Schemat silnik alfa.doc

(187 KB) Pobierz
ilnik Alfa Romeo JTD 1

ilnik Alfa Romeo JTD 1.9/2.4

Opracował: Michał Ociepa
na podstawie materiałów "Centrum Szkolenia Bielsko-Biała"

W ofercie aktualnie produkowanych modeli Alfa Romeo zastosowanie znalazły dwa silniki diesla oznaczone symbolem JTD o pojemności 1.9 i 2.4 litra. Pierwszy z nich jest to jednostka 4 cylindrowa, z kolei drugi posiada 5 cylindrów, oba silniki wyposażone są w turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk i układ UNIJET "COMMON RAIL".

Głowica cylindrów wykonana została z lekkiego stopu. Zamontowana w nowych silnikach z wtryskiem bezpośrednim charakteryzuje się:

·         Kanałami ssania w kształcie spirali dla spowodowania zawirowania zasysanego powietrza koniecznego dla prawidłowego spalania.

·         Dwoma równoległymi pionowymi zaworami w każdym cylindrze, sterowanymi jednym wałkiem rozrządu, którego krzywki przesuwają popychacze typu mechanicznego.

W tłokach znajduje się komora spalania w kształcie litery Omega. W porównaniu do silników z tzw. komorami wstępnego spalania wykonanymi z głowicy cylindrów lub do silników z wtryskiem pośrednim. W nowych silnikach wyeliminowano wyżej wymienione komory wstępnego spalania. Całkowity proces spalania odbywa się w komorze wykonanej w tłoku. Korpus silnika jest odlewem z żeliwa sferoidalnego ze zintegrowanymi tulejami cylindrów typu "closed-desk".

Silniki 4-cylindrowe 1.9 JTD doładowane są turbosprężarką GARRET T15 z zaworem "waste gate" i chłodnicą powietrza. Wyjątkowe osiągi silnika 2.4 JTD, maksymalna moc i wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach, uzyskiwane są dzięki doładowaniu turbosprężarką o zmiennej geometrii (kąt pochylenia łopatek stojana po stronie turbiny zmienia się). Ponadto silnik wyposażony jest w chłodnicę powietrza (intercooler).
 

JTD - I GENERACJA

 

SILNIK 1.9 JTD - Alfa Romeo 156

·         oznaczenie silnika AR 32302

·         całkowita pojemność skokowa cylindrów 1910 cm3

·         moc maksymalna CEE 77kW (105KM)

·         przy prędkości obrotowej 4000 obr/min.

·         maksymalny moment obrotowy CEE 255 Nm (26kGm)

·         przy prędkości obrotowej 2000 obr/min.

·         rozrząd 1ACT

·         zasilanie: wtrysk bezpośredni

·         typ paliwa: olej napędowy

·         prędkość maksymalna 188 km/h

SILNIK 2.4 JTD - Alfa Romeo 156

·         oznaczenie silnika AR 32501

·         całkowita pojemność skokowa cylindrów 2387 cm3

·         moc maksymalna CEE 100kW (136KM)

·         przy prędkości obrotowej 4200 obr/min.

·         maksymalny moment obrotowy CEE 304 Nm (31kGm)

·         przy prędkości obrotowej 2000 obr/min.

·         rozrząd 1ACT

·         zasilanie: wtrysk bezpośredni

·         typ paliwa: olej napędowy

·         prędkość maksymalna 203 km/h

JTD - II GENERACJA [ Euro 3 ]

 

SILNIK 1.9 JTD - Alfa Romeo 156

·         kod wersji karoserii - Berlina 932A2B00 41

·         kod wersji karoserii - Sportwagon 932A2B00 43

·         oznaczenie silnika AR 37101

·         całkowita pojemność skokowa cylindrów 1910 cm3

·         moc maksymalna CEE 81kW (110KM)

·         przy prędkości obrotowej 4000 obr/min.

·         maksymalny moment obrotowy CEE 275 Nm (28kGm)

·         przy prędkości obrotowej 2000 obr/min.

·         rozrząd 1ACT

·         zasilanie: wtrysk bezpośredni BOSCH COMMON RAIL-DC-15C z doładowaniem

·         typ paliwa: olej napędowy

·         prędkość maksymalna Berlina/Sportwagon: 191 km/h

SILNIK 2.4 JTD - Alfa Romeo 156

·         kod wersji karoserii - Berlina 932A2B00 40

·         kod wersji karoserii - Sportwagon 932A2B00 42

·         oznaczenie silnika 839A6000

·         całkowita pojemność skokowa cylindrów 2387 cm3

·         moc maksymalna CEE 103kW (140KM)

·         przy prędkości obrotowej 4000 obr/min.

·         maksymalny moment obrotowy CEE 304 Nm (31kGm)

·         przy prędkości obrotowej 1800 obr/min.

·         rozrząd 1ACT

·         zasilanie wtrysk bezpośredni BOSCH COMMON RAILE-DC-15C z doładowaniem

·         typ paliwa olej napędowy

·         prędkość maksymalna Berlina/Sportwagon 205 km/h

UKŁAD WTRYSKOWY "UNIJET"

Główną cechą charakterystyczna silnika jest zastosowanie układu wtryskowego UNIJET typu "COMMON RAIL". Zmodernizowany układ UNIJET charakteryzuje się sterowanym elektronicznie wysokim ciśnieniem wtrysku oraz sposobem wtrysku paliwa tzw. "wtryskiem bezpośrednim", optymalizowanym przez centralkę elektroniczną za pośrednictwem wtryskiwaczy, które sterowane są pompą paliwa, tak jak w dotychczas stosowanych układach z wtryskiem bezpośrednim. Polepszenie osiągów silnika jest bardzo wyraźne w porównaniu do silników z tradycyjnymi układami wtryskowymi. W układach tradycyjnych wykorzystujących pompę mechaniczną sterowaną elektronicznie do regulacji zasilania wtryskiwaczy, występują trudności przy uzyskaniu wyrównania osiągów (emisji zanieczyszczeń) hałasu, ponieważ ciśnienie wtrysku zwiększa się w miarę wzrostu prędkości obrotowej silnika.
 

ZALETY SILNIKÓW Z WTRYSKIEM BESPOŚREDNIM JTD:

·         wysokie osiągi

·         wysoka sprawność

·         zmniejszone około 15% zużycie paliwa w porównaniu do silników ze wstępnymi komorami spalania

·         wysoki poziom niezawodności dzięki zastosowaniu wielowarstwowej metalowej uszczelki głowicy cylindrów "multilayer"

·         ograniczenie rozproszenie ciepła, dzięki czemu silnik jest mniej obciążony termicznie (nie przegrzewa się)

·         wyraźne zmniejszenie poziomu hałasu

·         możliwość dużych zmian ciśnienia wtrysku

·         uproszczenie mechanizmu sterowania pompą paliwa

·         polepszenie składu mieszanki powietrzno-paliwowej powodujące zmniejszenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń

TURBOSPRĘŻARKA - SILNIK 2.4 JTD

Jest to turbosprężarka o zmiennej geometrii, połączona z kolektorem wydechowym. Jej zadaniem jest zwiększenie sprawności objętościowej silnika.
Turbosprężarka o zmiennej geometrii składa się z:

·         turbiny (1)

·         ruchomych łopatek (2)

·         siłownika pneumatycznego (3) sterującego kątem pochylenia łopatek

·         pierścienia ruchomego (4)

·         sprężarki odśrodkowej (5)

Turbosprężarka o zmiennej geometrii umożliwia:

·         zwiększenie prędkości spalin przepływających przez turbinę, przy niskiej prędkości obrotowej silnika

·         zmniejszenie prędkości spalin przepływających przez turbinę, przy wysokich obrotach silnika

Regulacja prędkości (energii kinetycznej) gazów wydechowych umożliwia uzyskanie

·         większego momentu obrotowego przy niskich obrotach

·         większej maksymalnej mocy przy wysokich obrotach


W wyżej wymienionych silnikach zastosowane są koła zamachowe z dwoma masami, DVA (podwójne koło zamachowe amortyzujące) - jedna masa połączona jest na stałe z wałem korbowym, a druga połączona jest na stałe z wałkiem głównym skrzyni biegów. Zwiększa się komfort jazdy, poprzez zmniejszanie wibracji przy niskich obrotach silnika zmniejszając jednocześnie głośność przekładni. Koło pasowe napędu urządzeń pomocniczych spełnia dwie funkcje: redukuje drgania skrętne wału korbowego oraz zmniejsza obciążenie paska napędzającego urządzenia pomocnicze.

Schemat silnika 1.9 JTD

1. pompa paliwa; 2. centralka podgrzewania świec żarowych; 3. prędkościomierz; 4. obrotomierz; 5. lampka sygnalizacji włączenia świec żarowych; 6. Lampka; sygnalizacyjna awarii układu wtrysku "check engine"; 7. elektrozawór EGR; 8. regulator ciśnienia paliwa; 9. czujnik ciśnienia doładowania; 10. czujnik temperatury paliwa; 11. czujnik ciśnienia paliwa; 12. przekaźnik; 13. centralka układu wtrysku; 14. elektrowtryskiwacze; 15. świece żarowe; 16. czujnik obrotów; 17. czujnik temperatury płynu chłodzącego (N.T.C.); 18. złącze konektorowe układu klimatyzacji; 19. gniazdko diagnostyczne; 20. złącze konektorowe układu Alfa Romeo CODE; 21. przepływomierz powietrza; 22. czujnik fazy; 23. potencjometr pedału przyspieszenia; 24. wyłącznik pedału sprzęgła; 25. wyłącznik pedału hamulca

Schemat silnika 2.4 JTD

1. dodatkowa elektryczna pompa paliwowa; 2. centralka wstępnego nagrzewania świec żarowych; 3. prędkościomierz; 4. obrotomierz; 5. lampka sygnalizacyjna wstępnego nagrzewania świec żarowych; 6. lampka sygnalizacyjna awarii układu wtrysku; 7. elektryczny zawór E.G.R.; 8. regulator ciśnienia; 9. czujnik nadmiernego ciśnienia; 10. czujnik temperatury paliwa; 11. czujnik ciśnienia paliwa; 12. przekaźnik; 13. centralka wtrysku; 14. elektrowtryskiwacze; 15. świece żarowe; 16. czujnik obrotów; 17. czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik; 18. złącze połączenia z układem klimatyzacji; 19. gniazdko diagnostyczne; 20. złącze podłączenia Alfa Romeo CODE; 21. przepływomierz; 22. czujnik fazy; 23. potencjometr pedału przyspieszenia; 24. wyłącznik pedału sprzęgła; 25. wyłącznik pedału hamulca; 26. elektrozawór; 27. zawór pneumatyczny na korpusie przepustnicy; 28. korpus przepustnicy; 29. zbiornik podciśnieniowy; 30. elektrozawór (sterujący zaworem pneumatycznym na korpusie przepustnicy); 31. siłownik łopatek turbosprężarki o zmiennej geometrii; 32. lampka sygnalizacyjna wody w paliwie; 33. cruise control
 

EURO 3

Alfa Romeo 156
Interwencje ulepszające i dostosowanie do dyrektywy w zakresie ochrony środowiska "Euro 3"

Interwencje w produkcji
Wszystkie wersje benzynowe i Diesel modelu 156 zostały zmodyfikowane w stosunku do poprzednich i obecnie są zgodne z dyrektywą w zakresie ochrony środowiska "Euro 3 98/69/CE i późniejszą 1999/102/CE (poziom A), zgodnie z zapisem w dowodzie rejestracyjnym.

W silnikach benzynowych wykonano następujące interwencje:

·         zastosowanie pokładowego systemu diagnostycznego EOBD oraz odpowiedniej lampki sygnalizującej w kolorze żółto-bursztynowym w zestawie wskaźników;

·         nowy układ wtrysku/zapłonu z nową centralka;

·         zastosowanie elektronicznego sterowania przyspieszeniem (z potencjometrem podłączonym do pedału przyspieszenia) również w silnikach 4-cylindrowych;

·         zastosowanie nowego układu wydechowego składającego się z dwóch katalizatorów wstępnych i katalizatora głównego pod nadwoziem (pojedynczy w silniku 4-cylindrowym, podwójny w silniku 6-cylindrowym) - z nowymi sondami lambda, trzy dla silników 4-cylindrowych i cztery dla silników 6-cylindrowych.

Natomiast w silnikach Diesel wykonano następujące główne interwencje prowadzące również do poprawy osiągów silników i redukcji emisji spalin:

·         w wersji 1.9 JTD zamontowano nową turbosprężarkę o zmiennej geometrii (była o stałej geometrii) sterowaną centralką silnika za pośrednictwem elektrozaworu Pierburg;

·         w wersji 2.4 JTD zamontowano nową turbosprężarkę o lepszych osiągach, również o zmiennej geometrii, ale sterowaną elektronicznie jak w wersji 1.9 JTD;

·         nowa centralka wtrysku z dwoma złączami;

·         chłodnica wody/spalin, do chłodzenia spalin poddawanych recyrkulacji za pośrednictwem zaworu EGR;

·         zawór EGR sterowany elektronicznie przez centralkę wtrysku;

·         nowe katalizatory o zwiększonej objętości i o większej zawartości metali szlachetnych;

·         korpus przepustnicy ze sterowaniem elektropneumatycznym; przepustnica zamyka się w fazie wyłączenia silnika, aby wyeliminować stuki typowe la silników Diesel;

·         wtryskiwacze z 6-otworowymi rozpylaczami (zamiast 5) dla polepszenia jakości spalania;

·         modyfikacja obwodu blow-by, uproszczony i wbudowany w pokrywę popychaczy z poliamidu;

·         czujnik obecności wody w filtrze paliwa, wraz ze stosowaną lampką sygnalizacyjna w zestawie wskaźników;

·         pojedynczy elektrowentylator do chłodzenia silnika.

http://193.219.82.238/~manual/Workshop%20manual%27s/

Zgłoś jeśli naruszono regulamin