4. Dbamy o Ziemię.docx

(18 KB) Pobierz

4.    Dbamy o Ziemię – tydzień IV

 

Cele ogólne:

- rozwijanie koncentracji uwagi,

- rozbudzanie w dzieciach szacunku do przyrody,

- wdrażanie do dbania i pielęgnowania roślin w najbliższym otoczeniu,

- zachęcanie do obserwowania przyrody.

 

Treści programowe

Rodzaje aktywności

Aktywność i działalność dziecka

Cele operacyjne

Zabawy ruchowe

Środki dydaktyczne

 

Poznajemy przyrodę

 

- Ochrona przyrody:

 

·         nieniszczenie roślin, np.. niełamanie gałęzi drzew,

 

·         wyrzucanie śmieci do kosza,

 

 

·         niedeptanie trawników, klombów
z kwiatami,

 

- poznawcza,

- językowa,

- przyrodnicza,

 

Zabawa dydaktyczna z elementem dramy „Smutne drzewko i wesołe drzewko”. Uwrażliwianie na potrzeby przyrody. Budzenie szacunku dla wszelkich żywych istot.

 

Dziecko:

- wskazuje wymienione elementy drzewa,

- wie, że nie należy niszczyć przyrody,

 

 

·         Zabawa orientacyjno – porządkowa: Chowamy się za drzewa.

 

·         Zabawa muzyczno – ruchowa: Smutne drzewa i wesołe drzewa.

 

 

Tekst wiersza, papierowe listki
w trzech kształtach, gałązki drzewa w wazonie, elementy sylwety drzewa do ułożenia.

 

- poznawcza,

-językowa,

 

Słuchanie fragmentów opowiadania B. Eysmontt „Wielka przygoda w małym miasteczku”, ilustrowanego sylwetami. Rozwijanie umiejętności słuchania utworu literackiego i wypowiadania się na temat jego treści.

 

- uważnie słucha opowiadania,

- odpowiada na pytania dotyczące tekstu,

 

 

·         Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania
z partnerem: Spacer
z przyjacielem.

 

·         Spacer w pobliżu przedszkola.

 

Tekst opowiadania, ilustracje przedstawiające różne krajobrazy, nagranie muzyki marszowej.

 

- poznawcza,

- językowa,

- przyrodnicza,

 

Słuchanie fragmentu wiersza
T. Ferenca „Woda”. Wyjaśnienie niezrozumiałych słów: dudni, studnia, pustynia. Wypowiedzi dzieci n/t wody – gdzie się znajduje i do czego służy.

 

- uważnie słucha wiersza,

- potrafi wypowiedzieć się na określony temat,

- wie do czego służy woda,

 

 

·         Zabawa orientacyjno – porządkowa: Chowamy się za drzewa.

 

·         Zabawa ruchowo – naśladowcza: Zabawy
w wodzie.

 

 

Treść wiersza, obrazki przedstawiające: rzekę, miska z wodą, słomki do napojów, karty pracy.

 

- poznawcza,

- plastyczna,

 

„Kolorowy latawiec” – ozdabianie sylwety latawca elementami wyciętymi przez nauczyciela
z kolorowego papieru według pomysłów dzieci. Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej dzieci.

 

- ozdabia sylwetę latawca wg własnego pomysłu,

- umiejętnie dozuje klej,

- zachowuje porządek w miejscu pracy,

 

·         Zabawa ruchowa z elementem skoków: Uciekający latawiec.

 

·         Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
w ogrodzie przedszkolnym.

 

 

Treść wiersza – Latawiec, balony, opaski z bibuły, sylwety latawca, kolorowy papier, klej.

 

- muzyczna,

- ruchowa,

 

Zabawy przy piosence „Jak to przyjemnie maszerować”. Ilustrowanie gestem i mimiką tekst piosenki. Rozpoznawanie nagrań różnych odgłosów przyrody: szumu morza, padającego deszczu, szmeru rzeki.

 

 

- powtarza fragmenty piosenki,

- rozpoznaje zagadki słuchowe,

 

 

·         Zabawa orientacyjno – porządkowa: Chowamy się za drzewa.

 

·         Zabawa w formie opowieści ruchowej:
W lesie.

 

Nagranie piosenki, nagrania odgłosów przyrody, gazety, plastikowe butelki po napojach, ćwiczenia plastyczne.

 

 

LITERATURA:

„Przedszkole trzylatka” - przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja.

„Witajcie ręce – gry i zabawy ruchowe dla dzieci” – K.W. Vopel,

„Nauczycielka przedszkola”- miesięcznik edukacyjny.

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin