Finanse publiczne i prawo finansowe.doc

(98 KB) Pobierz

Finanse publiczne i prawo finansowe  (02.10.2010. – wykłady)

Prawo finansowe - to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie.

Zakres Prawa Finansowego ( systematyka) :

1.      P. Budżetowe

2.      P. Podatkowe

3.      P. Celne

4.      P. Finansowe ubezpieczeń gospodarczych i społecznych

5.      P. Finansowe jednostek St.

6.      P. Walutowe i Dewizowe

7.      P. Bankowe

8.      P. Finansowe podmiotów gospodarczych

Prawo Budżetowe – Ustawa o finansach publicznych; Ustawa Budżetowa

Prawo Podatkowe – Ustawa o podatku od towarów i usług; akcyzowym; dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych, ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.

Prawo  Celne – Wspólnotowy kodeks celny.

Prawo Finansowe podmiotów gospodarczych – Ustawa o swobodzie działalności gosp.

Prawo podatkowe ubezpieczeń gospodarczych – Ustawa o ubezpieczeniu społecznym

Prawo finansowe jednostek ST Ustawa o samorządzie gminnym/powiatowym/wojew.; Ustawa o podakach i opłatach lokalnych.

Prawo walutowe i dewizowe – Ustawa Prawo Dewizowe.

Prawo Bankowe – Kodeks spółek handlowych; Ustawa prawo bankowe; Ustawa prawo spółdzielcze.

Budowa  Normy Prawno-Finansowej:

A.    Hipoteza

§         Powołanie się na akt normatywny (źródło prawa z którego wynika jej obowiązywanie)

§         Powołanie się na stan faktyczny uzasadniający dyspozycję normy

B.     Dyspozycja

§         Przedmiot normy- określone zachowanie stanowiące uprawnienie jednego podmiotu a zobowiązanie drugiego, może być ono szczegółowo określone co do miejsca i sposobu jego wykonania.

C.    Sankcja

§         Z reguły są to dolegliwości karne lub materialne (podatkowe, pieniężne, karne)

Osoby Prawne:

1.       Spółki Akcyjne; Spółki ZO.O.

2.       Spółdzielnie.

3.       Przedsiębiorstwa Państwowe.

4.       Spółki prawa handlowego nie mające osobowości prawnej ( spółki jawne; komandytowe; partnerskie; komadytowo-państwowe).

5.       Współnicy spółek cywilnych.

6.       Oddziały i przedstawicielstwa osób zagranicznych działających w Polsce.

7.       Osoby fizyczne prowadzące zorganizowaną działalność gospodarczą.

Finanse publiczne obejmują procesy:

§         Pobieranie i gromadzenie dochodów

§         Wydatkowanie środków publicznych

§         Finansowanie deficytu

§         Zaciąganie zobowiązań

§         Zarządzanie środkami publicznymi

§         Zarządzanie długiem publicznym

Zasady gospodarki Finansów publicznych:

Jawność finansów publicznych jest realizowana przez:

§         Jawność sejmowej debaty budżetowej i debat budżetowych jednostek ST.

§         Jawność sejmowej debaty nad sprawozdaniem z wykoania budżetu państwa i debat nad wykonaniem sprawozdań budżetowych jednostek ST.

§         Podawanie do publicznej wiadomości :

- kwot dotacji udzielanych z budżetu państwa i budżetu jednostek ST

-zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych przez MF.

§         Udostępnianie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek należących do sektora finansów publicznych

Formy organizacyjne finansów publicznych:

 

A.    Jednostki Budżetowe

- jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywaja swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostek ST.

Jednostki Budżetowe tworzą; łączą; likwidują:

§         Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na postawie odrębych przepisów- państwowe jednostki budżetowe.

§         Organy stanowiące jednostki ST. Np. rady gminy lub powiatu.

 

Źródła prawa finansowego:

 

1.       Ustrojowe- Konstytucja (akt prawny)

Prawa materialnego (ustawy podatkowe – akt prawny)

Prawa formalnego (ordynacja podatkowa – akt prawny)

2.       Prawa państwowego (podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych)

Prawa lokalnego (ustawa o opłatach i podatkach lokal.)





Finanse publiczne- publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami oraz normy prawne regulujące .

 

ŹRÓDŁA Z PODATKÓW

ŹRÓDŁA NIEPODATKOWE (cła,pożyczki,mandaty)

 

Gminy – podatek od darowizn i spadków, opłata taryfowa, gromadzone są na zasadzie przymusu.

 

Organy finansowe:

§         Naczelnik US

§         Wójt; starosta; burmistrz; prezydent miasta

Finanse publiczne a finanse prywatne:

A.     Finanse publiczne gromadzone na zasadzie przymusu i przeznaczone na zaspokojenie potrzeb publicznych.

B.     Szeroki zakres znaczeniowy.

C.     Operacje finansowe dokonywane w zakresie finansów publicznych, rzutuje na równowagę finansową państwa.

Ustawa o finansach publicznych:

A.     Sektor rządowy – organ władzy publicznej oraz podległe im jednostki organizacyjne w całości lub części finansowane ze środków publicznych.

B.     Sektor samorządowy- jednostki ST. ( gminy, powiaty) i ich organy oraz podległe im jednostki.

Środki publiczne to:

1.       Dochody publiczne- daniny publiczne (podatki i inne dochody wynikające z umów cywilnoprawnych).

2.       Przychody budżetów jednostek ST. pochodzące  ze sprzedaży papierów wartościowych ; prywatyzacji majątku ; z otrzymanych kredytów i pożyczek.

3.       Bezzwrotne środki ze źródeł zagranicznych oraz przychody jednostek organizacyjnych pochodzące z ich działalności.

Finanse publiczne obejmują następujące procesy:

1.       Pobieranie i gromadzenie dochodów na rachunkach bankowych.

2.       Wydatkowanie środków publicznych.

3.       Finansowanie deficytu.

4.       Zaciąganie zobowiązań.

5.       Zarządzanie środkami publicznymi.

6.       Zarządzanie długiem publicznym.

Pytania:

1.        Definicja „Prawo finansowe”

2.        Omów systematykę prawa finansowego ze wskazaniem podstawowych aktów prawnych.

3.        Budowa normy prawno-finansowej + przykłady.

4.        Jakie są źródła prawa finansowego + wskazanie przykładowych aktów prawnych.

5.        Definica „ Finanse Publiczne”

6.        Finanse publiczne a finanase prywatne (podobieństwa i różnice).

7.        Jaki jest zakres podmiotowy ustawy o finansach publicznych.

8.        Co to są środki publiczne.

9.        Jakie procesy obejmują finanse publiczne i co one oznaczają.

10.     Jak realizowana jest w praktyce zasada jawności finansów publicznych.

11.     Jednostki budżetowe:

- zasady tworzenia , łączenia i likwidacji

- zasady finansowe funkcjonowania tych podmiotów

Finanse publiczne i prawo finansowe  (16.10.2010. – wykłady)

Budżet Państwa:

1.       Definicja- jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów:

§         Organów władzy państwowej kontroli i ochrony prawa.

§         Sądów i Trybunałów

§         Administracji rządowej

Budżet Panstwa jest uchwalany w formie ustawy budżetowej na okres roku kalendarzowego, zwanego dalej „rokiem budżetowym”.

2.       Ustawa Budżetowa ustala:

§         Dochody budżetowe państwa wg. Ważniejszych źródeł , części i działów klasyfikacji budżetowej

§         Wydatki budżetu państwa

§         Deficyt budżetu państwa i źródła jego pokrycia ( prywatyzacja, źródła zagraniczne, kredyt, pożyczka, papiery wartościowe )

§         Limity zatrudnienia w administracji rządowej

§         Przychody i rozchody budżetu państwa

§         Plany przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych

§         Zestawienie dotacji dla państwowych agencji i fundacji z udziałem Skarbu Państwa

§         Zakres i kwoty dotacji przedmiotowych

§         Wykaz jednostek otrzymujących dotacje podmiotowe i ich wysokość

 

Projekt ustawy budżetowej zawiera uzasadnienie składające się z:

§         Głównych celów polityki społecznej i gospodarczej

§         Założeń makroekonomicznych na planowany rok budżetowy i dwa kolejne lata dotyczące:

- kształtowania się PKB

- pańswowego długu publicznego i długu Skarbu Państwa

3.       System budżetowy (definicja) – jest to zespół norm prawnych regulujących organizację finansowych organów państwa i instytucji objetych gospodarką budżetową oraz zasady pobierania dochodów pieniężnych na rzecz budżetu państwa, a także zasady ich wydatkowania.

4.       Gospodarka budżetowa polega na:

§         Planowaniu budżetowym

§         Gromadzeniu dochodów budżetowych

§         Dokonywaniu wydatków budżetowych

§         Kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej

5.       Funkcje budżetu:

§         Rozdzielcza (redystrybucyjna)-  gromadzenie podział i wydatkowanie zasobów pieniężnych na sfinansowanie wydatków ponoszonych przez państwo ( sfera budżetowa; fundusze ubezpieczeń społecznych, przedsiębiorstwa, gminy).

Obok wydatków obligatoryjnych wyróżniamy szereg form wspierania procesów gospodarczych:

- dotacje inwestycyjne

- dopłaty do kredytów na wybrane cele

- wydatki związane z poręczeniami państwowymi

- wydatki na promocję eksportu

- wydatki na prywatyzację

W wyniku redystrybucji dochodu budżetu państwa następuje przeniesienie części  dochodow pomiędzy:

- różnymi działami gospodarki narodowej

- różnymi regionami kraju

- różnymi grupami ludności

- różnymi państwami (pożyczki zagraniczne)

§         Kontrolna- ściśle związana z funkcją rozdzielczą, gdyż proces gromadzenia i wydatkowania środków budżetowych jest kontrolowany pod kątem oceny celowości, legalności i efektywności gospodarki budżetowej.

Rodzaje kontroli budżetowej:

Ax ante (wstępna)- ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin