Sprawność 1 - lekcja 2Autor: Iwona Kowalska-PrzybyłaSzkoła: Prywatna Szkoła Podstawowa "Szkoła jak dom" w Katowicach ________________________________________część: 1 - Prezentacja zadaniaAutor: Iwona Kowalska-PrzybyłaTemat: Bo Wigilia od opłatka się zaczyna.Grupy metod wykorzystywane w lekcji :• rozmowa , debatowanie • samodzielne badanie świata • czytanie i notowanie ze zrozumieniem • korzystanie ze źródeł, zbieranie świadectw i opracowywanie ich • grupowe myślenie twórcze ('burza mózgów', 'deszcz pomysłów' itp.)Kto? Kiedy? Dla kogo?klasa IPrywatna Szkoła Podstawowa"Szkoła jak dom"16 grudnia 2005 r. piątekCele lekcji:Kształtowanie umiejętności :- prezentowania przygotowanych przez siebie informacji,- wypowiadania się na określony temat,- porozumiewania się w grupie,- rozpoznawania elementów tradycji bożonarodzeniowej,- negocjowanie i zawieranie kompromisów- projektowania własnych motywówKrótki opis przebiegu zajęć:Zajęcia składały się z trzech części: wprowadzającej, zasadniczej i podsumowującej.Elementem dodatkowym była wigilia szkolna, która odbyła się zaraz po zakończeniu zajeć i była punktem kulminacyjnym dla tradycji dzielenia się opłatkiem.Słowa kluczowe:Materiały i środki dydaktyczne :-kwiat zwany gwiazdą betlejemską,- karty z życzeniami,- sianko, - opłatki małe i duże,- przepisy na potrawy wigilijne,- łuski rybie,- jedno nakrycie,- karta z cyfrą 12,- śpiewnik kolęd, kaseta lub płyta z nagraniami kolęd,- wiersze "Gwiazda" i "Wigilia"- rozsypanka wyrazowa z życzeniami,- nagranie z pastorałką pt."Ta Wigilia "________________________________________część: 2 - Krok 1 : W kręgu bożonarodzeniowej tradycjiTytuł kroku: W kręgu bożonarodzeniowej tradycjiPolecenia dla uczniów/działania uczniów na zajęciach:Dzieci zasiadają w kręgu. Przed nimi leżą różne elementy związane z tradycją Bożego Narodzenia( patrz Materiały i środki dydaktyczne).Polecenie : Proszę wybrać sobie jeden element i opowiedzieć z jaką tradycją świąt Bożego Narodzenia się wiążę.Dzieci opowiadają o znanych im zwyczajach związanych z wybranym elementem np: sianko - zwyczaj układania sianka pod obrusem lub snopka w kącie, co ma przynosić urodzaj i obfitość w danym domu.Nauczyciel bierze do ręki złotą gwiazdkę i zaczyna deklamować wiersz Anny Szydłowskiej- Szczecińskiej "Gwiazda" - scenariusze lekcji kl. I DidaskoJest taka tylko jedna- jedna jedyna-co radosnym mruganiem Wigilię zaczyna.A kiedy wreszcie ta gwiazdka uśmiechnie się wesoło- zapalimy świeczki na choince .Zasiądziemy do wspólnego stołu.a nastepnie fragment wiersza "Wigilia"Jadwigi Hockuby- scenariusze lekcji kl. I Didasko[...] A teraz czeka nas stół nakryty nakryty obrusem świeżym, i skrzypią krzesła niecierpliwie -już czas,już czas, siadajcie do wieczerzy.Dzieci ustalają kolejność zdarzeń.Zasiadamy do stołu przykrytego białym obrusemKomentarz nauczyciela/wskazówki dla nauczyciela:Dwa dni wczesniej uczniowie otrzymali polecenie, które zostało zapisane w zeszytach do korespondencji:Proszę przygotować informaje na temat zwyczająów zwiazanych z Bozym Narodzeniem, które poznaliście w swoich domach.________________________________________część: 3 - Krok 2 : Zwyczaj dzielenia się opłatkiemTytuł kroku: Zwyczaj dzielenia się opłatkiemPolecenia dla uczniów/działania uczniów na zajęciach:Uczniowie ustalają ,który z przedstawionych zwyczajów jest Waszym zdaniem najważniejszym.Wysłuchują fragmentu pastorałki "Kolęda domowa"słowa:W,Chotomska, muzyka:T.Niewiarowska - repertuaru A.Sikorskiego"Ta Wigilia od opłatka się zaczyna, bo opłatkiem najpierw dzieli się rodzina.Od opłatka i od życzeń naszej mamy, od tych słów nad opłatkiem wyszeptanych.Ref: A ty nasza kolędo domowa, słowa mamy w pamięci zachowaj - bis.Uczniowie oglądają różne opłatkiRozmowa na temat życzeń jakie wypowiadamy,gdy dzielimy się opłatkiem.Praca w grupach (grupy 2-3 osobowe): Układanie zyczeń z rozsypanki wyrazowej.I grupa : Z okazji Świąt Bożego NarodzeniaII grupa : i nadchodzącego Nowego Roku,IIIgrupa: niesiemy Wam ciepłe życzenia:Iv grupa: spokoju i rodzinnego ciepła,V grupa :wspaniałych prezentów pod choinkąvI grupa: oraz wielu dobrych chwil.Odczytanie treści życzeń.Komentarz nauczyciela/wskazówki dla nauczyciela:Zwykle trudno jest uczniom ustalić najwazniejszy zwyczaje.Należy wówczas zastosować pytania pomocnicze typu:kiedy jest najdonioślejsza chwila w czasie Wigilii Świąt Bożego Narodzenia? lub kiedy podczas wigilii czujecie się najbliżej członków swojej rodziny?________________________________________część: 4 - Krok 3 : Zadanie plastyczneTytuł kroku: Zadanie plastycznePolecenia dla uczniów/działania uczniów na zajęciach:Proszę w grupach przygotować projekt opłatka wigilijnego,jakim chcielibyście dzielić sie z członkami Waszej rodziny.Na początek ustalcie, co będzie motywem najważniejszym na opłatku ( czy stajenka, czy aniołowie,czy Matka Boska z dzieciątkiem).Kolejno ustalcie ,co każdy z Was narysuje.Komentarz nauczyciela/wskazówki dla nauczyciela:Nauczyciel rozdaje kartki i ołówki. Porusza się miedzy grupami . Może wspierać niektóre poczynania ( pomagać ustalić proporcje lub rozplanowanie rysunku na kartce)________________________________________część: 5 - Krok 4 : Wigilia szkolnaTytuł kroku: Wigilia szkolnaPolecenia dla uczniów/działania uczniów na zajęciach:Udział w Wigili szkolnej.Dzielenie się opłatkiem.Składanie życzeń.Wspólne śpiewanie kolęd.Komentarz nauczyciela/wskazówki dla nauczyciela:Lekcja została specjalnie zaplanowana na dzień Wigilii szkolnej,tak aby ta wspólna uroczystość była naturalną praktyczną konsekwencją lekcji.________________________________________część: 6 - Krok 5 : Prezentacja pracy uczniówTytuł kroku: Prezentacja pracy uczniówPrace/działania/wypowiedzi uczniów:W czasie trwania zajęć sfotografowałam pracę zespołów nad projektem awersu opłatka oraz przebieg wiigilii.________________________________________część: 7 - Krok 6 : Refleksja nauczycielaTytuł kroku: Refleksja nauczycielaTo jest propozycja lekcji, którą można modyfikować . Repertuar można wykorzystać lub zastąpić innym, jaki aktualnie posiada nauczyciel.________________________________________część: 8 - Krok 7 : Refleksje uczniówTytuł kroku: Refleksje uczniówŁukasz - Dowiedziałem się dzisiaj że w innych domach też jedzą 12 potraw na wigilię i że nie wszyscy jedzą karpia.Martusia- Najbardziej podobała mi się Wigilia szkolna, była piękna.Ania - A ja myślałam, że wszędzie dzielą się opłatkiem tak samo jak u mnie w domu, że najpierw tata bierze opłatek i dzieli się z każdym, a potem wszyscy łamią się i składają sobie życzenia. Z lekcji dowiedziałam się, że u innych jest tez inaczej.
mama-anulka