Wykład I -II Legislacja adm.docx

(18 KB) Pobierz

Wykład II 13.10.2010

Zasada hierarchiczności  konstytucja ustawy umowy ratyfikowane międzynarodowe rozporządzenia akty prawa miejscowego

Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne

·         Swoistość prawa administracyjnego specyfika jego źródeł

·         Powszechnie obowiązywania – kryterium adresata do każdego do kogo skierowane i spełniającego dane warunki

System źródeł prawa

·         Składa się na niego liczna grupa urozmaiconych źródeł które w znacznj miesze pochodzą od samej administracji

·         ……

System źródeł

Rodzaje źródeł prawa adm.

·         Ze względu na usytuowanie organu stanowiącego akt normatywny ( Sejm i Senat)

·         Charakter ob. Zewnętrzny wewnętrzny (ustawy, zarządzenia, akty prawa wewnętrznego)

·         Rozróżnienie treści aktu prawnego

Akty prawa powszechnie obowiązującego

·         Konstytucja

·         Ratyfikowane umowy m

·         Prawo UE

·         Ustawy

·         Ratyfikacja umowy międzynarodowe mała ratyfikowane

·         Rozporządzenia

·         Akty prawa miejscowego

Akty stosowania prawo o charakterze wewnętrznym

·         Uchwały sejmu senatu rady ministrów

·         Zarządzenie prezydenta prezesa rady ministrów oraz ministrów

·         Akty prawa miejscowego o charakterze wew.

·         Nieratyfikowane umowy międzynarodowe

·         Wytyczne regulaminy ogólniki instrukcje akty zakładowe

 

Konstytucja jako źródło prawa administracyjnego

·         Znaczenie unormowań konstytucyjnych

 

                          Niezgodność aktu z konstytucją – urzędnik wydaje decyzje na podstawie błędnego akty daje odwołanie i wyczerpuje drogę odwoławczą później zwraca się do sądu administracyjnego i zwraca się do sądu adm. i może sędzia ma takie uprawnienie ( jeśli to rozporządzenie ) są związani tylko ustawą. Przy błędności w ustawie – sędzia NSA zapyta się Trybunału.

- przepis zgodny ale może w tej sytuacji inaczej interpretować

·         Organy określa

·         Wywodzą się podstawowe zasady prawa administracyjnego:

- zasada równości

-zasady ogólne prawa adm

·         Art. 8

·         Bezpośrednie stosowanie przepisów chyba że konstytucja stanowi inaczej

USTAWA:

Wszystko co istotne dla państwa

Rozporządzenia z mocą ustawy

·         Art. 234 Konstytucji

·         Jeżeli w czasie stanu wojennego sejm nie może zebrać się posiedzenie ……(…)

 

UMOWA MIĘDZYNARODOWA :

Dwa modele :

·         dualizm –system prawa międzynarodowego i wew. danego państwa są od siebie niezależne. Ważniejsza prawo międzynarodowe

·         monizm – prawo międzynarodowe i wew. są jednym systemem. Ważniejsze prawo wewnętrzne przy kolizji ?

 

Umowy międzynarodowe

Metody zapewnienia skuteczności norm prawa międzynarodowego w krajowych porządkach prawnych

·         Metody  recepcyjne- powtórzenie, transformacja – generalna szczegółowa

·         nierecepcyjne – adopcja, odesłanie , inkorporacja , obowiązywanie ex prokco vigore

Umowy międzynarodowe (str.32)

·         umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ( art. 87-91 konst. RP ( obciążenie państwa pod względem finansowym, sprawy dotyczące pokoju i sojuszu, ograniczenie praw i wolności obywatelskiej

·         umowy międzynarodowe ratyfikowane bez uprzedniej zgody

·         umowy Międzynarodowe niepodlegające ratyfikacji

 

 

Prawo UE

·         prawo pierwotne – traktaty założycielskie , traktaty nowelizujące,

·         prawo wtórne dyrektywy (nie ma odpowiednika w naszym prawodawstwie)  - niedopuszczalne bezpośrednie stosowanie. Wyjątek: gdy jej postanowienia są dokładne ) rozporządzenia – tworzą normy o charakterze generalnym, ogólnym odpowiadają naszym ustawom. Norma prawa wew. odsyła do dyrektywy; decyzje – tożsame z naszymi decyzjami adm. Akt o charakterze generalnym i ogólnym (inaczej niż u nas w tej kwestii)

 

ustawa – prawo UE = Prawo UE

konstytucja – prawo UE = Konstytucja. Rozwiązanie:

- zmiana norm prawa UE

-wystąpienie z UE

-zmieniamy konstytucje

 

Akty niewiążące UE

·         Opinie zalecenie

·         Zielone księgi

·         Białego księgi

·         Itp.

Ogłaszanie aktów prawa UE

·         Dziennik urzędowy wspólnot zwany dziennikiem urzędowym

·         L- obowiązuje ma najwyższe znaczenie

·         Dziennik urzędowy C – komisja europejska uważa za ważne

·         Seria – S- przetargi organizowane przez wspólnoty

 

Rozporządzenie  nasze:

Akty normatywne wydawane na podstawie upoważnień ustawowych przez organy władzy wykonawczej Stanowią przejaw prawodawstwa delegowanego dekoncentracji prawotwórstwa.

Stanowienie i stosowania prawa jednocześnie.

             

              Upoważnienie i wytyczne  rozporządzenia:

·         Organy

·         Zakres działania

Fakultatywne rozporządzenie – organ może

Obligatoryjne – czego dotyczy rozporządzenie

Wytyczne – jakie elementy muszą być uwzględnione . Zawarta w jednym przepisie lub w kilku przepisach. Może być w kilku aktach . Ma odnosić się co będzie w danym akcie zawarte

Upoważnienie art. uwzględniając, mając na względzie, biorąc pod uwagę àpo tych słowach wytyczna

Upoważnienie z wytyczną  „uwzględniając” Prawo o szkolnictwie wyższym art. 6.1

 

Mechanizm konkretyzacji normy prawnej

  1. Ustawa zawiera normy prawa o największym stopniu ogólności
  2. Rozporządzenie musi umożliwiać ich wykonanie
  3. Indywidualna czynność z zakresu organu adm. publicznej

Np. obowiązek pobierania nauki do 18 roku życia nie musi być wydanej decyzji . Wystarczy norma.

Np. Instrument żeby z normy ogólnej robić szczegółową. Mechanizm może być z pominięciem rozporządzenia.

Inaczej z aktami prawa miejscowego – upoważnienie różny się od wydania rozporządzenia.

 

·         Statut – upoważnienie jest generalne a inne przepisy dopracowują rozporządzenie

·         Przepisy wykonawcze konkretyzacja normy- przepis bardzo szczegółowy .

·         Przepisy porządkowe – upoważnienie wydawane przy zagrożeniu mienia i życia. Przy braku danej regulacji .

 

Akty prawa miejscowego wykonawcze porządkowe ustrojowe itd.

Cechy:

·         Przez ściśle określone organy

·         Normy generalne i abstrakcyjne

·         Władcze oddziaływanie

·         Muszą być dla swojego obowiązywanie do swojego publikowania – Wojewódzki dziennik urzędowy

·         Przepisy porządkowe – wójt burmistrz , rada powiatu zarząd, wojewoda (terytorialnie) Obwieszczenie zwyczajowo przyjęty . 3 dn. Od momentu obwieszczenia lub od razu po. Zatwierdzony przez radę gminy i radę powiatu. Gdy rada się nie zgadza to ma powiedzieć co zrobić z os. które go zastosowały. Wymaga obwieszczenia i opublikowania w woj. dzienniku urzędowym.

·         Przedstawione woj. do postępowania nadzorczego

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin