BŁĘDY W PROJEKTOWANIU, WYKONAWSTWIE I UTRZYMANIU WIEŻY TELEKOMUNIKACYJNEJ O WYSOKOŚCI 50m.pdf

(798 KB) Pobierz
209080754 UNPDF
Dr inŜ. Jacek HULIMKA
Politechnika Śląska w Gliwicach, Katedra InŜynierii Budowlanej
InŜ. Marcin SKWAREK
Mgr inŜ. Marcin DYREK
Pracownia Projektowa Marcin Skwarek, Zabrze
Ę DY W PROJEKTOWANIU, WYKONAWSTWIE I UTRZYMANIU
WIE ś Y TELEKOMUNIKACYJNEJ O WYSOKO Ś CI 50m
ERRORS IN DESIGNING, MANUFACTURING AND MAINTENANCE
OF THE 50m HIGH TELECOMMUNICATION TOWER
Streszczenie W referacie omówiono wady i uszkodzenia stalowej, kratowej wieŜy telekomunikacyjnej o
wysokości 50m oraz projektowany sposób naprawy. Zwrócono tu uwagę na szereg błędów popełnionych w
trakcie projektowania, wykonawstwa oraz eksploatacji obiektu. Czerpiąc z dotychczasowych doświadczeń
zawodowych autorów w zakresie tego typu konstrukcji, przedmiotowy przypadek odniesiono ogólnie do
problemów inŜynierskich pojawiających się w procesie projektowania, budowy oraz utrzymania wieŜ
telekomunikacyjnych o niewielkiej wysokości. Mając na uwadze masową ilość tego rodzaju obiektów,
wznoszonych w Polsce głównie w ostatnim dziesięcioleciu, co związane jest z szybkim rozwojem łączności
bezprzewodowej, zasygnalizowane problemy mogą mieć charakter typowych.
Abstract The paper presents defects and damages of the 50m steel truss tower for telecommunications, as well
as planned method of fixing them. Number of errors, caused during designing, manufacturing and operation of
the object, has been pointed out. Drawing from professional skills of authors of this type of constructions, the
subject case has been referred mainly to engineering problems arising during a process of designing, erection and
maintenance of small telecommunication towers. Considering a large number of objects of this kind erected in
Poland during past ten years, which relates to the fast development of wireless communication, problems that
has been indicated could be considered typical.
1. Krótki opis konstrukcji wie Ŝ y
Opisywana wieŜa zlokalizowana jest w południowej Polsce, na pograniczu Pogórza
Wiśnickiego i RoŜnowskiego, w środkowym biegu rzeki Dunajec. Obiekt wzniesiony został
w 2000r. na szczycie lokalnego wzniesienia, na wysokości około 462m npm.
Trzon wieŜy stanowi przestrzenna kratownica zbudowana na planie trójkąta
równobocznego. Całkowita wysokość konstrukcji wynosi 50,57m, a długość boku zmienia się
od 5,996m w poziomie fundamentów do 1,739m w poziomie 38,9m. PowyŜej trzon wieŜy
wykonany jest bez zbieŜności. Pasy kratownicy przestrzennej – krawęŜniki wieŜy, wykonano
z kątowników walcowanych równoramiennych, zmniejszających się od L200×200×20 przy
podstawie do L120×120×10 na szczycie. Skratowania wykonano z kątowników walcowanych
równoramiennych, od L150×150×12 przy podstawie do L90×90×10 w górnej części wieŜy.
Zastosowano skratowania typu „N”, jednakowe we wszystkich ścianach wieŜy (krawęŜniki
585
209080754.017.png
przestrzennie stęŜone). Trzon kratowy podzielono na dziewięć segmentów montaŜowych o
wysokości 3,890m dolny oraz 5,835m pozostałe. Wszystkie elementy konstrukcji wykonano
ze stali węglowej St3SY. Połączenia prętów skratowania z krawęŜnikami wykonano jako
zakładkowe, skręcane śrubami poprzez blachy węzłowe spawane do krawęŜników,
usztywniane poprzecznymi Ŝebrami. KrawęŜniki posiadają styki montaŜowe (przy
połączeniach poszczególnych segmentów), które wykonano jako połączenia zakładkowe
skręcane. Wszystkie połączenia wykonano na śruby o wysokiej wytrzymałości, klasy 8.8.
KaŜdy krawęŜnik kotwiony jest w fundamencie z wykorzystaniem trzynastu kotew M30
wykonanych ze stali niskostopowej 18G2. Na podstawie ustaleń przeprowadzonych z
właścicielem wynika, Ŝe wieŜa posadowiona jest na płycie fundamentowej kotwionej do
podłoŜa skalnego, na której wykonano trzy słupy Ŝelbetowe wyniesione ponad poziom
gruntu, stanowiące bezpośrednie punkty oparcia trójkątnego trzonu kratowego. Zaznaczyć tu
naleŜy, Ŝe właściciel nie posiada dokumentacji wykonawczej fundamentu, a projekt
budowlany zawiera jedynie lakoniczną notkę obliczeniową (wydruk programu
komputerowego) w postaci jednej kartki formatu A4. Nie są zatem znane szczegóły
wykonania fundamentu.
a)
b)
c)
Rys.1. Przedmiotowa wieŜa a) schemat trzonu; b) widok; c) zakotwienie krawęŜnika
WieŜę wyposaŜono w odpowiednie konstrukcje wsporcze instalacji antenowych oraz
drabinę włazową, umieszczoną wewnątrz trzonu.
Masa całej konstrukcji stalowej, łącznie z elementami wyposaŜenia (konstrukcje wsporcze
anten, drabina) wynosi około 21 ton.
586
209080754.018.png 209080754.019.png 209080754.020.png 209080754.001.png 209080754.002.png 209080754.003.png
2. Opis zaobserwowanych wad i uszkodze ń
W zakresie wykonywanych przez autorów prac, przeprowadzono dwie wizje lokalne
obiektu – pierwszą w marcu 2006r., obejmującą ogólne oględziny wieŜy oraz drugą, w maju
2006r., celem dokonania szczegółowego przeglądu konstrukcji oraz niezbędnych pomiarów,
w tym geodezyjnego sprawdzenia pionowości trzonu wieŜy. Prace na obiekcie wykonywane
były pod kątem ustalenia moŜliwości dodatkowego obciąŜenia konstrukcji.
Pierwszą stwierdzoną istotną wadą obiektu były znaczne wychylania konstrukcji od pionu,
przy równie znaczącej krzywiźnie trzonu. PoniŜej przedstawiono rysunek obrazujący
wypadkowe wychylenia osi trzonu wieŜy oraz tabelę z wartościami pomierzonych
przemieszczeń.
a)
b)
Rys.2. a) Wykres wychyleń wypadkowych trzonu wieŜy; b) widoczna krzywizna pojedynczego krawęŜnika
Na rysunku 2a linią osiową zobrazowano dopuszczalne wychylenie montaŜowe trzonu
wieŜy zgodnie z PN-B-03204:2002, natomiast linią kreskową – pomierzone wychylenia
konstrukcji z pionu.
T ablica 1. Wartości pomierzonych wychyleń wypadkowych oraz kątów skręcenia trzonu wieŜ y
Poziom pomiarowy
Kąt skręcenia
względem fundamentu
Wypadkowe
wychylenie od pionu
Dopuszczalna wartość
wychylenia h /1000
[m]
[°]
[mm]
[mm]
+3,80
0,239
36
4
+9,62
0,826
8
10
+15,48
0,860
10
15
+21,03
0,560
29
21
+27,03
0,575
52
27
+32,89
0,237
82
33
+38,72
1,544
88
39
+42,49
1,104
68
43
+50,01
0,057
53
50
Dopuszczalna wartość skręcenia trzonu wieŜy na całej wysokości nie powinna przekroczyć
, widoczne jest zatem przekroczenie drugiego z podanych
warunków. Istotnie przekroczone są dopuszczalne wychylenia w pośrednich poziomach
pomiarowych.
°
, natomiast na odcinku 3m – 0,5
°
587
5
209080754.004.png 209080754.005.png 209080754.006.png 209080754.007.png 209080754.008.png 209080754.009.png 209080754.010.png
Rys. 3. Przykłady skręcenia prętów skratowania przy blachach węzłowych
Kolejnymi zaobserwowanymi uszkodzeniami i wadami omawianej konstrukcji są:
skręcenie prętów skratowań przy węzłach w trzech dolnych segmentach montaŜowych wieŜy
(Rys. 3); brak łącznika w jednym ze styków montaŜowych i jednocześnie brak otworu na tę
śrubę w kątowniku (Rys. 4a); błędnie zaprojektowane usztywnienia węzłów poziomymi
przeponami z blach, z kolizją nakrętek ze spoiną (Rys. 4 b) oraz ułoŜenie spoin poprzecznych
na pasach kratownicy (na elementach pracujących takŜe jako rozciągane); uszkodzenie
mechaniczne ścianki kątownika, powodujące niepełne przyleganie nakładki w styku
montaŜowym (Rys. 4.c); luźne śruby w styku montaŜowym w miejscu zmiany zbieŜności
trzonu wieŜy, skutkujące wygięciem trzpieni śrub (Rys. 5).
a)
b)
c)
Rys. 4. Przykłady błędów wykonawczych a) brak łącznika i otworu w kątowniku b) niewłaściwa konstrukcja
węzła – nakrętka oparta na spoinie; c) uszkodzenie ścianki kątownika (krawęŜnika) – brak przylegania nakładki
Ponadto, stwierdzono niedokładne wykonanie wielu nakładek w połączeniach
zakładkowych (stykach montaŜowych) krawęŜników. Większość z nich, zamiast
prostokątnego, ma kształt rombu, co w wielu przypadkach spowodowało zmniejszenie
odległości skrajnego łącznika od krawędzi blachy, poniŜej dopuszczalnej wartości 1,5 d .
Niedokładności w docięciu tych blach sięgają nawet 5mm.
Dodatkowo, naleŜy zwrócić uwagę na nierzetelnie wykonywane przeglądy okresowe
konstrukcji. Właściciel obiektu, do czasu wydania przez autorów stosownej opinii
technicznej, a więc do maja 2006r., był przeświadczony, Ŝe przedmiotowa wieŜa znajduje się
w co najmniej dobrym stanie technicznym. Wskazywały na to protokoły z przeglądów,
588
209080754.011.png
przekazywane rokrocznie przez firmę, której zlecono ich wykonywanie. Fakty wskazują
natomiast na powstanie wymienionych wyŜej uszkodzeń znacznie wcześniej. Świadczy o tym
chociaŜby warstwa farby, widoczna na powierzchni blachy, łba śruby, nakrętki i podkładki w
miejscu luźnych i wygiętych łączników (Rys. 5).
Rys. 5. Luźne łączniki i wygięte trzpienie śrub w styku montaŜowym
3. Obliczenia statyczno – wytrzymało ś ciowe trzonu wie Ŝ y
Kolejnym etapem prac nad przedmiotową wieŜą, było przeprowadzenie analizy
obliczeniowej, mającej na celu określenie nośności konstrukcji. Obliczenia przeprowadzono z
wykorzystaniem licencjonowanego programu komputerowego Robot Millennium v 19.0,
stosując przestrzenny model trzonu, z uciąglonymi pasami kratownicy przestrzennej.
ObciąŜenia zestawiono zgodnie z załoŜeniami normy PN-B-03204:2002. Przedmiotowy
obiekt zlokalizowany jest w trzeciej strefie obciąŜenia wiatrem wg PN-77/B-02011, w terenie
typu A oraz w drugiej strefie obciąŜenia oblodzeniem wg PN-87/B-02013. PoniewaŜ wieŜa
usytuowana jest na szczycie lokalnego wzniesienia (góry), analizowano ukształtowanie tego
terenu w oparciu o mapy topograficzne w skali 1: 10 000. Ustalono, Ŝe w świetle postanowień
normy PN-77/B-02011, lokalizacja wieŜy w pobliŜu zboczy wzniesienia nie wpływa na
zwiększenie ciśnienia prędkości wiatru, a zatem nie ma konieczności ustalania umownego
poziomu posadowienia konstrukcji. Wybrane dwa profile przedstawiono na rysunku 6.
Rys. 6. Ukształtowanie terenu w pobliŜu wieŜy – wybrane profile (na podstawie mapy topograficznej 1:10 000)
Obliczenia przeprowadzono na teoretycznym modelu konstrukcji, nie uwzględniającym
znacznych jej deformacji montaŜowych. Weryfikację nośności prętów trzonu kratowego
wieŜy wykonano zgodnie z wymaganiami normy PN-90/B-03200, uwzględniając moŜliwość
utraty stateczności ogólnej, jak i miejscowej przy ściskaniu. Przyjęto przy tym moŜliwość
dowolnego kierunku wyboczenia pasów kratownicy przestrzennej, uwzględniając najmniejszy
589
209080754.012.png 209080754.013.png 209080754.014.png 209080754.015.png 209080754.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin