Koncepcja zrównoważonego rozwoju wobec wsi i rolnictwa.pdf

(228 KB) Pobierz
Microsoft Word - 01Adamowicz.doc
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Prace Naukowe nr 38
Zrównoważony i trwały rozwój wsi i rolnictwa
_________________________________________________________________________________________
Mieczysław Adamowicz
Katedra Polityki Agrarnej i Marketingu
Wydział Ekonomiczno-Rolniczy
SGGW w Warszawie
Koncepcja trwałego i zrównoważonego rozwoju
wobec wsi i rolnictwa
The concept of sustainable development with the reference to
agricultural and rural areas
Wstęp
Idea zrównoważonego rozwoju zrodziła się z potrzeby łagodzenia
i zapobiegania niekorzystnym efektom zewnętrznym dynamicznego rozwoju gospodarki
kapitalistycznej w ciągu ostatniego stulecia. W ciągu ostatnich 35 lat formułowano
koncepcje i zasady tego rozwoju. Budowanie teorii i wdrażanie w życie koncepcji
zrównoważonego rozwoju wciąż jeszcze trwa.
Rozwój zrównoważony jest rozumiany i definiowany w różny sposób.
W literaturze można spotkać kilkadziesiąt różnych definicji (Piontek 2001 s.16 -26)
i tworzone są ciągle nowe. Stale poszerzana i pogłębiana jest zawartość tej koncepcji.
Najogólniej, rozwój zrównoważony można rozumieć jako:
ideę społeczno-filozoficzną, która ukazuje potrzebę zmiany dotychczasowych
wartości uznawanych przez społeczeństwo,
nowoczesny kierunek rozwoju społeczno-gospodarczego w różnej skali i na
różnym poziomie agregacji, w którym wskazuje się na nowe sposoby
organizacji i zarządzania gospodarką,
nowopowstającą dyscyplinę naukową.
W niniejszym opracowaniu przedstawiono zarys ogólnej koncepcji trwałego
i zrównoważonego rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem problematyki rozwoju wsi
i rolnictwa zwłaszcza w odniesieniu do Unii Europejskiej.
Rozwój idei zrównoważonego rozwoju
Genezy zrównoważonego rozwoju należy poszukiwać w niekorzystnych
skutkach szybkiego rozwoju kapitalizmu w XX wieku. Dynamiczny rozwój produkcji
i dochodów w kapitalistycznych krajach uprzemysłowionych odbywał się poprzez
intensywne wykorzystanie zasobów z naruszeniem równowagi środowiska
przyrodniczego. Nadmierna eksploatacja środowiska przyrodniczego przynosiła
11
Mieczysław Adamowicz
_________________________________________________________________________________________
negatywne efekty społeczne i zagrażała istnieniu przyszłych pokoleń. Rosnąca
sprzeczność między dążeniem do wzrostu gospodarczego a ogólnymi kosztami tego
procesu zaczęła hamować możliwość rozwoju gospodarczego i zagrażać destrukcją
środowiska przyrodniczego.
Dyskusja na ten temat została zainicjowana w 1969 roku na arenie
międzynarodowej przez ówczesnego Sekretarza Generalnego ONZ U Thanta, który
w wystąpieniu "Człowiek i środowisko" zwrócił uwagę na pojawienie się
ogólnoświatowego zagrożenia dla życia ludzi.
Tematyka ta została później nagłośniona w raportach Klubu Rzymskiego
„Granice wzrostu” w 1972 roku i „Ludność w punkcie zwrotnym” z 1977 roku. Raporty
te zawierały ważne stwierdzenia, że jeśli nie zostaną zmienione dotychczasowe trendy
rozwojowe to w ciągu następnego stulecia ludzkość osiągnie granice wzrostu.
Konferencja ONZ nt: „Środowisko życia człowieka” zorganizowana w 1972 roku
w Sztokholmie wzmocniła poglądy o konieczności holistycznego podejścia do
ekosystemu oraz podjęcia wysiłków na rzecz ochrony środowiska. Wtedy to pojawiło się
w obiegu pojęcie „rozwój zrównoważony”. W oficjalnych dokumentach sformułowania
tego użyto w 1980 roku przy tworzeniu „Światowej strategii ochrony przyrody”
(Burchard- Dziubińska 2001 s.64). Rozwinięcie tej idei znalazło się w raporcie „Nasza
wspólna przyszłość”, który został przygotowany w 1987 roku pod kierunkiem Gro
Harlem Brundtland przez Światową Komisję ONZ do spraw Środowiska Naturalnego
i Rozwoju. W raporcie tym zwrócono uwagę na to, że człowiek ma prawo do
korzystania z zasobów przyrody, ale ma też obowiązek ich ochrony, tak aby nie
niweczyć szans zaspokojenia potrzeb przyszłych pokoleń (Piontek 2001 s.18).
Konferencja Narodów Zjednoczonych nt: „Środowisko i Rozwój”, która odbyła
się w 1992 roku w Rio de Janeiro, zwana często „Szczytem Ziemi” przyczyniła się do
wzmocnienia i rozpowszechnienia idei zrównoważonego rozwoju oraz do podjęcia
działań politycznych dla jej urzeczywistnienia. Jej rezultatem było stworzenie szeregu
dokumentów zawierających zalecenia dla praktycznego wdrażania zasad i celów
rozwoju zrównoważonego w różnych skalach: globalnej, krajowej, regionalnej
i lokalnej. Najważniejszym z tych dokumentów była Agenda 21 – określająca zadania
i kierunki działań na przełomie XX i XXI wieku.
Agenda 21 była reakcją państw na pogłębiające się dysproporcje gospodarcze,
ubóstwo, analfabetyzm oraz degradację środowiska przyrodniczego i miała na celu
skierowanie polityki na wspólne budowanie przyszłości. Sposobem osiągania tego celu
była integracja polityki gospodarczej, społecznej i ekologicznej. Dokument ten składa
się z czterech części dotyczących: sfery ekonomicznej i społecznej, racjonalnego
wykorzystania i ochrony zasobów naturalnych, wzmocnienia roli głównych grup
społecznych realizujących zasady zrównoważonego rozwoju oraz instrumentów
stosowanych w procesie zrównoważonego rozwoju. Dla kontynuacji i promowania
postanowień konferencji „Środowisko i Rozwój"”oraz monitorowania procesu
wdrażania zasad Agendy 21 powołano w Radzie Gospodarczej i Społecznej Komisję
12
Koncepcja trwałego i zrównoważonego rozwoju wobec wsi i rolnictwa
_________________________________________________________________________________________
Zrównoważonego Rozwoju oraz Międzynarodową Radę na Rzecz Lokalnych Inicjatyw
Środowiskowych.
Do końca XX wieku ponad 1800 władz lokalnych w 64 krajach przygotowało
plany działania wg tzw. lokalnej Agendy 21. W 1997 roku, w pięć lat po Szczycie
Ziemi, dokonano analizy i oceny procesu wdrażania Agendy 21. Sprawy te były także
przedmiotem obrad Milenijnego Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych
w 2000 roku. Na kolejnym Szczycie Ziemi w 2002 roku w Johannesburgu problematykę
zrównoważonego rozwoju rozszerzono o problematykę handlu międzynarodowego oraz
finansowania. Szczyt w Johannesburgu według Sekretarza Generalnego ONZ Kofi
Annana stał się okazją, aby nabrać nowej dynamiki w budowaniu bezpiecznej
przyszłości poprzez realizację Agendy 21 przez lepszą współpracę międzynarodową.
Przyjmując Agendę 21 Unia Europejska formalnie zaakceptowała zasadę
zrównoważonego i trwałego rozwoju jako obowiązującą we wszystkich dziedzinach
życia gospodarczego i społecznego. Znalazło to odzwierciedlenie w Traktacie o Unii
Europejskiej z 1992 roku, Traktacie Amsterdamskim (1997) oraz w Agendzie 2000
(Bryden, Shucksmith 2000).
W 1997 roku podczas Światowego Szczytu Ziemi Unia Europejska
zobowiązała się do opracowania i wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju.
Znalazło to wyraz w zapisach Traktatu Amsterdamskiego. W strategii Lizbońskiej
w 2000 roku Rada Europejska przyjęła nowy cel strategiczny, którym było „osiągnięcie
najbardziej konkurencyjnej na świecie i dynamicznej, opartej na wiedzy gospodarce,
zdolnej do zrównoważonego rozwoju ekonomicznego, z większą ilością miejsc pracy
i większą spójnością socjalną” (Strategia Lizbońska). Formalnie po raz pierwszy
strategia zrównoważonego rozwoju została przyjęta w 2001 roku. Zgodnie z tą strategią
"zrównoważony rozwój oferuje Unii Europejskiej pozytywną, długoterminową wizję
społeczeństwa, które żyje w większym dobrobycie i jest bardziej sprawiedliwe
i zapewnia czystsze, bezpieczniejsze i zdrowsze środowisko, społeczeństwo, które
zapewnia lepszą jakość życia dla nas, dla naszych dzieci i wnuków. W 2002 roku Rada
Europy przyjęła dokument: „W kierunku globalnego partnerstwa dla rozwoju
zrównoważonego”, który był wkładem w konferencję ONZ w Johannesburgu dotyczącą
zrównoważonego rozwoju. Dla osiągnięcia takiego rozwoju Rada Europy w czerwcu
2005 roku przyjęła wiodące cele i zasady rozwoju zrównoważonego.
Wśród celów znalazły się: ochrona środowiska naturalnego, sprawiedliwość
i spójność społeczna, dobrobyt gospodarczy i wypełnianie obowiązków w skali
międzynarodowej. Do głównych zasad zaliczono: propagowanie i ochronę
podstawowych praw, solidarność wewnątrz i międzypokoleniową, otwarte
i demokratyczne społeczeństwo, udział obywateli, udział przedsiębiorstw i partnerów
społecznych, spójna polityka i ład prawno-administracyjny, integracja polityki,
korzystanie z dostępnej wiedzy, ostrożność w obciążaniu kosztami sprawców
zanieczyszczenia. W czerwcu 2005 roku przyjęto zweryfikowaną strategię
zrównoważonego rozwoju na lata 2005 – 2010. Nadrzędnym celem tej strategii stało się
13
Mieczysław Adamowicz
_________________________________________________________________________________________
„zapewnienie obecnym i przyszłym pokoleniom wzrostu jakości życia poprzez
tworzenie społeczności opartych na zasadach trwałego rozwoju – społeczności wydajnie
gospodarujących zasobami i racjonalnie z nich korzystających, czerpiących z potencjału
gospodarki w zakresie innowacji ekologicznych i społecznych i przez to zapewniających
dobrobyt, ochronę środowiska naturalnego i spójność społeczną”.
Odnowiona strategia zrównoważonego rozwoju Unii Europejskiej wskazuje na
7 następujących, głównych wyzwań:
1. Zmiany klimatu i czysta energia.
Za główny cel uznano ograniczenie zmian klimatycznych ich negatywnych
skutków oraz kosztów jakie obciążają społeczeństwo i środowisko naturalne.
2. Zrównoważony transport, w zakresie którego zwraca się uwagę na to, aby
systemy transportowe spełniały potrzeby gospodarcze, społeczne
i środowiskowe przy jednoczesnej minimalizacji niepożądanego wpływu na
gospodarkę, społeczeństwo i środowisko naturalne.
3. Zrównoważona konsumpcja i produkcja.
4. Ochrona zasobów naturalnych i racjonalne nimi gospodarowanie.
5. Zdrowie publiczne, zarówno poprzez równy dostęp do ochrony jak i działalność
profilaktyczną.
6. Integracja społeczna, dynamika demograficzna i migracja. Celem jest tworzenie
zintegrowanego społeczeństwa dzięki solidarności wewnątrz
i międzypokoleniowej oraz zapewnienie stabilnych warunków jakości życia.
7. Aktywna postawa wobec wyzwań globalnych płynących z ubóstwa i potrzeby
propagowania na całym świecie trwałego rozwoju.
Polska ma długie tradycje i pozytywne trendy w konserwacji środowiska
i ekologicznego modyfikowania rozwoju ekonomicznego, jednak koncepcja
zrównoważonego rozwoju sama w sobie nie jest głęboko zakorzeniona w obecnej
praktyce polityki rozwojowej (Śleszyński J. 2005 s.12). Zainteresowanie tą
problematyką narastało w okresie transformacji ustrojowej i pogłębiania procesów
dostosowania do członkowstwa w Unii Europejskiej. Początki prac w tej dziedzinie
sięgają lat dziewięćdziesiątych zarówno w ramach aktywności pozarządowych grup
zainteresowanych środowiskiem jak i Rządowego Centrum Studiów Strategicznych.
Późniejsze działania zostały zinstytucjonalizowane wokół Ministerstwa Ochrony
Środowiska, które koordynowało działalność innych resortów w tym zakresie, w których
powołano odpowiednie ciała doradcze. Pewną rolę odegrały też inne ministerstwa
prowadzące polityki branżowe. Istotnym elementem instytucjonalnym w działaniach na
rzecz zrównoważonego rozwoju może stać się w Polsce Forum na Rzecz Strategii
Lizbońskiej.
Inspiracje w kwestii rozwoju zrównoważonego wychodziły głownie ze
środowisk ekologicznych. Zasady integrujące politykę ekonomiczną, środowiskową
i społeczną znalazły wyraz w Artykule 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej gdzie
przestrzeganie zasad zrównoważonego rozwoju zostało potraktowane na równi
14
Koncepcja trwałego i zrównoważonego rozwoju wobec wsi i rolnictwa
_________________________________________________________________________________________
z prawem do suwerenności kraju oraz wolności praw i bezpieczeństwa obywateli. Polska
aktywnie uczestniczyła w światowych konferencjach, na których rodziły się koncepcje
zrównoważonego rozwoju i wdrażała do swojego prawodawstwa zasadnicze zapisy
dokumentów międzynarodowych. Ustawa Prawo ochrony środowiska z kwietnia 2001
roku określa zrównoważony rozwój jako „rozwój społeczno gospodarczy, w którym
następuje proces integrowania działań politycznych i społecznych z zachowaniem
równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych,
w celu zagwarantowania możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb
poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak
i przyszłych pokoleń”. Proces integracji z Unią Europejską oraz inne zobowiązania
międzynarodowe sprawiły, że Sejm RP w marcu 1999 roku zobowiązał rząd do
przygotowania długofalowej strategii zrównoważonego rozwoju Polski. Strategia taka
pn. „Polska 2025 – Długoterminowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju”
została przyjęta w lipcu 2000 roku. Jest ona rozszerzeniem tzw. Drugiej Polityki
Ekologicznej Państwa przygotowanej przez Ministerstwo Środowiska w 1998 roku.
Innymi strategicznymi dokumentami podnoszącymi kwestię rozwoju
zrównoważonego są Narodowy Plan Rozwoju, Narodowa Strategia Rozwoju
Regionalnego, Strategia Rozwoju Turystyki, Strategia Rozwoju Wsi i Rolnictwa oraz
pierwsza i druga polityka ekologiczna państwa. Na to jak w praktyce realizowane są
zasady zrównoważonego rozwoju mają wpływ poszczególne polityki branżowe, takie
jak polityka energetyczna, polityka rolna, polityka transportowa. Ze strony Unii
Europejskiej istotne jest jak skutecznie realizowana jest polityka spójności.
Celem ogólnym strategii zrównoważonego rozwoju Polski jest utrzymanie
przez Polskę 5% wzrostu gospodarczego oraz czterokrotne poprawienie efektywności
z jaką wykorzystywane są surowce naturalne i inne zasoby przyrody. Strategia podkreśla
znaczenie współuczestnictwa w procesie zrównoważonego rozwoju administracji
rządowej, władz samorządowych, podmiotów gospodarczych oraz indywidualnych
obywateli.
Koncepcje i zasady zrównoważonego rozwoju
Szerokie rozumienie trwałego i zrównoważonego rozwoju pozwala na
definiowanie go jako zbioru wyznaczników (sfer lub płaszczyzn), zbioru cech, zbioru
zasad bądź jako ładu bardziej lub mniej zintegrowanego (Borys 1999 s.5, Dresler 2006
s.26).
Początkowo wskazywano na potrzebę uwzględnienia tylko dwóch wymiarów:
ekonomicznego i ekologicznego, między którymi zachodziły odpowiednie sprzężenia
i zależności. Przy tradycyjnym rozumieniu tego pojęcia w wymiarze ekologicznym
zwracano uwagę głównie na zachowanie poprawnego jakościowo stanu środowiska
naturalnego i racjonalne wykorzystanie zasobów. W wymiarze ekonomicznym
określono kwestie produktywności i efektywności. Początkowo wymiar społeczny był
uwzględniany w sposób marginalny. Okazało się jednak, że wymiar społeczny nie może
15
Zgłoś jeśli naruszono regulamin