Prawo administracyjne notatki sciagi.docx

(49 KB) Pobierz

1. Zgromadzenie – jest to zgrupowanie co najmniej 15 osób zwołana w celu wspólnych obrad lub cele wspólnego wyrażania stanowiska, w takim pojęciu zgromadzenia mogą zawierać się różne formy aktywności np. Wyrażenie stanowiska w sprawie na prywatnym przyjęciu towarzyskim, jednak reglamentacja administracji publicznej nie dotyczy takich zgromadzeń odnosi się ono tylko do zgromadzeń publicznych przez które rozumie się zgromadzenia na dowolnej przestrzeni dostępnej dla nie określonych imiennie osób. Ustawa nie dotyczy ograniczonych przez organy prawa lub organy samorządu terytorialnego oraz zgromadzeń które odbywają się w ramach działalności kościoła lub związków wyznaniowych.

Postępowanie w sprawach dotyczących zgromadzenia.

Postępowanie w sprawach dotyczących zgromadzeń jest zadaniem zleconym gminy. Organem odwoławczym od decyzji wydanych w tych sprawach jest wojewoda. Decyzje administracyjne wydaje wójt, burmistrz, prezydent, natomiast rada gminy może określić miejsca w których organizowanie zgromadzeń publicznych nie wymaga zawiadomienia. Przeprowadzenie zgromadzenia publicznego wymaga uprzedniego zawiadomienia organu gminy (wójt, burmistrz, prezydent) właściwego ze względu na miejsce zgromadzenia. Organizator jest zobowiązany złożyć to zawiadomienie w taki sposób aby wiadomość o zgromadzeniu dotarła nie później niż na 3 dni nie wcześniej niż 30 dni przed datą zgromadzenia. Zawiadomienie musi zawierać elementy wskazane w art.7 ustęp 2 min. Imię i nazwisko organizatora cel i program zgromadzenia, godzinę rozpoczęcia, czas trwania. Decyzja o zliczenie zgromadzenia może być wydany jeżeli jego cel sprzeciwia się ustawie oraz narusza przepisy karne orz gdy odbycie zgromadzenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi albo imieniu w znacznych rozmiarach.

 

Stowarzyszenie – jest dobrowolnym, samorządowym trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Cechami są: dobrowolność, samorządność, trwałość, niezarobkowy charakter.

 

Rodzaje stowarzyszeń

Stowarzyszenia zrejestrowane – dla powstania tego stowarzyszenia wymagane jest zgłoszenie co najmniej 15 osób powołanie komitetu założycielskiego. Rejestry stowarzyszeń są jawne i dostępne dla każdego. Stowarzyszenia mogą posiadać majątek pochodzący ze składek, darowizn oraz z działalności gospodarczej. Każde stowarzyszenie powinno posiadać władzę do których ustawa w Art 11 zalicza : walne zebrania członków które stanowi najwyższą władzę, zarząd, organ kontroli wewnętrznej.

Stowarzyszenie zwykłe – nie posiadające osobowości prawnej, dla jego założenia wystarcza zgłoszenie co najmniej 3 osób, uchwalenie regulaminu który określa min. Nazwę, cel, teren, środki działania, siedzibę, przedstawicieli reprezentujących stowarzyszenie. Stowarzyszenia zwykłe nie mogą prowadzić działalności gospodarczej, nie mogą przyjmować darowizn, zapisów otrzymywać dotacji, a także korzystać z ofiarności publicznej. Środki na swoje działalności uzyskuje ze składek członkowskich.

Związki stowarzyszeń – zgodnie z art 22 ustawy stowarzyszenia w liczbie co najmniej 3 mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami stowarzyszeń mogą być także inne osoby prawne z tym że takie osoby prawne, które mają cele zarobkowe mogą być jedynie członkami wspierającymi.

 

Tworzenie i przystępowanie do stowarzyszeń

Podstawowe znaczenie dla tworzenia stowarzyszeń posiada problem wolności zrzeszania sie i możliwość wprowadzania ograniczeń w tym zakresie. Ustawowe ograniczenia mogą dotyczyć tylko materii na które zezwalają ratyfikowane przez Polskę umowy międzynarodowe dopuszczają one wprowadzenie ograniczeń ze względu na bezpieczeństwo państwowe i publiczne ochronę porządku, zdrowia, moralności, wolności innych osób przewidują możliwość wprowadzenia ograniczeń podmiotowych dotyczących proc. Adm. państwowej członków sił zbrojnych lub policji.

Prawo tworzenia stowarzyszeń ustawa przyznaje:

           obywatelom polskim mającym pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawionych prawa publicznego

           małoletni w wieku od 16 do 18 lat którzy maja ograniczoną zdolność do czynności prawnych mogą należeć do stowarzyszeń i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.

           Małoletni powyżej 16 lat mogą za zgodą przedstawicieli ustawowych należeć do stowarzyszeń bez prawa udziału w głosowaniu na walnym zgromadzeniu oraz bez korzystania biernego i czynnego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia jeżeli jednostka organizacyjna stowarzyszenia zrzesza wyłącznie małoletnich mogą oni wybierać i być wybierani do władzy jednostki.

           Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania w Polsce mają zrzeszać sie w stowarzyszeniach zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli Polskich.

           Cudzoziemcy nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Polski mogą wstępować do stowarzyszeń których statuty przewidują taką możliwość.

 

Rodzaje aktów stanu cywilnego

Akt urodzenia – urodzenie dziecka należy zgłosić w terminie 14 dni od dnia urodzenia (gdy dziecko ur. Się martwe w terminie 3 dni) ustawa określa kolejność .............. zobowiązanych do zgłoszenia urodzenia są to:

- ojciec dziecka albo matka jeżeli stan jej zdrowia na to pozwala albo inna osoba obecna przy porodzie (lekarz) gdy dziecko urodziło się w ....... obowiązek zgłoszenia należy do tego zakładu. Zgłoszenia urodzenia dokonuje się …….. na piśmie zgłoszenie urodzenia dokonują ….. lekarz, położna. Do aktu urodzenia wpisuje się nazwisko imię (imiona), płeć miejsce i datę urodzenia, nazwisko i nazwiska rodowe imiona, miejsca i daty urodzenia oraz miejsce zameldowania rodziców.

Akt małżeństwa KRO stanowi że małżeństwo może być zawarte w formie świeckiej gdy mężczyzna i kobieta złożą oświadczenie przed kierownikiem USC że wstępują w związek małżeński, albo małżeństwo może mieć charakter wyznaniowy gdy w obecności duchownego oświadczą wolę zawarcia małżeństwa. Akt małżeństwa sporządza się niezwłocznie po jego zawarciu do aktu małżeństwa wpisuje się nazwiska i imiona osób zawierających małżeństwo ich nazwiska rodowe, stan cywilny, miejsce i daty urodzenia, miejsce zamieszkania, miejsce i daty zawarcia małżeństwa, nazwisko i imiona oraz nazwiska rodowe rodziców, nazwiska i imiona świadków, nazwisko które będą nosić osoby zawierające małżeństwo po jego zawarciu oraz nazwisko dzieci, …………… , że osoby zawierające małżeństwo złożyły zgodne oświadczenie o wstąpieniu w związek małżeński.

Akt zgonu – zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności: małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub ………, osoby zamieszkałe w lokalu w którym nastąpił zgon, osoby które były obecne przy zgonie administrator domu w którym nastąpił zgon. Jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie do zgłoszenia zobowiązany jest szpital. Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu do aktu wpisuje się nazwisko imię rodowe, stan cywilny, miejsce i datę urodzenia, miejsce zamieszkania zmarłego, datę godzinę miejsce zgonu lub znalezienia zwłok, nazwisko i imię oraz nazwisko rodowe małżonka oraz rodziców osoby zmarłej.

 

Zasady dotyczące aktów stanu cywilnego.

Ustawa przewiduje pewne zasady ogólne dotyczące sporządzania aktów stanu cywilnego i prowadzenia ksiąg

- akty urodzenia, małżeństwa i zgonu sporządza się oddzielnie dla każdego rodzaju aktu

- akt stanu cywilnego mogą zawierać tylko dane wymagane przez prawo,  …….................... dobra osobiste.

- kierownik USC obowiązany jest żądać dowodów potwierdzających prawidłowość danych zgłoszonych do wpisu do ksiąg stanu cywilnego, a w razi potrzeby przeprowadza postępowanie wyjaśniające.

- właściwość miejscowa – urodzenie oraz zgon osoby rejestruje się w USC miejsce takiego zdarzenia. (jeżeli dziecko urodziło się na polskim statku lub samolocie lub zgon osoby nastąpił na polskim statku lub samolocie zdarzenie rejestruje się w USC).

Właściwość miejscowa w sprawach aktu stanu cywilnego  ?????????

 

Przesłanki zmiany imienia i nazwiska

W rozumieniu ustawy:

- zmiana imienia oznacza zmiana na inne imię lub zmianę pisowni imienia

- zmiana nazwiska oznacza zmianę na inne nazwisko, zmianę pisowni nazwiska lub zmianę nazwiska ze względu na formę właściwą dla rodzaju żeńskiego lub męskiego.

 

Zmianę nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów gdy dotyczą zmiany:

1.     Imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nieliczącego się z godnością człowieka

2.     Na imię lub nazwisko używane

3.     Na imię lub nazwisko które zostało bezprawnie zmienione

4.     Na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa którego obywatelstwo również się posiada.

??????????????????????

 

Zasady dotyczące zmiany imienia lub nazwiska ??????


Pojęcie przedsiębiorcy i działalności gospodarczej

Przedsiębiorca – osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną której osoba przyznaje zdolność prawną wykonujące we własnym imieniu działalność ,………..

Działalność gospodarcza – jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

 

Zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej

?????

 

 

Ewidencja działalności gospodarczej

Gminy prowadzą ewidencję działalności gospodarczej wykonywanej przez osoby fizyczne do końca 2001r chyba że sejm przedłuży ten termin z uwagi na ……………. Termin ten był później przedłużony do końca 2003r. aż w końcu odstąpiono od przekazania ewidencjonowania działalności gospodarczej osób fizycznych przez sądy 02.07.2004r. została uchwalona ustawa o swobodzie działalności gospodarczej Dz. U. z 2010r ……

 

 

 

 

 

 

Zawieszenie działalności. Przedsiębiorca po rozpoczęciu dział gosp. jeżeli nie przynosi ona oczekiwanych skutków może zawiesić dział. Możliwość taka dotyczy wyłącznie przedsiębiorców nie zatrudniających pracowników. Zawieszenie jest możliwe od 1 miesiąca a maksymalnie do 24 miesięcy. W przypadku spółki cywilnej zawieszenie jest możliwe jeżeli dotyczy wszystkich wspólników. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może podejmować dział gosp., czas ten przeznaczony ma być bowiem na zabezpieczenie majątku i ewentualne uczestniczenie w postępowaniach dotyczących działalności podejmowanej przed zawieszeniem. W tym czasie przedsiębiorca ma prawo regulować swoje należności i obowiązki, w tym czasie może zostać poddany kontroli. Zawieszenie oraz ponowne podjecie dział następuje na wniosek przedsiębiorcy.

Cechy działalności gospodarczej:

1. Charakter zawodowy.

2. Powtarzalność podejmowanych zadań.

3. Podporządkowanie zasadzie racjonalnego gospodarowania.

4. Uczestnictwo w obrocie gospodarczym.

Podstawowe wyznaczniki działalności gospodarczej (przesłanki):

1. Gospodarczy charakter prowadzonej działalności;

2. Ukierunkowanie na osiąganie zysków;

3. Samoistny charakter działalności gospodarczej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawo administracyjne to zespół norm prawnych dotyczących administracji w sensie przedmiotowym i podmiotowym. W ramach prawa administracyjnego wyróżnia się:

a) normy ustrojowe regulujące tworzenie, obsadzanie organów administracji, ich budowę wewnętrzną oraz wzajemne relacje między mini,

b) normy prawa materialnego określające prawa i obowiązki podmiotów podlegających administrowaniu, skutki nieprzestrzegania norm, organy właściwe do rozstrzygania spraw oraz treść decyzji co do praw i obowiązków,

c) normy prawa procesowego regulują tok czynności podejmowanych przez organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm prawa materialnego, a gdy zajdzie taka konieczność w celu przymusowego wykonania decyzji. Normy prawa materialnego stanowią podstawę do wydawania decyzji administracyjnych oraz wyroków sądów administracyjnych, przepisy procesowe gwarantują poprawne rozpoznanie i rozstrzygnięcie sprawy,

d) normy prawa materialnego to normy zawarte w przepisach prawa administracyjnego powszechnie obowiązującego, które określają treść praw i obowiązków (zachowanie się) ich adresatów. Wyodrębnienie materialnego prawa administracyjnego napotyka na trudności z uwago na to, że brak kodeksu materialnego, brak ten wynika z faktu, iż regulacja administracyjno – prawna jest niezwykle obszerna oraz podlega ciągłym zmianom, trudności wynikają również z tego, że administracja publiczna podejmuje działania dotyczące obywateli lub podmiotów organizacyjnie od niej zależnych, ale działania te nie mają form aktów władczych, nie tworzą praw i obowiązków, ale zostały w prawie administracyjnym uregulowane np. administracja organizuje akcje pomocy w usuwaniu szkód spowodowanych powodzią, udziela pomocy przy realizacji różnych inicjatyw społecznych, czyli administracja w takich sytuacjach jest organizatorem działań na rzecz dobra powszechnego. Działalność taka określa się jako działalność niewładczą administracji. Druga sferą działalności administracji jest tzw. świadczenie usług, czyli zaspakajanie potrzeb jednostki w dziedzinie socjalnej, bytowej, oświatowo–kulturalnej. Mówimy tu o tzw. administracji świadczącej, obejmuje świadczenia w dziedzinie zdrowia, pomocy społecznej, usług socjalnych, gospodarki komunalnej, szkolnictwa. Materialne prawo administracyjne nie ma ściśle wyznaczonego zakresu rzeczowego. Przedmiotem jest ochrona prawnych dóbr zbiorowych lub indywidualnych, ochrona wolności i własności.

 

Typy norm prawa administracyjnego materialnego

1. normy konkretyzowane przez akt administracyjny – przepisy prawa administracyjnego materialnego ustalają przesłanki, na podstawie których organ administracji w drodze aktu administracyjnego nakłada na indywidualnie określonego adresata obowiązki lub przyznaje określone uprawnienie. Konkretyzacja norm ogólnych (zawartych w akcie prawa powszechnie obowiązującego) następuje poprzez akt administracyjny, czyli decyzje w rozumieniu KPA lub ordynacji podatkowej.

Prawo materialne określa warunki na jakich następuje odebranie, nadanie lub ograniczenie praw jednostki np. Ustawa o gospodarce  nieruchomościami ustala warunki na jakich może nastąpić wywłaszczenie nieruchomości, prawo budowlane określa warunki pozwolenia na budowę.

2. normy bezpośrednio stosowane – czasami normy materialne określają wprost bez potrzeby wydania aktu indywidualnego (aktu stosowania prawa) obowiązki adresata, a rola organu administracji publicznej sprowadza się do kontroli ich przestrzegania i ewentualnie realizacji obowiązków za pomocą środka przymusu egzekucyjnego takie normy zawiera np. prawo o ruchu drogowym (które określa obowiązki uczestników ruchu drogowego, stosowanie się do sygnałów i znaków, korzystanie z chodnika), prawo ochrony środowiska (określająca sposób korzystania z gruntu, sposoby ochrony wód), czasami wyodrębnia się różnego rodzaju inspekcje, np. sanitarną, drogową czy tez nadzory np. budowlane, których celem jest kontrola czy adresat norm powszechnie obowiązujących, z których wprost wynikają określone obowiązki przestrzega nakazów i zakazów, w następstwie tych czynności kontrolnych mogą być wydawane decyzje administracyjne, np. organ nadzoru budowlanego wydaje decyzje o rozbiórce obiektu budowlanego lub sankcje egzekucyjne lub kary, np. kary pieniężne za naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska.

3. normy konkretyzowane przez czynności materialno – techniczne – normy prawa materialnego ustalają prawa i obowiązki adresata bez potrzeby wydania aktu indywidualnego (decyzji), ale jednocześnie nakładają na organ administracji publicznej obowiązek podjęcia określonej czynności materialno – technicznej (urzędowej), polegającej np. na prowadzeniu rejestru np. pojazdów mechanicznych, prowadzeniu ewidencji np. działalności gospodarczej organ wydaje dowody rejestracyjne, zaświadczenia np. zaświadczenie do ewidencji działalności gospodarczej, dowody osób, paszporty, w przypadku odmowy dokonania takich czynności wprowadza się wymóg wydania decyzji administracyjnej, aby strony mogły skorzystać ze środków ochrony przewidzianych w KPA.

 

Działy prawa administracyjnego materialnego

1. wolności obywatelskie i prawa człowieka (ustawa Prawo prasowe, ustawa O dostępie do informacji publicznej, ustawa O ochronie danych osobowych).

2. status prawny jednostki (ustawa O obywatelstwie polskim, ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych, Prawo o aktach stanu cywilnego).

3. wolne zawody – zawody, których wykonywanie wymaga odpowiedniego wykształcenia, korzystania z wiedzy fachowej, samodzielności, doświadczenia. Reglamentacja administracyjno – prawna w tym zakresie polega na ustalaniu zasad wykonywania zawodu, wydawania uprawnień do jego wykonywania i ich zwieszania lub cofania.

4. funkcje policyjne – charakterystyczne jest występowanie stanów zagrożenia, np. klęsk żywiołowych, powodzi, pożarów, chorób zakaźnych i sięganie do środków nadzwyczajnych (łącznie z przymusem), bezpośrednich, stanowionych w szczególnym trybie.

5. reglamentacja działalności gospodarczej – zasada swobody działalności gospodarczej oraz równości podmiotów powoduje konieczność ustalenia zasad reglamentacji do niektórych rodzajów działalności gospodarczej.

6. ingerencja administracyjna w sferze własności nieruchomości np. wywłaszczenie nieruchomości, ograniczenia wynikające z prawa budowlanego oraz zagospodarowania przestrzennego.

7. rzeczy publiczne – do rzeczy publicznych zalicza się majątek administracyjny, czyli obiekty należące do urzędów państwowych samorządowych, ale także rzeczy, majątek użytku publicznego przeznaczone dla każdego, np. ulice, place, parki. Rzeczy publiczne są objęte regulacją prawa administracyjnego, korzystanie z nich jest dostępne dla każdego, czasami przepisy wprowadzają obowiązek korzystania z urządzeń użyteczności publicznej, np. wodociągów, kanalizacji.

8. sfery specjalne – jest to ingerencja prawa na specjalnie wyodrębnionych terenach, które ze względu na swoją specyfikę wymagają odrębnego zarządu, np. z uwagi na ochronę środowiska wyróżnia się obszary szczególnej ochrony, parki narodowe,

9. ciężary publiczne – świadczenia pieniężne (podatki), świadczenia osobiste i rzeczowe nakładane w stanach wyższej konieczności lub innych stanach szczególnych.

10. administracja świadcząca – pomoc społeczna i zabezpieczenie społeczne.

                                                                                                                                                          19.03.2011r.

Adminitracyjno – prawna regulacja niektórych wolności (swobód) jednostki

              Konstytucja gwarantuje szerokie korzystanie z wolności i praw każdemu kto znajduje się pod władzą RP. Niektóre prawa i obowiązki są związane z obywatelstwem polskim. Niektóre prawa wolnościowe inaczej swobody są przedmiotem szczególnego zainteresowania prawa administracyjnego. Zalicza się tutaj konstytucyjnie gwarantowane prawo zrzeszania się, prawo do ochrony danych osobowych, prawo do pozyskiwania informacji o działalności organów w administracji publicznej. Typowa regulacja administracyjna dotycząca „wolności słowa” nie istnieje, ustawa Prawo prasowe jej nie przewiduje. Ingerencja administracyjno – prawna w zakresie stowarzyszania się sprowadza się głównie do funkcji kontrolnych i nadzorczych i podyktowana jest przede wszystkim względami zapewnienia spokoju, bezpieczeństwa, porządku publicznego. Są to przepisy typu policyjnego. Natomiast nowa generacja praw w sferze informatycznej (ochrona danych osobowych i dostęp do informacji publicznej) dotyczy roszczeń jednostki obywatela i ochrony praw innych podmiotów, ponadto na tej płaszczyźnie może dochodzić do konfliktu między interesem publicznym a prywatnym.

 

Prawo zrzeszania się (stowarzyszenia)

              Konstytucja w art.58 stanowi, że każdemu zapewnia się wolność zrzeszania się. Zakazane są zrzeszenia, których cel lub działalność są sprzeczne z Konstytucją lub ustawą. O odmowie rejestracji zrzeszenia stanowi sąd i tylko sąd może zakazać działania zarejestrowanemu zrzeszeniu. W sprawach rejestracji zrzeszeń, nadzoru nad nimi Konstytucja odsyła do ustawy i jest nią ustawa z 7.04.1989r. Prawo o stowarzyszeniach Dz.U. Z 2001r. nr 79 poz.855 z późniejszymi zmianami. Definicję legalną zawiera art. 2 ustawy, który stanowi, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Charakterystycznymi cechami stowarzyszenia są zatem:

1. dobrowolność – co oznacza, że nikogo nie można zmusić do przynależenia do stowarzyszenia, nie można wprowadzać ograniczeń dotyczących występowania ze stowarzyszenia, jak również istnieje zakaz tworzenia stowarzyszeń, w których obowiązuje reguła bezwzględnego posłuszeństwa ich członków wobec władz stowarzyszenia,

2. samorządność – oznacza samodzielność w ustalaniu przez stowarzyszenie celów, programów działania, struktur organizacyjnych (art.2 ustęp 2),

3. trwałość – oznacza, że stowarzyszenia nie powołuje się dla doraźnych celów, ale oznacza pewną ciągłość w działaniu. Cecha ta odróżnia stowarzyszenia od zgromadzeń, manifestacji, chociaż może okazać się byt (istnienie) danego stowarzyszenia nie był trwały, gdyż wkrótce po jego założeniu uległo ono rozwiązaniu,

4. niezarobkowy charakter – dla celów zarobkowych powołuje się inne jednostki organizacyjne (np. spółki, przedsiębiorstwa), natomiast stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej jej członków, z tym że zgodnie z art.2 ustęp 3 stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, do prowadzenia swych spraw i może prowadzić zgodnie z art.34 ustawy może prowadzić działalność gospodarczą, z tym, że dochód z prowadzenia działalności gospodarczej stowarzyszenia służy do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jej członkami.

 

              Art.7 ustawy wyłącza spod ustawy organizacje społeczne działające na podstawie odrębnych ustaw, np. PCK lub omów międzynarodowych, w których Polska jest stroną (kościoły i inne związki wyznaniowe, komitety wyznaniowe i partie polityczne). Odrębne regulacje dotyczą również studentów. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym przewiduje, że studenci mogą zawierać i tworzyć uczelniane organizacje studenckie. Podstawowe znaczenie dla tworzenia stowarzyszeń posiada problem wolności zrzeszania się i możliwość wprowadzania ograniczeń w tym zakresie. Ustawowe ograniczenia mogą dotyczyć tylko materii na które zezwalają ratyfikowane przez Polskę umowy międzynarodowe. Dopuszczają one wprowadzanie ograniczeń ze względu na bezpieczeństwo państwowe i publiczne, ochronę porządku, zdrowia, moralności, wolności innych osób, przewidują również możliwość wprowadzenia ogra...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin