Zbiórka z okazji Dnia Babci i Dziadka
(to taka wspólna zabawa - nie akademia)
Przed zbiórką zuchy zbierają się godzinę wcześniej lub na poprzedniej zbiórce robią upominek dla ‑dziadków
Majsterka
Odcisk dłoni wnuczka, wnuczki na sercu z papieru. Ma to symbolizować pomocną dłoń, kogoś na kogo możemy liczyć , bo taka ma być niespodzianka.
Dodatkowo można nakleić wcześniej wydrukowane życzenia lub nauczyć:
Dla Was dziś, Babciu i Dziadku,
niespodziankę mamy.
Ręce do pomocy Dziadkowi zawsze miej gotowe,
częstuj Go słodyczami, chociaż nie są zdrowe.
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki (wszyscy siedzą w kręgu, zbiórka odbywa się na korytarzu szkolnym, bo w zuchówce nie ma miejsca - u nas było ok. 90 osób).
2. Gawęda ‑babcia na hulajnodze...
3. Powitanie przybyłych gości - oby każda Babcia i Dziadek mieli okazję pobawić się z wnuczkiem, wnuczką, żeby w tej zabawie każdy na każdego mógł liczyć (tak jak w gawędzie).
4. Zuchy przedstawiają się - odśpiewanie piosenki gromady (na melodię ‑Było morze, w morzu kołek...)
W jasny dzień,
w słotny czas
uśmiechnięty każdy z nas
Ref: Z tęgą miną
i wesoło
maszerują Skrzaty wkoło tra la la.
Jeśliś zuch
Leśny Skrzat
bądź z przyrodą za pan brat.
Ref. Z tęgą miną...
Niech świat wie
niechaj zna
jakie Polska zuchy ma.
Ref.: Z tęgą miną...
5. Odśpiewanie piosenki w zmienionej formie - śpiewają na stojąco swoje role babcie, zuchy, dziadkowie.
Babcie: W jasny dzień, w słotny czas
Uśmiechnięta każda z nas
Z tęgą miną i wesoło
Maszerują babcie w koło tra la la
Zuchy: Bez zmiany śpiewają 2 zwrotkę
Dziadkowie: Niech świat wie, niechaj zna
Jakich dziadków zuszek ma
Maszeruj oni w koło tra la la
6. Gry i ćwiczenia - Stare i nowe zabawy podwórkowe
Babcie rzucają do celu po 5 razy
Dziadkowie muszą trafić piłką do bramki - rzut karny
Jeżeli dziadkowie, czy babcie –skuszą - ratuje ich wnuczek, jeżeli ten skusi to ratują druhny...
7. Majsterka - łańcuch ‑dobrych uczynków
Dajemy każdemu uczestnikowi zbiorki pasek papieru. Dziadkowie i zuchy piszą na paskach, życzenia do ‑przeciwników tzn. zuchy do dziadków, dziadkowie do zuchów...spinają łańcuch i wymieniają się (dziadkowie dają swój łańcuch zuchom, zuchy dziadkom)... odczytanie będzie w Kręgu Rady.
8. Pląs ‑Dziadek Abraham (zmieniona wersja ‑Ojciec Abraham)
9. Gra ‑Wyścig po pączki
Wszystkich dzielimy na 6 grup - wygrywa drużyna, która pierwsza dotrze do mety (trzeba przejść przez rzekę po kamieniach)
Zasady gry - drużyny są ponumerowane. Każdy z drużyny po kolei rzuca kostką do gry... Jeżeli wypadnie na kostce tyle oczek, jaki numer ma drużyna, wówczas rzucający staje na krążku - niby kamieniu w rzece (krążków jest po równo dla każdej grupy). Jak wszyscy członkowie drużyny staną na krążkach przechodzą przez rzekę i zdobywają nagrodę. Oczywiście zwycięska drużyna robi dobry uczynek i dzieli się z wszystkimi pączkami.
10. Krąg parady - wręczanie dziadkom upominków.
11. Wspólne spożywanie pączków.
12. Krąg Rady - odczytanie życzeń z łańcucha, podziękowanie za przybycie, wrażenia dziadków, odczytanie listy spraw.
13. Obrzędowe zakończenie zbiórki.
crazy_amazon