4. Dbamy o Ziemię – tydzień IV
Cele ogólne:
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozbudzanie w dzieciach szacunku do przyrody,
- wdrażanie do dbania i pielęgnowania roślin w najbliższym otoczeniu,
- zachęcanie do obserwowania przyrody.
Treści programowe
Rodzaje aktywności
Aktywność i działalność dziecka
Cele operacyjne
Zabawy ruchowe
Środki dydaktyczne
Poznajemy przyrodę
- Ochrona przyrody:
· nieniszczenie roślin, np.. niełamanie gałęzi drzew,
· wyrzucanie śmieci do kosza,
· niedeptanie trawników, klombów z kwiatami,
- poznawcza,
- językowa,
- przyrodnicza,
Zabawa dydaktyczna z elementem dramy „Smutne drzewko i wesołe drzewko”. Uwrażliwianie na potrzeby przyrody. Budzenie szacunku dla wszelkich żywych istot.
Dziecko:
- wskazuje wymienione elementy drzewa,
- wie, że nie należy niszczyć przyrody,
· Zabawa orientacyjno – porządkowa: Chowamy się za drzewa.
· Zabawa muzyczno – ruchowa: Smutne drzewa i wesołe drzewa.
Tekst wiersza, papierowe listki w trzech kształtach, gałązki drzewa w wazonie, elementy sylwety drzewa do ułożenia.
-językowa,
Słuchanie fragmentów opowiadania B. Eysmontt „Wielka przygoda w małym miasteczku”, ilustrowanego sylwetami. Rozwijanie umiejętności słuchania utworu literackiego i wypowiadania się na temat jego treści.
- uważnie słucha opowiadania,
- odpowiada na pytania dotyczące tekstu,
· Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania z partnerem: Spacer z przyjacielem.
· Spacer w pobliżu przedszkola.
Tekst opowiadania, ilustracje przedstawiające różne krajobrazy, nagranie muzyki marszowej.
Słuchanie fragmentu wiersza T. Ferenca „Woda”. Wyjaśnienie niezrozumiałych słów: dudni, studnia, pustynia. Wypowiedzi dzieci n/t wody – gdzie się znajduje i do czego służy.
- uważnie słucha wiersza,
- potrafi wypowiedzieć się na określony temat,
- wie do czego służy woda,
· Zabawa ruchowo – naśladowcza: Zabawy w wodzie.
Treść wiersza, obrazki przedstawiające: rzekę, miska z wodą, słomki do napojów, karty pracy.
- plastyczna,
„Kolorowy latawiec” – ozdabianie sylwety latawca elementami wyciętymi przez nauczyciela z kolorowego papieru według pomysłów dzieci. Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej dzieci.
- ozdabia sylwetę latawca wg własnego pomysłu,
- umiejętnie dozuje klej,
- zachowuje porządek w miejscu pracy,
· Zabawa ruchowa z elementem skoków: Uciekający latawiec.
· Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym.
Treść wiersza – Latawiec, balony, opaski z bibuły, sylwety latawca, kolorowy papier, klej.
- muzyczna,
- ruchowa,
Zabawy przy piosence „Jak to przyjemnie maszerować”. Ilustrowanie gestem i mimiką tekst piosenki. Rozpoznawanie nagrań różnych odgłosów przyrody: szumu morza, padającego deszczu, szmeru rzeki.
- powtarza fragmenty piosenki,
- rozpoznaje zagadki słuchowe,
· Zabawa w formie opowieści ruchowej: W lesie.
Nagranie piosenki, nagrania odgłosów przyrody, gazety, plastikowe butelki po napojach, ćwiczenia plastyczne.
LITERATURA:
„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.
„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,
„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.
1
JulaT