Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem- Wyd. Żak.pdf

(999 KB) Pobierz
Współczesne kierunki w opiece nad dzieckiem- Wyd. Żak
Współczesne
kierunki
w opiece nad
dzieckiem
Wy b 6 r t eks 16 w
Wydawnictwo Akademickie "śak* Warszawa 1999
Redakcja naukowa Zofia Waleria Steimaszuk
Redaktor Józef MareJc ŚłMec
Opracowanie graficzne
Korekta
C Copyright by Wydawnictwo Akademickie , 3^ ^ and Zofia Waleria Stelmaszuk
MBŃ
Publikacja została przygotowana w ramach projektu badawczego
^Alternatywy opieki instytucjonalnej Perspektywa porównawcza"
realizowanego na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego
Wydawnictwo Akademickie "śak"
Teresa i Józef Śniecińscy 02-127 Warszawa, ul. Mołdawska 13/5Ś tel7fax 822-82-67
^
SPIS TREŚĆi
Wstęp... ^
I. NOWY KONTEKST
1. Prawa dziecka w Europie. Perspektywa ogólna i zakres
problematyki..................................................................
^....13
Eugeen MMihellen
2. Przemoc wobec dziecka. Zmłgpy w w^czo^ .qpw^
zjawiska ................................,.,........^...........,.,.^^) 48
Herman E. M. Baartman .^ i^; ,^,/Vi ^ ,h
3. Opieka w teorii i praktyce ii%7
Herbert E. Colia-Mulier
4. Pomocnicza rola państwa w świetle Konwencji o Prawach Dziecka i prawa
polskiego................................................. 84
Marek Andrzę/ewsJu
Drdti,oprawa:
H. NOWE TENDENCJE W PRAKTYCE
5. Opieka instytucjonalna i jej alternatywy w krajach Unii Europejskiej
...................................................................
M&lter HeiiindEK
144
163
6. Zmiana paradygmatów w opiece nad dzieckiem Przykład
Hiszpanii..............................................
Ferran Casas
7. Nowe spojrzenie na rodzinę Zofia Waieria SteJmaszuR
WSTĘP (OD REDAKTORA)
185
8. Planowanie stałości w opiece nad dziećmi
9. ZałoŜenia i praktyka reintegracji rodziny.. ................
. MaJuccio, RoJbin WarsĄ Barbara A. Pine
196
217
233
278
301
10. Światowe kierunki w opiece zastępczej j, Margraret
11. Współczesne problemy adopcji Mariannę Berry
12. Rzecznictwo w sprawach dzieci. Doświadczenia kanadyjskie
.........................................................
Margraret M%Mams, Barbara
NOTY O AUTORACH
Prezentowany wybór tekstów poświęcony współczesnym tendencjom w opiece nad
dzieckiem trafia do rąk czytelnika w okresie wprowadzania długo w Polsce
oczekiwanych reform w tej dziedzinie. Towarzyszą im próby transformacji
istniejących i powstawanie nowych modeli, rozwój alternatywnych koncepcji,
ścieranie się opinii, skłonności do odrzucenia dotychczasowego dorobku. Stajemy
na progu zmian, które wymagają nie tylko działań systemowych, ale i gruntownej
rewizji wielu z dotychczasowych poglądów.
WaŜną rolę w inspirowaniu zmian miało w Polsce ratyfikowanie Konwencji o Prawach
Dziecka, a takŜe otwarcie na Europę i świat. Udział polskich naukowców i
praktyków w inicjatywach międzynarodowych, w tym w Europejskim Towarzystwie
Badań nad Opieką na Dziećmi (EUSARF), Międzynarodowej Organizacji Opieki
Zastępczej (IFCO), projektach Rady Europy, działaniach UNICEF i West-East
Dialogue, umoŜliwiają coraz bardziej owocną wymianę myśli i wspólne działanie.
Dzięki tej współpracy powstał projekt zaprezentowania szerszej rzeszy
czytelników najbardziej znaczących tendencji, jakie mają miejsce w opiece nad
dzieckiem w większości krajów rozwiniętych. Chcielibyśmy, aby umoŜliwiło to
spojrzenie w szerszej perspektywie na nasze własne dokonania w tej dziedzinie, a
takŜe skłoniło do postawienia pytań o wspólne problemy i moŜliwości ich
rozwiązywania.
Do udziału w tym przedsięwzięciu zaprosiliśmy autorów z kilku krajów
europejskich, USA i Kanady. Są wśród nich reprezentanci
Wstęp (od redaktora) 7
róŜnych dyscyplin: pedagogiki, psychologii, prawa, pracy socjalnej. Wszyscy
zareagowali nadzwyczaj Ŝyczliwie na zaproszenie, gotowi podzielić się
przemyśleniami, doświadczeniami i wnioskami z badań z polskimi pedagogami,
pracownikami socjalnymi i studentami specjalizującymi się w opiece nad
dzieckiem.
Dokonując wyboru problematyki staraliśmy się o przestawienie zarówno ogólnych
tendencji, jak i najwaŜniejszych zmian, jakie na przestrzeni ostatnich lat
dokonały się na polu opieki nad dzieckiem w krajach Zachodu, a jak dotąd, nie
znalazły szerszego oddźwięku w polityce społecznej i praktyce opieki nad dziećmi
w Polsce.
Pierwsza część pracy odwołuje się do szerszego kontekstu opieki. Otwiera ją
opracowanie Eugeena Verhellena omawiające rozwój praw dziecka i zmiany jakie
dokonały się w tym zakresie w Europie. Herman Baartman pokazuje z kolei, jak na
przestrzeni łat zmieniało się rozumienie przemocy wobec dziecka i jakie ma to
konsekwencje społeczne. Herbert Colla-Muller opisuje, na przykładzie Niemiec,
dylematy opieki w państwie socjalnym. Marek An-drzejewski analizuje rolę
państwa, odwołując się do fundamentalnej zasady pomocniczości, której
respektowanie na potu opieki nad dzieckiem pozostaje w Polsce zaledwie
postulatem.
W drugiej części pracy koncentrujemy się na współczesnych tendencjach w opiece
nad dzieckiem, poczynając od ich szerszej prezentacji w perspektywie
europejskiej. Walter Hellinckx omawia zmiany jakie dokonały się w tym zakresie w
krajach Unii Europejskiej. Ferran Casas pokazuje zmiany paradygmatów w opiece
odwołując się do doświadczeń reform społecznych w Hiszpanii. Zofia W. Stelmaszuk
omawia zmiany w pojmowaniu roli rodziny w procesie opieki. Kolejne opracowania
sięgają do bardziej szczegółowych zagadnień. Anthony N. Maluccio przybliŜa, mało
znane w Polsce zmiany w rozumieniu opieki, jakie dokonały się w USA i wywarły
znaczący wptyw na praktykę opieki nad dziećmi w większości krajów rozwiniętych.
Przykłady i wskazówki do nowej praktyki, skierowanej nie tylko na dziecko, ale i
jego rodzinę przedstawia autor w pracy poświęconej reintegracji rodziny,
przygotowanej wspólnie z Robin Warsh i Barbarą Pine. Matthew Colton i Margaret
Williams, odwołując się do doświadczeń róŜnych krajów i kultur, analizują
współczesne tendencje w opiece zastępczej. Mariannę Berry dzieli się swoimi
przemyśleniami opartymi na wieloletnich badaniach nad stabilnością i
niepowodzeniami adopcji dzieci o specjalnych potrzebach. Margaret Williams i
Barbara Thomlison wprowadzają nas w problematykę rzecznictwa w sprawach dzieci,
omawiając strategie rzecznictwa i jego rolę we współczesnym świecie.
Chciałabym serdecznie podziękować wszystkim autorom za ich gotowość dzielenia
się z nami swoimi przemyśleniami oraz wysiłek, jaki włoŜyli w przygotowanie lub
adaptację tekstów dla polskiego czytelnika. Mam nadzieję, Ŝe umoŜliwi to lepsze
komunikowanie się i współpracę osób zaangaŜowanych w działania na rzecz poprawy
sytuacji dzieci zagroŜonych i ich rodzin.
Szczególnie chciałabym podziękować Profesorowi Anthony*emu N. Maluccio za
inspirację i wsparcie udzielane mi przez lata współpracy oraz Profesorowi
Walterowi Hellinckxowi za pomoc w doborze treści publikacji i konsultację jej
zawartości. Dziękuję wydawnictwom Aubum House, Human Services Associates i
Luhterhand Verlag za Ŝyczliwe udostępnienie wcześniej publikowanych opracowań.
Dziękuję takŜe wydawcy, tłumaczom, współpracownikom i studentom za ich entuzjazm
i cierpliwość, a władzom Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego za
umoŜliwienie mi zrealizowania niniejszego przedsięwzięcia.
8
fMalena
CZĘŚĆ I NOWY KONTEKST
Fugeen
PRAWA DZIECKA W EUROPIE, PERSPEKTYWA OGÓLNA r ! ZAKRES PROBLEMATYKI*
WZROST ZAINTERESOWANia PRAWAMI DZiECKA
Rosnącego zainteresowania prawami dziecka w Europie nie moŜna rozpatrywać bez
uwzględnienia znaczenia nadawanego tym prawom w świecie. Przyjęcie 20 Mstopada
1989 roku, bez głosu sprzeciwu. Konwencji o Prawach Dziecka, szybkość z jaką
weszła ona w Ŝycie (2 września 1990) i fakt, Ŝe do tej pory ratyfikowana została
przez 191 krajów,' są tego przekonującym dowodem. Natychmiastowa odpowiedź
społeczności międzynarodowej na tę Konwencję i niemal powszechna jej ratyfikacja
jest zjawiskiem bez precedensu w historii praw człowieka.
Jakie mogą być tego przyczyny? ChociaŜ istnieje wiele moŜliwych wyjaśnień,
spróbuję krótko przedstawić dwa fundamentalne zjawiska. Pierwsze, to gwałtowna
zmiana (dekonstrukcja i rekonstrukcja) wizerunku dziecka, jaka miała miejsce na
przestrzeni kilku ostatnich dekad; drugie ma związek ze stworzeniem, zwłaszcza
po drugiej wojnie światowej, szerszego projektu praw człowieka. ^ ^
jest poszerzoną i uzupełnioną wersją, ChUdren s rights in Europę. Ań overvtew
and framework for understanding" zamieszczonego w pracy JEindscttaAsrecAt und
MMrajrecAt tm europa/schen łfontext pod redakcją Petera Koeppeła, Luchterchand
Verlag, Neuwied 1996. publikowaną za zgodą wydawcy Jedynie Somałia i Stany
Zjednoczone dotychczas nie ratyfikowały Konwencji.
Prawa dziecka w Europie 13
ZMtANA WtZEHUNKU DZIECKA^
MoŜna powiedzieć wprost, Ŝe aŜ do końca średniowiecza, w krajach Zachodu nie
postrzegano dzieci jako grupy społecznej. Świadomość taka istniała w niewielkim
stopniu, na dzieci zwracano niewielką uwagę; w kaŜdym razie, dzieci nie istniały
jako niezaleŜna grupa społeczna. Przy uwzględnieniu bardzo wysokich wskaźników
śmiertelności dzieci, jedyną troską, aŜ do szóstego, czy teŜ siódmego roku
Ŝycia, było ich przetrwanie. Osiągając ten wiek, stawały się częścią dorosłego
świata.
Miało to swoje odbicie w prawie: dziecko po prostu w nim nie istniało. W
wyjątkowych przypadkach, gdy dziecko posiadało jednak status prawny (zgodnie z
róŜnymi, następującymi po sobie ewolucjami prawa rzymskiego w Europie) stanowiło
ono osobistą własność ojca i dlatego teŜ on czy ona traktowani byli jak inna
prywatna własność.
Dopiero w dobie racjonalizmu (XVI wiek), a następnie oświecenia (XVIH wiek)
odkryto, Ŝe dzieci stanowią grupę społeczną. Od tego momentu uwaŜano ich za
przyszłych budowniczych oświeconego społeczeństwa. Ich nowa rola aktorów
przyszłego społeczeństwa kazała w nich widzieć twórców przyszłego dobrobytu.
W wyniku tego silnego podkreślania przyszłości i postępu, uwaŜano, Ŝe dzieci nie
są jeszcze istotami ludzkimi (jeszcze nie wiedzą, nie mogą, jeszcze nie są). Ich
status jako "tych, którzy jeszcze nie" przekształcił je w oddzielną kategorię
społeczną. Tworzono nowe prawa i instytucje, których celem było zobowiązanie
dzieci i tych, którzy są za nie odpowiedzialni (rodziców), do przyjęcia
moralnych zadań oświecenia.
t tak, przed końcem dziewiętnastego wieku w całym świecie zachodnim weszły w
Ŝycie nowe prawa; z jednej strony ustawy dotyczące ochrony dziecka z naciskiem
na kontrolę społeczną, a z dru-
giej ustawy dotyczące obowiązkowej edukacji, mającej na celu uspołecznianie
jednostki.
Te dalekosięŜne definicje makrospołeczne niosły liczne konsekwencje dla dzieci:
- poszczególne prawa i instytucje oddzielały dzieci od reszty świata i zamykały
je w ich własnym świecie. Było to moratorium, podczas którego musiały czekać,
uczyć się i przygotowywać do prawdziwego Ŝycia;
- dzieci stawały się w coraz większym stopniu własnością (oświeconego) państwa i
w coraz mniejszym prywatną własnością swoich rodziców. Stawały się przedmiotem
(nie podmiotem) makrospołecz-nych procesów skierowanych na stworzenie idealnego
społeczeństwa przyszłości.
Z takim właśnie wizerunkiem dziecka weszliśmy w dwudziesty wiek, kiedy wizerunek
dziecka stał się jeszcze bardziej wyrazisty. Moratorium młodości (faza "jeszcze
nie") zostało powaŜnie przedłuŜone. W niektórych krajach europejskich ten okres
"jeszcze nie" przekracza przewidziany prawem wiek, w którym osiąga się
dorosłość.
Obecnie róŜne prawa krajowe, podobnie jak przepisy międzynarodowe uwzględniają
pozycję dziecka jako przedmiotu. Przede wszystkim Deklaracja Genewska (z 1924
rok) oraz, w mniejszym stopniu. Deklaracja Praw Dziecka ONZ (z 1959 roku) nie
traktują dziecka jak podmiot, lecz jak przedmiot. Jest to widoczne wyraźnie w
sformułowaniu: "Dziecku nadaje się...".
JednakŜe w Łatach 70. i 80. moŜna zaobserwować pewne zmiany. Pozycja dziecka
jako osoby Jeszcze nie", pozycja "przedmiotu" zostaje powaŜnie zachwiana przez
przedstawicieli pochodzących z róŜnych sektorów i poziomów, działających z
róŜnych motywowi
Ich głównym i zasadniczym Ŝądaniem było uznanie dzieci za podmiot, za w pełni
dojrzałe istoty ludzkie. Argumentowali oni, Ŝe na-
^ Zob. takŜe: VerheUen E., Changes in the images of the cMd (w:) Reeman M.
VeefmanF. [eds.), ntełdeołogjesofc/MFdfwnSngAt^ MartinusNyhoff Pubłi shers,
Dordrecht, 199Z, s. 79-94.
t4 Fugeej] MarńeUen
M
Zob. m.in. matehaty z ł Międzynarodowego Kongresu Rzeczników Praw Dziecka
(1987): VerheHen E., Sptesschart F. Ombudsworł Ar chiłdren, awayofRnpnoMfng fńe
positJon of cMMrpn <n soctety Acco, Lauven, 1989.
dłitBht w
LeŜy uznać, Ŝe dzieci cieszą się wszystkimi prawami człowieka i są zdolne do
korzystania z tych praw samodzielnie. NatęŜy pamiętać, Ŝe Powszechna Deklaracja
Praw Człowieka (1948) nie wymienia wieku jako kryterium braku dyskryminacji.
W praktyce, w ostatnich dekadach pojawia się coraz większa jednomyślność, Ŝe
naleŜy uznać dzieci za osoby uprawnione do korzystania z praw człowieka.
Niemniej jednak probiem ich zdolności prawnych do korzystania z tych praw
samodzielnie jest ciągłe przedmiotem debat. To właśnie ten spór nad kompetencją
stanowi centralny problem toczonych obecnie dyskusji dotyczących dzieci.
Wszystko to oznacza, Ŝe znajdujemy się teraz w raczej niejasnej sytuacji. Z
jednej strony nadał dominuje wcześniejszy sposób postrzegania dzieci, lecz z
drugiej coraz częściej uznaje się, Ŝe dziecko posiada prawa (to jest prawa
człowieka). Ten proces dekonstrukcji i rekonstrukcji sposobu postrzegania
dziecka znajduje swoje odbicie, między innymi, w Konwencji o Prawach Dziecka ONZ
z 20 listopada 1989 roku.
"Dziecko ma prawo do..." jest całkiem nowym sformułowaniem, odnoszącym się
bezpośrednio do dziecka jako podmiotu. Ponadto, w Konwencji tej przyznaje się
dzieciom ogólne prawa człowieka (ar-tykuiy 12-16). Artykuł 12 jest artykułem
kluczowym, poniewaŜ uznaje dziecko za aktora, będącego współuczestnikiem Ŝycia
społeczeństwa. .t',i"h;".'t';.'.^u'U'-.łi,' ' . \f.;:'i''-.
PROJEKT PRAW CZŁOWMKA
Warto zauwaŜyć, Ŝe w ostatniej debacie na temat pozycji dzieci pojawiło się
pojęcie "praw człowieka". "Dzieci są istotami ludzkimi i jako takim przysługują
im wszystkie prawa człowieka".
Wprowadzenie praw człowieka, wraz z prawami dzieci, stanowi część szerszego
ruchu, który szczególne znaczenie międzynarodowe zyskał po drugiej wojnie
światowej.
RozwaŜenie pewnych cech tej ewolucji jest bardzo istotne.
M
Klasy praw człowieka i roia państwa
Jak dobrze wiadomo, nowoczesne pojęcie praw człowieka tworzyło się stopniowo,
począwszy od osiemnastego wieku. Amerykańska wojna o niepodległość (1776) i
rewolucja francuska (1789) wprowadziły tak zwaną pierwszą generację praw
człowieka; były to prawa obywatelskie i polityczne. Prawa te gwarantowało
państwo. Ta państwo miało powstrzymywać się od ingerowania w prywatne Ŝycie
swoich obywateli. Druga generacja praw człowieka wyłoniła się na początku
dwudziestego wieku, gdy po rewolucji rosyjskiej z 1917 roku, wprowadzono w
konstytucji rosyjskiej prawa obywatelskie, gospodarcze i kulturalne. Teraz rola,
jaką miało odgrywać Państwo została całkowicie odwrócona, gdyŜ otrzymało ono
stawiający duŜe wymagania mandat działania na polu polityki społecznej; Państwo
miało zagwarantować swoim obywatelom minimalny poziom dobrobytu i pomyślności.
W ostatnich Łatach mówi się coraz więcej o prawach człowieka i moŜna je nazwać
trzecią generacją praw człowieka. Mamy tu do czynienia z tzw. prawami
solidarności tj. prawem do pokoju, do zdrowego środowiska naturalnego, do
toŜsamości kulturowej oraz do samorządności. Debata nad rzeczywistym kształtem i
treścią tych nowych praw jest ciągle aktualna. Na przykład latem 1992 roku pod
auspicjami ONZ odbyła się w Rio de Janeiro światowa konferencja poświęcona
problematyce środowiska naturalnego i rozwoju (UNCED). Doprowadziło to do
przyjęcia przez 179 krajów tzw. Programu 21. Pojęcie zrównowaŜonego rozwoju,
które zostało wówczas wprowadzone moŜe stać się podstawą obydwu generacji praw
Zgłoś jeśli naruszono regulamin