4 funkcje pieniądza:
· środek wymiany dóbr
· środek płatniczy
· środek przechowywania wartości (tezauryzacji)
· miernik wartości i wyceny
Podział finansów:
· publiczne-publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami i normy prawne je regulujące; obejmują budżet państwa, budżety jednostek państwa
· prywatne-osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych
1.Gromadzone są na zasadzie przemysłu i służą zaspokajaniu potrzeb państwa i ludności –potrzeby zbiorowe
2 Zasięg-zakres oddziaływania publicznych jest znacznie szerszy
3.finanse publiczne wpływają na stan równowagi gospodarczej w państwie
1.Alokacyjna
2.Dystybucyjna
3.Stabilizacyjna
Ad.1
4 sytuacje kiedy zasadna jest ingerencja państwa w środki produkcji:
· kiedy występuje monopol (dyktat warunków) (Urząd Antymonopolowy)
• pojawienie się monopolu naturalnego-w tych branżach które są w stanie wygenerować niskie koszty (energetyka)
· działalność czynników zewnętrznych (klęski żywiołowe)
· kiedy istnieje potrzeba dotowania przedsiębiorstw działających na potrzeby zbiorowości(poczta, służba zdrowia)
Podział dochodu i majątku będących w dyspozycji osób fizycznych i prawnych (np. rozdysponowanie na potrzeby zbiorowe).Następuje przeniesienie środków os. fizycznych na rzecz państwa i później wracają lub nie
Ad.3
Pełne wykorzystywanie czynników produkcji.
Państwo dąży do uzyskania możliwie największego zatrudnienia(przeciwdziałanie bezrobociu)
· ograniczenie inflacji
· zapewnienie wzrostu gospodarczego
Podział sektora finansów publicznych:
· rządowy
· samorządowy
· org. władzy publicznej i podległe im jednostki (urzędy skarbowe, celne, izby skarbowe)
Posługiwanie się finansami publicznymi:
1.Jawność i przejrzystość- art.11
*jawność sejmowej debaty budżetowej
debat nad budżetem samorządów
*podawanie do wiadomości publicznej szeregu informacji na temat finansów publicznych (kwoty deficytu, długu, subwencji, dotacji)
2.Zasada gospodarki finansowej –art. 24,25,26 – ujęte w budżecie dochody są prognozą ,natomiast ujęte wydatki stanowią nieprzekraczalny limit
3.Zasada dokonywania wydatków publicznych-powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Powinny zapewnić terminową realizację zobowiązań- art. 28
4.Ograniczenia deficytu budżetowego art. 36-39 –nadwyżka wydatków nad dochodami państwa
Podmioty wymienione w ustawie (tylko i wyłącznie)
· jednostka budżetowa
· zakład budżetowy
· gospodarstwo pomocnicze
· środki specjalne
· fundusze celowe
JEDNOSTKA BUDŻETOWA-podmiot sektora finansów publicznych który wszystkie swoje dochody przekazuje dla państwa a wydatki pokrywane są ze środków budżetowych
np. centralne organy państwa (ministerstwa), sądy
ZAKŁAD BUDŻETOWY –jednostka która swoje wydatki pokrywa ze środków budżetowych , natomiast swoje dochody przeznacza dla państwa lub na własne potrzeby.
np. oświata, szkolnictwo podstawowe, ochrona zdrowia
GOSPODARSTWO POMOCNICZE- wyodrębniona pod względem organizacyjnym i finansowym część działalności jednostki budżetowej
· może swoje dochody przeznaczać na własne cele
· może otrzymywać dotacje z państwa
np. ośrodki szkoleniowe, wypoczynkowe przy ministerstwach, zakłady pracy przy więzieniach
ŚRODKI SPECJALNE-środki finansowe trzymane przez jednostki na ściśle wyodrębnionych rachunkach .Na podstawie ustaw gromadzone.
np. środki z poboru podatku w dniu egzekucji
FUNDUSZE CELOWE-fundusz powołany w drodze ustawy przed dniem 1 I 1999 (przed wejściem ust. o finansach publicznych) .
Przychody funduszu celowego pochodzą z budżetu państwa
Wydatki przeznaczone na ściśle oznaczone cele
Jest to instytucja która burzy przejrzystość budżetu państwa (fundusz ubezpieczeń społecznych; gwarantowanych świadczeń pracowniczych, emerytalno-rentowo-rolnicze )
GOSPODARKA FINANSOWA-tworzenie, gromadzenie, dzielenie i wydawanie zasobów pieniężnych
Państwo realizuje ją w sposób bezzwrotny i zwrotny
Metoda bezzwrotna- nieodpłatne i bezzwrotne wyposażenie jednostek w środki pochodzące z budżetu (do jednostek budżetowych, do jedn. samorządu teryt.
Metoda zwrotna-wyposażenie jednostek w środki pochodzące z budżetu na czas określony, z koniecznością ich zwrotu (gł. przedsiębiorstwa)
POLITYKA FINANSOWA-działalność polegająca na ustalaniu i realizacji określonych celów za pomocą środków finansowych .Główne znaczenie ma skuteczność tej polityki-to jest kryterium oceny
SYSTEM FINANSOWY-ogół zasad i instytucji finansowych stworzonych przez prawo finansowe.
I- prawo budżetowe- regulowane przez ust. o finansach publicznych oraz ustawy budżetowe na dany rok
II-prawo podatkowe –ust. ”Ordynacja podatkowa” oraz ustawy powołujące konkretne przypadki
III- prawo celne –ust. „Kodeks celny”
IV-prawo finansowe ubezpieczeń- ust. „O działalności ubezpieczeniowej ”-ubezpieczenia gospodarcze
· ust .”O powszechnym ubezpieczeniu emerytalnym”- ub. osobowe
· ust. „o dochodach jednostek samorządu terytorialnego” VI-prawo walutowe i dewizowe- Kodeks dewizowy i ust. o NBP VII-prawo bankowe- ust. o prawie bankowym i ust. o NBP
VIII-prawo finansowe podmiotów gospodarczych (dotyczy też finansów prywatnych)-„o działalności gospodarczej” , Kodeks cywilny , „Prawo spółek handlowych”
ŹRÓDŁA PRAWA FINANSOWEGO –art.87 Konstytucji= jednocześnie źródła pr.finansowego
Akty wykonawcze-normują sprawy szczegółowe z danej dziedziny i służą do wykonywania ustawy
Postanowienia Konstytucji odnoszące się do finansów publicznych:
1. Regulacje dotyczące specyficznego prawodawstwa finansowego –art. 84, 168, 190, 216, 217–normy ogólne, normy podstawowe tworzą podstawowe zasady
2. Przepisy dotyczące danin publicznych (podatki) – art. 84, 123 ,167, 168, 217
3. Regulacje poświęcone budżetowi państwa- art. 146, 190, 204, 219-226
4. Odnoszące się do Centralnego Banku Państwa i polityki pieniężnej –art. 204, 227
5. Zasady gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego- art. 167, 168, 171 1-5 należą do uregulowań bezpośrednio odnoszących się do uregulowań publicznych POŚREDNIO DOTYCZĄCE FINANSÓW PUBLICZNYCH (cały czas Konstytucja)
1.O charakterze ogólnym, ustrojowym które mają zastosowanie do Finansów Publicznych i do innych dziedzin
np. źródła prawa, tryb uchwalania ustaw, sądy
2.Te które wprowadzają określone struktury, procedury oraz wolności i prawa ekonomiczne
np. gwarancja powszechnego dostępu do sądów, dwuinstancyjność)
3.Podstawowe zasady prawa które wpływają na kształt i wykładnię prawa finansowego
np. zasada nieretroakcji
Hipoteza
Dyspozycja
1.Powoływanie się na źródła prawa
2.powoływanie się na stan faktyczny
Przedmiot normy –określone zachowanie się
Niesie ze sobą powstanie zobowiązania jednej osoby i uprawnienie drugiej
Zobowiązany-bierny
Upoważniony- czynny
Pewne dolegliwości karne i materialne „Kodeks karny skarbowy” + niektóre ustawy
Cecha szczególnie odróżniająca od innych norm-charakter stymulacyjny –nie określają celów (ani formalnie, ani prawnie
1.Ustrojowe-określają organizację ,kompetencje oraz formy prawne ich realizacji przez organ władzy
Ust. ”o finansach publicznych” , „Ordynacja podatkowa”
2.Materialne- -tworzą uprawnienia i obowiązki podmiotu stosunków prawnych. Wszystkie ustawy powołujące podatki- Prawo podatkowe materialne
3.Proceduralne- określają reguły postępowania przy stosowaniu norm materialnych –„ordynacja podatkowa, „prawo bankowe”
PODMIOTY PRAWA FINANSOWEGO- osoby bądź jednostki organizacyjne objęte uprawnieniami bądź obowiązkami finansowo-prawnymi
1.Podmioty czynne- uprawnione:
· organy państwa
· organy jednostek samorządu terytorialnego np. Skarb Państwa 2.Podmioty bierne- zobowiązane-muszą się zastosować do tych norm
· osoby fizyczne i jednostki organizacyjne
Cechy:
· majątkowy charakter (przepływ strumieni pieniężnych)
· nierównorzędność prawna podmiotów finansowych (bo są czynne i bierne) –inaczej niż PC
· nierównorzędność interesu podmiotów finansowych
Interes państwa nie pokrywa się z interesem osoby fizycznej lub jednostki gospodarczej .Nie są jednakowe ale nie są tez sprzeczne-inaczej niż PA (tam interes jest zbieżny)
Przedmiot: uprawnienia i obowiązki finansowo-prawne
Budżet:
1.Zasób pieniężny państwa
2.Roczny plan gospodarowania-gromadzenia i wykorzystywania zasobów pieniężnych gospodarki pieniężnej państwa
3.Akt normatywny-jako ustawa budżetowa która upoważnia rząd do gromadzenia dochodów oraz ich wydatkowania zgodnie z planem.
· plan finansowania państwa
· budżet państwa dotyczy 1 roku –roku budżetowego
· budżet dotyczy przyszłych dochodów i wydatków ,nie odzwierciedla stanu obecnego
· budżet jest planem dyrektywnym- zobowiązuje organy państwa do konkretnych zachowań(osiągnięcie odpowiedniego dochodu i poniesienie określonych wydatków
SYSTEM BUDŻETOWY-ogół norm regulujących organizację finansowych organów państwa objętych gospodarką budżetową i określających zasady pobierania dochodu na rzecz budżetu i ich wydatkowania
Sensu largo- planowanie budżetu, gromadzenie dochodów, dokonywanie wydatków i kontrola wykonania budżetu.
ZASADY BUDŻETOWE-postulaty które powinien spełniać budżet państwa
1.Uprzedniości
2.Zupełności
3.Jedności
4.Specjalizacji- szczegółowości budżetu
5.Ogółności
6.Jawności
Ad.1-aby budżet był uchwalany przed okresem w jakim ma obowiązywać(przed rokiem budżetowym)-do końca roku poprzedzającego
NARUSZENIE = *obowiązuje prowizorium budżetowe (namiastka budżetu –tymczasowa i skurczona wersja, zawiera podstawowe dochody i wydatki). Może być zastosowane tylko na I kwartał roku budżetowego .Nie może być przedłużone i tylko raz uchwalane
*prerogacja budżetu-przedłużenie ważności budżetu z poprzedniego roku –nie jest dopuszczalne w Polsce.
*prowadzenie gospodarki budżetowej na podstawie projektu budżetu –ustawa budżetowa uchwalona przez rząd i przesłana do prezydenta
*upoważnienie rządu do dokonywania niezbędnych wydatków (przez parlament) –do wydatków sztywnych (koniecznych )- niedopuszczalne w Polsce
Ad.2-postuluje odrębne ujęcie wszystkich dochodów i wydatków w budżecie (budżetowe brutto- dochody i wydatki nie są ujęte per saldo tylko w całości)
Ad.3-aby wszystkie dochody i wydatki budżetowe były ujęte w 1 akcie normatywnym . Cała gospodarka budżetowa ma być ujęta w budżecie. Przestrzeganie tej zasady ma służyć dokonaniu całościowej analizy wykonania budżetu
NARUSZENIE = kompleksowa ocena gospodarki budżetowej
Odstępstwem od tej zasady są fundusze ( celowe) –ich wydatki nie są ujęte w budżecie
Punkt widzenia formalny-zawarty w 1 ustawie budżetowej,
Punkt widzenia materialny- nie na zasadzie jedności-wpływy budżetowe mają tworzyć 1b fundusz z którego dokonywane są wydatki
· aspekt rzeczowy (rodzajowy)-dochody są ujęte według źródeł a wydatki według przeznaczenia
· aspekt ilościowy- dochody i wydatki powinny być ujęte w budżecie w określonych kwotach
· aspekt czasowy- dochody i wydatki mogą być uzyskiwane i dokonywane w okresie obowiązywania ustawy budżetowej
Ad.5-aby dochody stanowiły źródło pokrycia dla wszelkich wydatków budżetowych. Zakres łączenia dochodów z określonym celem na jaki miałyby zostać przeznaczone. Nie ma znaczenia skąd pochodzą fundusze
Ad.6-postuluje ujawnienie procedury budżetowej czyli planowania, uchylania i wykonywania budżetu oraz ujawnienie samej ustawy budżetowej.
...
gosicka