Wykład II 13.10.2010
Zasada hierarchiczności konstytucja ustawy umowy ratyfikowane międzynarodowe rozporządzenia akty prawa miejscowego
Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne
· Swoistość prawa administracyjnego specyfika jego źródeł
· Powszechnie obowiązywania – kryterium adresata do każdego do kogo skierowane i spełniającego dane warunki
System źródeł prawa
· Składa się na niego liczna grupa urozmaiconych źródeł które w znacznj miesze pochodzą od samej administracji
· ……
System źródeł
Rodzaje źródeł prawa adm.
· Ze względu na usytuowanie organu stanowiącego akt normatywny ( Sejm i Senat)
· Charakter ob. Zewnętrzny wewnętrzny (ustawy, zarządzenia, akty prawa wewnętrznego)
· Rozróżnienie treści aktu prawnego
Akty prawa powszechnie obowiązującego
· Konstytucja
· Ratyfikowane umowy m
· Prawo UE
· Ustawy
· Ratyfikacja umowy międzynarodowe mała ratyfikowane
· Rozporządzenia
· Akty prawa miejscowego
Akty stosowania prawo o charakterze wewnętrznym
· Uchwały sejmu senatu rady ministrów
· Zarządzenie prezydenta prezesa rady ministrów oraz ministrów
· Akty prawa miejscowego o charakterze wew.
· Nieratyfikowane umowy międzynarodowe
· Wytyczne regulaminy ogólniki instrukcje akty zakładowe
Konstytucja jako źródło prawa administracyjnego
· Znaczenie unormowań konstytucyjnych
Niezgodność aktu z konstytucją – urzędnik wydaje decyzje na podstawie błędnego akty daje odwołanie i wyczerpuje drogę odwoławczą później zwraca się do sądu administracyjnego i zwraca się do sądu adm. i może sędzia ma takie uprawnienie ( jeśli to rozporządzenie ) są związani tylko ustawą. Przy błędności w ustawie – sędzia NSA zapyta się Trybunału.
- przepis zgodny ale może w tej sytuacji inaczej interpretować
· Organy określa
· Wywodzą się podstawowe zasady prawa administracyjnego:
- zasada równości
-zasady ogólne prawa adm
· Art. 8
· Bezpośrednie stosowanie przepisów chyba że konstytucja stanowi inaczej
USTAWA:
Wszystko co istotne dla państwa
Rozporządzenia z mocą ustawy
· Art. 234 Konstytucji
· Jeżeli w czasie stanu wojennego sejm nie może zebrać się posiedzenie ……(…)
UMOWA MIĘDZYNARODOWA :
Dwa modele :
· dualizm –system prawa międzynarodowego i wew. danego państwa są od siebie niezależne. Ważniejsza prawo międzynarodowe
· monizm – prawo międzynarodowe i wew. są jednym systemem. Ważniejsze prawo wewnętrzne przy kolizji ?
Umowy międzynarodowe
Metody zapewnienia skuteczności norm prawa międzynarodowego w krajowych porządkach prawnych
· Metody recepcyjne- powtórzenie, transformacja – generalna szczegółowa
· nierecepcyjne – adopcja, odesłanie , inkorporacja , obowiązywanie ex prokco vigore
Umowy międzynarodowe (str.32)
· umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ( art. 87-91 konst. RP ( obciążenie państwa pod względem finansowym, sprawy dotyczące pokoju i sojuszu, ograniczenie praw i wolności obywatelskiej
· umowy międzynarodowe ratyfikowane bez uprzedniej zgody
· umowy Międzynarodowe niepodlegające ratyfikacji
Prawo UE
· prawo pierwotne – traktaty założycielskie , traktaty nowelizujące,
· prawo wtórne – dyrektywy (nie ma odpowiednika w naszym prawodawstwie) - niedopuszczalne bezpośrednie stosowanie. Wyjątek: gdy jej postanowienia są dokładne ) rozporządzenia – tworzą normy o charakterze generalnym, ogólnym odpowiadają naszym ustawom. Norma prawa wew. odsyła do dyrektywy; decyzje – tożsame z naszymi decyzjami adm. Akt o charakterze generalnym i ogólnym (inaczej niż u nas w tej kwestii)
ustawa – prawo UE = Prawo UE
konstytucja – prawo UE = Konstytucja. Rozwiązanie:
- zmiana norm prawa UE
-wystąpienie z UE
-zmieniamy konstytucje
Akty niewiążące UE
· Opinie zalecenie
· Zielone księgi
· Białego księgi
· Itp.
Ogłaszanie aktów prawa UE
· Dziennik urzędowy wspólnot zwany dziennikiem urzędowym
· L- obowiązuje ma najwyższe znaczenie
· Dziennik urzędowy C – komisja europejska uważa za ważne
· Seria – S- przetargi organizowane przez wspólnoty
Rozporządzenie nasze:
Akty normatywne wydawane na podstawie upoważnień ustawowych przez organy władzy wykonawczej Stanowią przejaw prawodawstwa delegowanego dekoncentracji prawotwórstwa.
Stanowienie i stosowania prawa jednocześnie.
Upoważnienie i wytyczne rozporządzenia:
· Organy
· Zakres działania
Fakultatywne rozporządzenie – organ może
Obligatoryjne – czego dotyczy rozporządzenie
Wytyczne – jakie elementy muszą być uwzględnione . Zawarta w jednym przepisie lub w kilku przepisach. Może być w kilku aktach . Ma odnosić się co będzie w danym akcie zawarte
Upoważnienie art. uwzględniając, mając na względzie, biorąc pod uwagę àpo tych słowach wytyczna
Upoważnienie z wytyczną „uwzględniając” Prawo o szkolnictwie wyższym art. 6.1
Mechanizm konkretyzacji normy prawnej
Np. obowiązek pobierania nauki do 18 roku życia nie musi być wydanej decyzji . Wystarczy norma.
Np. Instrument żeby z normy ogólnej robić szczegółową. Mechanizm może być z pominięciem rozporządzenia.
Inaczej z aktami prawa miejscowego – upoważnienie różny się od wydania rozporządzenia.
· Statut – upoważnienie jest generalne a inne przepisy dopracowują rozporządzenie
· Przepisy wykonawcze konkretyzacja normy- przepis bardzo szczegółowy .
· Przepisy porządkowe – upoważnienie wydawane przy zagrożeniu mienia i życia. Przy braku danej regulacji .
Akty prawa miejscowego wykonawcze porządkowe ustrojowe itd.
Cechy:
· Przez ściśle określone organy
· Normy generalne i abstrakcyjne
· Władcze oddziaływanie
· Muszą być dla swojego obowiązywanie do swojego publikowania – Wojewódzki dziennik urzędowy
· Przepisy porządkowe – wójt burmistrz , rada powiatu zarząd, wojewoda (terytorialnie) Obwieszczenie zwyczajowo przyjęty . 3 dn. Od momentu obwieszczenia lub od razu po. Zatwierdzony przez radę gminy i radę powiatu. Gdy rada się nie zgadza to ma powiedzieć co zrobić z os. które go zastosowały. Wymaga obwieszczenia i opublikowania w woj. dzienniku urzędowym.
· Przedstawione woj. do postępowania nadzorczego
gosicka