TEMAT TYGODNIA: Gdy na dworze zima
GRUPA WIEKOWA: dzieci 3-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Rozpoznawanie dźwięków z najbliższego otoczenia. Zabawy ruchowe ze śpiewem z wykorzystaniem płyty Jedyneczka.
- ćwiczenie umiejętności rozpoznawanie dźwięków z otoczenia
- dziecko wsłuchuje się w odtwarzany dźwięk
Słuchanie piosenki Tak się zachmurzyło (muzyka: Z. Dyktor - Dąbrowska słowa: autor nieznany). Wykonanie akompaniamentu przez dzieci na instrumentach perkusyjnych (bębenki, grzechotki) - uderzenia zgodne z pierwszą miarą taktu. Zabawa ruchowa Śniegowe gwiazdki.
- przypomnienie budowy i brzmienia bębenka i grzechotki- rozwijanie spostrzegawczości
- dziecko potrafi wykonać akompaniament do piosenki- dziecko potrafi odszukać taką samą gwiazdkę jaką trzyma w ręce
Zabawa ruchowa Maszerują dzieci. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej- zachęcanie do odkładania zabawek na swoje miejsce po skończonej zabawie
- dziecko obrazuje tekst ruchem- bawi się wybraną zabawką
WTOREK
Zabawy integracyjne ze śpiewem Uciekaj myszko, Balonik. Oglądanie ilustrowanych książeczek. Wyszukiwanie w nich pojazdów - naśladowanie ich charakterystycznych dźwięków.
- utrwalanie melodii i tekstu znanych dzieciom piosenek- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko chętnie uczestniczy w zabawie- dziecko wyszukuje pojazdy w książkach
Zapoznanie z wierszem B. Forma: Bałwanek. Zabawa ruchowa Bałwanki. Praca plastyczna - Zima. Pokrywanie powierzchni kartonu gęstą farbą przy pomocy dużych pędzli. Następnie żłobienie w wilgotnej farbie odwrotną stroną pędzelka. Uwaga! Zapoznając dzieci ze sposobem wykonania pracy należy zwrócić uwagę na możliwość poprawiania pracy - likwidowania wyżłobień poprzez ich zamalowanie
- poznanie nowego wiersza- reagowanie ruchem na muzykę o różnym natężeniu- poznanie nowej techniki plastycznej
- dziecko wie o czym jest treść wiersza- dziecko przestrzega ustalonych zasad podczas zabawy- dziecko wykonuje pracę nową techniką
Słuchanie bajki wybranej przez prowadzącą z wykorzystaniem ilustracji.
- zachęcanie do obcowania z książką
- dziecko słucha i w miarę swoich możliwości odpowiada na pytania związane z treścią bajki
ŚRODA
Ćwiczenie oddechowe - wprawianie w ruch pasków z bibuły karbowanej. Zabawa ruchowa - naśladowanie ruchów nauczycielki obrazujących zabawy na śniegu.
- wyrabianie prawidłowego oddechu- ćwiczenie umiejętności odtwarzania
- dziecko wprawia w ruch bibułkowe paski- dziecko poprawnie naśladuje ruchy prowadzącej
Wprowadzenie wiersza B. Forma Przedszkolna orkiestra, połączone z oglądaniem ilustracji. Zabawy z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych. Praca plastyczna - wypełnianie szablonów instrumentów farbami plakatowymi metodą paluszkową.
- utrwalanie wiedzy na temat instrumentów perkusyjnych- doskonalenie sprawności palców
- dziecko chętnie gra na instrumentach- wypełnia starannie kontury instrumentów farbą
Zabawy manipulacyjne przy stolikach z użyciem plastikowych klocków.
- łączenie kilku klocków
- dziecko tworzy proste budowle z kilku klocków
CZWARTEK
Układanie kilku elementowych puzzli oraz klocków obrazkowych według wzoru. Towarzyszenie nauczycielce podczas zmiany wystroju kącika tematycznego oraz podczas ozdabiania okien sali wzorami z białego papieru (imitacja wzorów jakie maluje mróz na szybach)
- wyrabianie spostrzegawczości- wyrabianie poczucia estetyki
- dziecko łączy elementy w całość- dziecko chętnie pomaga nauczycielce
Zapoznanie z bajką L. Wiszniewskiego Jak mróz szybki malował. Nawiązanie do umieszczonych rano wzorów na szybach okien. Oglądanie wyciętych z papieru gwiazdek o podobnych kształtach i różnej wielkości. Porównywanie gwiazdek poprzez nakładanie ich na siebie. Naklejanie gwiazdek (dużych i małych) na kolorowych kartkach brystolu.
- zwrócenie uwagi na wzory powstające na szybach w czasie mrozu- porównywanie wielkości gwiazdek, stosowanie pojęć duża,mała.
-dziecko słucha uważnie bajki- dziecko porównuje wielkość gwiazdek stosując odpowienie określenia
Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- zwracanie uwagi na konieczność szanowania zabawek
-dziecko nie niszczy zabawek
PIĄTEK
Opowieść ruchowa Zima. Śpiew piosenek połączony z elementem ruchu.
- rozwijanie wyobraźni
- dziecko naśladuje czynności o których mowa w opowieści
W. Grodzieńska: Zabawa śnieżkowa - udział w przedstawieniu przygotowanym przez grupę starszaków.
- zwracanie uwagi na odpowiednie zachowanie podczas przedstawienia
- dziecko z uwagą śledzi grę aktorów
Spacer w okolicy przedszkola. Zabawy na śniegu.
- zachowanie odpowiednich zasad
- dziecko bezpiecznie bawi się na powietrzu
Toyalidka