, podzielnoci uwagi
i koordynacji w zrokowo-ruchowej m³odych
kierowców s¹ najczêciej lepsze od wyników
osi¹ganych przez osoby starsze. Wydaje siê,
¿e te tragiczne statystyki nie wynikaj¹ jedynie
z braku umiejêtnoci prowadzenia samocho-
du, lecz z braku umiejêtnoci przewidywania
nastêpstw zachowañ ryzykownych oraz
nieadekwatnej oceny samego siebie i sytuacji
drogowej. Dlatego g³ówne dzia³ania ukierun-
kowane na tê grupê powinny uwiadamiaæ
konsekwencje w³asnych dzia³añ i uczyæ
dokonywania samooceny.
Problem m³odych kierowców
– brak umiejêtnoci,
czy nieadekwatna ocena sytuacji?
Statystyki wypadkowe z lat 2005 – 2007
[1] wiadcz¹ o tym, ¿e wiek kierowcy ma
ogromne znaczenie w kontekcie bezpie-
czeñstwa na drogach. Pokazuj¹ one, ¿e liczba
kierowców samochodów uczestnicz¹cych
w wypadkach w wieku ok. 20 lat prawie trzy-
krotnie przewy¿sza liczbê analogicznych kie-
Samoocena i w³aciwa ocena
sytuacji drogowej
Sprawne zachowanie kierowcy zale¿y od
trzech podstawowych warunków: trafnej
oceny samego siebie i sytuacji drogowej,
podejmowania w³aciwych decyzji oraz
sprawnego wykonania manewru (rys. 3.
i 4. – str. 12.).
Czêsto zwraca siê uwagê, ¿e trafnoæ oce-
ny sytuacji determinuje nastêpne etapy dzia-
³ania. Dlatego tak wa¿ne jest, aby kierowca
przed zajêciem miejsca za kierownic¹ dokona³
krótkiej oceny w³asnego stanu fizycznego
i emocjonalnego oraz przewidywanej sytuacji
drogowej. Ocena stanu fizycznego mo¿e byæ
odpowiedzi¹ na takie pytania, jak: Czy nie
jestem nadmiernie zmêczony? Czy jestem
wyspany? Czy przyjmowa³em leki mog¹ce
wp³yn¹æ na moje dzia³anie? Czy doskwiera
mi jaki ból, np. zêba, g³owy ? itp. Ocena
stanu emocjonalnego mo¿e obejmowaæ od-
powiedzi na takie pytania, jak: Czy nie jestem
napiêty i zdenerwowany? Czy dowiadczy³em
JEDNOSTKA
wiedza, umiejętności, możliwości,
motywacja, osobowość
Kształtowanie kultury
bezpieczeństwa
ZACHOWANIE
przejawianie
„aktywnej troski”
ŚRODOWISKO PRACY
wyposażenie,
utrzymanie stanowisk
Rys.1. Kszta³towanie kultury bezpieczeñstwa [2]
Fig. 1. Development of safety culture [2]
11
125828858.003.png 125828858.004.png
 
BEZPIECZESTWO PRACY 7-8/2008
ODBIÓR
INFORMACJI
PODEJMOWANIE DECYZJI
WYKONANIE
Rys. 3. Etapy procesu dzia³ania cz³owieka
Fig. 3. Stages of human performance
TRAFNA OCENA SAMEGO
SIEBIE I SYTUACJI DROGOWEJ
PODEJMOWANIE
WŁAŚCIWYCH DECYZJI
SPRAWNE WYKONANIE
MANEWRÓW
Rys. 4. Etapy sprawnego zachowania kierowcy
Fig. 4. Stages of efficient performance of drivers
wa¿nych wydarzeñ ¿yciowych lub czy cze-
kaj¹ na mnie w niedalekiej przysz³oci? Czy
odczuwam deficyt czasu, który powoduje
mój popiech?
Wp³yw samopoczucia fizycznego i psy-
chicznego na sprawnoæ dzia³ania jest tak
du¿y, ¿e w sytuacji przeprowadzania badania
psychotechnicznego kierowcy psycholog jest
zobowi¹zany do uspokojenia go swobodn¹
rozmow¹, gdy obserwuje u niego nadmierne
pobudzenie lub zdenerwowanie. W sytuacji,
gdy badany kierowca uskar¿a siê na z³e sa-
mopoczucie lub zmêczenie, badania powinny
zostaæ wykonane winnym terminie.
Powodem obci¹¿enia kierowców samo-
chodów s³u¿bowych jest czêsto zbyt du¿a
liczba bie¿¹cych spraw zawodowych. Na
rysunku 5. przedstawiono model nieza-
wodnoci cz³owieka, w którym grube linie
u³o¿one w kszta³cie litery V obrazuj¹ liczbê
bodców dzia³aj¹cych na cz³owieka. Ka¿dy
cz³owiek w zale¿noci od aktualnego sa-
mopoczucia oraz cech temperamentalnych
„posiada” swój w³asny przedzia³ warunków
optymalnych, w których najlepiej funkcjo-
nuje. Dotyczy to zarówno liczby, jak i si³y
bodców. Najlepiej obrazuje to sytuacja,
kiedy jad¹c samochodem jako pasa¿erowie,
mamy ochotê ciszyæ radio lub zmieniæ sta-
cjê, gdy¿ przyzwyczajeni jestemy do pozio-
mu dwiêku we w³asnym samochodzie oraz
do stacji radiowej (rodzaju muzyki), której
najczêciej s³uchamy. Na rys.5. powy¿ej
i poni¿ej przedzia³u warunków optymalnych
znajduj¹ siê strefy b³êdów spowodowanych
zbyt du¿¹ lub zbyt ma³¹ liczb¹ oddzia³uj¹-
cych bodców.
Przyk³adem sytuacji przeci¹¿aj¹cej mo¿e
byæ jazda na upragniony urlop z ca³¹ rodzi-
n¹, kiedy w samochodzie ka¿dy przekazuje
kierowcy komunikaty dotycz¹ce w³asnych
potrzeb, jest w³¹czona stacja radiowa wy-
brana przez dzieci, a prze³o¿ony telefonuje
do kierowcy chc¹c sprawdziæ, czy wszystkie
zadania przed urlopem zosta³y wykonane do
koñca. Przeciwstawn¹ sytuacj¹ powoduj¹c¹
tzw. g³ód sensoryczny, mo¿e byæ samotna
jazda autostrad¹ o godz. 3.00 w nocy z ze-
psutym radiem, bez mo¿liwoci rozmowy
przez telefon komórkowy. Obydwie sytuacje
dla osoby, która nie jest przyzwyczajona do
takich warunków jazdy, mog¹ byæ przyczyn¹
wiêkszego prawdopodobieñstwa pope³niania
b³êdów, zarówno na etapie odbioru i prze-
twarzania informacji, jak i dzia³ania. Dlatego
nale¿y pamiêtaæ, ¿e nie dla wszystkich kierow-
ców i nie w ka¿dej sytuacji regu³a „ w czasie
jazdy rozmowa z kierowc¹ zabroniona ”, jest
zasad¹ sprzyjaj¹c¹ bezpieczeñstwu jazdy.
Zale¿y to zarówno od specyfiki sytuacji, jak
i od wybranych cech osobowociowo-tem-
peramentalnych kierowcy.
B³êdy spowodowane
zbyt du¿¹ lub zbyt ma³¹
liczb¹ oddzia³uj¹cych bodców
B³êdy mog¹ byæ pope³niane przez kierow-
cê z powodu zaburzeñ uwagi, nieadekwatnej
oceny sytuacji, ale równie¿ przez wp³yw ró¿-
nych bodców, jakie na niego oddzia³uj¹.
Maksymalizacja
obciążeń
Przedział nadmiernych
przeciążeń
Osobowoæ i temperament
Jedn¹ z najbardziej rozpowszechnionych
teorii temperamentu jest regulacyjna teoria
Strelaua, w której temperament jest uwa¿any
za wzglêdnie sta³¹ czasowo reprezentacjê cech
osobowoci manifestuj¹cych siê w formalnej
charakterystyce zachowania [4]. Podstaw¹
wzglêdnej sta³oci cech temperamentu jest
jego biologiczne (g³ównie neurohormonal-
ne) pod³o¿e. Manifestacja temperamentu
w formalnej charakterystyce zachowania nie
odnosi siê do przyczyn i przedmiotu dzia³añ,
lecz do sposobu zachowania. Zapotrzebowa-
nie na stymulacjê jest cech¹ temperamentaln¹
o bardzo du¿ym zró¿nicowaniu indywidu-
alnym. Optymalny poziom pobudzenia oraz
indywidualne zapotrzebowanie na stymulacjê
w kontekcie specyfiki sytuacji (np. prowadze-
nia pojazdu) decyduj¹ o sposobie i skutecznoci
wykonywanych dzia³añ. Zgodnie z koncepcj¹
Strefa błędów
Przedział warunków
ekstremalnych (przeciążeń)
Strefa
działania
człowieka
Przedział warunków
optymalnych !!!
Strefa błędów
Przedział głodu
sensorycznego
Minimalizacja
obciążeń
Przedział deprywacji sensorycznej
Rys. 5. Model niezawodnoci cz³owieka na podstawie modelu stresu Niebylicyna w adaptacji Franusa [3]
Fig. 5. Human Reliability Model based on Niebylicyn’s stress model adopted by Franus [3]
12
125828858.005.png 125828858.006.png 125828858.007.png 125828858.008.png 125828858.009.png 125828858.010.png 125828858.011.png
 
BEZPIECZESTWO PRACY 7-8/2008
Jeli nie musisz, nie wyznaczaj sobie godziny dotarcia do celu – ewentualne opónienia
bêdziesz nadrabia³ nadmiern¹ prêdkoci¹.
Gdy musisz dojechaæ na okrelon¹ godzinê planuj przejazd z pewnym zapasem czasu,
by siê specjalnie nie pieszyæ.
Nie chwal siê przed kolegami czasem jazdy, w jakim pokona³e odcinek drogi – kolega
mo¿e znaleæ siê na latarni chc¹c pobiæ twój rekord.
Podziel siê z kolegami swoimi nietypowymi dowiadczeniami na drodze, nawet swoimi
b³êdami – mo¿esz w ten sposób ustrzec ich przed tym samym b³êdem i uratowaæ im
¿ycie.
Podsumowanie
Jak pokazuj¹ badania [5], wysoka kultura
bezpieczeñstwa w pracy wi¹¿e siê z wysoki-
mi wynikami w skali zachowañ bezpiecznych
przejawiaj¹cych siê w unikaniu sytuacji
zagra¿aj¹cych na drogach. Dlatego w pro-
cesie edukacji pracowników nale¿y zwracaæ
wiêksz¹ uwagê na kszta³towanie kultury
bezpieczeñstwa w miejscu pracy i poza ni¹.
Z dowiadczeñ uzyskanych podczas szkoleñ
z zakresu kultury bezpieczeñstwa w pracy
organizowanych przez Centralny Instytut
Ochrony Pracy – Pañstwowy Instytut Ba-
dawczy wynika, ¿e prezentowanie przyk³a-
dów zachowañ na drodze sprzyja zaintere-
sowaniu oraz zwiêksza aktywnoæ s³uchaczy,
którzy w wiêkszoci s¹ kierowcami.
Pracodawcy poszukuj¹cy kandydatów
na stanowiska o du¿ej odpowiedzialnoci
za bezpieczeñstwo pracowników mog¹
braæ pod uwagê równie¿ ich zachowania
i dowiadczenia wypadkowe winnych sfe-
rach ¿ycia.
Indywidualna kultura bezpieczeñstwa jest
uwarunkowana wieloma czynnikami, takimi
jak wiek, p³eæ, temperament, dowiadczenia
zawodowe i pozazawodowe, stan zdrowia.
Wiedza o nich zwiêksza nasz¹ wiadomoæ
w trudnych sytuacjach zarówno na stanowi-
sku pracy, jak równie¿ w domu i na drodze.
Parafrazuj¹c motto Gellera [2], mo¿na
stwierdziæ, ¿e wysoka kultura bezpieczeñstwa
cz³owieka jest zwi¹zana z poczuciem osobistej
odpowiedzialnoci za sprawy bezpieczeñ-
stwa, przejawiaj¹cej siê w ka¿dym miejscu,
w ka¿dym czasie i w ka¿dej sytuacji.
Rady dla pasa¿erów
Od samopoczucia kierowcy zale¿y twoje bezpieczeñstwo, dlatego dbaj o nie
Nie rozwi¹zuj wa¿nych problemów rodzinnych w czasie jazdy.
Nigdy nie podpuszczaj, ani nie ponaglaj kierowcy.
Nie krzycz, kiedy zobaczysz co ciekawego na drodze – mo¿e to spowodowaæ intuicyjne
hamowanie ze strachu i w konsekwencji karambol na drodze.
Strelaua osoby o ma³ym zapotrzebowaniu na
stymulacjê wybieraj¹ formy aktywnoci, przy
których czuj¹ siê bezpiecznie imaj¹ tendencjê
do wycofywania siê z sytuacji ryzykownych.
Osoby o du¿ym zapotrzebowaniu na po-
budzenie emocjonalne maj¹ tendencje do
uczestniczenia w dzia³aniach ryzykownych
oraz, dowiadczaj¹c sytuacji ma³o stymulu-
j¹cych, mog¹ próbowaæ je zmieniaæ w celu
zwiêkszenia stymulacji. Przy jednoczesnym
wyst¹pieniu zagro¿eñ sytuacyjnych, mo¿e to
prowadziæ do sytuacji wypadkowych.
W kwestionariuszu Formalna charak-
terystyka zachowania – kwestionariusz
temperamentu (FCZ-KT) wykorzystywanym
m.in. do badania kierowców wystêpuj¹ m.in.
skale dotycz¹ce:
• ¿wawoci
• perseweratywnoci
• reaktywnoci emocjonalnej
• wytrzyma³oci.
¯wawoæ jest okrelana przez autorów [4]
jako predyspozycja do szybkiego reagowania,
do utrzymywania du¿ego tempa dzia³añ i do
³atwego przechodzenia z jednej czynnoci do
drugiej, w zale¿noci od sytuacji. Jest to cecha
sprzyjaj¹ca skutecznemu dzia³aniu w szybko
zmieniaj¹cej siê sytuacji drogowej.
Perseweratywnoæ to tendencja kontynu-
owania i powtarzania zachowañ po zakoñ-
czeniu dzia³ania bodca, który to zachowanie
wywo³a³. Nasilenie tej cechy ma szczególne
znaczenie, gdy kierowca prze¿y³ w ostatnim
czasie sytuacje trudne, które budzi³y emocje
(np. w trakcie spotkania z klientami). Przy
zdarzeniach powoduj¹cych nasilenie emocji
(zw³aszcza negatywnych) osoby „persewe-
ratywne” utrzymuj¹ w pamiêci i rozwa¿aj¹
ostatnie zdarzenia, zmniejszaj¹c tym samym
mo¿liwoæ skoncentrowania siê na ocenie
aktualnej sytuacji drogowej.
Reaktywnoæ emocjonalna jest tendencj¹
do silnego reagowania na bodce wywo-
³uj¹ce emocje, przejawiaj¹ca siê w du¿ej
wra¿liwoci i ma³ej odpornoci emocjonal-
nej. W sytuacji drogowej kontrola emocji
jest jedn¹ z podstawowych umiejêtnoci
dobrego kierowcy. Dystans do zachowañ
innych kierowców i adekwatna ocena sytu-
acji to, jak wspomniano wczeniej, podstawa
sprawnego zachowania kierowców.
Wytrzyma³oæ jest zdolnoci¹ do ade-
kwatnych reakcji przy d³ugotrwa³ej lub
intensywnej aktywnoci albo w sytuacjach
silnej stymulacji. Jest to szczególnie wa¿na
cecha w przypadku kierowców je¿d¿¹cych
w d³ugie miêdzynarodowe trasy, nara¿onych
czasem na d³ugie postoje na przejciach gra-
nicznych przy koniecznoci przemieszczania
siê w du¿ych aglomeracjach i intensywnym
ruchu.
wiadomoæ specyfiki temperamentalnej
pomaga w ocenie sytuacji, w których czu-
jemy siê najlepiej oraz sprzyja wyró¿nieniu
tych sytuacji, w których nasza sprawnoæ
jest mniejsza.
PIMIENNICTWO
[1] A. Zieliñska Rok 2007 na polskich drogach. Analiza da-
nych o wypadkach drogowych . BRD. „Bezpieczeñstwo
Ruchu Drogowego”, nr 1/2008, s. 3-7.
[2] E. S Geller . The Psychology of Safety . Chilton Book
Company, Radnor, PA 1996.
[3] E. Franus Model niezawodnoci cz³owieka i jego
znaczenie dla ergonomii . „Przegl¹d Psychologiczny”
nr 1/1977
[4] B. Zawadzki, J. Strelau Formalna charakterystyka
zachowania – kwestionariusz temperamentu (FCZ-KT).
PTP, Warszawa 1997
[5] Z. Paw³owska, A. Najmiec Ocena i kszta³towanie
bezpiecznych zachowañ pracowników dla potrzeb
prewencji wypadkowej. Raport wewnêtrzny. CIOP-PiB
Warszawa 2004
Publikacja przygotowana na podstawie
wyników uzyskanych w ramach I etapu
programu wieloletniego pn. „Poprawa bez-
pieczeñstwa i warunków pracy” dofinanso-
wywanego w latach 2008-2010 w zakresie
zadañ s³u¿b pañstwowych przez Minister-
stwo Pracy i Polityki Spo³ecznej. G³ówny
koordynator: Centralny Instytut Ochrony
Pracy – Pañstwowy Instytut Badawczy
13
Psycholog radzi
Sposoby zwiêkszania sprawnoci kierowców
Poczucie prêdkoci jest przyjemne, ale wszystko, co przyjemne wymaga samowiado-
moci i samokontroli, inaczej przyjemnoci koñcz¹ siê tragicznie.
Jeli uprzejmie traktujesz innych kierowców, oni równie¿ odp³acaj¹ uprzejmoci¹.
Nie pouczaj kierowcy w czasie jazdy.
125828858.012.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin