OCENA PRACY I PRACOWNIKÓW – 22.05.2011
Konformizm oceniającego (błąd tendencji centralnej) – najczęściej spotykana nieprawidłowość, wynika z ostateczności oceniających.
Bojąc się popełnić zbyt duży błąd, rezygnuje się z wystawiania ocen skrajnych. Występuje tendencja do uśredniania wyników oceny. Wynika z następujących przyczyn:
· Brak autentycznego zainteresowania celami procesu oceny
· Niedostateczna znajomość wyników pracy podległych pracowników
· Obawa przed „narażaniem się” podwładnemu w sytuacji niskiej oceny
· Obawa przed uzyskaniem opinii mało wymagającego kierownika w sytuacji oceny wysokiej
· Niechęć do uzasadniania ocen powyżej lub poniżej przeciętnej
Błąd liberalizmu (lub nadmiernej surowości)- jedna z najczęstszych przyczyn niesprawiedliwych ocen. Pracownik mające bardziej wymagającego przełożonego bywa oceniany dużo gorzej niż w cale nie lepiej wykonujący swoje obowiązki.
Dogmatyzm – wielu menedżerów posiada sztywne zasady i przekonania. Przekonać tych nie są w stanie zmienić najlepsze nawet wyniki osiągane przez pracowników.
Zjawisko promieniowania – polega na kierowaniu się w ocenie wrażeniem ogólnym i „naginaniu” do niego ocen cząstkowych. Jeśli przełożony uważa pracownika za znakomitego fachowca, skłonny jest stawiać wysoką ocenę przy wszystkich kryteriach, niezależnie od stanu faktycznego.
Efekt halo – pozytywna ocena jednej cechy zatrudnionego zostaje „rozciągnięta” na cechy pozostałe.
Efekt Horma – polega na „rozszerzeniu” negatywnej oceny jednej cechy zatrudnionego na pozostałe.
Efekt Kontaktu – występuje wówczas, gdy wspólne spędzenie czasu (takie poza pracą) wpływa na efekt oceny. Pewną odmianą tego efektu tzw. uczucia ojcowskie, pojawiające się wówczas, gdy oceniającego łączy z ocenianym dodatkowy rodzaj rebacji np. ten pierwszy przyczynił się do zatrudnienia danej osoby w firmie
Błąd projekcji – podświadome przenoszenie własnych cech na osoby oceniane
Błąd atrybucji – przenoszenie na ocenianego cech i zachowań osoby z nim związanych
Branie pod uwagę wyłącznie ostatecznych cech wyników pracy – w literaturze wspomina się o zjawiskach „latest behavior” gdy ostanie wydarzenia wywarły takie wrażenie iż wszystkie inne uległo zapomnieniu.
Metody oceny pracowników:
· Metody absolutne – polega na porównywaniu wyników pracowników z ustalonymi standardami
o Ranking- metoda ta polega na uszeregowaniu pracowników w określonej kolejności: pracownik najlepszy pod danym uwzględnieniem zajmuje miejsce pierwsze, pracownik najgorszy ostatnie.
§ Zalety:
· Prosta
· Nie wymaga specjalnej wiedzy
· Mało pracochłonna
§ Wady:
· Nie daje możliwości porównania miedzy działami
· Może być niesprawiedliwa (subiektywizm szefa)
· Problemy z ustalaniem kryteriów
· Może wywoływać go ujawnienie wyników
· Nie dostarcza żadnej informacji zwrotnej
· Do zastosowania w małych firmach
o Metoda porównawcza (porównanie parami) – polega na porównaniu pracowników „każdy z każdym”. Wynik umieszczony jest w formie tabel. Pracownik najlepszy w tej metodzie to osoba o największej liczbie pozytywnych wyborów
· Nie wymaga specjalistycznej wiedzy
· Niezależne porównania zwiększają wiarygodność wyników
· Nie dostarcza żadnej informacji zwrotnej dla pracownika
· Nie bierze pod uwagę specyfiki grup zatrudnieniowych
· Do zastosowania w małych grupach
· Mało rozwojowa (ocena ma ogólny charakter)
· Trudna do zastosowania przy zróżnicowaniu zadań pracowników
o Metoda rozkładu naturalnego- teoretyczne podstawy tej metody tkwią w prawie statystyki, które twierdzi, że rozkład każdej cechy w populacji jest stały i prezentuje się w następujący sposób:
Dolne 10 %
Powyżej średniej 20 %
Średnia 40 %
Powyżej średniej 20%
Górne 10 %
Kowalski
Malinowski
Stabacki
Lisicki
Średnicki
Szrak
Dobrzycki
Krzesicki
Wielgus
· Umożliwia „remisy”
· Prosta i sugestywna
· Ułatwia przyznanie kar i nagród (także szybko można się zorientować komu podwyżka)
· Pracownik będący gwiazdą w firmie nie musi być nią w innej
· Niszczy motywację pracowników bowiem w wielu wypadkach zmusza oceniających do „włączania” pracowników do określonych przedziałów
· Nie dostarcza żadnych informacji zwrotnej dla pracownika
· Metody relatywne – ocena relatywna dokonana jest na podstawie porównywania pracowników
o Ocena opisowa (zwana niekiedy esejem)
o Punktowa skala ocen
o Metoda wydarzeń krytycznych
o Skale behawioralne Asesment Center
1
gosicka