Tezy na egzamin z Kodeksu Prawa Kanonicznego.doc

(163 KB) Pobierz
Tezy na egzamin z Kodeksu Prawa Kanonicznego – ks

Tezy na egzamin z Kodeksu Prawa Kanonicznego – ks. mgr lic. Marek Chistowski.

 

1. Definicja i podział prawa.

 

Definicja  prawa  sformułowane  przez  św.  Tomasza  z  Akwinu.  Określił  on  prawo  jako: zarządzanie  rozumne,  mające  na  celu  dobro  wspólne  a  promulgowane  przez  tego,  kto  ma  pieczę  nad  społecznością.

Zarządzanie  rozumne:  nakaz  czynienia  czegoś  lub  zaniechanie  czegoś  (czynić  lub  zezwalać),  mobilizacja  do  czynienia  czegoś  lub  nakazywanie,  zakazywanie,  zezwolenie.  Musi  być  to  rozumne,  logiczne,  zrozumiałe,  musi  odpowiadać  pewnym  zasadom,  przyjętym  ogólnie  normom.

Dobro  wspólne:  określenie  społecznego  charakteru  prawa  nie  tylko  wymiaru  osobistego,  indywidualnego  ale  wymiaru  społecznego.

Promulgowane:  odpowiednio  ogłoszone  w  jakiś  określony  sposób,  zgodnie  z  przyjętymi  normami.  W  Kościele  wszelkie  prawo  ogłoszone  jest  w  odniesieniu  do  całego  Kościoła.

W  Acta  Apostolicae  Serwis:

Może  być  prawo  ogłaszane  dla  jakiejś  mniejszości  niż  cały  Kosciół,  ale  tu  obowiązuje  zasada,  że  musi  być  ogłaszane  w  Acta  Apostolicae  Serwis.  Przyjmuje  się  zasadę,  że  zaczyna  ono  obowiązywać  po  trzech  miesiącach  od  daty  ogłoszenia.  Może  być  jednak  sytuacja,  że  jakies  prawo  obowiązywać  może  od  zaraz.  Chodzi  tu  o  ogłoszenie  jakiegoś  dogmatu.  Prawodawca  może  jednak  określić  inny  termin  krótszy  lub  dłuższy  niż  trzy  miesiące.  Jeśli  chodzi  o  prawo  partykularne  ogłasza  się  je  w  lokalnych  okręgach  Kościoła  partykularnego.  Powinno  wchodzić  ono  w  życie  od  chwili  ogłoszenia.  Mogą  być  również  pewne  ogłoszenia,  którym  prawodawca  lokalny  np.  episkopat  czy biskup – daje  inny  termin.

Podział  prawa:

1.      Prawo  Boskie.

2.      Prawo  ludzkie

-          Świeckie

-          Kościelne.

 

PRAWO  KOŚCIELNE

 

                            BOSKIE                                                                      LUDZKIE             











 

 

prawo                            prawo                            prawo                                          świeckie                            kościelne





natury                            moralne              pozytywne                                                                      kanoniczne

 

                                                                                                                Prywatne                            publiczne

                                                                                                  chroni dobro jedn.              chroni dobro               ogółu





 

                                                                                                wewnętrzne                                        zewnętrzne

                                                                      ustrój wewnątrz Kościoła              stosunek K-ła do  innych

                                                                                                                              społeczeństw (Konkordat)

Inne  podziały:

1.      Prawo  powszechne  - ze  względu  w  jakim  Kościele  np.  Afryka, Azja.

2.      Prawo  ogólne – dotyczy  wszystkich  ludzi  wierzących.

3.      Prawo  kościelne  - początki  historyczne,  wspólnota  ludzi  wierzących. 

             

2. Źródła istnienia (pochodzenia i źródła poznania prawa (Dekret Gracjana).

 

Źródła  prawa  kanonicznego  dzielimy  na  dwie  grupy:

-          źródła  istnienia – pochodzenia  prawa-  prawodawcę  tego,  który  ustanawia  prawo  jest  Bóg – np.  Dekalog,  lub  człowiek – partykularne,  powszechne,  sądy  kościelne,  wypowiedzi  Ojców  i  Doktorów  Kościoła  w  określonej  kwestii

-          źródła  poznania  prawa – można  je  podzielić  na  pewne  okresy  historii:

•  od  początku  chrześcijaństwa  do  dekretu  Gracjana  w  XII  wieku;

•  od  Dekretu  Gracjana  do  Soboru  Trydenckiego;

•  od  Trydentu  do  pierwszego  Kodeksu   Prawa  Kanonicznego  w  1917  roku;

•  od  pierwszego  Dekretu  Prawa  Kanonicznego  poprzez  reformy  soborowe  czasów  współczesnych  i  nowego  Kodeksu  Prawa  Kanonicznego  w  1983  roku.

Równolegle  z  pracą  komisji  opracowującej  Kodeks  Prawa  Kanonicznego  dla  Kościoła  Rzymskiego,  opracowano  również  kodeks  dla  Kościołów  wschodnich.

W  okresie  do  dekretu  Gracjana  źródłem  poznania  prawa  były  przede  wszystkim:

-          pouczenia  Apostołów;

-          Didache  czyli  nauka  dwunastu;

-          Konstytucje  apostolskie;

-          Listy  papieży;

-          Poszczególne  synody;

-          Sobory,  które  w  tym  czasie  odbywały  się.

Początki prawa zapisane są w księgach Rodzaju, Wyjścia i Powtórzonego Prawa. Są tam zawarte prawa liturgiczne, prawo moralne. Podczas   ofiarowania Jezus na prawo powołuje się pięciokrotnie. Na to  prawo Chrystus powołuje się podczas nauczania.

Przełomem prawa kościelnego był dekret Gracjana z 1150 roku. Jest to dokument, który zebrał wcześniejsze dokumenty papieży, soborów, synodów. Składa się z trzech części, zawsze powołuje się na źródła. Jest  to  Konkordia  praw  i  zbiorów  nazwana  Dekretem  Gracjana.  W pierwszej części  mówi o prawie soborowym, synodalnym o święceniach. Gracjan nie tworzy prawa lecz porządkuje i zbiera wszystkie dotychczasowe kodeksy. W drugiej części przedstawia sprawy sądowe w Kościele i jakie były rozstrzygnięcia. W  trzeciej części omawia sakramenty i sakramentalia. Dekret  ten  nigdy  nie  otrzymał  zatwierdzenia  papieży,  jako  zbiór  autentyczny  Kodeksu  Prawa  Kościelnego.

 

3.      Kodeksy prawa z 1917 r. i 1983 r. i ich kodyfikacja.

 

W  1917  roku  wydano  pierwszy  Kodeks  Prawa  Kanonicznego  nazywany  pio-benedyktyński

Następnie były księgi Bonifacego. Jan XXII był autorem „Corpus jurys  canonis” , ten kodeks obowiązywał  aż do roku 1917, wówczas  zastąpił go kodeks pio-benedyktyński. Pracę nad tym kodeksem rozpoczął papież Pius IX,  a jego następca podjął dalsze działania. W 1904 powołał papieską komisję, która rozpoczęła prace. W  tej  komisji  znaleźli  się  między  innymi:  Eugeniusz  Paceli  późniejszy  papież  Pius XII,  kard.  Adam  Sapiecha.  Prace  trwały  osiem  lat.  W 1912 roku był przygotowany projekt, natomiast dokończył ten kodeks Benedykt XV.  Ten  kodeks  służył  66  lat.

Historia obecnie obowiązującego kodeksu jest następująca: pierwszym, który dał impuls był Jan  XXIII w swej encyklice z 1963 roku,  następnie powołał komisję dla rewizji prawa kanonicznego. Po śmierci papieża dalsze prace podjął papież Paweł VI. W latach  1966 – 67  trwały prace nad schematami, odbywały się konsultacje w tym temacie.  W 1980 roku powstał pierwszy projekt prawa kanonicznego. Za Jana Pawła II w 1983 roku w pierwszą niedzielę adwentu kodeks wszedł w życie. Kodeks ten posiada 1752 kanony skupione w siedmiu  rozdziałach.

 

4. Zwyczaj i prawo zwyczajowe.

 

Normy  ogólne:

Kanon  pierwszy  KPK  stwierdza,  że normy  te  dotyczą  wyłącznie  Kościoła  katolickiego.

Składa  się  on  z  kanonów,  stąd  nazwa  kodeks.  Mówi  on,  ze  nie  odwołuje  ani  też  nie  znosi  umów  zawartych  przez  Stolicę  Apostolską  z  krajami  lub  innymi  społecznościami  politycznymi,  nawet  wtedy,  gdyby  te  umowy  były  sprzeczne  z  zawartymi  tu  kanonami.

Konkordat  ma  zatem  rangę  wyższą  od  KPK

Kolejnym  ważnym  zapisem  jest  zapis: „istniejące  dotychczas  zwyczaje  przeciwne  przepisom  niniejszego  kanonu – tak  powszechne  jak  i  partykularne,  zostaje  całkowicie  zniesione  i  w  przyszłości  nie  dopuszcza  się,  by  zostały  wznowione”

Zwyczaj  może  stanowić  źródło  prawa – oddalone  korzenie  prawa -  praktyka  trwająca  przez  dłuższy  okres  zostaje  usankcjonowana  prawnie,  nie  może  być  jednak  przeciwny  prawu  Bożemu.

Również  pozostałe  zwyczaje  należy  uważać  za  zniesione (funkcjonujące  obok  prawa,  czasem  nawet  zgodnie  z  prawem),  także  należy  uważać  za  zniesiony,  chyba  że  Kodeks  wyraźnie  co  innego  zastrzega  albo  są  stuletnie  lub  niepamiętne.  Jeżeli  są  stuletnie  lub  niepamiętne,  to  mogą  być  jedynie  tolerowane,  jeżeli  zdaniem  ordynariusza  ze  względu  na  okoliczności  miejsca  lub  osób  nie  można  ich  wyrugować.  Jednym  z  takich  kontrowersyjnych  zwyczajów  jest  zwyczaj  zapowiedzi  przedślubnych.

W  starym  kodeksie  zapowiedzi  przedślubne  zgłaszało  się  u  proboszcza  narzeczonego.  Nowy  kodeks  zniósł  ten  zapis.

Zwyczaj  możemy  podzielić :

a)      ze  względu  na  stosunek  do  prawa  na:

-          zwyczaje  przeciwne  prawu;

-          zwyczaje  zgodnie  z  prawem;

-          zwyczaje  będące  obok  prawa;

b)     ze  względu  na  czas  ich  powstania  na:

-          zwyczaje  niepamiętne – takie,  których  początków  nikt  nie  pamięta;

-          stuletnie;

-          zwykłe  trwające  przynajmniej  30  lat;

Prawo   zwyczajowe  w  kanonie  23  mówi:  „tylko  ten  zwyczaj  wprowadzony  przez  wspólnotę  wiernych  posiada  moc  prawną,  który  został  zatwierdzony  przez  prawodawcę”. Natomiast  w  kanonie  24 „żaden  zwyczaj  przeciwny  prawu  Bożemu  nie  może  uzyskać  mocy  prawa  oraz  prawu  kanonicznemu,  jeśli  nie  jest  rozumny”.

Akty  administracyjne.

W  Kościele  istnieje  określenie  administracja.  Kościół  poprzez  swoich  przedstawicieli  wydaje  dla  swego funkcjonowania  określone  akty  administracyjne.  Mogą  to  być  różne  dekrety,  instrukcje,  restrykty,  przywileje  czy  inne  akty  łaski.  Wszystko  to  nosi  nazwę  aktów  administracyjnych,  przy  czym  dekrety  wydaje  ten  kto  posiada  władzę  ich  wydawania.  Czyni  to  z  własnej  inicjatywy.

Dekret  musi  mieć  swój  cel:

-          zakazywać, 

-          zezwalać  na  coś;

-          zakazywać;

-          regulować;

Restrykt  jest  wydawany  przez  tego,  kto  posiada  określoną  władzę  wykonawczą  na  czyjąś  prośbę.  Może  to  być  np.  przywilej  (proboszcz  prosi  o  przywilej  dla  fundatorów  Kościoła,  aby  mogli  być  pochowani  w  Kościele).  Warunkiem  przywileju  jest  jego  godne  przyjęcie.  Nie  można  być  przy  tym  obłożonym  karą  kościelną.

Podobnie  również  funkcjonuje  dyspensa,  w  której  chodzi  o  rozluźnienie  obowiązującego  prawa  w  stosunku  do  konkretnej  osoby (np.  dyspensa  od  wieku  wymaganego  zawarcia  małżeństwa,  od  zachowania  postu  w  piątki).

 

5. Obowiązki i prawa  wszystkich chrześcijan.

 

Wiernymi są ci, którzy przez chrzest zostali włączeni do Kościoła, są powołani do wypełnienia misji jaką Bóg im powierzył. (kan 204 § 1) Jest to osoba, na którą nakłada się obowiązki ale również prawa. Aby później dobrze zrozumieć należy wyjaśnić kto jest  kto w Kościele: Poniżej 18 roku życia osobę określa się małoletniego, przed 7 rokiem życia osobę określa się mianem dziecka. Potem  świeccy w pełnej wspólnocie w Chrystusie (kan 205)  Z ustanowienia Bożego są święci  szafarze i pozostali świeccy.

Obowiązek zachowania więzi z Kościołem partykularnym  maja obowiązek  prowadzić święte życie  przez co podnoszą świętość Kościoła.. Głoszenie prawdy objawionej, dawanie świadectwa  swoim  życiem, swoim zachowaniem. Obowiązek  posłuszeństwa  względem  pasterzy, świadome i dobrowolne, takie, które  nie  narusza wolności,  ani tej  wolności  nie  znosi. Spoczywa  na  nas również obowiązek  zaradzania  potrzebom  Kościoła  (kan 222)

Prawa wiernych:

        wszyscy wierni  mają  prawo przedkładania  pasterzom  Kościoła swoich  próśb,  potrzeb,  szczególnie  duchowych. Kolejnym  prawem  jest  wyjawianie swojego  zdania  w  celu  dobra  Kościoła.

        mają  również prawo domagania  się  od  swoich  pasterzy  dóbr  duchowych  zwłaszcza  posługi  Słowa  Bożego  i  sakramentów.

        prawo  do  sprawowania  Kultu  Bożego,  własnego  obrzędu  i  podążania  własną  drogą  do  zbawienia  zgodnie z  prawem Kościoła. 

        prawo  do  swobodnego  zakładania  stowarzyszeń  zgodnie  z  duchem  Kościoła. 

        prawo  do  wychowania  chrześcijańskiego;

        prawo  do  ochrony  prawnej.

        Mamy  prawo  do  uprawiania  nauk  kościelnych;

        Mamy  prawo  do  dobrego  imienia;

Obowiązki  wiernych:

-          utrzymywania  łączności  z  Kościołem  powszechnym  i  partykularnym  poprzez:

•  zachowanie  świętego  życia;

•  przyczynianie  się  do  wzrostu  Kościoła;

•  wspieranie  rozwoju  świętości  Kościoła;

•  współpracy  w  dziele  misyjnym  Kościoła, wynika  to z  misji  Kościoła;

•  głoszenie  prawd  objawionych  poprzez  głoszenie,  zachowanie  postawy  świadectwa  potwierdzającej  naszą  przynależność  do  Kościoła;

•  posłuszeństwo  wobec  pasterzy  (kan.212),  ma  to  być  posłuszeństwo  świadome  i  odpowiedzialne  nie  naruszające  wolności  i  godności  osobistej;

•  zaradzanie  potrzebom  materialnym  Kościoła   ,  „aby  Kościół  posiadał  odpowiednie  środki  na  potzreby  kultu,  by  mógł  prowadzić  dzieła  miłosierdzia  oraz  na  utrzymanie  szafarzy;

•  świadczenie  pomocy  ubogim  i  popieranie  sprawiedliwości  społecznej;

 

6. Obowiązki i prawa wiernych świeckich.

 

Obowiązki  i  prawa  wiernych świeckich.

-          obowiązek  współpracy  poprzez  zrzeszanie się  w  hierarchii  Kościelnej;

-          obowiązek  zdobywania  formacji,  uczestniczenie w  kursach,  katechezie, rekolekcjach;

Prawa  wiernych  świeckich:

-          misja  uświęcania  -  mogą  prowadzić  nabożeństwa,  modlitwy,

-          mogą  pełnić  posługę  nadzwyczajnego  szafarza  Komunii  świętej po uprzednim  przygotowaniu;

-          przewodniczyć  obrzędom  pogrzebowym;

-          mogą  być  szafarzami  sakramentu  chrztu  świętego,  małżeństwa;

Udział  wiernych  świeckich  w  misji  pasterskiej  we  władzy  rządzenia:

-          wierni  świeccy  mogą  być  pracownikami  sądów  po  uprzednim  przygotowaniu;

-          notariuszami  w  sądach,  adwokatami,  obrońcami  węzła  małżeńskiego;

-          pełnić  funkcję  notariusza  w  Kurii  Biskupiej;

-          kanclerzami  w  Kurii;

-          ekonomami  diecezjalnymi;

-          biegłymi  doradcami  rad  ekonomicznych  i  parafialnych;

-          konsultorami dykasterii  rzymskich;

-          w  niektórych  wypadkach  mogą  pełnić  funkcję  legatów  papieskich;

-          w  niektórych  krajach  mogą  wysuwać  kandydatów  do  biskupstwa.

 

7. Obowiązki i prawa proboszczów i wikariuszy.

 

Parafia  jest  wspólnotą  wiernych  utworzoną  na  sposób  stały  w  Kościele  partykularnym  nad  którą  pieczę  pasterską  sprawuje  biskup  diecezjalny,  a  którą  powierza  określonemu  proboszczowi.  Biskup  przyjeżdżając  do  parafii  przyjeżdża  do  „siebie”.  Proboszcz   tylko  pod  jego  nieobecność  troszczy  się  o  parafię.  W  przypadku  wakatu  na  stolicy  biskupiej  sprawujący  władzę  nie  może  mianować  proboszcza.  Jest  to  tylko  we  władzy  biskupa  diecezjalnego.  Gdyby  jednak  czas  wakatu  przedłużał  się,  może  pełniący  funkcję  rządcy  diecezji  mianować  administratora  parafii  na  określony  czas.  Po  nominacji  biskupa  diecezjalnego,  ten  nowy  biskup  zamianować  na  proboszcza  parafii.

Parafie  generalne  są  strukturami  terytorialnymi  czyli  obejmującymi  wiernych  mieszkających  na  określonym  terytorium,  ale  może  się  zdarzyć,  ze  trzeba  utworzyć  parafię  personalną  dla  określonego  obrządku,  języka,  narodowości.  Są  to  parafie  dla  określonych  ludzi.

Proboszcz  musi  mieć  ważnie  przyjęte  święcenia  prezbiteratu,  odznaczać  się  zdrową  nauką,  dobrymi  obyczajami,  gorliwością  duszpasterską,  a  poza  tym  zdać  odpowiedni  egzamin  stwierdzający  jego  przydatność  na  proboszcza. Sposób  egzaminowania  określa  sam  biskup  diecezjalny.  Po  dopełnieniu  przez  pięć  lat  nauki  seminaryjnej,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin