gramsci - katolicy integralni, jezuici, moderniści(6).pdf
(
255 KB
)
Pobierz
I
Antonio Gramsci
Katolicy integralni,
jezuici, moderniści
Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (Uniwersytet Warszawski)
WARSZAWA 2006
Antonio Gramsci – Katolicy integralni, jezuici, moderniści (1932 rok)
„Katolicy integralni, jezuici, moderniści” to
fragmenty jednego z 32 zeszytów więziennych
Antonio Gramsciego, napisane prawdopodobnie w
1932 roku.
Podstawa tłumaczenia: „Opere di Antonio
Gramsci”, t. 5: „Note sul Machiavelli, sulla politica
e sullo Stato moderno”, Einaudi, Turyn 1949.
Podstawa niniejszego wydania: Antonio Gramsci,
„Pisma wybrane”, tom 1, wyd. Książka i Wiedza,
Warszawa 1961.
Tłumaczenie z języka włoskiego: Barbara
Sieroszewska. Korekta oraz uzupełnienia
redakcyjne: Piotr Strębski.
- 2 -
© Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm-uw.w.pl
Antonio Gramsci – Katolicy integralni, jezuici, moderniści (1932 rok)
Katolicy integralni
Katolikom „integralnym” dobrze się działo za pontyfikatu Piusa X; reprezentowali oni skrajnie
prawicową pod względem politycznym europejską tendencję katolicyzmu, ale szczególnie silni byli w
niektórych krajach, jak Włochy, Francja, Belgia, gdzie tendencje lewicowe w polityce i na terenie życia
intelektualnego znajdowały w organizacjach katolickich większy oddźwięk. W Belgii w czasie wojny
Niemcy przejęli ogromną ilość poufnych i tajnych dokumentów katolików „integralnych”; dokumenty te,
później opublikowane, stanowią obszerny materiał dowodowy, z którego wynika, że „integralni” tworzyli
tajną organizację w całym tego słowa znaczeniu, mającą na celu kontrolę, kierowanie i „oczyszczanie”
ruchu katolickiego na wszystkich szczeblach jego hierarchii, organizację z własnym szyfrem, powiernikami,
tajną korespondencją, agentami wywiadu itp.
Wodzem „integralnych” był monsignor Umberto Benigni
1
,
a częścią organizacji było Sodalitium
Pianum (nazwane od imienia papieża Piusa V). Monsignor Benigni, zmarły w roku 1934, był człowiekiem
odznaczającym się wybitnymi uzdolnieniami, zarówno w dziedzinie działalności teoretycznej, jak i
praktycznej, i był niezwykle czynny: napisał między innymi dzieło ogromnych rozmiarów:
La storia sociale
della Chiesa
, które ukazało się w wydawnictwie Hoeplego w czterech tomach dużego formatu, liczących
ponad sześćset stron każdy. Jak widać z «Civiltà Cattolica», Benigni nigdy nie porzucił swojej działalności
konspiracyjnej w łonie Kościoła mimo trudności, w jakich znaleźli się „integralni” z racji polityki Piusa XI,
niezdecydowanej, chwiejnej i nieśmiałej, ale bądź co bądź nastawionej na kierunek ludowo-demokratyczny,
wobec konieczności stworzenia w masach silnych podstaw dla Akcji Katolickiej. „Integralni” we Francji
popierali ruch
Action Française
, byli natomiast przeciwko organizacji
Sillon
2
.
Wszędzie występują bowiem
przeciwko wszelkiemu modernizmowi politycznemu i religijnemu.
Wobec jezuitów przyjmowali postawę niemal jansenistyczną, czyli postawę wielkiej surowości
moralnej i religijnej, przeciwstawiającą się wszelkim formom pobłażliwości, oportunizmu i centryzmu.
Jezuici naturalnie oskarżają „integralnych” o jansenizm (o jansenistyczną hipokryzję) i o to, że działają na
korzyść modernistów (teologizujących), a to dlatego, że: 1) walczą przeciwko jezuitom; 2) rozszerzają tak
dalece pojęcie modernizmu i powiększają cel ataków, że dają przez to modernistom szerokie pole do
manewrowania. W istocie doszło do tego, że we wspólnej walce przeciwko jezuitom „integralni” i
moderniści zajęli, obiektywnie rzecz biorąc, te same pozycje i nawiązali między sobą współpracę
(Buonaiuti
3
pisywał na łamach czasopisma Benigniego).
Co pozostało dzisiaj z modernistów i „integralnych”? Trudno obecnie zidentyfikować i ocenić ich
realne siły w łonie organizacji kościelnej, zwłaszcza jeżeli chodzi o modernistów („integralni” zachowali
swoje siły w stanie prawie nietkniętym, nawet po kampanii przeciwko
Action Française
). W każdym razie
stanowią oni nadal „zaczyn” nie przestający oddziaływać, w tym stopniu, w jakim reprezentują walkę
przeciwko jezuitom i ich wszechwładzy, walkę prowadzoną dziś jeszcze zarówno przez elementy
prawicowe, jak lewicowe, przy pozornie obojętnej postawie szerokich sfer duchowieństwa i z wynikami nie
do zlekceważenia wśród r
zesz wiernych, które nie mają rozeznania w tej walce i jej znaczeniu, ale też
1
Umberto Benigni
(1862-1934) – rzymski monsignor, podsekretarz stanu, przywódca Sodalitium Pianum, antyliberalnego,
antymodernistycznego i reakcyjnego „integralistycznego” międzynarodowego „tajnego zrzeszenia” infiltrującego prasę
katolicką oraz denuncjującą niepokornych księży do władz watykańskich. Od 1893 r. redaktor naczelny katolickiego dziennika
Eco d'Italia
. Pod koniec życia agent Mussoliniego. (Przyp. red.)
2
Sillon
– chrześcijański ruch społeczny we Francji, zainicjowany przez Marka Sangniera, który w 1899 r. objął redakcję
przeglądu młodzieżowego «Sillon» (stąd nazwa ruchu), wychodzącego od 1894 r. Ruch ten, początkowo bardzo ortodoksyjny i
cieszący się poparciem Watykanu, od 1905 r. zaczął się odchylać od ortodoksji katolickiej i przekształcać się w rodzaj
modernizmu społecznego, potępionego w 1910 r. przez Piusa X. (Przyp. red.)
3
Buonaiuti Ernesto
– włoski historyk doktryny chrześcijańskiej. Urodzony w 1881 r. Wykładał historię Kościoła w seminarium
duchownym w Rzymie w latach 1904-1906. Od 1905 r. redagował «Rivista storico-critica delle scienze teologiche», która w r.
1910 została potępiona za propagowanie modernizmu. W 1915 r. Buonaiuti objął katedrę historii chrześcijaństwa na
uniwersytecie rzymskim. Jego wykłady i artykuły ściągnęły na niego karę ekskomuniki. Jednocześnie pisma jego dostały się na
indeks. Od 1925 r. redagował czasopismo «Ricerche religiose», w 1928 r. wydał głośną
Histoire du modernisme catholique
.
Zmarł w 1946 r. (Przyp. red.)
- 3 -
© Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm-uw.w.pl
Antonio Gramsci – Katolicy integralni, jezuici, moderniści (1932 rok)
dlatego właśnie nie mogą osiągnąć jedności w sposobie myślenia.
Tym siłom wewnętrznym Kościoła, antagonistycznym i tajnym lub prawie tajnym (modernizm bez
tajności obejść się nie może), potrzebne są zewnętrzne „ośrodki” publiczne, działające na masy
bezpośrednio, za pomocą czasopism, broszur i książek. Pomiędzy ośrodkami tajnymi i publicznymi istnieją
ukryte powiązania, będące kanałem, przez który przepływają urazy, zemsty, donosy, perfidie, insynuacje i
plotki, rozmyślnie podsycające płomień walki przeciwko jezuitom (ci również mają swoją organizację
nieoficjalną, a właściwie wręcz tajną, w której uczestniczą tak zwani jezuici świeccy: ciekawa instytucja,
wzorowana może na tercjarzach franciszkańskich, liczebnie stanowiąca, jak się zdaje, około ¼ wszystkich
sił jezuickich; ta instytucja „jezuitów świeckich” zasługuje na dokładne zbadanie). Wszystko to wskazuje,
że spoistość Kościoła jest znacznie mniejsza, niż się wydaje; nie tylko dlatego, że wzrastający indyferentyzm
mas katolickich wobec zagadnień czysto religijnych i kościelnych nadaje bardzo względną wartość
zewnętrznej, pozornej jednolitości ideologicznej Kościoła, ale również z innego, znacznie poważniejszego
powodu: mianowicie centrum kościelne nie jest w stanie unicestwić zorganizowanych sił, świadomie
walczących w łonie Kościoła. Walka z modernizmem zdemoralizowała zwłaszcza młody kler, który bez
wahania wyrzeka się modernizmu, zachowując mimo to potajemnie swoje dawne przekonania
4
.
Z artykułu ojca Ros
y
5
pt. „Risposta ad «Una polemica senza onestà e senza legge»”, w «Civiltà
Cattolica» z 21 lipca 1928 roku, zaczerpnąłem następujące dane: monsignor Benigni dysponuje nadal
(1928) niemałą organizacją: wydaje w Paryżu cykl publikacji pod wspólnym tytułem „Vérités”, w której
spotykamy podpisy: Récalde, Luc Verus, Simon; Luc Verus jest zbiorowym pseudonimem „integralnych”.
Rosa cytuje wydaną w tej serii broszurę
Les découvertes du jésuite Rosa, succésseur de von Gerlach
,
Linotypie G. Dosne, Paryż, Rue Turgot 20, 1928, przypisując Benigniemu jej autorstwo, a przynajmniej
zawarty w niej materiał informacyjny. Jezuitów nazywa się tam przyjaciółmi masonów i Żydów
(przypomina się tu „teoria” Ludendorffa na temat „międzynarodówki masońsko-żydowsko-jezuickiej”),
demagogami, rewolucjonistami itp. W Rzymie Benigni posługuje się agencją „Urbs” albo „Romana” i
podpisuje swoje publikacje nazwiskiem swego siostrzeńca Mataloniego; rzymski biuletyn Benigniego nosi
tytuł «Veritas» (czy wychodzi jeszcze, a jeśli nie, to kiedy przestał wychodzić?). Benigni (w roku 1928 albo
wcześniej) wydał niewielką broszurkę:
Di fronte alla calunnia
, zawierającą dokumenty odnoszące się do
Sodalizio Piano
. Broszurę tę przedrukowały częściowo i wystąpiły w jej obronie dwa czasopisma katolickie:
florencka «Fede e Ragione» i genueńska «Liguria del Popolo». Benigni redagował czasopismo
«Miscellanea di storia ecclesiastica».
Broszurę
Una polemica senza onestà a senza legge
, skierowaną przeciwko ojcu Rosie, napisał
profesor E. Buonaiuti. Rosa, mówiąc o książce Buonaiutiego
Le modernisme catholique
(opublikowanej w
serii redagowanej przez P. L. Couchouda, wyd. Rieder), zauważa, że autor skłonny jest nareszcie uznać
szereg faktów, które zawsze negował w toku polemiki na temat modernizmu (na przykład, że on sam był
promotorem kampanii modernistycznej prowadzonej przez «Giornale d'Italia», czego co prawda Buonaiuti
wyraźnie nie mówi, ale czego każe się domyślać jako rzeczy prawdopodobnej, z właściwą dla tych pisarzy
skłonnością do wykrętnych sformułowań). Benigni zorganizował kampanię prasową przeciwko
modernizmowi w okresie encykliki
Pascendi
6
.
W swoich «Ricerche religiose» (lipiec 1928, str. 335) Buonaiuti przytacza pewien charakterystyczny
epizod: W roku 1909 modernista, profesor Antonino De Stefano (ksiądz, który zrzucił sutannę, obecnie
wykładowca historii na uniwersytecie), miał redagować w Genewie czasopismo pod tytułem «Revue
moderniste internationale».
Buonaiuti napisał do niego. Parę tygodni potem został wezwany do Świętego
4
Warto tu przypomnieć turyńskie ośrodki młodych księży, między innymi dominikanów, w okresie przedwojennym i ich
odchylenia posuwające się aż do życzliwego ustosunkowania się do modernistycznych tendencji islamizmu i buddyzmu i do
pojmowania religii jako wszechświatowego synkretyzmu wszystkich wyższych religii: Bóg jest jak słońce, którego promieniami
są religie, a każdy promień prowadzi do tego samego słońca itd.
5
Rosa Enrico
(1870-1938) – włoski teolog i publicysta, od 1905 r. członek kolegium pisarzy jezuickich, zgrupowanych przy
«Civiltà Cattolica», w latach 1915-1931 redaktor naczelny tego pisma, znany ze swej zdecydowanej postawy
antymodernistycznej. (Przyp. red.)
6
Pascendi dominici gregis
– encyklika Piusa X z dn. 8 IX 1907 r., potępiająca doktrynę modernistów. (Przyp. red.)
- 4 -
© Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm-uw.w.pl
Antonio Gramsci – Katolicy integralni, jezuici, moderniści (1932 rok)
Officium. Ówczesny asesor, dominikanin Pasqualigo, zacytował mu słowo po słowie cały list do De Stefano.
List został wykradziony w Genewie: pewien rzymski emisariusz wśliznął się do domu De Stefano itd.
(Oczywiście, zdaniem Buonaiutiego, Benigni był narzędziem i wspólnikiem jezuitów, chociaż, jak się zdaje,
w roku 1904 Buonaiuti współpracował z «Miscellanea» Benigniego).
Należałoby zgromadzić wszystkie materiały i sporządzić dokładną bibliografię tematu: „katolicy
integralni, jezuici, moderniści” – trzech grup reprezentujących trzy „organiczne” tendencje katolicyzmu, to
znaczy będących siłami walczącymi o hegemonię na terenie Kościoła rzymskiego. (Seria «Civiltà
Cattolica», «Ricerche religiose» Buonaiutiego, «Miscellanea» Benigniego, broszury polemiczne wszystkich
trzech prądów itd. ).
O ile można wnosić z «Civiltà Cattolica», wydaje się, że «Fede e Ragione»
7
jest dzisiaj
najpoważniejszym czasopismem katolików „integralnych”. Należy stwierdzić, kim są jego główni
współpracownicy i w jakich punktach przeciwstawiają się oni jezuitom: czy są to sprawy wchodzące w
zakres wiary, moralności, polityki itd. „Integralni” dysponują siłą jakiegoś zakonu rywalizującego z
jezuitami (dominikanie, franciszkanie). Warto przypomnieć, że nawet sami jezuici nie stanowią masy
całkowicie jednolitej. Na przykład kardynał Billot
8
– integralista tak dalece nieprzejednany, że zrzekł się
purpury kardynalskiej – był jezuitą. Jezuitami byli także niektórzy słynni moderniści, jak Tyrrell
9
.
„Integralni” i «Action Française»
Artykuł w «Civiltà Cattolica» z 3 listopada roku 1928, zatytułowany „Equilibrio della verità fra gli
estremi dell'errore”, został wywołany rozprawą Nicolas Fontaine'a «Saint-Siège», «Action Française» et
«Catholiques intégraux», Gamber, Paryż 1928. W przypisie do artykułu zawiera się następująca ocena tej
rozprawy: „Autor kieruje się uprzedzeniami politycznymi i liberalnymi, zwłaszcza gdy dopatruje się
pobudek politycznych w potępieniu
Action Française
, ale fakty i dokumenty, na które się powołuje w
sprawie sławetnej sodalicji, nie zostały zdementowane”. Otóż Fontaine nie opublikował nic, co byłoby
przedtem nie znane (dokumenty dotyczące „integralnych” były drukowane już w kwietniu roku 1924 w
«Mouvement»; czemuż więc jezuici nie posłużyli się nimi wcześniej?).
Kwestia jest ważna i można dać na nią następującą odpowiedź: akcja papiestwa przeciwko
Action
Française
jest najbardziej widocznym i zdecydowanym aspektem działalności o szerszym zasięgu, dążącej
do zlikwidowania całego szeregu skutków polityki Piusa X (we Francji, ale pośrednio również i w innych
krajach); Pius XI chce ograniczyć rolę katolików „integralnych”, otwarcie reakcyjnych i niemal
uniemożliwiających stworzenie we Francji silnej organizacji Akcji Katolickiej i partii demokratyczno-
ludowej, która mogłaby konkurować z radykałami, jednakże bez frontalnego na nich ataku. Walka z
modernizmem naruszyła równowagę katolicyzmu, przesuwając go zanadto ku prawicy, trzeba więc na nowo
skoncentrować go dokoła jezuitów, czyli przywrócić mu bardziej elastyczną formę polityczną, wolną od
doktrynalnej sztywności, zapewniającą dużą swobodę manewrowania itd.; Pius XI jest prawdziwym
papieżem jezuitów.
Ale walczyć z katolikami „integralnymi” na froncie organicznym jest znacznie trudniej, niż walczyć
z modernistami. Walka z
Action Française
stanowi najlepszy przykład. Zwalcza się tu „integralnych nie jako
takich, ale jako stronników Maurrasa
10
”
, a co za tym idzie, walka ta nie jest skupiona, kieruje się przeciwko
poszczególnym jednostkom
, które nie chcą być posłuszne papieżowi i utrudniają obronę wiary i moralności
7
«Fede e Ragione» – tygodnik katolicki wychodzący w Fiesole od około czternastu lat pod kierunkiem księdza Paola De Toth.
(W każdym razie stał on na czele pisma w roku 1925).
8
Billot Luigi
(1846-1931) – jezuicki teolog i historyk doktryny chrześcijańskiej, profesor uniwersytetu papieskiego
Gregorianum, od 1911 r. kardynał. W 1927 r., urażony zarzutami inspirowanymi przez «Action Française», zrzekł się godności
kardynała. (Przyp. red.)
9
Tyrrell George
(1861-1909) – irlandzki teolog, konwertyta z wyznania anglikańskiego, jezuita od 1898 r. W swych książkach
Religion as a factor of life
,
The Church and the future
głosił poglądy modernistyczne, co ściągnęło na niego ekskomunikę i
usunięcie z zakonu jezuitów. (Przyp. red.)
- 5 -
© Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej (UW)
www.skfm-uw.w.pl
Plik z chomika:
frakcja.nihilistyczna
Inne pliki z tego folderu:
gramsci - turyński ruch rad fabrycznych(6).pdf
(483 KB)
gramsci - syndykalizm a rady(6).pdf
(452 KB)
gramsci - rosyjscy maksymaliści(6).pdf
(42 KB)
gramsci - robotnicy i chłopi(6).pdf
(455 KB)
gramsci - rewolucja przeciw (5)
(50 KB)
Inne foldery tego chomika:
Adal
Adorno
Althusser
Badiou
Bakunin
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin