KARTY GRAFICZNE.docx

(14 KB) Pobierz

Karty grafiki dzielimy na:

- zintegrowane - są wbudowane w płytę główną, zazwyczaj w postaci małego mikro kontrolera

- karta wymienna - karta, którą można dokupić i dopasować w zależności do złącza na płycie

 

Złącza kart graficznych

- PCI - wymiary ok. 90x7, 16x.

- PCI EXPRESS – Najnowsze złącze kart graficznych. Jest możliwość podłączenia wielu kat, w zależności ile złącz jest na płycie głównej. Wyróżniamy rodzaje: 1x, 2x, 4x, 8x, 16x. Możliwa przepustowości od 250 MiB/s do 8000MiB/s, w zależności od rodzaju PCI Express.

- AGP – starsze karty graficzne, niektóre mają zatrzask zabezpieczający kartę przed wypadnięciem, rozmiar ok. 70x9 mm. Jest 32 b. Maksymalna przepustowość: 2133 MB/s. Umożliwia podłączenie maximum jednej karty, bo tylko jedno

- ISA- Najstarsze złącze kart graficznych. Były 16-bitowe lub 8-bitowe.

 

Parametry kart graficznych:

1.     Pamięć graficzna - Do gier obecnie wystarczy 256 - 512 MB. Szyna pamięci powinna zawierać co najmniej 256 b, co zapewni szybki dostęp do danych

2.     Zgodność z nowymi technologiami - jak najnowsze biblioteki DirectX.Jej wyposażenie - często dodają atrakcyjne dodatki do karty, np kable wideo, przejściówki, a niekiedy nawet gry.

3.     Rodzaj chłodzenia - by karta nie przegrzewała się, i pracowała w miarę cicho Rozdzielczość - dziś już nie można wyobrazić sobie karty nie przystosowanej do rozdzielczości HD

4.     Wyjścia - Im więcej ma wyjść tym lepiej.Obowiązkowo DVI, wyjście na HDMI.

5.     Cena - wiadomo, jakość kosztuje, choć czasami te same rozwiązania ale mniej znanych firm są nawet o połowę tańsze.

6.     Wydajność - musi mieć dużą moc obliczeniową i być mieć rezerwę mocy na gry, które pojawią się w przyszłości.

7.     Pobór mocy - im wyższa wydajność tym więcej mocy potrzeba, może to być trudne zadanie dla zasilacza. Choć nowoczesne karty zapewniają dobrą wydajność przy niskim poborze mocy.

8.     Podatność na overclocking - czyli aby było możliwe jej podkręcanie. Użytkownik uzyska dodatkową moc do wykorzystania.

Tryb SL - opracowany przez NVIDIA, umożliwia zwiększenie mocy obliczeniowej poprzez dodanie drugiej, podobnej karty graficznej. Wymaga ono dwóch złącz PCI x16 na płycie pracującej w trybie SL.

Tryb CrossFire - To samo co SL, lecz opracowane przez ATI.

 

Rodzaje chłodzenia kart:

* Radiator

* Wentylator

* Wentylator na radiatorze

 

Rodzaje kart graficznych:

1.     MDA -pracowała wyłącznie w trybie tekstowym, wyświetlała 80 znaków w 25 wierszach, w kolorach czarnym i białym.

2.     CGA - pozwalała wyświetlić obraz w rozdzielczości 320x200 w czterech kolorach lub w tekstowym 640x200, lecz znaki miały 8x8 punktów.

3.     Herkules - w trybie tekstowym te same parametry co MDA, w graficznym rozdzielczość 720x348.Cechował się niską ceną.

4.     EGA - rozdzielczość 640x350 i wyświetlanie równocześnie 16 kolorów spośród 64 możliwych

5.     VGA - 640x480 w 16 kolorach,Przy odpowiednio dużej pamięci umożliwia wyświetlanie 256 kolorów w rozdzielczości 1024x768.

6.     SVGA - wszystkie nowsze karty od VGA.

 

Pamięci kart graficzych:

- DRAM

- EDO I BEDO DRAM

- SDRAM

- SGRAM

- MDRAM

- V-RAM

- WRAM

- DDR-SDRAM

- DDR2-SDRAM

- GDDR2-SGRAM

- GDDR3-SGRAM

- GDDR4-SGRAM

 

Procesory graficzne:

- AMD

- MATROX

- SIS (Silicon Integrated systems)

- Nvidia

 

RAMDAC - stanowi stopień wyjściowy karty graficznej i przetwarza zakodowany cyfrowo obraz pobierany z pamięci na analogowe sygnały RGB sterujące tonem wizyjnym monitora.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin