UEK / Psychologia zarządzania / Psychologia pracy – Lech Górniak - streszczenie wykładów 2010-2011______________________________________________________________________________________
I. Rola wartości i zasad w zarządzaniu nowoczesną organizacją
1) O pracy, która nie musi być pracą – idea strumienia życia.
Jeśli życie człowieka potraktujemy, jako strumień zdarzeń, wtedy podział na „życie zawodowe” (zwane „pracą”) i prywatne przestaje mieć znaczenie.
Te dwie sfery mogą połączyć podobne wartości uznawane za ważne w obu przypadkach. Najlepsi liderzy organizacyjni potrafią tak tworzyć środowisko „pracy”, aby stało się naturalnym środowiskiem życia.
2) Wyzwania stojące przed współczesnymi organizacjami (stałe zmaganie ze zmiennością)
Wysokie zapotrzebowanie na oddolne inicjatywy, samodzielne myślenie, pomysłowość, twórcze postawy i działania na każdym szczeblu organizacji
Twórcze postawy wynikają z klimatu współdziałania, nie z odgórnego nakazu
3) Trójkąt wpływu: wartości / zasady / procedury / instrukcje
TRÓJKĄT WPŁYWU
Konieczność samodzielnego myślenia i samokontroli pracowników współczesnych organizacji, wymusiła na zarządach wpływ na pracowników przez określenie podstawowych (fundamentalnych) WARTOŚCI. Z nich wynikają ZASADY, które wyznaczają PROCEDURY. Procedury muszą ulegać zmianie, żeby zapewnić elastyczność działania w zmieniającym się otoczeniu organizacji. W takiej sytuacji najkorzystniejsza dla zarządów organizacji jest oddolna inicjatywa. Najmniej przydatne w zmiennych warunkach okazały się instrukcje, w przeszłości opracowywane przez wyższe szczeble znawców i ekspertów (patrz: taśma produkcyjna w stylu zakładów Forda, gdzie każda czynność wyznaczona była odgórnie). Dziś żadna wąska grupa „specjalistów” nie jest w stanie nadążyć ze szczegółowymi zmianami instrukcji. Potrzebne jest samodzielne myślenie na każdym szczeblu. A co więcej, również oddolne sugerowanie zmian w oparciu o wymagania odbiorców (rynku). (patrz: odwrócona piramida wpływu K. Blancharda).
4) Odwrócona piramida władzy i wpływu w organizacji (wg Kenetha Blancharda):
Zarząd Wykonawcy „liniowi” (*)
Wykonawcy „liniowi” (*) Zarząd
(*) Wykonawcy „liniowi” to wszyscy pracownicy posiadający możliwości – bezpośredniego lub pośredniego – spotykania się z klientami. Są to przede wszystkim handlowcy, ale też inne osoby „pierwszego kontaktu” i badające rynek (recepcjoniści, pracownicy infolinii, marketingowcy itp.).W szczególności, mogą to być pracownicy produkcji, jeśli uczestniczą w spotkaniach i dyskusjach z potencjalnymi klientami w miejscu wytwarzania produktu. Tak postępuje się np. na początku opracowywania nowego produktu lub na etapie unowocześniania go. Pozwala to dokładniej poznać potrzeby klientów.
5) Pojęcie lidera:
- jest to pojęcie nadrzędne w stosunku do innych określeń, oznaczających role związane z oddziaływaniem na innych ludzi (przełożony, koordynator, menedżer, kierownik, brygadzista, przywódca społeczny/ duchowy itp.)
Bycie liderem oznacza:
a) dbałość o właściwą gospodarkę ZASOBAMI (cele, kontrola, organizowanie), czyli zapewnianie porządku, oraz
b) przywódcze inspirowanie LUDZI do działania (wizja, budowanie zespołu, podmiotowe traktowanie jednostek)
- Czy leci z nami pilot? – Menedżer McCroskey – wszechwiedzący zarządca - źródło wpływu („władza”) na szczycie piramidy
- Apollo 13 – Zespół wielu liderów, którzy słuchają się nawzajem - źródło wpływu - wiedza i kompetencje, liderzy „sytuacyjni”,
partnerstwo w podejmowaniu decyzji
Wyzwania liderów –inspiratorów Zespołów
Jak to robić?, czyli zasada SBB – Szukaj, Burz i Buduj(wg. J. Skrzek i SBB J oraz i T. Peters)
lorak189