UJ_prawo_finansowe___skrypt.doc

(541 KB) Pobierz
Finanse od strony prawnej-zjawiska i procesy pieniężne w których występuje w postaci przepływających promieni

Finanse od strony prawnej-zjawiska i procesy pieniężne w których występuje w postaci przepływających promieni

4 funkcje pieniądza:

·         środek wymiany dóbr

·         środek płatniczy

·         środek przechowywania wartości (tezauryzacji)

·         miernik wartości i wyceny

 

Finanse od strony ekonomicznej- gromadzenie i podział środków pieniężnych

Podział finansów:

·         publiczne-publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami i normy prawne je regulujące; obejmują budżet państwa, budżety jednostek państwa

·         prywatne-osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych

 

1.Gromadzone są na zasadzie przemysłu i służą zaspokajaniu potrzeb państwa i ludności –potrzeby zbiorowe

2 Zasięg-zakres oddziaływania publicznych jest znacznie szerszy

3.finanse publiczne wpływają na stan równowagi gospodarczej w państwie

 

FUNKCJE FINANSÓW PUBLICZNYCH

1.Alokacyjna

2.Dystybucyjna

3.Stabilizacyjna

 

Ad.1

4 sytuacje kiedy zasadna jest ingerencja państwa w środki produkcji:

·         kiedy występuje monopol (dyktat warunków) (Urząd Antymonopolowy)

pojawienie się monopolu naturalnego-w tych branżach które są w stanie wygenerować niskie koszty (energetyka)

·         działalność czynników zewnętrznych (klęski żywiołowe)

·         kiedy istnieje potrzeba dotowania przedsiębiorstw działających na potrzeby zbiorowości(poczta, służba zdrowia)

 

Ad.2

Podział dochodu i majątku będących w dyspozycji osób fizycznych i prawnych (np. rozdysponowanie na potrzeby zbiorowe).Następuje przeniesienie środków os. fizycznych na rzecz państwa i później wracają lub nie

Ad.3

Pełne wykorzystywanie czynników produkcji.

Państwo dąży do uzyskania możliwie największego zatrudnienia(przeciwdziałanie bezrobociu)

·         ograniczenie inflacji

·         zapewnienie wzrostu gospodarczego

Ustawa o finansach publicznych 26 XI 1998

Podział sektora finansów publicznych:

·         rządowy

·         samorządowy

 

Rządowy

·         org. władzy publicznej i podległe im jednostki (urzędy skarbowe, celne, izby skarbowe)

 

Samorządowy- jednostki sam. terytorialnego

 

 

Posługiwanie się finansami publicznymi:

1.Jawność i przejrzystość- art.11

*jawność sejmowej debaty budżetowej

debat nad budżetem samorządów

*podawanie do wiadomości publicznej szeregu informacji na temat finansów publicznych (kwoty deficytu, długu, subwencji, dotacji)

2.Zasada gospodarki finansowej –art. 24,25,26 – ujęte w budżecie dochody są prognozą ,natomiast ujęte wydatki stanowią nieprzekraczalny limit

3.Zasada dokonywania wydatków publicznych-powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Powinny zapewnić terminową realizację zobowiązań- art. 28

4.Ograniczenia deficytu budżetowego art. 36-39 –nadwyżka wydatków nad dochodami państwa

 

FORMY ORGANIZACYJNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH

Podmioty wymienione w ustawie (tylko i wyłącznie)

·         jednostka budżetowa

·         zakład budżetowy

·         gospodarstwo pomocnicze

·         środki specjalne

·         fundusze celowe

 

JEDNOSTKA BUDŻETOWA-podmiot sektora finansów publicznych który wszystkie swoje dochody przekazuje dla państwa a wydatki pokrywane są ze środków budżetowych

Rozliczenie brutto jednostki z państwem

np. centralne organy państwa (ministerstwa), sądy

ZAKŁAD BUDŻETOWY –jednostka która swoje wydatki pokrywa ze środków budżetowych , natomiast swoje dochody przeznacza dla państwa lub na własne potrzeby.

Rozliczenie netto z państwem

np. oświata, szkolnictwo podstawowe, ochrona zdrowia

GOSPODARSTWO POMOCNICZE- wyodrębniona pod względem organizacyjnym i finansowym część działalności jednostki budżetowej

·         może swoje dochody przeznaczać na własne cele

·         może otrzymywać dotacje z państwa

np. ośrodki szkoleniowe, wypoczynkowe przy ministerstwach, zakłady pracy przy więzieniach

ŚRODKI SPECJALNE-środki finansowe trzymane przez jednostki na ściśle wyodrębnionych rachunkach .Na podstawie ustaw gromadzone.

np. środki z poboru podatku w dniu egzekucji

FUNDUSZE CELOWE-fundusz powołany w drodze ustawy przed dniem 1 I 1999 (przed wejściem ust. o finansach publicznych) .

Przychody funduszu celowego pochodzą z budżetu państwa

Wydatki przeznaczone na ściśle oznaczone cele

F.C. są obecnie niemożliwe do powoływania

Jest to instytucja która burzy przejrzystość budżetu państwa (fundusz ubezpieczeń społecznych; gwarantowanych świadczeń pracowniczych, emerytalno-rentowo-rolnicze )

 

GOSPODARKA FINANSOWA-tworzenie, gromadzenie, dzielenie i wydawanie zasobów pieniężnych

Państwo realizuje ją w sposób bezzwrotny i zwrotny

Metoda bezzwrotna- nieodpłatne i bezzwrotne wyposażenie jednostek w środki pochodzące z budżetu (do jednostek budżetowych, do jedn. samorządu teryt.

Metoda zwrotna-wyposażenie jednostek w środki pochodzące z budżetu na czas określony, z koniecznością ich zwrotu (gł. przedsiębiorstwa)

POLITYKA FINANSOWA-działalność polegająca na ustalaniu i realizacji określonych celów za pomocą środków finansowych .Główne znaczenie ma skuteczność tej polityki-to jest kryterium oceny

SYSTEM FINANSOWY-ogół zasad i instytucji finansowych stworzonych przez prawo finansowe.

 

SYSTEMATYKA PRAWA FINANSOWEGO

I- prawo budżetowe- regulowane przez ust. o finansach publicznych oraz ustawy budżetowe na dany rok

II-prawo podatkowe –ust. ”Ordynacja podatkowa” oraz ustawy powołujące konkretne przypadki

III- prawo celne –ust. „Kodeks celny”

IV-prawo finansowe ubezpieczeń- ust. „O działalności ubezpieczeniowej ”-ubezpieczenia gospodarcze

·         ust .”O powszechnym ubezpieczeniu emerytalnym”- ub. osobowe

V-prawo finansowe jednostek samorządu terytorialnego- ust. ”o finansach publicznych”

·         ust. „o dochodach jednostek samorządu terytorialnego” VI-prawo walutowe i dewizowe- Kodeks dewizowy i ust. o NBP VII-prawo bankowe- ust. o prawie bankowym i ust. o NBP

VIII-prawo finansowe podmiotów gospodarczych (dotyczy też finansów prywatnych)-„o działalności gospodarczej” , Kodeks cywilny , „Prawo spółek handlowych”

ŹRÓDŁA PRAWA FINANSOWEGO –art.87 Konstytucji= jednocześnie źródła pr.finansowego

Akty wykonawcze-normują sprawy szczegółowe z danej dziedziny i służą do wykonywania ustawy

Postanowienia Konstytucji odnoszące się do finansów publicznych:

1. Regulacje dotyczące specyficznego prawodawstwa finansowego –art. 84, 168, 190, 216, 217–normy ogólne, normy podstawowe tworzą podstawowe zasady

2. Przepisy dotyczące danin publicznych (podatki) – art. 84, 123 ,167, 168, 217

3. Regulacje poświęcone budżetowi państwa- art. 146, 190, 204, 219-226

4. Odnoszące się do Centralnego Banku Państwa i polityki pieniężnej –art. 204, 227

5. Zasady gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego- art. 167, 168, 171 1-5 należą do uregulowań bezpośrednio odnoszących się do uregulowań publicznych POŚREDNIO DOTYCZĄCE FINANSÓW PUBLICZNYCH (cały czas Konstytucja)

1.O charakterze ogólnym, ustrojowym które mają zastosowanie do Finansów Publicznych i do innych dziedzin

np. źródła prawa, tryb uchwalania ustaw, sądy

2.Te które wprowadzają określone struktury, procedury oraz wolności i prawa ekonomiczne

np. gwarancja powszechnego dostępu do sądów, dwuinstancyjność)

3.Podstawowe zasady prawa które wpływają na kształt i wykładnię prawa finansowego

np. zasada nieretroakcji

 

NORMA PRAWA FINANSOWEGO

Hipoteza

 

Dyspozycja

 

Sankcja

 

1.Powoływanie się na źródła prawa

2.powoływanie się na stan faktyczny

Przedmiot normy –określone zachowanie się

Niesie ze sobą powstanie zobowiązania jednej osoby i uprawnienie drugiej

Zobowiązany-bierny

Upoważniony- czynny

Pewne dolegliwości karne i materialne „Kodeks karny skarbowy” + niektóre ustawy

 

Cecha szczególnie odróżniająca od innych norm-charakter stymulacyjny –nie określają celów (ani formalnie, ani prawnie

PODZIAŁ NORM PRAWNYCH

1.Ustrojowe-określają organizację ,kompetencje oraz formy prawne ich realizacji przez organ władzy

Ust. ”o finansach publicznych” , „Ordynacja podatkowa”

2.Materialne- -tworzą uprawnienia i obowiązki podmiotu stosunków prawnych. Wszystkie ustawy powołujące podatki- Prawo podatkowe materialne

3.Proceduralne- określają reguły postępowania przy stosowaniu norm materialnych –„ordynacja podatkowa, „prawo bankowe”

PODMIOTY PRAWA FINANSOWEGO- osoby bądź jednostki organizacyjne objęte uprawnieniami bądź obowiązkami finansowo-prawnymi

1.Podmioty czynne- uprawnione:

·         organy państwa

·         organy jednostek samorządu terytorialnego np. Skarb Państwa 2.Podmioty bierne- zobowiązane-muszą się zastosować do tych norm

·         osoby fizyczne i jednostki organizacyjne

 

STOSUNKI FINANSOWO-PRAWNE

Cechy:

·         majątkowy charakter (przepływ strumieni pieniężnych)

·         nierównorzędność prawna podmiotów finansowych (bo są czynne i bierne) –inaczej niż PC

·         nierównorzędność interesu podmiotów finansowych

Interes państwa nie pokrywa się z interesem osoby fizycznej lub jednostki gospodarczej .Nie są jednakowe ale nie są tez sprzeczne-inaczej niż PA (tam interes jest zbieżny)

Przedmiot: uprawnienia i obowiązki finansowo-prawne

PRAWO BUDŻETOWE

Budżet:

1.Zasób pieniężny państwa

2.Roczny plan gospodarowania-gromadzenia i wykorzystywania zasobów pieniężnych gospodarki pieniężnej państwa

3.Akt normatywny-jako ustawa budżetowa która upoważnia rząd do gromadzenia dochodów oraz ich wydatkowania zgodnie z planem.

·         plan finansowania państwa

·         budżet państwa dotyczy 1 roku –roku budżetowego

·         budżet dotyczy przyszłych dochodów i wydatków ,nie odzwierciedla stanu obecnego

·         budżet jest planem dyrektywnym- zobowiązuje organy państwa do konkretnych zachowań(osiągnięcie odpowiedniego dochodu i poniesienie określonych wydatków

 

SYSTEM BUDŻETOWY-ogół norm regulujących organizację finansowych organów państwa objętych gospodarką budżetową i określających zasady pobierania dochodu na rzecz budżetu i ich wydatkowania

GOSPODARKA BUDŻETOWA-

Sensu stricto -pobieranie dochodów na rzecz budżetu i dokonywanie wydatków z budżetu

Sensu largo- planowanie budżetu, gromadzenie dochodów, dokonywanie wydatków i kontrola wykonania budżetu.

ZASADY BUDŻETOWE-postulaty które powinien spełniać budżet państwa

1.Uprzedniości

2.Zupełności

3.Jedności

4.Specjalizacji- szczegółowości budżetu

5.Ogółności

6.Jawności

 

Ad.1-aby budżet był uchwalany przed okresem w jakim ma obowiązywać(przed rokiem budżetowym)-do końca roku poprzedzającego

NARUSZENIE = *obowiązuje prowizorium budżetowe (namiastka budżetu –tymczasowa i skurczona wersja, zawiera podstawowe dochody i wydatki). Może być zastosowane tylko na I kwartał roku budżetowego .Nie może być przedłużone i tylko raz uchwalane

*prerogacja budżetu-przedłużenie ważności budżetu z poprzedniego roku –nie jest dopuszczalne w Polsce.

*prowadzenie gospodarki budżetowej na podstawie projektu budżetu –ustawa budżetowa uchwalona przez rząd i przesłana do prezydenta

*upoważnienie rządu do dokonywania niezbędnych wydatków (przez parlament) –do wydatków sztywnych (koniecznych )- niedopuszczalne w Polsce

Ad.2-postuluje odrębne ujęcie wszystkich dochodów i wydatków w budżecie (budżetowe brutto- dochody i wydatki nie są ujęte per saldo tylko w całości)

Ad.3-aby wszystkie dochody i wydatki budżetowe były ujęte w 1 akcie normatywnym . Cała gospodarka budżetowa ma być ujęta w budżecie. Przestrzeganie tej zasady ma służyć dokonaniu całościowej analizy wykonania budżetu

NARUSZENIE = kompleksowa ocena gospodarki budżetowej

Odstępstwem od tej zasady są fundusze ( celowe) –ich wydatki nie są ujęte w budżecie

Punkt widzenia formalny-zawarty w 1 ustawie budżetowej,

Punkt widzenia materialny- nie na zasadzie jedności-wpływy budżetowe mają tworzyć 1b fundusz z którego dokonywane są wydatki

 

Ad.4-postuluje aby dochody i wydatki w budżecie powinny być odpowiednio uporządkowane

·         aspekt rzeczowy (rodzajowy)-dochody są ujęte według źródeł a wydatki według przeznaczenia

·         aspekt ilościowy- dochody i wydatki powinny być ujęte w budżecie w określonych kwotach

·         aspekt czasowy- dochody i wydatki mogą być uzyskiwane i dokonywane w okresie obowiązywania ustawy budżetowej

 

Ad.5-aby dochody stanowiły źródło pokrycia dla wszelkich wydatków budżetowych. Zakres łączenia dochodów z określonym celem na jaki miałyby zostać przeznaczone. Nie ma znaczenia skąd pochodzą fundusze

Ad.6-postuluje ujawnienie procedury budżetowej czyli planowania, uchylania i wykonywania budżetu oraz ujawnienie samej ustawy budżetowej.

 

FUNKCJE BUDŻETU

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin