Postępowanie administracyjne
Wykład I
Postępowanie administracyjne – ciąg czynności regulowanych prawem procesowym, podejmowanych przez podmioty tego postępowania, w celu rozstrzygnięcie indywidualnej sprawy w formie administracyjnej (wydanie decyzji) a także weryfikacja rozstrzygnięć podjętych w postępowaniu – w trybie zwykłym (odwoławczym) nadzwyczajnym.
Stosunek prawa administracyjnego do prawa materialnego – stosunek jest równy, bo zarówno prawo materialne i administracyjne określone jest ustawą. Prawo materialne nie mówi jak wydać decyzję, o tym mówi prawo procesowe - postępowanie administracyjne.
Zakres zastosowania przepisów kpa
· zakres pozytywny i zakres negatywny,
· zakres przedmiotowy (odpowiada na pytanie do czego kpa ma zastosowanie) i zakres podmiotowy (kogo dotyczy kpa)
1. Zakres przedmiotowy (do czego ma zastosowanie) art. 1,2 i 3 kpa –
pozytywny:
· rozstrzyganie w sprawach indywidualnych w formie decyzji przez organy administracji
· w postępowaniach uproszczony do rozstrzygania sporów o właściwość , do wydawania zaświadczeń
· postępowanie w zakresie rozstrzyganie skargi i wniosków (donos)
negatywny:
wyłączenie bezwzględne:
· wyłączenia sfery działania administracji publicznej kpa (żeby nie było kolizji) art. 3
np. wyłączenie ustawy podatkowej dlatego że jest do tego inna określona ustawa (ordynacja podatkowa); postępowanie karne skarbowe – jest odrębna procedura do tego; wyłączenie w sferze wewnętrznej administracji
wyłączenie względne:
· kpa nie stosuje się również w sprawach należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
· wyłączenie w sferze wewnętrznej administracji – kpa nie stosuje się także w sprawach stosunków służbowych, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej
2. zakres podmiotowy:
· tylko organ administracji publicznej stosuje prawo (wydaje decyzje)
Co to jest organ administracji publicznej: art. 5 § 2 kpa – pojęcie normatywne (określa konkretne organy – katalog zamknięty).
„organy administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2”
Funkcje organów powierza się różnym podmiotom – w ramach tego powierzenia podmiot ten nabywa cechę organu administracji publicznej (jednostki organizacyjne np. MOPS – przydane organom do realizacji zadań)
Pojęcie doktrynalne organu administracji publicznej:
Cechy podmiotu organu administracyjnego:
· wyodrębnienie organizacyjne – musi być w formie ustawy, ustawa określa kim, czym i jak się nazywa organ (np. wójt, burmistrz, prezydent jest określany przez ustawę)
· działanie w imieniu państwa - nie działa we własnym imieniu, organ działa na rachunek Skarbu Państwa (decyzję wydaje organ a nie urząd)
· kompetencja – musi mieć ustawowo przyznaną minimum 1 kompetencję
· umocowanie do stosowania środków przymusu (środków władczych) – każdy organ jest wierzycielem w postępowaniu egzekucyjnym
Organ aby był organem adm. publ. musi pełniach wszystkie ww. 4 cechy.
Kompetencja organu administracji publicznej, jest określana na dwa sposoby:
Kompetencja ogólna – zdolność prawna do prowadzenia orzecznictwa administracyjnego. Przysługuje każdemu organowi administracji publicznej
Kompetencja szczególna – jest to zdolność prawna do prowadzenia orzecznictwa administracyjnego w konkretnym postępowaniu i w konkretnych okolicznościach.
Wyznacza ją: właściwość organu i wyłączenie organu (ma miejsce wtedy gdy jest rozstrzygana konkretna sprawa interesów majątkowych kierownika tego organu lub osoby zajmującej kierownicze stanowisko, wtedy organ podlega wyłączeniu – następuje przeniesienie sprawy do innego organu – organ wyższego stopnia wyznacza inny organ do rozstrzygnięcia sprawy).
Właściwość organów dzieli się na:
· ustawowa dzieli się na właściwość:
o rzeczowa - ustala się w zakresie przepisów jego działania (art. 20) – do czego jest powołany organ, określa zakres jego działania
o miejscowa - ustala się według podziału administracyjnego państwa (art. 21) – wyznaczana jest:
§ wg miejsca położenia nieruchomości – jeżeli sprawa dotyczy nieruchomości
§ wg siedziby zakładu pracy (gdzie był, ma lub jest prowadzony) – jeżeli sprawa dotyczy zakładu pracy
§ wg miejsca zamieszkania – w innych sprawach
o instancyjna -zdolność prawna do rozstrzygania w drodze weryfikacji, wskazuje który organ jest organem wyższej instancji wobec organu orzekającego jako pierwszy. Jest to zdolność do prowadzenia weryfikacji orzeczeń w toku instancji
· delegacyjna – właściwość z przekazaniem. Nie jest to przekazanie działania, kompetencji tylko działalność delegacyjna – okazjonalna, incydentalna np. przesłuchanie świadka w jego miejscu zamieszkania, a nie w miejscu gdzie toczy się postępowanie.
Spory o właściwość: organ nie może zaskarżyć postanowienia o przekazaniu ani zwróci je organowi, musi wszcząć spór kompetencyjny
· spór negatywny – nikt nie chce się sprawą zająć – ochrona strony przed bezczynnością
· spór pozytywny – organy toczą spór, bo każdy chce prowadzić sprawę – chroni się stronę przez nadmierną ingerencją administracji, aby postępowanie w tej samej sprawie nie toczyło się przed kilkoma organami
Art. 22 – zasady rozstrzenia sporów o właściwość – jeżeli jest spór to rozwiązuje, czyni to organ wyższy dla obydwu organów toczących spór, jeżeli nie ma takiego organu to czyni to Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, w postępowaniu nieprocesowym.
Strona postępowania administracyjnego:
Normatywne pojęcie strony określa art. 28, 29 kpa – na pamięć !
Art. 28. Stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.
Art. 29. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, a gdy chodzi o państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne i organizacje społeczne - również jednostki nie posiadające osobowości prawnej.
Warunki bycia stronom:
1. interes prawny – oznacza korzyść, przysporzenie wynikające z prawa. Jest to publiczne prawo podmiotowe rozumiane jako przyznanie przez przepis prawa jednostce konkretnych korzyści które można realizować w postępowaniu administracyjnym gdyż orzeka się o nich w formie korzyści. Jeżeli strona spełnia przesłanki określone w ustawie, staje się stronom – ma interes prawny, roszczenie.
obowiązek prawny – kategoria normatywna - powinność określonego zachowania się wynikające z nakazów, zakazów, może polegać nas działaniu, zaniechaniu, znoszeniu .
Obowiązek prawny musi być indywidualny, konkretny, aktualny.
2. Każdy to jest:
o osoba fizyczna – strona która ma zdolność prawną, ale musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych, stroną musi być osoba pełnoletnia
o osoba prawna -
o jednostka organizacyjna nie posiadające zdolności prawnej to podmiot mający zdolność prawną sp. jawne, komandytowe, komandytowo-akcyjne, partnerskie – ma zdolność administracyjną
Wyznaczniki strony:
o interes prawny
o zdolność do czynności prawnych, zdolność administracyjna
o wszczęcie postępowania
Legitymacja procesowa strony (uprawnienie): wynikające z prawa materialnego bądź prawa procesowego uprawnienie do uczestniczenia w konkretnym postępowaniu cywilnym w charakterze powoda – legitymacja czynna, w charakterze pozwanego – legitymacja bierna.
Koncepcja subiektywna i obiektywna legitymacji strony w postępowaniu:
koncepcja subiektywna – opiera się na założeniu, że to jednostka, podmiot sama ocenia w danych okolicznościach faktycznych czy prawnych, istnienie interesu prawnego lub obowiązku, składa podanie i z tą chwilą staje się stroną (strona robi to sama, żąda czynności od organu)
koncepcja obiektywna – opiera się na założeniu, że to organ administracji publicznej dokonuje oceny istnienia w danych okolicznościach faktycznych i prawnych interesu prawnego lub obowiązku. Pozytywny wynik tej oceny musi prowadzić do wszczęcia stępowania administracyjnego z urzędu, na zasadzie oficjalności (organ ocenia istnienie interesu prawnego (wszczyna postępowanie)
Różnica sprowadza się do tego kto ocenia interes prawny, czy robi to sama strona czy organ z urzędu.
Przepisy polskich procedur przewidują koncepcję subiektywną.
Wykład II
Czy strona jest pojęciem prawa procesowego czy materialnego?
Strona jest figurą prawa materialnego ale też elementem prawa procesowego.
prawo materialne – określa stronę np. właściciel, użytkownik wieczysty, bezrobotny
Strona musi mieć zapewniony czynny udział w postępowaniu – musi brać w nim czynny udział, może być reprezentowana przez pełnomocnika, wtedy organ prowadzi postępowanie z pełnomocnikiem jako reprezentantem strony.
Pełnomocnictwo (art. 33) – pełnomocnikiem może być tylko osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych (nie może by pełnomocnikiem osoba prawna czy jednostka organizacyjna)
Rodzaje pełnomocnictw:
· w formie ustnej – np. zgłoszone do protokołu, takie pełnomocnictwo jest nieodpłatne
· w formie pisemnej – np. złożone na piśmie opłacone opłatą skarbową – 17 zł, gdy brak jest opłaty organ musi wezwać ale nie może odmówić czynności
Pełnomocnictwo rodzajowe – wskazane do określonej sprawy (czynności)
Pełnomocnik musi okazać oryginał pełnomocnictwa wraz z opłatą (17 zł).
Osoba zainteresowana (osoba trzecia):
osoba nie mająca obowiązku prawnego ale będąca zainteresowana sprawą, bo ma w niej interes faktyczny.
Może w postępowaniu pojawić się na dwa sposoby:
· może złożyć skargę powszechną – poprzez tą skargę mogą wszcząć postępowanie z urzędu
· może działać za pomocą organizacji społecznej
Podmioty na prawach strony – nie mają własnego indywidualnego interesu prawnego, nie mają obowiązku prawnego, nie mają interesu faktycznego – postępowanie nie toczy się w ich sprawie – biorą udział w postępowaniu ze względu na swoje zadania (Prok. RPO) lub statut (org. społ.), są nimi:
Prokurator – jest on organem państwa działającym na podstawie ustawy o prokuraturze. Ta ustawa wskazuje dwa zadania prokuratora: ścigać przestępstwa i stać na straży praworządności
Uprawnienia Prokuratora wg kpa:
- służy mu prawo do zwrócenia się do organu o wszczęcie postępowania – wtedy gdy istnieje możliwość wszczęcia postępowania z urzędu
- prawo do udziału w toczącym się postępowaniu
- służy mu prawo do wystąpienia z odwołaniem – jeżeli brał udział w postępowaniu w I. instancji (służy mu sprzeciw lub skarga do WSA – termin zawity 30 dni do rozpoznania od dnia wniesienia)
Rzecznik Praw Obywatelskich przysługują mu te same uprawnienia co Prokuratorowi. Inaczej jednak uzasadnia się udział Rzecznika w postępowaniu:
- jego zadaniem jest ochrona praw i wolności człowieka
- stanie na straży praw i wolności człowieka
Organizacja społeczna – organizacje zawodowe, samorządowe, spółdzielcze i inne organizacje społeczne. Organizacje społeczne jest to swego rodzaju trwałe zrzeszenie osób fizycznych, osób prawnych czy fizycznych, działające w formie organizacyjnej przewidzianej w formie prawem, mające cel o charakterze społecznym i nie wchodzące w skład aparatu państwa.
Organizacja może występować z żądaniem wszczęcia postępowania jeżeli jest to uzasadnione:
- celami statutowymi
- interesem społecznym
Organizacja społeczna może złożyć odwołanie. Organizacja która nie została dopuszczona do udziału w postępowaniu może wyrazić swój pogląd na dany temat.
- RPO ma następujące prawa procesowe prawo żądania wszczęcia postępowania adm. uczestniczenia w postępowaniu na prawach przysługujących prokuratorowi, wnoszenia skarg do sądu adm. Żądanie występuje wtedy gdy zachodzi konieczność ochrony praw i wolności człowieka i obywatela pojawia się gdy przepis prawa materialnego dopuszcza wszczęcie postępowania na wniosek strony oraz gdy z takiego przepisu wynika dla organu obowiązek postępowania a organ pozostaje bezczynny i stan ten uderza w prawa lub wolności obywatelskie.
- prokurator ma następujące prawa procesowe prawo żądania wszczęcia postępowania w celu usunięcia stanu niezgodnego z prawem, jeżeli w danej sprawie toczy się postępowanie prokurator ma prawo udziału w każdym stadium posterowania w celu zapewnienia aby postępowanie i rozstrzygnięcie sprawy były zgodne z prawem, jeżeli postępowanie zostało zakończone prokuratorowi od decyzji ostatecznej służy dwa środki zaskarżenia sprzeciw na drodze adm. i skarg na drodze sądowej.
- organizacje społeczne przyznanie praw os uzależnione jest od spełnienia 2 przesłanek jest to uzasadnione celami statutowymi organizacji co ma miejsce wtedy gdy sprawa będąca przedmiotem danego postępowania mieści się w zasadach organizacji określonych w statusie, zachodzi potrzeba ochrony interesu społ. Org. społ. ma następujące prawa procesowe żądanie wszczęcia postępowania w indywidualnej sprawie i dopuszczenie jej do udziału w już toczącym się postępowaniu.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego – są to reguły wyjęte przed nawias innych przepisów ze względu na rangę i treść, co oznacza że mają współzastosowanie z każdym przepisem części szczegółowej.
Zasady ogólne k.p.a. (art. 6 – 16)
· są one wspólne dla całości postępowania administracyjnego.
· zasady te mają obowiązywać we wszystkich stadiach postępowania i stanowić wiążącą wytyczną dla stosowania wszystkich przepisów k.p.a..
...
gosicka