ustny psychologia.doc

(30 KB) Pobierz

1.      Definicja etyki zawodowej

Przez etykę zawodową jakiejś grupy rozumie się najczęściej doktrynę moralną, systematyzującą oceny i normy związane z wykonywaniem określanego zawodu.

Etyka zawodowa występuje w trzech znaczeniach:

·         Norm określających jak przedstawiciele danego zawodu winni się zachowywać

·         Przekonań moralnych przedstawicieli danego zawodu

·         Ocen etycznych zachowań przedstawicieli danego zawodu

 

2.      Zadania i funkcje etyki zawodowej

Głównym zadaniem etyki zawodowej jest regulowanie stosunku wewnętrznego środowiska zawodowego, czyli budowanie solidarności, współpracy, życzliwości.

Zasady etyki zawodowej występują w postaci nakazów i zakazów.

 

3.      Moralność a etyka zawodowa

Pojęcia etyki i moralności występują jako wieloznaczne i łączą się ze sobą. Moralność splata się bardzo ściśle z prawem i obyczajowością, stanowiącą szersze tło, w którym moralność jest składnikiem szczególnie istotnym ponadto łączy się ona z zasadami taktu i dobrego wychowania.

Etyka to zaś zbór nakazów i zakazów związanych z tym jak mamy postępować.

 

4.      Techniki komunikacji

Komunikacja – przekaz międzyludzki (werbalny – słowa, niewerbalny – gesty)

Rodzaje technik komunikacji:

·         Technika pustej płyty – wytrwałe przypominanie swoich próśb czy oczekiwań

·         Technika kompromisu – wspólne znalezienie rozwiązania, które nie narusza prawa żadnej ze stron

·         Otwartość – zdolność do swobodnego kontaktu z drugim człowiekiem, dzięki spontanicznemu dzieleniu się swoimi wrażeniami i przeżyciami

·         Technika otwartych drzwi – stosujemy ją kiedy jesteśmy krytykowani – osoba krytykująca nie spotyka oporu ze strony osoby krytykowanej

 

5.      Zasady asertywności

ASERTYWNOŚĆ

·         Rozpocząć, prowadzić i zakończyć rozmowę

·         Przyjąć krytykę

·         Wyrazić i przyjąć słowa uznania

·         Wyrazić swoje poglądy, uczucia i myśli

·         Powiedzieć krótko „nie”

·         Wykorzystać swoje prawa

 

6.      Co jest przedmiotem psychologii społecznej?

Psychologia społeczna zajmuje się badaniem zachowań jednostek w kontekście społecznym. Przedmiotem badań psychologii społecznej są m. in.: postawy, przesady, zachowania w grupie, interreakcje społeczne, komunikowanie się.

 

7.      Skąd biorą się postawy?

Postawy – to określone powtarzalne schematy, zgodnie z którymi jednostka czuje, myśli oraz predyspozycje do działania w określony sposób wobec aspektów własnego środowiska. Na postawę składają się trzy komponenty:

·         Emocjonalny - to, co czujemy; reakcje emocjonalne wobec przedmiotów

·         Poznawczy -  to, co myślimy; myśli i przekonania o przedmiocie postawy

·         Behawioralny - to, co robimy; działania, zachowania wobec przedmiotu

Źródłem postaw jest przyjęty światopogląd, rozumiany jako zbiór subiektywnych doświadczeń intelektualnych oraz emocjonalnych, określających relację osoby do rzeczywistości. Postawa ma bezpośrednie odniesienie do władz intelektualnych (świadomość czynu) oraz woli (dobrowolność).

 

8.      Co wpływa na zmianę postaw?

Postawę można zmienić dzięki temu, że osoba nakłaniająca ma prestiż, potrafi komunikować się dzięki swojej fachowości i jest godna zaufania.

 

9.      Jakie funkcje pełnią postawy?

Funkcje postawy:

·         Przystosowawcza – skłonność do przyjmowania pozytywnych postaw w stosunku do tego co jest nagradzające, negatywnych w odniesieniu do tego co jest karzące

·         Obrony ego (to część osobowości (jaźń), która odpowiada za kontakt z rzeczywistością) – odnosi się do sposobów, w jakie postawy chronią nasz obraz siebie

·         Ekspresji wartości – nadawanie najważniejszym wartościom pozytywnej ekspresji oraz posiadanie wizji własnej osoby

·         Poznawcza postawy – nadawanie swemu tego co jednostka żywi

 

10.  Role jakie odgrywamy a wpływ na nasze postawy i zachowania

Pojęcie roli odnosi się do zachowań oczekiwanych przez społeczeństwo od jednostki w związku z określona pozycją jaką zajmuje ona w tym społeczeństwie.

Szczególne rodzaje postawy:

·         Uprzedzenia

·         Dyskryminacja

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin