D9W SS.pdf

(1715 KB) Pobierz
d9w 251996 SS
Wyszukiwanie usterek i instrukcja naprawy
Eberspächer
Eberspaecher Sp.z o.o.
Wysogotowo k.Poznania
ul.Okrê¿na 17
62 - 081 Przemierowo
Telefon
(061) 81 61 850
Fax
(061) 81 61 86 0
Instrukcja jest przeznaczona dla urz¹dzeñ D 9 W:
minus taktowane
plus taktowane
25 1815 05 00 00
25 1996 05 00 00
12 V
25 1816 05 00 00
25 1997 05 00 00
24 V
Zawartoæ
strona
W przypadku wyst¹pienia usterki sprawd
2
Pomiar iloci paliwa
2
Opis funkcjonowania i testowania urz¹dzenia
2 - 6
Zasada pracy
7
Schematy elektryczne urz¹dzenia
8 - 12
Kolejnoæ monta¿u i demonta¿u podczas naprawy
urz¹dzenia D 9 W
13 - 16
741827071.002.png
W przypadku wyst¹pienia usterek nale¿y
skontrolowaæ:
Paliwo w zbiorniku
2. Pomiar
Dwigniê ogrzewania (zawór wodny) ca³kowicie w
pozycji otwarty
W³¹czyæ urz¹dzenie grzewcze.
Paliwo bêdzie wyp³ywaæ z przewodu paliwowego po
oko³o 40 sekundach od chwili w³¹czenia.
Po kolejnych 73 sekundach pompowanie paliwa
zostanie automatyczne wstrzymane.
Nale¿y poczekaæ do ponownego startu urz¹dzenia i po
up³ywie kolejnych 153 sekund zostanie ponowanie
przerwane podawanie paliwa przez pompê paliwow¹
nale¿y wtedy wy³¹czyæ urz¹dzenie.
Przewody elektryczne, po³¹czenia i z³¹cza elektryczne
Doprowadzenie powietrza spalania i odprowadzenie
spalin
Iloæ paliwa powinna wynoci 18 ml +/- 10 %
Kontrola usterek urz¹dzenia
W przypadku uzyskania innej wielkoci nale¿y wymie-
niæ pompê paliwow¹.
Po pod³aczeniu testera zegarowego
(nr zam. 22 1512 89 00 00)
zamiast wy³¹cznika zegarowego
(3.2.5 na schemacie elektrycznym)
mo¿na odczytaæ b³êdy i usterki urz¹dzenia. Obs³uga
testera zegarowego opisana jest w do³¹czonej do
niego instrukcji obs³ugi.
B³êdy mo¿na równie¿ odczytaæ przy pomocy diody
LED pod³¹czenie patrz punkt h na schemacie
elektrycznym.
Pomiar iloci paliwa
Uwaga! Pomiaru iloci zu¿ywanego paliwa mo¿na
dokonaæ tylko przy poprawnie na³adowanym akumula-
torze. Napiêcie mierzone na sterowniku urz¹dzenia
powinno mieæ w trakcie pomiarów wartoæ minimalnie
11 / 22 V maksymalnie
13 / 26 V.
1. Przygotowanie
Przewód paliwowy od³¹czyæ od urz¹dzenia grzewcze-
go i umieciæ jego koñcówkê
w menzurce o pojemnoci min 50 ccm.
W³¹czyæ urz¹dzenie grzewcze je¿eli paliwo bêdzie z
przewodu paliwowego wyp³ywa³o równomiernie po
oko³o 40 sekundach od chwili w³aczenia urz¹dzenia to
bêdzie to oznacza³o jego odpowietrzenie .
Wy³¹czyæ urz¹dzenie i opró¿niæ naczynie pomiarowe.
Strona 2
741827071.003.png
Kod
Opis usterki
Sposób naprawy
000
Praca bez b³êdów
001
Uwaga za wysokie napiêcie zasilj¹ce
Napiêcie na zaciskach 13 i 14 sterownika wtyczka
zewnêtrzna wy¿sze od 15 lub 30 V
002
Uwaga za niskie napiêcie zasilaj¹ce
Napiêcie na zaciskach 13 i 14 sterownika wtyczka
zewnêtrzna ni¿sze od 10 lub 20 V
009
Wy³¹czenie TRS
Urz¹dzenie wy³¹czyæ i w³¹czyæ ponownie (Powód wy³¹czenia
TRS przez D+ lub HA/NA nale¿y zlikwidowaæ)
010
Wy³¹czenie awaryjne z powodu
Napiêcie na zaciskach 13 i 14 sterownika wy¿sze od 15
za wysokiego napiêcia
lub 30 V
011
Wy³¹czenie awaryjne z powodu
Napiêcie na zaciskach 13 i 14 sterownika ni¿sze od 10
za niskiego napiêcia
lub 20 V
012
Przegrzanie
Czujnik przegrzania zg³asza temperaturê wy¿sz¹ od 115°C,
wielkoæ rezystancji na czujniku ni¿sza od 400 Ohm.
Nale¿y odpowietrzyæ uk³ad wodny (za ma³o cieczy) sprawdziæ
przep³yw cieczy i czujnik przegrzania. Zmierzyæ rezystancjê
czujnika przegrzania, w tym celu zdemontowaæ sterownik
rezystancjê mierzyæ miêdzy zaciskami 5 i 8.
Wielkoci rezystancji czujnika 150 Kohm przy - 25°C
10 Kohm przy +25°C
013
Za wysoka temperatura
Czujnik p³omienia zg³asza temperaturê wy¿sz¹ od 700 C
na czujniku p³omienia
Rezystancja czujnika p³omienia przekracza 3400 Ohm.
Pomiar rezystancji dokonaæ na zaciskach 10 i 12 sterownika
po jego demonta¿u.
Rezystancja czujnika 900 Ohm przy -25°C
1100 Ohm przy + 25°C
014
Za wysoka ró¿nica temperatury miêdzy Ró¿nicy temeperatury miêdzy czujnikami wiêkszej od 70 C
czujnikiem przegrzania a czujnikiem
Nale¿y odpowietrzyæ uk³ad wodny (za ma³o cieczy) sprawdziæ
temperatury wody
przep³yw cieczy i czujnik przegrzania. Zmierzyæ rezystancjê
czujnika przegrzania, w tym celu zdemontowaæ sterownik
rezystancjê mierzyæ miêdzy zaciskami 5 i 8.
Wielkoci rezystancji czujnika 150 Kohm przy - 25°C
10 Kohm przy +25°C
015
Za du¿o przegrzañ
W przypadku wyst¹pienia po sobie trzech przegrzañ
urz¹dzenie blokuje siê. (b³êdy 012, 013 lub 014).
Nale¿y usun¹æ przyczynê przegrzañ i odblokowaæ testerem
zegarowym sterownik.
Sterownik mo¿na równie¿ odblokowaæ przez podanie
napiêcia na zacisk 7 wtyczka zewnêtrzna na 0,5 do 5 sekund
przy w³¹czonym urz¹dzeniu grzewczym.
020
Przerwa na sztyfcie ¿arowym
Skontrolowaæ sztyft ¿arowy rezystancja ok 2 Ohm w razie
koniecznoci wymieniæ. Skontrolowaæ przejcie elektryczne
pomiêdzy zaciskami 4 (1,5 bia³y) i 3 (1,5 br¹z) na
stwerowniku, je¿eli jest przejcie wymieniæ sterownik
021
Zwarcie na sztyfcie ¿arowym
jw
033
Uszkodzenie silnika lub regulatora obrotów,
Prêdkoæ obrotowa silnika dmuchawy w czasie ponad 60
z³a liczba obrotów
sekund 5600 obr/min du¿e obroty, 1850 Obr/min ma³e
- Skontrolowaæ silnik je¿eli po podaniu napiêcia na zaciski
elektryczne silnik nie pracuje wymieniæ silnik z czujnikiem obr.
- Skontrolowaæ zasilanie czujnika obrotów, zmierzyæ napiêcie na zaciskach
czujnika 13 (czerw) i 14 (szary) przy w³¹czonym urz¹dzeniu powinno byæ
8 V je¿eli jest inna wartoæ wymieniæ sterownik
- Skontrolowaæ czujnik obrotów, zmierzyæ napiêcie na zaciskach 14
(0,25 szary) i 15 (0,25fiolet) powinno byæ 4 V (+/- 0,3 V)
przy napiêciu zasilania czujnika 8 V
Je¿eli s¹ ró¿nice wymieniæ silnik z czujnikiem
Je¿eli czujnik jest w porz¹dku to wymieniæ sterownik
Strona 3
741827071.004.png
Kod
Opis usterki
Sposób naprawy
037
Pompa wody nie pracuje
Sprawdziæ pompê wody
042
Zwarcie na pompie wody
Zacisk 6 (0,5 czarno-czerwony) na sterowniku (wtyczka zewnêtrzna) skontrolowaæ
czy nie wystêpuje zwarcie. Skontrolowaæ pompê wody i jej pod³¹czenie.
043
Zwarcie na elementach zewnêtrznych Zacisk 2 (1 szary) na sterowniku (wtyczka zewnêtrzna) sprawdziæ czy nie wystêpuje
zwarcie Sprawdziæ pod³¹czone elementy zewnêtrzne maksymalny pobór pr¹du 6 A.
047
Zwarcie na pompie paliwa
Zacisk 1 (1 niebieski) na sterowniku (wtyczka zewnêtrzna) oraz przewody do pompy
paliwowej sprawdziæ pod wzglêdem zwarcia lub przerwy. Sprawdziæ pompê paliwa
rezystancja ok. 20 Ohm, w razie koniecznoci wymieniæ.
048
Przerwa na pompie paliwa
jw
050
Za du¿a liczba powtórzeñ startu
Zablokowanie sterownika po wyst¹pieniu 10 b³êdów 052 co oznacza 20 krotn¹
próbê uruchomienia urz¹dzenia pod rz¹d bez rozpoznania p³omienia.Skontrolowaæ:
pompê paliwa, sztyft ¿arowy, doprowadzenie powietrza spalania i odprowadzenie
spalin, czujnik p³omienia. Odblokowanie sterownika testerem zegarowym lub przez
podanie napiêcia na zacisk 7 sterownika (wtyczka zewnêtrzna na czas od 0,5 do 5
sekund przy w³¹czonym urz¹dzeniu.
051
Rozpoznanie p³omienia przy
Je¿eli w chwili w³¹czenia urz¹dzenia czujnik p³omienia wska¿e temperaturê wy¿sz¹
w³¹czeniu urz¹dzenia
od 80 C, je¿eli mimo 4 minutowego przedmuchu brak startu urz¹dzenia
skontrolowaæ czujnik p³omienia rezystancja powy¿ej 1300 Ohm, ewentualnie
wymieniæ czujnik p³omienia.
Rezystancja czujnika 900 Ohm przy -25°C
1100 Ohm przy + 25°C
052
Brak startu urz¹dzenia Je¿eli w czsie startu urz¹dzenia nie zostanie rozpozany p³omieñ, Temperatura na
przekroczenie czasu bezpieczeñstwa czujniku p³omienia poni¿ej 90 C (1300 Ohm) sprawdziæ pompê paliwow¹ i sztyft
¿arowy Doprowadzenie powietrza spalania i odprowadzenie spalinoraz czujnik
p³omienia.
Rezystancja czujnika 900 Ohm przy -25°C
1100 Ohm przy + 25°C
053
Zganiêcie p³omienia na stopniu Power Je¿eli w urz¹dzeniu jest rozpoznany p³omieñ i nast¹pi samoistne wyganiêcie
p³omienia nale¿y skontrolowaæ: zasilanie w paliwo, prêdkoæ obrotow¹ dmuchawy,
iloæ podawanego paliwa, doprowadzenie powietrza spalania i odprowadzenie
spalin.
Je¿eli wszystko jest w porz¹dku sprawdziæ czujnik p³omienia.
Rezystancja czujnika 900 Ohm przy -25°C
1100 Ohm przy + 25°C
054
Zganiêcie p³omienia na stopniu Du¿ym
jw
055
Zganiêcie p³omienia na stopniu rednim
jw
056
Zganiêcie p³omienia na stopniu Ma³ym jw
059
Za szybki wzrost temperatury wody
Skontrolowaæ uk³ad wodny (012) oraz czujnik temperatury wody (060/061)
060
Zwarcie czujnika temperatury
Czujnik zg³asza temperaturê w przedziale poza zakresem pomiarowym. Sprawdziæ
jego pod³¹czenie (0,35 ¿ó³ty)w tym celu zdemontowaæ sterownik zdj¹æ wewnêtrzn¹
wtyczkê i skontrolowaæ na zaciskach 9 i 11 jego rezystancjê.
Wiêksza od 10 Kohm przerwa
mniejsza od 100 Ohm zwarcie
Rezystancja czujnika temperatury 650 Ohm przy - 25°C
1000 Ohm przy +25°C
Strona 4
741827071.005.png
Kod
Opis usterki
Sposób naprawy
061
Przerwa czujnika temperatury
jw
064
Przerwa na czujniku p³omienia
Czujnik p³omienia zg³asza temperaturê z poza zakresu pomiarowego.
Sprawdziæ pod³¹czenie (0,35 szary).
Sprawdziæ rezystancjê na wewnêtrznej wtyczce sterowniak na zaciskach
10 i 12.
Wiêksza od 50 Kohm przy przerwie
mniejsza od 100 Ohm przy zwarciu
Rezystancja czujnika p³omienia 900 Ohm przy -25°C
1100 Ohm przy +25°C
065
Zwarcie na czujniku p³omienia
jw
071
Przerwa na czujniku przegrzania
Czujnik przegrzania melduje temperaturê z poza zakresu pomiarowego.
Skontrolowaæ pod³¹czenie (0,35 niebieski) Skontrolowaæ rezystancjê
na wewnêtrznej wtyczce sterownika zaciski 5 i 8
wiêksza od 700 KOhm przy przerwie
mniejsza od 100 Ohm przy zwarciu
Rezystancja czujnika przegrzania 150 Kohm przy - 25°C
20 Kohm przy + 25°C
072
Zwarcie na czujniku przegrzania
jw
090
Uszkodzenie sterownika (Reset wewnêtrzny) Wyst¹pi³a usterka procesora lub pamiêci wewn¹trz sterownika
wymieniæ sterownik
093
Uszkodzenie sterownika
jw
094
Uszkodzenie sterownika
jw
097
Uszkodzenie sterownika
jw
Usterki które nie s¹ wskazywane w kodzie cyfrowym
Objaw z³ej pracy urz¹dzenia
Przyczyna
Dymi¹ce spalanie
Niedro¿ne przewody doprowadzaj¹ce powietrze spalania lub
odprowadzaj¹ce spaliny
Pompa paliwa podaje za du¿o paliwa
Za niska prêdkoæ obrotowa dmuchawy powietrza spalania
Zabrudzenia wymienika ciep³a
Strona 5
741827071.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin