Blokady w skuterach.pdf

(64 KB) Pobierz
Blokady w skuterach - gdzie są i na czym polegają
Blokady w skuterach - gdzie są i na czym polegają
Blokady w skuterach to już nie problem!
W Polsce motorower (skuter) to pojazd jednośladowy o
pojemności silnika do 49ccm i prędkości maksymalnej 45km/h.
Zgodnie z tymi przepisami każdy nowy skuter sprzedawany na
naszym podwórku musi spełniać te wymogi, by zostać
dopuszczonym do ruchu jako motorower. Jednoślady o
pojemności skokowej silnika powyżej 49 ccm i (lub) prędkości
maksymalnej powyżej 45 km/h traktowane są jako motocykle
wymagające do kierowania prawa jazdy kategorii A, zatem
odblokowany skuter w świetle prawa jest motocyklem. Dlatego
nowy jednoślad posiada blokady ograniczające jego prędkość
maksymalną.
Wiele osób poruszających się skuterami posiada prawo jazdy
kategorii A i stosowanie blokad w tym wypadku jest bezcelowe.
To właśnie do nich kierowany jest ten artykuł. Odblokowanie
skutera zdecydowanie poprawia jego osiągi, a większość
motorowerów jest fabrycznie przygotowana do rozwijania
większych prędkości, niż nasze ustawowe 45km/h.
Jednocześnie przestrzegam przed zdejmowaniem blokad przez
osoby nie dysponujące prawem jazdy kategorii A. W przypadku
zatrzymania przez Policję na przekroczeniu prędkości fakt
odblokowania skutera może wyjść na jaw, co grozi
konsekwencjami prawnymi! W przypadku osób uczestniczących
w kolizji drogowej ujawnienie faktu kierowania odblokowanym
skuterem grozi postawieniem zarzutu kierowania pojazdem bez
wymaganych uprawnień! Powtarzam - odblokowany skuter jest
już motocyklem wymagającym prawa jazdy kategorii A. W
takiej sytuacji nie działa ubezpieczenie OC wykupione na skuter,
co z kolei oznacza, że sami z własnej kieszeni będziemy musieli
pokryć wszelkie straty powstałe w wyniku kolizji. Nawet, jeśli to
nie my jesteśmy sprawcą kolizji. Ponadto ponosimy wtedy
odpowiedzialność za uszczerbek na zdrowiu osób
poszkodowanych. W przypadku trwałego kalectwa ofiar oznacza
to konieczność wypłacania dożywotniej renty na rzecz
poszkodowanego w wysokości zasądzonej przez sąd.
1
21276172.001.png
Wróćmy jednak do tych, którzy są uprawnieni do jazdy
jednośladami z prędkością większą, niż 45 km/h. Dla wielu z
nich pierwszą rzeczą, o jakiej myślą po zakupie skutera jest
jego odblokowanie. Otóż blokad w skuterach jest dość dużo,
dlatego opiszę tu te najczęściej stosowane. I tak do
podstawowych należą następujące ograniczenia.
W gaźniku
Tuleja dystansowa nad przepustnicą - zapobiega ona
pełnemu otwarciu przepustnicy, nasz pojazd nie rozwija pełnych
obrotów i ma małą prędkość maksymalną. Usunięcie blokady to
wyjęcie tulei znad przepustnicy.
Dysza główna w gaźniku - ta blokada z kolei ogranicza ilość
dozowanej mieszanki do cylindra zmniejszając moc silnika i
prędkość maksymalną. Zmiana dyszy głównej wiąże się zawsze
z ingerencją w układ paliwowy silnika, co prowadzi do
przeróbek w filtrze powietrza oraz w konsekwencji do regulacji
gaźnika.
W przekładni
Tuleja dystansowa pomiędzy wariatorem, a przeciw
talerzem - tego typu blokada jest dość często spotykana, a jej
zastosowanie powoduje że talerze nie schodzą się ze sobą do
końca i pasek nie „wchodzi" maksymalnie wysoko, co w
konsekwencji prowadzi do obniżenia prędkości skutera.
W króćcu ssącym
Zwężona średnica króćca dolotowego -czyli zastosowanie
króćca o mniejszej średnicy przelotowej stanowi blokadę
ograniczająca ilość mieszanki dopływającej do silnika tym
samym go osłabiając. Usunięcie tego ograniczenia to wymiana
króćca na większy (odblokowany).
Blaszka zawężająca - zastosowanie blaszki umieszczonej
pomiędzy zaworem membranowym, a króćcem ssącym, w
której otwór ogranicza ilość przedostającej się mieszanki. Jej
usuniecie powoduje odblokowanie skutera.
W module zapłonowym
Czujnik obrotów - rejestruje on prędkość obrotową koła oraz
informuje o tym CDI (elektroniczny moduł sterujący silnikiem),
2
21276172.002.png
co w konsekwencji wpływa na ograniczenie obrotów przez układ
zapłonowy skutera. Sposobem na to zdławienie jest przecięcie
przewodu biegnącego do czujnika.
Moduł zapłonowy - czyli sam CDI. Zastosowanie przez
producenta zapłonu ograniczającego maksymalne obroty
naszego silnika, co znacznie wpływa na ograniczenie prędkości.
Sposób na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modułu
CDI na odblokowany z inna mapą zapłonu.
W tłumiku
Tuleja zwężająca średnice tłumika - stosowana w tłumikach
w różnych miejscach zaraz przy cylindrze, lub na samym końcu
w końcówce tłumiącej. Tuleja zmniejsza średnicę tłumika
ograniczając wypływ spalin, a przez to dławiąc silnik. Usuwamy
ją wybijając blokadę za pomocą odpowiedniego narzędzia lub
wyciągając spawarką.
Zawirowywacz spalin - blokada ta, to dodatkowa rurka
przyspawana do tłumika powodująca zawirowanie spalin, co
prowadzi do zdławienia silnika.. W tym przypadku nie obejdzie
się bez pomocy doświadczonej osoby, która odetnie nam rurkę i
zaspawa nam miejsce po niej.
Katalizator - zastosowanie katalizatora wpływa na
ograniczenie obrotów silnika, co sprawia, że działa on jak
blokada. Usuwamy go i pozbyliśmy się kolejnego ograniczenia.
Należy pamiętać, że czasem operacja usuwania go może okazać
się skomplikowana wiec tu zalecam wizytę w warsztacie.
W filtrze powietrza
Zwężka dopływu powietrza - znajduje się wewnątrz filtra
powietrza. Jest to najczęściej krótka rurka o małej średnicy
ograniczająca ilość powietrza, jaka dostaje się do filtra. Zdjęcie
tej blokady polega na usunięciu tej rurki, ale pamiętać trzeba,
że usuwając ją musimy zmienić też dysze w gaźniku.
Odblokowanie filtra wpływa na zwiększenie ilości powietrza w
mieszance. Odblokowany filtr i jednoczesna zmiana dyszy to
pewna regulacja gaźnika, zatem pamiętajmy o tym.
Poza podstawowymi i najczęściej stosowanymi blokadami
spotkać można jeszcze ograniczenia typu:
3
21276172.003.png
Filtr paliwa - mały filtr paliwa dozuje mniejszą ilość paliwa
wpływając na osiągi skutera. Ominięcie tego zadławienia to
wymiana na większy filtr.
Wypustka na wariatorze - niewielki kołnierz w wewnętrznej
części wariatora, który nieznacznie wpływa na ograniczenie
osiągów. Blokadę usuwamy przez stoczenie tej wypustki.
Przekładnie wtórna - mało kto wie, że może on stanowić
blokadę skutera. Stosowana najczęściej w skuterach chińskich
ze względu na ograniczoną moc silnika. Ograniczenie polega na
zastosowaniu takich przełożeń w przekładni (przenoszącej
obroty ze sprzęgła na koło), które nie zamulą silnika, a dadzą
skuterowi przyzwoite przyspieszenie. W konsekwencji
konstruktorzy ograniczają prędkość maksymalna skutera.
Rolki wariatora - w tym przypadku trudno mówić o blokadzie.
Zastosowane oryginalne rolki po zdjęciu ograniczeń w naszym
skuterze często wpływają na ograniczenie osiągów. Trzeba więc
je wymienić na odpowiednie, mając na uwadze obecną
charakterystykę pracy silnika. I dlatego niejako można uznać je
za ogranicznik skutera.
Należy pamiętać, że zdejmując blokady zmieniamy
charakterystykę pracy silnika i zawsze konieczna będzie
regulacja, czy to gaźnika, czy przeniesienia napędu (wariatora,
sprzęgła). Często o tym zapominamy i w rezultacie
odblokowanie skutera nie przynosi zamierzonego efektu, a my
niepotrzebnie się denerwujemy.
Wyższe osiągi wymagają dbałości o pozostałe podzespoły
skutera. Bardziej obciążone są wtedy hamulce i zawieszenie.
Nie zapominajmy troszczyć się o nie równie mocno, jak o silnik.
Ponadto większe prędkości wymagały będą lepszej odzieży
ochronnej i odpowiedniego kasku. W końcu nie ma niczego
ważniejszego niż bezpieczeństwo.
4
21276172.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin