Strategia – kompleksowy plan osiągania celów organizacji.
Zarządzanie strategiczne – kompleksowy, ciągły proces zarządzania, nastawiony na formułowanie i wdrażanie skutecznych strategii; sposób podejścia do szans i wyzwań gospodarczych.
Zarządzanie strategiczne – proces definiowania i redefiniowania strategii w reakcji na zmiany otoczenia lub wyprzedający te zmiany a nawet je wywołujący oraz sprzężony z nim proces realizacji, w którym zasoby i umiejętności organizacji są tak dysponowane, by realizować przyjęte długofalowe cele rozwoju a także by zabezpieczyć istnienie organizacji w potencjalnych sytuacjach nieciągłości [kryzysowych].
Składniki strategii:
Wyróżniająca się umiejętność mocna strona organizacji, którą odznacza się tylko niewielka liczba konkurujących ze sobą firm.
Zasięg – w zastosowaniu do strategii zasięg określa zespół rynków, na których dana organizacja będzie konkurować.
Rozmieszczenie zasobów – sposób w jaki organizacja rozdziela swoje zasoby na różne obszary, na których konkuruje.
Typy wariantów strategii:
- Strategia na poziomie autonomicznej jednostki gospodarczej – zestaw wariantów strategicznych, spośród których organizacja dokonuje wyboru, prowadząc działalność w określonej gałęzi lub na konkretnym rynku.
- Strategia na poziomie przedsiębiorstwa – zestaw wariantów strategicznych, spośród których organizacja dokonuje wyboru, zarządza swoimi operacjami jednocześnie w kilku gałęziach i na kilku rynkach.
I. Typy strategii w ujęciu Portera
Typy strategii w ujęciu Portera
typ strategii
definicja
przykłady
Odróżnianie się
Wyróżniać się jakimiś produktami lub usługami
Rolex (zegarki)
Mercedes-Benz (samochody)
Nikon (aparaty fotograficzne)
Hewlett-Packard (ręczne kalkulatory)
Przywództwo pod względem kosztów
Redukować koszty produkcji i inne koszty
Timex
Hyundai
Kodak
Koncentracja na niszy rynkowej
Koncentrować się na konkretnym:
- rynku regionalnym
- rynku produktów
- grupie nabywców
Fiat, Alfa Romeo
Polaroid
Waterman Pens
Strategia przywództwa pod względem kosztów – strategia, przy której stosowaniu organizacja próbuje uzyskać przewagę konkurencyjną przez obniżenie swoich kosztów poniżej poziomu kosztów konkurujących z nią firm.
Strategia koncentrowania się na niszy rynkowej – strategia zgodnie z którą organizacja koncentruje się na określonym rynku regionalnym, asortymencie produktów lub grupie nabywców.
II. Typologia Milesa i Snowa
Strategia poszukiwacza – strategia zgodnie z która firma pobudza kreatywność i elastyczność i często przyjmuje zdecentralizowaną strukturę.
Strategia obrońcy – strategia, w myśl której firma koncentruje się na obniżeniu kosztów i poprawie wyników aktualnie wytwarzanych produktów.
Strategia analityka – strategia zgodnie z którą firma próbuje utrzymać swoje obecne jednostki i wprowadzić pewne innowacje w nowych jednostkach.
Strategia biernej reakcji – strategia ujawniająca fakt, że nie ma spójnego podejścia do strategii.
Przedsiębiorstwo dryfuje stosownie do wydarzeń zachodzących w jego w otoczeniu, reagując na nie, ale nie próbując ich wyprzedzać ani na nie wpływać.
Typologia strategii w ujęciu Milesa i Snowa
Poszukiwacz
Innowacyjny I zorientowany na wzrost, poszukuje nowych rynków I nowych możliwości wzrostu, zachęca do podejmowania ryzyka.
3M
Rubbermaid
Obrońca
Broni już posiadanych rynków, utrzymuje stabilny wzrost, obsługuje dotychczasowych klientów.
Bic
Mrs. Fields
Analityk
Utrzymuje obecnie posiadane rynki i obecny poziom zadowolenia klienta z umiarkowanym akcentem na innowacje.
IBM
DuPont
Bierna reakcja
Brak jasnej strategii. Reaguje na zmiany w otoczeniu, dryfuje zgodnie z biegiem wydarzeń.
International Harvester w latach 60-tych i 70-tych
III. Strategia oparta na cyklu życia produktu
Cykl życia produktu – model, który przedstawia w jaki sposób zmienia się wielkość sprzedaży produktu w całym cyklu jego życia.
Fazy cyklu życia produktu
Faza pierwsza - wprowadzanie:
- konieczność ponoszenia wysokich kosztów,
- stosunkowo mała wielkość sprzedaży,
- wolne tempo przyrostu sprzedaży,
- przedsiębiorstwo ponosi straty lub osiąga minimalny zysk,
- duże nakłady na opracowanie produktu i marketing.
Faza druga - wzrost:
- wysokie tempo przyrostu sprzedaży, przyrost ten ma charakter progresywny,
- nadal duże wydatki na marketing i produkcje,
- wzrost liczby klientów i kosztów dystrybucji,
- rozwija się działalność konkurentów,
- utrudnia się ocena skuteczności wydatków marketingowych,
- sprzężenie zwrotne informujące o skuteczności podejmowania decyzji i zastosowanych strategii jest dużo wolniejsze.
Faza trzecia - dojrzałość:
- pojawiają się pierwsze oznaki nasycenia, tempo przyrostu wielkości sprzedaży ma charakter degresywny,
- maleje tempo przyrostu zysku związanego ze sprzedażą,
- krzywa sprzedaży osiąga górną granicę,
- rynek stabilizuje się, tempo jego rozwoju staje się wolniejsze,
- konkurenci obniżają ceny,
- zmniejsza się zysk, z rynku wypadają niektóre firmy,
- z powodu małych zysków jednostkowych ogólne rozmiary zysku zależą od rozmiarów sprzedaży.
Faza czwarta - schyłek:
- zmniejsza się sprzedaż, spadają zyski
- uwaga kieruje się na bardziej opłacalne rodzaje wyrobów, nie przeprowadza się dodatkowych inwestycji związanych z produktem,.
Dywersyfikacja – liczba różnych rodzajów działalności, w których uczestniczy organizacja, oraz zakres, w jakim te dziedziny są ze sobą powiązane.
Trzy typy strategii dywersyfikacji:
I. Strategia jednego produktu – strategia, zgodnie z którą organizacja wytwarza tylko jeden produkt lub usługę i sprzedaje ją na jednym rynku geograficznym.
II. Dywersyfikacja zależna – strategia, wg której organizacja prowadzi kilka jednostek operacyjnych w jakiś sposób wzajemnie ze sobą powiązanych.
III. Dywersyfikacja niezależna – strategia, wg której organizacja prowadzi kilka nie powiązanych ze sobą jednostek operacyjnych.
Podstawy zależności – organizacje w różny sposób wiążą różne dziedziny, gałęzie i rynki, na których działają.
Podstawy zależności przy wprowadzaniu dywersyfikacji zależnej
Podstawa zależności
gosicka